2026-05-29, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag tror inte dagens unga spelare är sämre tränade när det gäller teknik eller att de är tekniskt sämre än herr.

Jag menar att det nästan uteslutande handlar om fysik att bolltempot är lägre, att spelarna har svårt att spela bollen längre än några få meter från helt stillastående med bollen ”under sig”, etc. Men de som pressar har inte lika stor procentuell nackdel av att vara lite lite långsammare. Kanske kan jämföras med att det blir färre mål i damhockey än i herrhockey, där målvakterna är nästan lika stora men pucktempo och skott mycket lösare i damhockey pga sämre fysik vilket gynnar målvakterna.

Säger inte att man i damfotboll inte skall utöva passningsspel men man bör i alla fall fundera på vad dom är bästa spelsättet för just damfotboll. Jag är övertygad om att tränare/förbundet tänker fel när man hela tiden vill pracka på damerna herrfotbollens spelsätt istället för att tänka vad som är mest rätt för damfotboll.

Skall fylla på med att kritisera hur man ofta i damfotboll försvarar sig som herr vid hörnor. Man ställer inte en spelare vid varje stolpe utan prioriterar att istället markera spelare som sannolikt är ofarliga, som t ex någon vid ungefär straffpunkten. Varför? Jo, för att inom herr kan spelare nicka mål från straffpunkten, och att en damspelare inte har den fysiken bortser man ifrån. Nu tycker jag ju även herr borde försvara sitt mål på hörnor men inom dam är det ännu viktigare. Vi ser gång på gång lösa nickar trilla/rulla in bakom en chanslös målvakt och alla accepterar det! Sanslöst korkat, tycker jag. Kanske 4 spelare på egen mållinje vore bästa lösningen, men ingen tänker ens på lösningar. Istället kopierar de herr och fortsätter vara ”chanslösa” när motståndarna gör mål igen.

Motståndarna har ju inte heller herr-tempo, eftersom man möter andra damlag, så jämförelsen med herrar blir inte relevant. Skulle man inte passa i damfotbollen? Vad ska man göra då, springa med bollen? Jag tror faktiskt du har fel, eller du hittar på ett problem som inte finns. Med risk för att man då låter väldigt orolig för att det satsas på damfotboll över huvudtaget.

Att detaljanpassa damfotbollen är ett lyxproblem, det kan man göra när man redan är på banan, inte som första och enda steg. Det viktigaste är att flickor och damer släpps in och får ta del av hela den apparat och infrastruktur som redan finns inom fotbollen. Får ta del av kunskap och resurser, bra tränare osv. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Du pratar som att damfotboll skulle vara en helt annan sport än fotboll, men det är ju fotboll. Samma plan, samma regler. Varför ska man då uppfinna hjulet på nytt, inte ta vara på något av den infrastruktur och kunskap och struktur som redan finns och är klar att appliceras även på damer? Det är ju så alla de bästa damlagen har gjort. Är man emot det då låter det mest som att man är emot att det satsas på damer.
Citera
2026-05-29, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Motståndarna har ju inte heller herr-tempo, eftersom man möter andra damlag, så jämförelsen med herrar blir inte relevant. Skulle man inte passa i damfotbollen? Vad ska man göra då, springa med bollen? Jag tror faktiskt du har fel, eller du hittar på ett problem som inte finns. Med risk för att man då låter väldigt orolig för att det satsas på damfotboll över huvudtaget.

Att detaljanpassa damfotbollen är ett lyxproblem, det kan man göra när man redan är på banan, inte som första och enda steg. Det viktigaste är att flickor och damer släpps in och får ta del av hela den apparat och infrastruktur som redan finns inom fotbollen. Får ta del av kunskap och resurser, bra tränare osv. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

Du pratar som att damfotboll skulle vara en helt annan sport än fotboll, men det är ju fotboll. Samma plan, samma regler. Varför ska man då uppfinna hjulet på nytt, inte ta vara på något av den infrastruktur och kunskap och struktur som redan finns och är klar att appliceras även på damer? Det är ju så alla de bästa damlagen har gjort. Är man emot det då låter det mest som att man är emot att det satsas på damer.

Försöker förklara med ”vetenskap”/fakta istället:

Män vs kvinnor muskelmassa: Kvinnor har ca 20-25% mindre.

Män vs kvinnor löpningar/fart: Kvinnor är ca 10% långsammare.

Dvs en pressande damanfallare mot bollägande motståndarförsvar har relativt män en större chans att vinna boll pga att bolltempo/passningar ofta är mycket svagare hos dam relativt män, framförallt i pressade situationer där benstyrka mer påverkar förmågan att få fart på bollen än när en passning kan slås ostört.

Men men. Vi kanske kan diskutera detta i evighet och det blir fel tråd. Min poäng är bara att ja, i vissa specifika detaljer i spelet bör damfotbollen optimera det som ger bäst resultat. Inte slaviskt kopiera herrfotbollen.

De lag/länder som hittar och tillämpar flest damspecifika styrkor kommer få fördelar. De som låter sig styras av mäns syn på herrfotboll kommer på efterkälken.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-29 kl. 08:26.
Citera
2026-05-29, 08:50
Medlem
QuantumQuills avatar
Några noteringar.

* Bajen har 9 raka segrar och +29 i målskillnad i F19 allsvenskan. (kanske uppfattas som skryt, men lite så var det nog också...)
* De senaste årens dominanter i allsvenskan Häcken, sladdar i mitten av F19 tabellen.
* KIF Örebro har redan utgått ur F19.
* IFK Norrköping, Vittsjö, Piteå och Rosengård har inte ens lag i F19 allsvenskan.
* MFF och Rosengård har inte något lag i F17 allsvenskan.
* De 4 stora Stockholmslagen har representation i alla 3 allsvenskor.
* Elfsborg leder elitettan.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-05-29 kl. 08:53.
Citera
2026-05-29, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Några noteringar.

* Bajen har 9 raka segrar och +29 i målskillnad i F19 allsvenskan. (kanske uppfattas som skryt, men lite så var det nog också...)
* De senaste årens dominanter i allsvenskan Häcken, sladdar i mitten av F19 tabellen.
* KIF Örebro har redan utgått ur F19.
* IFK Norrköping, Vittsjö, Piteå och Rosengård har inte ens lag i F19 allsvenskan.
* MFF och Rosengård har inte något lag i F17 allsvenskan.
* De 4 stora Stockholmslagen har representation i alla 3 allsvenskor.
* Elfsborg leder elitettan.

Bör nämnas att Rosengård och delvis Häcken har sina F19-lag i Div 1 respektive Elitettan.

En sak jag inte hittar någon info om: Rosengård F17 brukar vara i topp och om jag minns rätt var man det även i år, men plötsligt står man som ”Uteslutna”. Vad fasiken har hänt där? Brist på spelare som gjort att man själva valt att utgå via en walkover eller har man gjort något fel och blivit utsparkade? De hade alltså 2 st F17-lag där nu bara andralaget är kvar och spelar en nivå under F17-Allsvenskan. MFF är ju kass på F17-nivån så bör väl inte handla om nån ”stöld” av spelare. Gissar på att man flyttat upp spelare till F19 samt några ner till andralaget, men saknas som sagt info på deras hemsida, i media etc. (på deras hemsida ligger fortsatt F17-förstalagets matcher inplanerade). Någon med info?
Citera
2026-05-29, 09:19
Medlem
Citat:
Bör nämnas att Rosengård och delvis Häcken har sina F19-lag i Div 1 respektive Elitettan.

En sak jag inte hittar någon info om: Rosengård F17 brukar vara i topp och om jag minns rätt var man det även i år, men plötsligt står man som ”Uteslutna”. Vad fasiken har hänt där? Brist på spelare som gjort att man själva valt att utgå via en walkover eller har man gjort något fel och blivit utsparkade? De hade alltså 2 st F17-lag där nu bara andralaget är kvar och spelar en nivå under F17-Allsvenskan. MFF är ju kass på F17-nivån så bör väl inte handla om nån ”stöld” av spelare. Gissar på att man flyttat upp spelare till F19 samt några ner till andralaget, men saknas som sagt info på deras hemsida, i media etc. (på deras hemsida ligger fortsatt F17-förstalagets matcher inplanerade). Någon med info?
Har för mig att jag läste de blev uteslutna då de lämnat Walk Over i en match
Citera
2026-05-29, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Har för mig att jag läste de blev uteslutna då de lämnat Walk Over i en match

Tror jag hittat orsaken, men inte via någon info utan pga att jag grävt själv.

Rosengård F17 har haft en tunn trupp, men gått ganska ok under våren. Mestadels vinster, som jag förstår det. Men så i söndags 24/5 hade man en match inplanerad mot Mariebo, och en kvalificerad gissning är att man inte kommit överens om att få flytta den, och då har förbundet tyckt "walkover".

Men går ju för bövelen inte kalla in fyra spelare till rikslägret i Stockholm med start måndag morgon och samtidigt kräva att de skall spela match söndag eftermiddag!.. och kasta ut dom för att dom inte kunde vara både på resande fot och spela match samtidigt. Blir ju bara bedrövligt om en handfull av Sveriges bästa F17-spelare inte får spela klubblagsmatcher resten av året pga att de tackat ja till en landslagssamling.

Med reservation för att det ju kan vara en annan orsak, som t ex något oegentligt med bortamatchen mot Helsingborg som slutade 0-0 men inte verkar inskriven på fogis - men finns ju ingen info. Gissar att sista ordet inte är sagt.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-29 kl. 10:41.
Citera
2026-05-29, 10:41
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Tror jag hittat orsaken, men inte via någon info utan pga att jag grävt själv.

Rosengård F17 har haft en tunn trupp, men gått ganska ok under våren. Mestadels vinster, som jag förstår det. Men så i söndags 24/5 hade man en match inplanerad mot Mariebo, och en kvalificerad gissning är att man inte kommit överens om att få flytta den, och då har förbundet tyckt "walkover".

Men går ju för bövelen inte kalla in fyra spelare till rikslägret i Stockholm med start måndag morgon och samtidigt kräva att de skall spela match söndag eftermiddag!.. och kasta ut dom för att dom inte kunde vara både på resande fot och spela match samtidigt. Blir ju bara bedrövligt om en handfull av Sveriges bästa F17-spelare inte får spela klubblagsmatcher resten av året pga att de tackat ja till en landslagssamling.

(med reservation för att det ju kan vara en annan orsak - finns ju ingen info)
Samtidigt, varför släpper man spelare när man har klubblagsmatcher som måste spelas...?
Citera
2026-05-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Samtidigt, varför släpper man spelare när man har klubblagsmatcher som måste spelas...?

För att de blev inkallade när spelschemat redan var spikat.. Det normala är ju att man flyttar på matcher som krockar med landskamper, träningsläger etc. Sedan kan det ju ha varit korkat från början att lägga matchen på eftermiddagen före lägret, men vi vet ju som sagt inte vad fasiken som hänt här. Annat än att ett av Sveriges bästa F17-lag plötsligt raderats utan kommentar.

(obs tillägget om bortamatchen mot HIF, som slutade 0-0 enligt deras instagram inklusive bilder, men som inte registrerades.. kan ju ha funnits spelare med i den som inte fick spela, men är det ett administrativt misstag eller fusk borde ju media snappat upp detta nu. Var ju trots allt snart 3 veckor sedan)
Citera
2026-05-29, 11:49
Medlem
Citat:
För att de blev inkallade när spelschemat redan var spikat.. Det normala är ju att man flyttar på matcher som krockar med landskamper, träningsläger etc. Sedan kan det ju ha varit korkat från början att lägga matchen på eftermiddagen före lägret, men vi vet ju som sagt inte vad fasiken som hänt här. Annat än att ett av Sveriges bästa F17-lag plötsligt raderats utan kommentar.

(obs tillägget om bortamatchen mot HIF, som slutade 0-0 enligt deras instagram inklusive bilder, men som inte registrerades.. kan ju ha funnits spelare med i den som inte fick spela, men är det ett administrativt misstag eller fusk borde ju media snappat upp detta nu. Var ju trots allt snart 3 veckor sedan)

Tog en snabb koll och inte hunnit kolla upp fakta. Tydligen dök Rosengård aldrig upp till bortamatchen mot Boo den 19:e april.
För en klubb av Rosengårds historia och storlek måste jag säga att man förvånas.
Man borde med lätthet kunna skicka ett lag.

Exempelvis har ju Bajens F17 haft typ halva laget på landslagssamlingar och då fått ställa upp med reducerad slagstyrka.
Får se ifall det kommer mer information kring detta.

Att ett gäng lag inte har flicklag i F19 allsvenskan är i mycket direkt kopplat till ekonomi. Man har fullt upp med att säkra sitt A-lags överlevnad. Det är allt lite sorgligt.
Senast redigerad av Gurug 2026-05-29 kl. 12:03.
Citera
2026-05-29, 12:21
Medlem
På tal om lag som misshandlat F19 kan ju också Kif Örebro nämnas. Ändå en klubb som fostrat bra spelare som Anna Sandberg, systrarna Pelgander och Ida Björnberg för att nämna några. Men trots att de skulle satsa på unga spelare har resurserna som skulle gått till F19 istället lagts på importspelare till A-laget både under Rikard Johansson sejour men tydligen nu även under den nya ledning. De flesta spelarna i F19 lämnade under vintern och laget lades ned inför säsong. Nu har A-laget Sveriges bästa tjej född 2010 Emilia Jägestedt Widstrand kontrakterad så kanske kan få lite pengar då hon lär säljas i sommar (även om hon utgick skadad senast)
Citera
2026-05-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Tog en snabb koll och inte hunnit kolla upp fakta. Tydligen dök Rosengård aldrig upp till bortamatchen mot Boo den 19:e april.
För en klubb av Rosengårds historia och storlek måste jag säga att man förvånas.
Man borde med lätthet kunna skicka ett lag.

Exempelvis har ju Bajens F17 haft typ halva laget på landslagssamlingar och då fått ställa upp med reducerad slagstyrka.
Får se ifall det kommer mer information kring detta.

Att ett gäng lag inte har flicklag i F19 allsvenskan är i mycket direkt kopplat till ekonomi. Man har fullt upp med att säkra sitt A-lags överlevnad. Det är allt lite sorgligt.

Aha. Det var såpass tidigt. Förklarar varför HIF-Rosengård 9/5 är ändrad till ”Träningsmatch” (hittade jag nyss). Grunden är nog kanske ändå för tunn trupp. Man får väl inte flytta spelare från det andra F17-laget hur som helst heller, och att köra med två lag på 30-35 spelare funkade väl inte till slut. Hur som helst mest märkligt att man inte går ut med någon info.
Citera
2026-05-29, 17:40
Medlem
Citat:
Försöker förklara med ”vetenskap”/fakta istället:

Män vs kvinnor muskelmassa: Kvinnor har ca 20-25% mindre.

Män vs kvinnor löpningar/fart: Kvinnor är ca 10% långsammare.

Dvs en pressande damanfallare mot bollägande motståndarförsvar har relativt män en större chans att vinna boll pga att bolltempo/passningar ofta är mycket svagare hos dam relativt män, framförallt i pressade situationer där benstyrka mer påverkar förmågan att få fart på bollen än när en passning kan slås ostört.

Men men. Vi kanske kan diskutera detta i evighet och det blir fel tråd. Min poäng är bara att ja, i vissa specifika detaljer i spelet bör damfotbollen optimera det som ger bäst resultat. Inte slaviskt kopiera herrfotbollen.

De lag/länder som hittar och tillämpar flest damspecifika styrkor kommer få fördelar. De som låter sig styras av mäns syn på herrfotboll kommer på efterkälken.

Ja men det gör de redan fast det talas inte så högt om. Man kanske inte marknadsför en sån strategi i media, det är inte helt pk. Exempelvis vet damlagen att målvakterna har det jättetufft då målen är jättestora. Träffar man målet och ej rakt på målvakt är chansen rätt stor att det blir mål, för att överdriva lite. Men man ska absolut skjuta och testa målvakterna. Får man bara in precisionen också = teknik, så att man inte slösar bort så många skott som missar mål så är det ännu mer värt.

Gällande att pressa så vet damlagen såklart också om att de inte möter Barcelonas herrar och att press kan löna sig, många håller på att nöta in detta med att spela runt framför eget mål och det leder till misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in