2026-05-28, 20:58
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Sverige är även det land i EU med högst pensionsålder samt lägst andel enkla jobb.
Det finns inga enkla jobb längre.
Höga krav gäller även för
diskare,städare etc...
Citera
2026-05-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Bra svar, verkligen, du har en oerhörd poäng. Men HUR hjälper det dagens industri?
Tvinga folk tills dom är 67 och lära ut till den nya generationen?

Men kompetensen saknas fortfarande. Vad är din lösning?

- Saknas det kompetens om 10 tusen ingenjörer är arbetslösa
- Företagen söker 10 tusen ingenjörer.

Jag tycker ju verkligen att det är så det ser ut men ingen går till botten med det och en del av problemet är det jag har sagt i tråden.

Det säger sig självt att jag kan inte lära dig att åka slalom hur mycket jag än utbildar dig teoretiskt. "Företagen" måste grabba tag i dig och knuffa dig ut för backen på ett eller annat sätt och den enda som kan det är företagen men i dag finns det inte den minsta vilja utan man säger bara det vi hör.

Skolan utbildar fel
Folk i sverige lata och vill inte arbeta
Skatten här är så hög
Arbetare är så bortskämda

Alltså sånt man hör... men kan det vara så att många företag är oattraktiva, varför skall man jobba åt just dem ? Det bruka vara så att attraktiva företag behöver inte annonsera efter folk, folk hamnar där av sig själva. Det kan vara en stor del av problemet. varför skall just jag jobba på ert företag ?

Det kan vara en del av problemet. Man ställer massa krav men har inget att erbjuda, en del kanske abra skrattar och skakar på huvet för att man ser att en del inte är så realistiskt.
Citera
2026-05-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Det finns inga enkla jobb längre.
Höga krav gäller även för
diskare,städare etc...

gör det, diska lär man sig på nån dag, Städare bör lära sig vilka ämnen material tål och mycket ergonomi och lite hygien. En kort kurs på en månad men jag har sett nån kurs på tre månader.

Om du menar fysiskt ja. Det är inget nytt. Ökar man det fysiska kravet då kommer allt färre orka. Den som inte fattar det är bara dum.
Citera
2026-05-28, 21:06
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
De lediga jobben (som inte omedelbart tillsätts) är av typen "kvalificerade tjänster". Samtidigt är gruppen arbetslösa av typen "okvalificerad arbetskraft". Simple as that.

Folk som har någorlunda utbildning och personlighet har redan arbete i 99% av fallen.

Det finns alltså ingen "överlappning" mellan lediga tjänster och tillgänglig arbetskraft.

Det ligger nog en hel del i det där och då kanske man bör skruva lite på de lagar som reglerar arbete. Jag kan tänka mig att fler skulle "få in en fot" på arbetsmarknaden, även om de inte till 100% matchade vissa tjänster, om arbetsgivare inte riskerade lika mycket vid en anställning. Med andra ord är det kanske dags att sänka trösklarna en del utan att för den delen tillåta någon slags slavarbete.
Citera
2026-05-28, 21:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Japp o siffran har minskat något, sen borde man ha mer press på sig att ta jobb, flytta mm
Du får gärna förklara i detalj hur du tänker dig detta. Gärna om du har lite insikter som inte vi andra har....
Citera
2026-05-28, 21:13
Medlem
De arbetslösa
+ har inte rätt utbildning.
+ kan inte svenska
+ har ingen erfarenhet
+ vill inte ta vissa jobb
+ är hellre lediga och lever på bidrag
+ vill inte flytta
Senast redigerad av balderbyling 2026-05-28 kl. 21:15. Anledning: Glömde en sak
Citera
2026-05-28, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
A-kassan har minskat drastiskt så det snacket har du inget för...
Det övergår ganska genast till FK bara så att du vet och inbillar du dig att man har rätt ill 300 A-kassedagar om du blir arbetslös så är du bra blåst. Det får man inte. man skall in i Aktivitetsgaranti så fort som möjligt.

Dom flesta får bara ut 150 till 200 dagar.

jag fick ut ca 12.800 i A-kassa, sen slängde som in om på RoM med aktivitetsgaranti efter 180 dagar. jag var skitsud och sködde på dom och sa att jag ahr ju förfan rätt tilla tt pocka ut alla mina A-kassedagar.

Det hade jag inte alls sa AF. När lönespecen väl damp in så hade jag tre lax mer varje månad det var bara att hålla käften och vara glad för för att man snodde min A-kassa som jag tyckte jag har rätt till ... hahahaha !!!
Citera
2026-05-28, 21:16
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Optimerad för att slippa vara arbetslös alltför länge:

* leg sjuksköterska sedan 5 år.
* bor i husbil, så kan ta jobb i hela landet.
* talar utmärkt svenska, danska, engelska, farsi och swahili.
* inget i brottregistret

*Kunna klippa gräsmattor
*Marknadsföra sig
Citera
2026-05-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Man skall bli strängare så passa dig lite. Menar det får inte vara allt för uppenbart, det går ju att utelämna sker som körkort och annat. kanske kan man dra massa text med lite floskler så folk tröttnar fort på att läsa skiten.

Det är inte första gången jag gör detta. Gick enligt plan förra gången. Det är inte ens svårt att göra sig ointressant för en potentiell arbetsgivare. Bara att vara lagom korkad och skriva inte uppenbart fel saker, men på ett sätt så att dom fattar att man inte är ett kap.

Jag menar dom kommer ju inte att skriva mina ansökningar oavsett hur hårda dom blir. Finns ingen lag mot att vara något puckad.
Citera
2026-05-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.
Av de 500.000 er det 10.000 som är etablerade med erfarenhet, goda referenser och utbildning.

Så är det kanske 40.000 vänsterakademiker som ingen arbetsgivare någonsin hade kunnat anställa.

450.000 är systembelastande invandrare.

500.000 är egentligen 1-1,5 miljon människor så ta alla siffror gånger 3.
Citera
2026-05-28, 21:28
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

Det känns som att du missar hela poängen med de siffror du rabblar. Tänk så här: Om vi leker med tanken att ALLA lediga jobb skulle tillsättas imorgon, vad skulle egentligen skillnaden bli för de arbetslösa som finns kvar? Vi säger att det finns 100k lediga jobb, det finns 600k arbetslösa(ja, jag vet att man hävdar 500k men det är bara en lögn). Man tillsätter alla jobben och det finns nu 500k arbetslösa kvar. Men det finns inga lediga jobb förutom det som uppkommer naturligt, vilket är ett rätt lågt antal som inte på något sätt räcker till. Man bör också vara medveten om att många arbetslösa inte ens deltar i fördelningen av dessa jobb. Vi har då 500.000 individer som inte behövs på arbetsmarknaden. Man tycker då att det naturliga hade varit att man antingen ordnar så att dessa personer helt enkelt inte behöver delta, de kan få någon typ av basinkomst så att de klarar sig ändå. Alternativet är att man helt enkelt dödar dem, vilket är den väg våran regering har tagit för nu, tredje gången. Lite tråkigt kan man tycka. Men ju fler som dör av, desto mer sjunker arbetslöshetssiffrorna. Great success!
Citera
2026-05-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balderbyling
De arbetslösa
+ har inte rätt utbildning.
+ kan inte svenska
+ har ingen erfarenhet
+ vill inte ta vissa jobb
+ är hellre lediga och lever på bidrag
+ vill inte flytta

jasså jag är född i sverige och talar utmärkt svenska och engelska. Gått bygggynasium som var rätt tills jag skadat axeln. (Kunde fortsatt jobba om tempot var som på 70 -80-talet). jag har en YH- det var så lite jobb så ingen fick jobb utom tre i vår klass. Sen la dom ner den utbildningen.

i dag går jag gruvx ett annat spår så med tur kan jag få jobb men just nu är det svårt att få jobb det var det inte förra året.

Har planer på att fortsätta på en YH men även där sägs det att det är svårt att få jobb, ska föröka få arbetsförmedlingen att betala för den utbildningen. har ju noll lust att ta CSN för kanske inget. jag utbildar mig bara om det garanterar jobb.

Helt sjukt som det är
har 25 år erfarenhet av kundbemötande /service
kan ta allt utom där det handlar om rent fysiskt ständigt arbete med kroppen. har noll att göra med vad jag vill, kunde jag så hade jag tagit vad som helst.

Vill inte arbeta vill heller gå på bidrag- jasså Om du vist hur kasst det är ! Du vet inte alls vad du snackar om. pengarna räcker inte. jag får ut 12, har fått sälja bilen och säga upp parkering och se över alla utgifter, har inte ens netfix, Sa upp facket och har bara en hemförsäkring.

Om du tror det är glidit, jag kan inte göra nått som är kul. man har inte råd med något oh ser ingen framtid. Söker massa jobb men folk svarar inte ens. man får bara ett coppypastat svar.

Kan tänka mig att flytta men det skall finnas bostad och jag har ingen sparpeng så jag har inte råd längre.

jag som 50+ blir bortsorterad bara av det så jag tycker faktiskt en sån som du bara skall hålla käften.
Senast redigerad av Brodrude 2026-05-28 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in