2026-05-28, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Med Schröder pengarna kan man hämta hem Juntila Nelhage. Hon och Sverige behöver inte att hon nöter sönder bänkarna borta i Frankrike.

Ska de köpa tillbaks en spelare som de har sålt? Nja, sålt är sålt. Men de kan ju låna henne från Lyon.
Citera
2026-05-28, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
A fast det är för bredden. De tjejerna som når eliten är såna som verkligen gillar fotboll och har ett stort driv, inte är rädda för att det smäller och har ofta spelat en del med killar.
Ja i första hand för bredden, men det beror på hur långt ned i åldern man går. En talangfull nioåring kanske mest spelar för kompisarna men när hon blir tolv kanske hon funnit drivet för att bli elitspelare. För tidig selektering och uppluckring av lag kan vara skadligt. Men ja samtidigt behöver man ge bättre utbildning tidigt och resurserna är inte obegränsade.

Jag vet inte själv vad som är rätt, kan se det oetiska i vad vissa akademier sysslar med när de aggressivt värvar barn, men samtidigt behöver man ju satsa
Citera
2026-05-28, 08:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det är så sjukt att hon inte ens får en chans. Har Tony dessutom inte fattat att det är Anvegård som brukar spela fram Schröder?

Jag hade nog haft Anvegård före både Bennison och Matilda Vinberg. Men det är precis som det alltid har varit, landslaget är som en medlemsklubb. Har man inte fått inbjudan i tid så kommer man inte med senare som regel. Tränarna oavsett vilka vill ha med spelare som redan har varit med, eller nya 18-22 åringar. Inga spelare i 30 års åldern som ges en ny chans i landslaget senare i karriären.

Det är synd för Sveriges stora spelarunderlag ignoreras helt. Man väljer bara från en bråkdel t o m av tillgängliga elitspelare. Damallsvenskan håller hög nivå, det bevisades i Europa cup. Annars slår man inte ut topplag från Tyskland, Italien och Portugal. Inga heltidsproffs borde vara utestängda från att ens kunna vara påtänkta för landslaget, oavsett deras ålder.

Jag tycker Sverige borde göra som USA gjorde när Hayes kom in, dvs håll ett talangläger. Dvs för seniorer som presterar bra på klubbnivå men som inte lyckats etablera sig i landslaget. Man ska utnyttja hela sitt spelarunderlag. Tony måste visa att det är konkurrens om landslagsplatserna, men han har typ 21 av 23 platser är huggna i sten. Spelarna kan vara bänkade i 6 månader eller bryta ett ben han tar ut dem ändå.

Ang Beata Olsson så tycker jag det var bra att hon kunde hålla sig kvar på bekostnad av Blomqvist när Sandberg nu kom tillbaka. Blomqvist var fantastiskt i VM 2023 men Olsson har visat att hon är en målskytt hela denna säsong.
Ja, uppenbart att Tony valt bort Anvegård (och Carlsson). Men jag tycker att du utifrån denna fall överdriver när det gäller damallsvenska spelares chanser att bli uttagna i landslaget.

Sedan gör Tony en del andra fel i sina uttagningar. Han tar ut för många anfallare och för få mittfältare. Nu blev Blomqvist petad och det var helt rätt, hon har inte tillfört tillräckligt mycket när hon fått chansen. Att ha med Blackstenius, Schröder, Olsson och Ijeh är att ha med för många anfallare på topp. Och när det gäller Schröder, skall hon spela så skall hon spela som nia, inte som tia. Skall Schröder spela samtidigt som Blackstenius så skall Schröder spela bredvid Blackstenius, inte som tia.
Citera
2026-05-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ja i första hand för bredden, men det beror på hur långt ned i åldern man går. En talangfull nioåring kanske mest spelar för kompisarna men när hon blir tolv kanske hon funnit drivet för att bli elitspelare. För tidig selektering och uppluckring av lag kan vara skadligt. Men ja samtidigt behöver man ge bättre utbildning tidigt och resurserna är inte obegränsade.

Jag vet inte själv vad som är rätt, kan se det oetiska i vad vissa akademier sysslar med när de aggressivt värvar barn, men samtidigt behöver man ju satsa

Men hur akademierna för att aggressivt värva barn? Läste för nåt år sen att Fredrik Ljungbergs 9-åriga son hade skrivit kontrakt med Arsenal. 9-åringar skriver väl ändå inte kontrakt med Hammarby eller AIK? Sen har de ju massor av lag i de där åldrarna åtminstone för pojkar. Ett akademilag och sen typ 8 vanliga lag som tränas av föräldrar. För tjejerna kanske 1-2 lag per åldersgrupp.
Citera
2026-05-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, lite flum och luft men ändå bra att de arbetar med det.

En sak jag saknar är diverse riktat tänk när det gäller damfotboll. Idag verkar all utbildning, taktik etc handla om fotboll, men finns (väl?) inget specifikt för detaljer om hur man spelar damfotboll. Även om det är samma sport i grunden med samma regler, så finns där fysiska skillnader som gör att detaljer bör anpassas.

Personligen tycker ju jag det i Sverige utbredda spelsättet att spela runt i eget straffområde lämpar sig sämre för damfotboll, men både pojk och flick utbildas i att spela så. Idag är det väl bara vid fasta situationer det finns anpassad taktik*, förutom avslutstaktik som ”skjut höga” som funkar för att vinna matcher upp till en viss nivå.

* exempel som inte fungerar i herr där mittbackar/målvakt stoppar bollen på ren fysik:
https://www.svt.se/sport/fotboll/vittsjo-vann-med-frisparksvariant-ny-forlust-for-djurgarden

Det viktiga är att tjejerna släpps in och får ta del av klubbars redan etablerade strukturer och stora kunskap och resurser. Det är ju det som har hänt i England, Spanien m m. Att nöta grunder inom teknik, bygga fysik och spelförståelse är det viktigaste inom damfotbollen också, det är ingen skillnad.

Hur menar du att damfotboll skulle spelas annorlunda? Fysiska skillnader mellan män och kvinnor är ingenting som damfotbollen behöver bekymra sig över. De ska ju inte spela mot herrar utan mot andra damlag, som har liknande fysiska förutsättningar som de själva.

Det jag kan tänka mig är att målvaktsträning t ex behöver anpassas lite, t ex att de ska ta fler steg innan de slänger sig. Sen har de ofta typ ingen nytta av en mur för den står så långt ifrån och spelarna är så pass korta att bollen kan gå i en rak bana över och in, den behöver knappt dyka. Det vet jag inte hur man ska träna bort, då måste muren få stå närmare. Sen ska man anpassa till kvinnors förutsättningar så långt det går. Det är t ex känt att kvinnor har högre risk för korsbandsskador, man får jobba förebyggande. Man kan titta på sånt som att anpassa träningen efter menscykeln, sånt som väl t ex Chelsea har jobbat med.
Citera
2026-05-28, 08:28
Medlem
Citat:
Men hur akademierna för att aggressivt värva barn? Läste för nåt år sen att Fredrik Ljungbergs 9-åriga son hade skrivit kontrakt med Arsenal. 9-åringar skriver väl ändå inte kontrakt med Hammarby eller AIK? Sen har de ju massor av lag i de där åldrarna åtminstone för pojkar. Ett akademilag och sen typ 8 vanliga lag som tränas av föräldrar. För tjejerna kanske 1-2 lag per åldersgrupp.
Tror inte man får skriva kontrakt förrän de är 15. Vad jag vet har AIK och Hammarby ganska många i den åldern kontrakterade men med väldigt låg ersättning mer att de slipper betala för akademin. Andra lag har lärlingskontrakt för ett fåtal spelare.

Vad gäller värvning av minderåriga verkar det gå till som så att man pratar med barnet efter matchen och smickrar henne och att man även förklarar för föräldrarna att barnet genast måste börja i en akademi för att hänga med i utvecklingen. Vanligast via informella ledare (”engagerade föräldrar”) eftersom klubben inte får göra det.

Ja det finns breddlag inom de stora klubbarna också. Vet inte exakt hur många det är, men framförallt Bajen och BP har en del
Citera
2026-05-28, 08:42
Medlem
Citat:
Det viktiga är att tjejerna släpps in och får ta del av klubbars redan etablerade strukturer och stora kunskap och resurser. Det är ju det som har hänt i England, Spanien m m. Att nöta grunder inom teknik, bygga fysik och spelförståelse är det viktigaste inom damfotbollen också, det är ingen skillnad.

Hur menar du att damfotboll skulle spelas annorlunda? Fysiska skillnader mellan män och kvinnor är ingenting som damfotbollen behöver bekymra sig över. De ska ju inte spela mot herrar utan mot andra damlag, som har liknande fysiska förutsättningar som de själva.

Det jag kan tänka mig är att målvaktsträning t ex behöver anpassas lite, t ex att de ska ta fler steg innan de slänger sig. Sen har de ofta typ ingen nytta av en mur för den står så långt ifrån och spelarna är så pass korta att bollen kan gå i en rak bana över och in, den behöver knappt dyka. Det vet jag inte hur man ska träna bort, då måste muren få stå närmare. Sen ska man anpassa till kvinnors förutsättningar så långt det går. Det är t ex känt att kvinnor har högre risk för korsbandsskador, man får jobba förebyggande. Man kan titta på sånt som att anpassa träningen efter menscykeln, sånt som väl t ex Chelsea har jobbat med.

Hmm. Först frågar du om det verkligen behövs tänkas på, och sedan kommer du med flera bra förslag 😀 .

Angående just själva uppspelsfasen så tycker jag dam nästan är bättre på att pressa (orädda) men har svårare att få iväg längre passningar från stillastående när de hamnar under press. Gör att bollen ofta fastnar på egen planhalva långa perioder och/eller leder till fler misstag som pressande lag utnyttjar. Men tränare/utbildare kommer ofta från herrfotbollen eller fått inspiration därifrån, och vill att dam också skall bygga spelet från egen målvakt. Har ingen statistik att luta mig emot men är ganska säker på att antalet bollstöldsmål är fler inom dam än herr. Fast detta handlar ju om hur man inte skall spela.. jag vill egentligen tänka mer på saker som inte funkar i herr men funkar i dam. Som t ex då fasta situationer. Men borde ju rimligen finnas annat i själva spelet.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-28 kl. 08:50.
Citera
2026-05-28, 15:19
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, uppenbart att Tony valt bort Anvegård (och Carlsson). Men jag tycker att du utifrån denna fall överdriver när det gäller damallsvenska spelares chanser att bli uttagna i landslaget.

Sedan gör Tony en del andra fel i sina uttagningar. Han tar ut för många anfallare och för få mittfältare. Nu blev Blomqvist petad och det var helt rätt, hon har inte tillfört tillräckligt mycket när hon fått chansen. Att ha med Blackstenius, Schröder, Olsson och Ijeh är att ha med för många anfallare på topp. Och när det gäller Schröder, skall hon spela så skall hon spela som nia, inte som tia. Skall Schröder spela samtidigt som Blackstenius så skall Schröder spela bredvid Blackstenius, inte som tia.
Men Blomquist har haft en bra säsong i Bundesliga med 10 mål. Kan tycka hon borde få chansen som supersub igen, hon var ju väldigt framgångsrik i den rollen tidigare
Citera
2026-05-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Man kan komma med från Damallsvenskan som ung spelare, typ Schröder, Holmberg. Men som mer etablerad spelare runt 30 som redan blivit bortvald från landslaget tidigare att få en ny chans, nej det är nästan omöjligt. Att som t ex Olsson komma in som etablerad senior utan att det är en spikrak bana från juniorlandslagen, då krävs det man gör något utöver det vanliga, typ blir uppmärksammad för målproduktion i världens bästa liga.

Jag tycker Anvegårds sätt att leda Häcken till segrar framförallt mot väldigt bra motstånd i Europa också borde räcka för en chans, men tydligen inte. Tycker inte någon av Bennison, Vinberg och Ijeh känns så spännande ärligt talat. Spelar Ijeh regelbundet i USA?
Citera
2026-05-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Hmm. Först frågar du om det verkligen behövs tänkas på, och sedan kommer du med flera bra förslag 😀 .

Angående just själva uppspelsfasen så tycker jag dam nästan är bättre på att pressa (orädda) men har svårare att få iväg längre passningar från stillastående när de hamnar under press. Gör att bollen ofta fastnar på egen planhalva långa perioder och/eller leder till fler misstag som pressande lag utnyttjar. Men tränare/utbildare kommer ofta från herrfotbollen eller fått inspiration därifrån, och vill att dam också skall bygga spelet från egen målvakt. Har ingen statistik att luta mig emot men är ganska säker på att antalet bollstöldsmål är fler inom dam än herr. Fast detta handlar ju om hur man inte skall spela.. jag vill egentligen tänka mer på saker som inte funkar i herr men funkar i dam. Som t ex då fasta situationer. Men borde ju rimligen finnas annat i själva spelet.

Teknik är inte beroende av fysisk styrka eller snabbhet, det finns inga begränsningar för tjejer att utveckla jättebra teknik. Kolla på spanska och japanska spelare, eller Lauren James. Man behöver bara träna.

Anledningen till att det inte funkar (utan misstag) med uppspel från eget mål för närmast semiprofessionella lag är för att man har inte en tillräckligt stor bredd av spelare som har blivit tillräckligt bra tekniskt skolade sedan mycket ung ålder. Alltså det har inte varit tillräckligt hög nivå på verksamheten för tillräckligt många. Beror inte på att tjejer inte kan bli bra på teknik, men urvalet av spelare som fått bästa tänkbara tekniska skolning sedan barnsben är mindre än i spanska, italienska och portugisiska högsta liga för herrar. Skjuta bollen åtminstone över halva planen borde också damer på elitnivå klara.
Citera
2026-05-28, 19:05
Medlem
Sembrant verkar tillföra mycket bra saker till AIK. Såklart erfarenhet, vilket nog är väldigt viktigt när flera bärande spelare är så unga som 17-18 år. Men som detta hon sa om att ett bra lag är bra över tid. Hur hon hör de andra spelarna prata om hur annorlunda det var att möta Malmö nu jämfört med förra året. Att de har vuxit som lag. Det stämmer ju verkligen. Att ens våga ha inställningen att man ska vinna mot Häcken, med tanke på Häckens resultat i närtid och historiken mellan lagen, kräver en typ av mod som AIK nog inte riktigt hade förut.

Hur blir det förresten när hon är assisterande tränare i U23 för spelare som hon möter som spelare och motståndare i Damallsvenskan, blir inte det lite konstigt?
Citera
2026-05-29, 07:34
Medlem
Citat:
Teknik är inte beroende av fysisk styrka eller snabbhet, det finns inga begränsningar för tjejer att utveckla jättebra teknik. Kolla på spanska och japanska spelare, eller Lauren James. Man behöver bara träna.

Anledningen till att det inte funkar (utan misstag) med uppspel från eget mål för närmast semiprofessionella lag är för att man har inte en tillräckligt stor bredd av spelare som har blivit tillräckligt bra tekniskt skolade sedan mycket ung ålder. Alltså det har inte varit tillräckligt hög nivå på verksamheten för tillräckligt många. Beror inte på att tjejer inte kan bli bra på teknik, men urvalet av spelare som fått bästa tänkbara tekniska skolning sedan barnsben är mindre än i spanska, italienska och portugisiska högsta liga för herrar. Skjuta bollen åtminstone över halva planen borde också damer på elitnivå klara.

Jag tror inte dagens unga spelare är sämre tränade när det gäller teknik eller att de är tekniskt sämre än herr.

Jag menar att det nästan uteslutande handlar om fysik att bolltempot är lägre, att spelarna har svårt att spela bollen längre än några få meter från helt stillastående med bollen ”under sig”, etc. Men de som pressar har inte lika stor procentuell nackdel av att vara lite lite långsammare. Kanske kan jämföras med att det blir färre mål i damhockey än i herrhockey, där målvakterna är nästan lika stora men pucktempo och skott mycket lösare i damhockey pga sämre fysik vilket gynnar målvakterna.

Säger inte att man i damfotboll inte skall utöva passningsspel men man bör i alla fall fundera på vad dom är bästa spelsättet för just damfotboll. Jag är övertygad om att tränare/förbundet tänker fel när man hela tiden vill pracka på damerna herrfotbollens spelsätt istället för att tänka vad som är mest rätt för damfotboll.

Skall fylla på med att kritisera hur man ofta i damfotboll försvarar sig som herr vid hörnor. Man ställer inte en spelare vid varje stolpe utan prioriterar att istället markera spelare som sannolikt är ofarliga, som t ex någon vid ungefär straffpunkten. Varför? Jo, för att inom herr kan spelare nicka mål från straffpunkten, och att en damspelare inte har den fysiken bortser man ifrån. Nu tycker jag ju även herr borde försvara sitt mål på hörnor men inom dam är det ännu viktigare. Vi ser gång på gång lösa nickar trilla/rulla in bakom en chanslös målvakt och alla accepterar det! Sanslöst korkat, tycker jag. Kanske 4 spelare på egen mållinje vore bästa lösningen, men ingen tänker ens på lösningar. Istället kopierar de herr och fortsätter vara ”chanslösa” när motståndarna gör mål igen.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-29 kl. 07:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in