Citat:
Ursprungligen postat av
HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.
Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.
De "lediga tjänsterna" du ser på Platsbanken går till folk som redan har jobb. Det är alltså folk som byter jobb med varandra.
Men även OM de tjänsterna skulle tillsättas av arbetslösa, skulle du ändå ha 450'000 arbetslösa kvar som det inte finns något jobb till. Det är alltså en ekvation som inte går ihop.
För att komma åt arbetslösheten behöver vi dels en bättre tillväxtpolitik och sen måste nedskärningarna i offentlig sektor upphöra. Vi behöver en regering som satsar på att reparera samhället igen, istället för att stoppa skattepengar i egna fickor. Då kommer varenda människa med två armar och två ben att behövas i arbete.