Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Teknik är inte beroende av fysisk styrka eller snabbhet, det finns inga begränsningar för tjejer att utveckla jättebra teknik. Kolla på spanska och japanska spelare, eller Lauren James. Man behöver bara träna.
Anledningen till att det inte funkar (utan misstag) med uppspel från eget mål för närmast semiprofessionella lag är för att man har inte en tillräckligt stor bredd av spelare som har blivit tillräckligt bra tekniskt skolade sedan mycket ung ålder. Alltså det har inte varit tillräckligt hög nivå på verksamheten för tillräckligt många. Beror inte på att tjejer inte kan bli bra på teknik, men urvalet av spelare som fått bästa tänkbara tekniska skolning sedan barnsben är mindre än i spanska, italienska och portugisiska högsta liga för herrar. Skjuta bollen åtminstone över halva planen borde också damer på elitnivå klara.
Jag tror inte dagens unga spelare är sämre tränade när det gäller teknik eller att de är tekniskt sämre än herr.
Jag menar att det nästan uteslutande handlar om fysik att bolltempot är lägre, att spelarna har svårt att spela bollen längre än några få meter från helt stillastående med bollen ”under sig”, etc. Men de som pressar har inte lika stor procentuell nackdel av att vara lite lite långsammare. Kanske kan jämföras med att det blir färre mål i damhockey än i herrhockey, där målvakterna är nästan lika stora men pucktempo och skott mycket lösare i damhockey pga sämre fysik vilket gynnar målvakterna.
Säger inte att man i damfotboll inte skall utöva passningsspel men man bör i alla fall fundera på vad dom är bästa spelsättet för just damfotboll. Jag är övertygad om att tränare/förbundet tänker fel när man hela tiden vill pracka på damerna herrfotbollens spelsätt istället för att tänka vad som är mest rätt för damfotboll.
Skall fylla på med att kritisera hur man ofta i damfotboll försvarar sig som herr vid hörnor. Man ställer inte en spelare vid varje stolpe utan prioriterar att istället markera spelare som sannolikt är ofarliga, som t ex någon vid ungefär straffpunkten. Varför? Jo, för att inom herr kan spelare nicka mål från straffpunkten, och att en damspelare inte har den fysiken bortser man ifrån. Nu tycker jag ju även herr borde försvara sitt mål på hörnor men inom dam är det ännu viktigare. Vi ser gång på gång lösa nickar trilla/rulla in bakom en chanslös målvakt och alla accepterar det! Sanslöst korkat, tycker jag. Kanske 4 spelare på egen mållinje vore bästa lösningen, men ingen tänker ens på lösningar. Istället kopierar de herr och fortsätter vara ”chanslösa” när motståndarna gör mål igen.