2026-05-28, 12:59
Medlem
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.
Citera
2026-05-28, 13:07
Medlem
Onanikrems avatar
Kan tänka mig kriminalitet på Cv´t är en orsak? Andra orsaker kan vara språkproblem, lathet, bor på fel ställe, deltider som inte går att leva ett normalt liv på lönen.

Läste i någon annan tråd att väldigt många jobb som utannonserades var personlig assistent. Där går ju direkt kriminalitet och språkproblem direkt bort på Cv´t . Samma med hemtjänsten. Skall man jobba med människor måste man var helt grön.
Citera
2026-05-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

Väldigt många lediga jobb är jobb som inte finns på riktigt eller som är menade att tillsätta genom arbetskraftsinvandring.
Många jobbannonser är egentligen bara en form av marknadsföring och man kallar aldrig någon på intervju för dessa.
Citera
2026-05-28, 13:13
Medlem
Det är inte exakt samma människor som är arbetslösa hela tiden utan det tillkommer nya samtidigt som en del får jobb. De som är långtidsarbetslösa har liten chans att få jobb.
Citera
2026-05-28, 13:13
Medlem
En annan vanlig grej är att många annonser kan peka mot samma jobb. T ex om Sandvik har en annons ute för någon sorts ingenjör/tekniker. Då kan 4-5 rekryteringsföretag se den och i sin tur försöka hitta kandidater till rollen att presentera för Sandvik, vilket gör att nu finns det 6 annonser uppe men bara en person kommer anställas.
Citera
2026-05-28, 13:16
Medlem
Flyttbenägenheten är för liten.
Citera
2026-05-28, 13:16
Medlem
Citat:

Fråga arbetsgivarna. Det är de som hela tiden gör det svårare och svårare att ens få respons på en ansökan man skickat.
Citera
2026-05-28, 13:19
Medlem
TupolevTu-144s avatar
De lediga jobben (som inte omedelbart tillsätts) är av typen "kvalificerade tjänster". Samtidigt är gruppen arbetslösa av typen "okvalificerad arbetskraft". Simple as that.

Folk som har någorlunda utbildning och personlighet har redan arbete i 99% av fallen.

Det finns alltså ingen "överlappning" mellan lediga tjänster och tillgänglig arbetskraft.
Citera
2026-05-28, 13:22
Medlem
Riksreptilens avatar
Optimerad för att slippa vara arbetslös alltför länge:

* leg sjuksköterska sedan 5 år.
* bor i husbil, så kan ta jobb i hela landet.
* talar utmärkt svenska, danska, engelska, farsi och swahili.
* inget i brottregistret
Citera
2026-05-28, 13:38
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

De "lediga tjänsterna" du ser på Platsbanken går till folk som redan har jobb. Det är alltså folk som byter jobb med varandra.

Men även OM de tjänsterna skulle tillsättas av arbetslösa, skulle du ändå ha 450'000 arbetslösa kvar som det inte finns något jobb till. Det är alltså en ekvation som inte går ihop.

För att komma åt arbetslösheten behöver vi dels en bättre tillväxtpolitik och sen måste nedskärningarna i offentlig sektor upphöra. Vi behöver en regering som satsar på att reparera samhället igen, istället för att stoppa skattepengar i egna fickor. Då kommer varenda människa med två armar och två ben att behövas i arbete.
Citera
2026-05-28, 13:41
Medlem
Många "lediga jobb" existerar inte. Det är annonser som läggs ut eftersom att lagen kräver det, trots att företaget planerar att rekrytera internt då man uppenbarligen hellre väljer nån man känner och litar på än en främling för en ny position.

Samtidigt så finns numera krav från socialen och A-kassorna att du måste söka ett visst antal jobb varje månad för att beviljas bidrag. Utan krav på att det ska vara en seriös ansökan. Det gör att många socialfall satt det i system att söka arbeten som de vet om att de inte är kvalificerade för, bara för att fortsätta få bidrag.

Resultatet blir då att seriösa arbetsgivare som söker personal svärmas över av oseriösa ansökningar och tvingas ta in bemanningsföretag som kan sortera. Bemanningsföretagen vet inte vad för typ av medarbetare företaget söker så det blir bara pannkaka av alla ansökningar som går vidare och personalomsättningen blir hög.

Det är ett systemfel djupt inrotat i det här clown samhället, där man skriver nya lagar och regler på varandra utan att ta hänsyn till konsekvenserna.
Citera
2026-05-28, 13:55
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Väldigt många lediga jobb är jobb som inte finns på riktigt eller som är menade att tillsätta genom arbetskraftsinvandring.
Många jobbannonser är egentligen bara en form av marknadsföring och man kallar aldrig någon på intervju för dessa.

Va? På vilket sätt hjälper den marknadsföringen menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in