2026-05-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Man sätter för lite press på arb lösa

Detta argumentet är ju så korkat, arbetslösheten var hälften så hög för 20 år sedan när Göran Persson styrde.
Citera
2026-05-28, 19:37
Avslutad
En stillingsannonse er ikke det samme som en ledig stilling.
Citera
2026-05-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag var 9 år när Palme tillträdde första gången, så jag var inte med och tog fram honom.

Om du läser mitt första inlägg i den här tråden skrev jag att:
De borgerliga vill ha boskap för arbete. Konkurrens, lönedumping iom. invandringen. Billig arbetskraft.
Öppna gränser så vilket pack som helst kan komma innanför vår gräns.
Sossarna (och de andra röda) vill ha valboskap som mutas med bidrag, desto fler vi tar in desto bättre (för dem) Öppna gränser så vilket pack som helst kan komma innanför vår gräns. Stöldligor, tiggare och annat löst folk formligen väller in över vår gräns.

Enda det bidragit till är att utländska företag kör in över vår gräns, lönedumpar, skiter i regler och avtal. Kör med undermåliga fordon på våra vägar, skiter i vilotider och regler, de är billiga. Läste att i Norge har de visst med sig en egen tankbil de tankar från tom.

Nu är det ju så att de som kommit ofta varken kan eller vill arbeta när de kan leva gott på bidrag i stället. Så allt är inte sossarnas fel.

EU och Schengenavtalet som gjort det blivit såhär. Medveten det var Persson som lurade in oss i EU, men han var ivrigt påhejad av alla de borgerliga partierna.
Du kommer inte undan så billigt här din sektisst släkt skapade det här, frga dem istället för folk i tråden hur de kunde svika osss.

man märker för du fortfarande är kommunist, du tror tre mandat perioder av modertaerna sabbat hela sveriges framtid.

Jag var ju inte enss född när palme satt sa du ju fö i din första kommetar. lika verklighetsfrånvänt det
Citera
2026-05-28, 19:40
Medlem
Åldersdiskrimineringen är extrem i Sverige. Den startar redan vid 35-40 år och blir bara värre vartefter. Liksom bostadsbristen, speciellt där det finns mycket lediga jobb. Har man sedan varit arbetslös längre än ett halvår börjar tvivlen direkt, att något måste vara fel, även om det varit lågkonjunktur. Arbetsförmedlingen går in och betalar hela eller delar av lön till vissa grupper och detta gör att du kan bli fast i arbetslöshet.

Utan referenser och speciellt senaste jobbet blir det nästan omöjligt. Vad gör man då om den brytningen skedde efter konflikt? Måste det vara fel på någon om den haft en konflikt med arbetsgivare eller chef? Problemet kan ju vara just tidigare arbetsplatsen. Alla har väl träffat en dålig chef någon gång? Varför anställde man så många från utlandet på Northvolt och vad gör de idag med kanske köpt bostad där? De flyttade, men vem tog ansvar för dem?
Citera
2026-05-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Kompetens saknas

Nä våra arbetsgivare i det här landet är väldigt bortskämda. man tar in massor med praktikanter men anställer inte någon. Man vill inte lära upp någon, alla skall kunna allt dag ett. När jag läser annonser så ställer man ofta hel orealistiska krav. Massor med licenser och olika grejer som knappt någon har alla.

I bland har man haft någon kunnig arbetare som kunde allt men gått redigt underbetalt som slutat men man har inte riktigt fattat att den som skall fylla upp allt det måste få tid att lära och det kan många gånger ta ett par år. Där står dom och gnäller på att det saknas kompetens. Hur dum kan man vara på en skala ? Den skalan räcker inte till när en del är på minus. goddag yxskaft.
Senast redigerad av Brodrude 2026-05-28 kl. 19:45.
Citera
2026-05-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Det är du och din generation som förstört Sverige med Reinfeldt.
här får du ju förklara vad du menar, reinfeldt satt en mandat period under 200 talet ki mitten av det.

är du efterbliven och inte sett sskadan skedde tidigare?

https://petterssonsblogg.se/2016/01/25/1975-aret-da-sveriges-vag-utfor-borjade/
Citera
2026-05-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Snarare HR som sätter en för högribba på vissa jobb. Det behövs inte 8 olika tester för att paketera fryst kyckling på ett lager.

HR gör allt för att motivera sin egen tjänst och det slår över ibland tyvärr. Många bra kandidater som åker ut pga skitsaker och aldrig får chansen.

8 tester för att paketera kyckling tror jag inte. Känner folk i lite olika yrken. Det har räckt m utbildning o dok erfarenhet. En kommunchef fick dock göra ett intelligenstest bestående av olika mönster likt dom man gör på högskoleprovet och mensatestet.
Citera
2026-05-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
På vilket sätt skapar det fler jobb?

Det skapar färre arb lösa samt minskar arb lösheten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Jag tänker att det nöter ner kravlistan hos arbetssökarna att konstant få nobben, när man fått ett ”nej” tillräckligt många gånger lär sämre arbetsvillkor duga bättre än ingenting. Sen kan ju alltid arbetssökaren lura sig själv att detta jobb ”bara är tillfälligt i väntan på något bättre”.

Jobbannonseringen lejer man givetvis ut åt diverse rekryteringsfirmor som har all tid i världen för att jävlas med pöbeln. Folk skulle inte jobba hos Foodora eller liknande slavstall om de hade ett val.
Vem skulle tjäna på det här upplägget menar du? Jag har svårt att tänka mig att det skulle behövas den här typen av jätteomfattande initiativ för att få folk att söka okvalificerade låglöneyrken i stil med foodora. Det är ju inte gratis att anställa en rekryteringsfirma som ska spotta ur sig massor med jobbannonser (är det ens lagligt?) och till vilken nytta? Hur och för vem är det lönsamt att lägga ned jättemycket arbetskraft på att fabricera jobbannonser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vad fan gör alla indier, pakistanier, bangladeshier och annat skit som kör Foodora, Wolt Uber här?

Det är ett skapat problem av de som är så lata de inte orkar hämta upp sitt donkenmål eller svettiga turkpizza själva. Inget som behövs i Sverige, och särskilt inte om det utförs av import. De är inga jävla flyktingar. Inget krig i Indien, Pakistan eller Bangladesh.. än i alla fall. Varför är de här när vi har arbetslöshet i landet??

På 80talet när du föddes var alla busschaufförer, spårvagnsförare, spärrvakter och taxichaufförer svenskar. Vet du vad? Det fungerade då också. Det fanns bussar, spårvagnar och taxi då med. Skillnaden var att du kunde ta en taxi från Arlanda utan att bli hustlad på flera tusen kronor.
fråga dina vänner här som säger vi måste ha arbetskraftsinvandring, vilket fö är ett ssossse påhitt med på samma sätt som vi föder för få barn, man är ju snudd på efterbliven om man köper det där.
Citera
2026-05-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
A-kassan har minskat drastiskt så det snacket har du inget för...

Japp o siffran har minskat något, sen borde man ha mer press på sig att ta jobb, flytta mm
Citera
2026-05-28, 19:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Du kommer inte undan så billigt här din sektisst släkt skapade det här, frga dem istället för folk i tråden hur de kunde svika osss.

man märker för du fortfarande är kommunist, du tror tre mandat perioder av modertaerna sabbat hela sveriges framtid.

Jag var ju inte enss född när palme satt sa du ju fö i din första kommetar. lika verklighetsfrånvänt det
Du måste vara ett troll. Berätta nu vad du gjort för att förbättra Sverige. Hur har du gjort för att på verka ditt och ditt barnbarns liv.?

Foresten vad har hela din agenda med arbetslösheten med arbetslösa att göra? Berätta för oss. Är ju liksom det som är tråden du är inne och yrar i. Hur kommer det sig vi har en stor arbetslöshet när vi importera uppenbara "ickeflyktingar" från diverse skithål från jordens alla hörn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in