2026-05-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Detta argumentet är ju så korkat, arbetslösheten var hälften så hög för 20 år sedan när Göran Persson styrde.

Ja det var den och vi är många fler människor idag, och många jobb har ersatts av digiteknik mm
Citera
2026-05-28, 19:47
Medlem
Proumbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Eller så är kompetenskraven rena fantasier?

Jag kan ge ett exempel från egen erfarenhet.

Vi söker en vuxenpsykolog här i Boden. Vårt löneerbjudande är 34K för en nyrekryterad med högsta betyg. 42K för en med 10 års livserfarenhet. Inte intresserade utav b-rekryter.

Det har gått två år och ingen seriöst har sökt.

Vi har fått köpa in tjänsten från privata AB's för 150.000 i månaden, för att upprätthålla nationella kravet.

Vi går minus varje år.
Citera
2026-05-28, 19:53
Medlem
Proumbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Nä våra arbetsgivare i det här landet är väldigt bortskämda. man tar in massor med praktikanter men anställer inte någon. Man vill inte lära upp någon, alla skall kunna allt dag ett. När jag läser annonser så ställer man ofta hel orealistiska krav. Massor med licenser och olika grejer som knappt någon har alla.

I bland har man haft någon kunnig arbetare som kunde allt men gått redigt underbetalt som slutat men man har inte riktigt fattat att den som skall fylla upp allt det måste få tid att lära och det kan många gånger ta ett par år. Där står dom och gnäller på att det saknas kompetens. Hur dum kan man vara på en skala ? Den skalan räcker inte till när en del är på minus. goddag yxskaft.

Bra svar, verkligen, du har en oerhörd poäng. Men HUR hjälper det dagens industri?
Tvinga folk tills dom är 67 och lära ut till den nya generationen?

Men kompetensen saknas fortfarande. Vad är din lösning?
Citera
2026-05-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

Vi är bland de 3 länderna i Europa med högst arb löshet. Högre än Rumänien. Visst är det sjukt?
Antar att man hellre sitter hemma o gejmar, leker influencer el är kriminell.
Citera
2026-05-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Flyttbenägenheten är för liten.

Håller med.
Citera
2026-05-28, 20:00
Medlem
många jobb är "fejk" 20% av jobb är direkt ghostade för att lajva om att företaget expanderar för att söka investeringskapital.
flertal jobb är startup scams där dom inte sätter lön förväntar sig att du ska ta en dålig deal där dom kan utnyttja dig.
många jobb är deltidsjobb på 90% så du saknar alla förmåner med helanställning men förväntas rota upp dig och flytta till en sketstad med 500 invånare för en tjänst som kanske försvinner om 4 månader utan hopp om bostad eller hyresrätt.

det finns inte infrastruktur för att bara flytta till typ närke för något industrijobb
LAS/fack har blivit ett block till att få jobb, men samtidigt inte säkrar dig rättigheter

tänk typ att flytta till kista för ericcson har en 60% jobb ingen vill bo i ett ghetto.
sen har saker svängt helt. tidigare för boomers betalade företaget en 3månaders kurs för att göra något.
idag förväntas du ta 5 årig utbilding och massa lån för att hoppas på en tjänst finns.
arbetsmarknaden har blivit helt skev i syfte för akademikers glidarjobb om att få dig hata vita män i kurser.

detta är då uteslutande för dom 2 miljoner analfabeter som inte har grundläggande kompetens till något.
Citera
2026-05-28, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Jag kan ge ett exempel från egen erfarenhet.

Vi söker en vuxenpsykolog här i Boden. Vårt löneerbjudande är 34K för en nyrekryterad med högsta betyg. 42K för en med 10 års livserfarenhet. Inte intresserade utav b-rekryter.

Det har gått två år och ingen seriöst har sökt.

Vi har fått köpa in tjänsten från privata AB's för 150.000 i månaden, för att upprätthålla nationella kravet.

Vi går minus varje år.
och ni som tror er vara så smarta kan inte lista ut att det bär mot att flytta till en redigt tråkig skithåla, full med mygg tills frosten tar dem. Extremt lite kulturellt utbud, extremt tråkigt folk eftersom att dom unga intellektuella med minsta vett drar fort som fan till universiteten.

Kvar är bara knepigt folk som hemmasittare som runkar i mammas källare tills man fyller 45. En och annan raggare som öser meduza och far varv efter varv byn runt. Alkoholismen är väl utbredd på dessa ställen. Eller så har du dom redigt sektbetonde religiöst fanatiska.

och dom rika som äger skog och företag som helst bara umgås med sina likar.

Skvallret och avundsjukan är bottenläs på dessa ställen. träffar man på ortens skvallertackan så skall hon berätta allt om alla där det mesta tyvärr stämmer exakt. Tyvärr är det bra att lyssna så man vet vilka man bör undvika.

Det är bland dom man skall föröka finna goda vänner att umgås med.

Ska man dit med hela sitt flyttlass med säker det enda jobbet av den typen inom 20 mil så bör man ju tänka efter mycket noga innan man sväljer det betet. Du bär dessutom höja lönen med 20k+ tre veckor extra semester på vintern som kompensation för mörkret som gör att man bör vara utomlands för att lapa D vitamin minst tre veckor om året. Jag vet exakt vad norra delen består av och vad det handlar om. Mygg, mörker och fylla.
Citera
2026-05-28, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Vem skulle tjäna på det här upplägget menar du? Jag har svårt att tänka mig att det skulle behövas den här typen av jätteomfattande initiativ för att få folk att söka okvalificerade låglöneyrken i stil med foodora. Det är ju inte gratis att anställa en rekryteringsfirma som ska spotta ur sig massor med jobbannonser (är det ens lagligt?) och till vilken nytta? Hur och för vem är det lönsamt att lägga ned jättemycket arbetskraft på att fabricera jobbannonser?
Om du verkligen inte ser vem som tjänar på upplägget orkar jag inte gå ner på detaljnivå bara för din skull, jag förklarar ju i stycket du citerar. Det är självklart inte gratis att anställa en rekryteringsfirma, faktum är att ingenting är gratis här i livet. Ändå har företag rekryteringsfirmor, HR-avdelningar och Mood Managers på avlöningslistan. Fråga mig inte varför, acceptera bara att någon anser det vara värt pengarna.
Citera
2026-05-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Om du verkligen inte ser vem som tjänar på upplägget orkar jag inte gå ner på detaljnivå bara för din skull, jag förklarar ju i stycket du citerar. Det är självklart inte gratis att anställa en rekryteringsfirma, faktum är att ingenting är gratis här i livet. Ändå har företag rekryteringsfirmor, HR-avdelningar och Mood Managers på avlöningslistan. Fråga mig inte varför, acceptera bara att någon anser det vara värt pengarna.

Alltså jag köper givetvis att folk anlitar rekryteringsfirmor för att rekrytera personal. Varför det skulle vara lönsamt för någon att anlita en rekryteringsfirma för att trolla arbetslösa har du fortfarande inte förklarat.
Citera
2026-05-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja det var den och vi är många fler människor idag, och många jobb har ersatts av digiteknik mm

Då hjälper det inte att vara tuffare mot arbetslösa ifall grundproblemet är att man effektiviserat.
Citera
2026-05-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Vi är bland de 3 länderna i Europa med högst arb löshet. Högre än Rumänien. Visst är det sjukt?
Antar att man hellre sitter hemma o gejmar, leker influencer el är kriminell.

Sverige är även det land i EU med högst pensionsålder samt lägst andel enkla jobb.
Citera
2026-05-28, 20:55
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Flyttbenägenheten är för liten.
Eller så har arbetslösa inte
råd att flytta,inget boende???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera