2026-05-26, 19:28
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Hur seriös är du själv? Du visste ju inte ens vilken årstid Viola försvann? Detta tyder på att även du är en av dem som bara vill förstöra tråden?

Detta bemöter jag för att du bara antar något om mig...

Jag har väl inte skrivit något alls om när hon försvann och att jag inte visste vilken årstid det var....

Jag har läst mycket om detta fallet, vet att hon hade köpt julklappar för det närmade sig julen...

Det är ett tragiskt fall och gåtfullt...
Kanske vet jag mycket mer än vad du gör om det...

Vet även att pappa Karl på sin dödsbädd bad att få prata med en präst...
Denne var dock bunden av sin tystnadsplikt att inte avslöja något om vad som framkom genom deras samtal...

Detta kan ju styrka att pappa Karl led av ånger och samvetskval...
Citera
2026-05-26, 22:14
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOtroligaStruten
Jag vill beskriva en situation som jag 'känner av...'
Jag ber alla Viola's ännu ev levande släktingar om ursäkt, (ev kan det vara skönt att en ev sanning kommer fram...)

Jag 'känner in'/''liksom ser', att Viola's pappa rusar efter en flyende Viola, har en av sina träskor i handen, som han i desperation, tagit av sig för att kasta mot Viola, när Viola rusar ut och han följer efter henne...

Han känner sig skyldig/orolig att Viola inte tänker återvända efter deras osämja, och hans örfil på henne, han höjer armen och kastar träskon efter henne för att få henne att stanna efter att ha blivit träffad av den, men den träffar henne alltför hårt i bakhuvudet....

Viola är dödligt skadad av detta, ev dör omedelbart, och pappa Karl är helt förtvivlad...
Detta var ju inte hans avsikt mot en älskad dotter, så därefter följer ett panikartat undangömmande av Viola's kropp...

Jag faktiskt rös när jag läste en teori att Viola's kropp kan ha undanröjts med hjälp av en skördetröska, tror jag det var, och sedan spridits ut på åkrarna och därför aldrig hittats..

Det var precis det jag kände utan att jag innan läst det...
Citat:
Är det någon som känt något liknande..?
ja det finns andra personer som upplever starkt att dom "känner av" vad som hänt nån annanstans, både i violafallet och andra fall.
Om det dom "känner av" verkligen har hänt är ofta svårt att veta, när det inte går att kontrollera.

I "Dödsgåtan viola widegren" (av john karlson) finns flera exempel på detta, polisen fick in flera såna tips. T.ex mannen som hade känt att viola mördats och gömts under ett timmerupplag.

Teorin om skördetröskan är som du skrev, att kroppen först gömts men sedan framåt våren flyttats. Eller att den drunknade kroppen spolats upp på en åker då älven svämmade över framåt våren.

Citat:
Verkar inte fungera att diskutera något lite seriöst här på Flashback...
dom i tråden som gnäller och angriper dej med oneliners är från flashbacks baksida
Citera
2026-05-27, 05:33
Medlem
Mexens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
ja det finns andra personer som upplever starkt att dom "känner av" vad som hänt nån annanstans, både i violafallet och andra fall.
Om det dom "känner av" verkligen har hänt är ofta svårt att veta, när det inte går att kontrollera.

I "Dödsgåtan viola widegren" (av john karlson) finns flera exempel på detta, polisen fick in flera såna tips. T.ex mannen som hade känt att viola mördats och gömts under ett timmerupplag.

Teorin om skördetröskan är som du skrev, att kroppen först gömts men sedan framåt våren flyttats. Eller att den drunknade kroppen spolats upp på en åker då älven svämmade över framåt våren.

dom i tråden som gnäller och angriper dej med oneliners är från flashbacks baksida

Har du ändrat dig angående Carl? För jag antar att det var han som skötte skördetröskan? Eller kunde B-man det också? Eller kanske frisören i Sollefteå? Verkligen synd att Saida inte lever men jag ska kontakta Terry Evans. För så här kan vi inte ha det?
Citera
2026-05-27, 05:42
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:

Visst undersökte man timmerupplaget? Rätta mig om jag har fel? Undrar om författaren till boken läser den här tråden? Vad tror du?
Senast redigerad av tegeltak 2026-05-27 kl. 05:54.
Citera
2026-05-27, 06:39
Medlem
DenOtroligaStrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexen
Har du ändrat dig angående Carl? För jag antar att det var han som skötte skördetröskan? Eller kunde B-man det också? Eller kanske frisören i Sollefteå? Verkligen synd att Saida inte lever men jag ska kontakta Terry Evans. För så här kan vi inte ha det?

Ska du kontakta Terry Evans, angående vad som hände Viola, Terry Evans som du tyckte var en stor bluff som du liknade mig vid...

Visst, jag förstår ironi, för det var det kanske men lät bara så dumt, om du ursäktar...
Citera
2026-05-27, 07:28
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ska du kontakta Terry Evans, angående vad som hände Viola, Terry Evans som du tyckte var en stor bluff som du liknade mig vid...

Visst, jag förstår ironi, för det var det kanske men lät bara så dumt, om du ursäktar...

Att du skulle vara synsk eller ha en övernaturlig gåva låter ännu dummare. Om du ursäktar..
Citera
2026-05-27, 11:14
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:

det inlägget besvarade frågan om andra har "känt" liknande, svaret är ja.
Att det är psykologiska faktorer som ligger bakom är väl uppenbart, såna personers inre bilder av vad som hänt har knappast med verkligheten att göra.
Citat ur dvw (sid 222):
"Många tips kom från personer som haft sanndrömmar, uppenbarelser, sett syner, som var fjärrskådare, medium, horoskopmakare, siare, spågummor, spågubbar, trollkarlar, som ansåg sig ha kontakt med andevärlden och besitta någon form av övernaturliga egenskaper.
Andra tipsare hade bara haft en övertygande nattlig dröm som de ville förmedla till polisen."
I violafallet ledde ingen av alla dessa tips till nåt relevant.
Timmerupplaget som nämndes i förra inlägget lyftes bort och undersöktes av polisen. Det enda man hittade var några små blodrödliknande fläckar på en av stockarna, det undersöktes i lab men det var inte blod.
Citera
2026-05-27, 11:35
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
just det, du fattar nada. vilket återigen bekräftas, i ditt senaste inlägg. Det är din egen hjärna som "sammanblandar" saker och ting.

Ursprungliga sakfrågan gällde att nån skrivit att viola "rusade" ut ur huset.
Att hon rusade ut är gripet ur luften, har ingen koppling till fakta.
Men att hon gick lugnt ut har koppling till fakta att 3 vittnen (familjen) uppgav det i förhör.
Det påstås inte att det är fakta att hon gick ut, det påstås att fakta är att 3 vittnen uppgav att hon gick ut.
Följande är alltså korrekt: fakta är att viola enligt familjen gick ut lugnt och stilla.

Eftersom det var du raven666 som började med den förvirrade invändningen så riktas ovanstående svar till dej också (och till övriga som inte heller fatta kontexten)

Förvirrad invändning? Jag påpekade att en sak inte kunde ses som fakta. Vad är det som är förvirrat i det? Det handlar om ren och skär källkritik, något som jag ägnat mig åt professionellt i flera är som lärare på mediautbildningar. Jag undanber mig, vänligt men bestämt, från att bli klappad på huvudet av någon som inte når upp till min hjässa, Elgsadel.
Citera
2026-05-27, 12:17
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Att det är psykologiska faktorer som ligger bakom är väl uppenbart, såna personers inre bilder av vad som hänt har knappast med verkligheten att göra.
Citat ur dvw (sid 222):
"Många tips kom från personer som haft sanndrömmar, uppenbarelser, sett syner, som var fjärrskådare, medium, horoskopmakare, siare, spågummor, spågubbar, trollkarlar, som ansåg sig ha kontakt med andevärlden och besitta någon form av övernaturliga egenskaper.
Andra tipsare hade bara haft en övertygande nattlig dröm som de ville förmedla till polisen."
Timmerupplaget som nämndes i förra inlägget lyftes bort och undersöktes av polisen. Det enda man hittade var några små blodrödliknande fläckar på en av stockarna, det undersöktes i lab men det var inte blod.

Nej för det var färg. Det visste jag utan boken.
Citera
2026-05-27, 14:40
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Citat ur dvw (sid 222):

sid 177 e-boken
Citera
2026-05-27, 16:04
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Citat ur dvw (sid 222):
revidering av förra inlägget: fläckarna på en timmerstock var "gammalrosa", inte blodröda.
Det var polisen som skrev "rödfläckad" och misstänkte att det var blod.
Men labpersonalen tyckte inte fläckarna liknade blod, och analyser visade att det inte var blod.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Nej för det var färg. Det visste jag utan boken.
nej det fastställdes inte att det var färg, endast att det INTE var blod, framgår i "boken"
Citera
2026-05-27, 16:53
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
revidering av förra inlägget: fläckarna på en timmerstock var "gammalrosa", inte blodröda.
Det var polisen som skrev "rödfläckad" och misstänkte att det var blod.
Men labpersonalen tyckte inte fläckarna liknade blod, och analyser visade att det inte var blod.

nej det fastställdes inte att det var färg, endast att det INTE var blod, framgår i "boken"

Om det inte var blod? Vad var det då? Ja..det fattar alla utan bokens hjälp? Skogsägarna använde färg för att märka vilka stockarna tillhörde. Under flottningstiden var märkningen helt avgörande eftersom miljontals stockar blandades i samma vattendrag.
Senast redigerad av Crime-boy2 2026-05-27 kl. 16:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in