2026-05-27, 16:46
Medlem
enlitenkorps avatar
Korsbandsskada på Häckens Lisa Löwing. Nesrin Akgun är också borta men bara i flera veckor. En redan tveksam defensiv och nu skador på det. Kan bli tungt för Häcken att hänga på om det inte kommer några smarta värvningar i sommar. Kan mycket väl tappa poäng mot fler än Hammarby innan sommaren också.
Citera
2026-05-27, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Ja samma poäng som Bajens F17. Deras F19 ligger dock 7 poäng efter med en match spelad.

Ena stunden beskyller du Bajen för att värva spelare, och i andra sekunden så konstaterar du att Aik "tagit" 10 spelare från Bajen.

BP är ett annat lag som har flertalet spelare med förflutet i Bajen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
3 poäng före enligt svensk fotboll men det spelar mindre roll.

Jag beskyller inte Hammarby utan konstaterar att de värvat aggressivt och att det förmodligen är det som vissa klubbar inte gillar, vad AIK sysslar med vet jag inte och det skulle inte förvåna mig om de håller på liknande speciellt med tanke på att alkisen är inblandad. De här fallen med äldre spelare är ju mindre känsligt eftersom reglerna ser helt annorlunda ut då. Men kan såklart fortfarande vara etiskt tveksamt.

Jag har ingen aning varför alla dessa spelare bytt men jag tycker det är en väldigt anmärkningsvärd ström. Byts en del mellan lagen i Stockholm i den åldern både pojk och flick men detta sticker lite ut.

Inget udda med att Hammarbys ändrade riktning väcker känslor. Från att ha verkat i skymundan av AIK och Djurgården så ser det annorlunda ut, inte minst på ungdomsnivån.

BP beläget i västra Stockholm är fortsatt störst gällande ungdomsfotbollen, över 4300 aktiva. Man har i årtionden sugit upp talanger från nästan hela stan. Inte sällan har samarbetet med framförallt Djurgården varit tätt. Är inte riktigt på samma nivå idag.

På kort tid har Hammarby blivit näst störst, fortsätter utvecklingen, vilket jag undrar ifall dem verkligen vill är klubben snart störst i antal utövare.
Hammarby har som bekant sitt främsta fäste i den södra delen av stan. När jag växte upp var dem flesta bajare, men Gnagarna var rätt många. Inte konstigt sett till AIKs framgångar.
Idag är andelen Bajare söder om stan i stort övertag.Hammarby närmar sig 4000 ungdomsutövare.

Djurgården är ”de finas” klubb med starkast fäste på Östermalm, Kungsholmen, den Östra sidan av staden men också stora i Bromma (väster om stan).
Har idag en ungdomsverksamhet på ca 2600 aktiva.

AIK är förstås Solnas lag men också starkaste klubben i järvaområdet, norrort.
Idag en ungdomsverksamhet på ca 1700 aktiva men också ett nära samarbete med flera norrortslag.

Bakom de fyra kommer i skymundan Enskede som också är en riktigt klassisk och stor ungdomsklubb.
Hermelinen strax söder om stan.
Strax under 2000 spelare.

Såväl Hammarby som AIK har riktigt fina akademier, många bra spelare och inte minst ledare. Bajen med tydligt mer bredd.
Vart man som ung ska spela är nog mest beroende av vart morsan och farsan bor.
När man blir äldre vart kompisarna är…

Spelar man i toppakademierna är det nog mycket beroende av konkurrensen på egen position. Vägen till speltid i A-laget kommer för de flesta sannolikt vara snabbare i Gnaget.
Behöver inte vara dåligt och kan vända fort.
Citera
2026-05-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Korsbandsskada på Häckens Lisa Löwing. Nesrin Akgun är också borta men bara i flera veckor. En redan tveksam defensiv och nu skador på det. Kan bli tungt för Häcken att hänga på om det inte kommer några smarta värvningar i sommar. Kan mycket väl tappa poäng mot fler än Hammarby innan sommaren också.

Med Schröder pengarna kan man hämta hem Juntila Nelhage. Hon och Sverige behöver inte att hon nöter sönder bänkarna borta i Frankrike.
Citera
2026-05-27, 17:51
Medlem
Två slitna bortalag idag som båda spelar borta även på söndag. Tycker de verkar ha hanterat matchningen/vilandet av spelare bra men det är ändå svårt att orka fysiskt och mentalt.

Även om det är fyra matcher med bortalag som klar favorit tycker jag det vore en skräll om det verkligen blir fyra bortavinster. Tror mer på nån hemmavinst, nån oavgjord och max två bortasegrar.

Avstår att gissa var poängtapp kommer, men bara att applådera om någon vinner dubbelt. De här matcherna är mycket svårare i verkligheten än på pappret.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-27 kl. 17:55.
Citera
2026-05-27, 18:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Anvegård och Schröder på bänken.
Citera
2026-05-27, 18:29
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Med Schröder pengarna kan man hämta hem Juntila Nelhage. Hon och Sverige behöver inte att hon nöter sönder bänkarna borta i Frankrike.

Hade ju varit en dröm men finns inte en chans tyvärr. Ska dock bli spännande att se vem det blir till slut
Citera
2026-05-27, 20:58
Medlem
Skönt med 3p för Hammarby trots en i stora delar fiaskoliknande insats. Makalöst nonchalant och slarvigt. Dessutom förlora Häcken, underbart!
Citera
2026-05-27, 21:00
Medlem
enlitenkorps avatar
Häcken är i stort behov av något offensivt när Schröder försvinner. Nyström har haft alldeles för låg nivå i år. Mittfältet är för tunt om inte både Rubensson och Fossdalsa är tillbaka ganska direkt efter uppehållet. Jag tyckte Östlund hade något i början av säsongen men tydligt att bara Luik håller hög nivå, och hon lär ju försvinna efter säsongen. Behöver verkligen stärkas.
Citera
2026-05-27, 21:00
Medlem
QuantumQuills avatar
Med facit på hand var det inte superläge att vila både Schröder och Anvegård* mot gnaget. Kan stå Häcken dyrt.

Bra match av Bajen. Inte jättemycket chanser, men total kontroll på matchen i 90 minuter gör att segern är logisk.

*rättad av nedan.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-05-27 kl. 21:03.
Citera
2026-05-27, 21:01
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Med facit på hand var det inte superläge att vila både Schröder och Bah mot gnaget. Kan stå Häcken dyrt.

Bra match av Bajen. Inte jättemycket chanser, men total kontroll på matchen i 90 minuter gör att segern är logisk.

Bah vilade inte (även om det verkade så då hon var väldigt osynlig), var Anvegård och Schröder som vilades och det ska ju ha handlat om skadekänningar
Citera
2026-05-27, 21:54
Medlem
SM-guld till AIK eller vad har jag missat? Nu ska jag se matchen!!
Citera
2026-05-27, 22:21
Medlem
Men oj Häcken bänkade sina två bästa spelare. Underskattning? Varför gjorde man det? Nu är det ju inte Europa cup längre varför ska de vilas nu? Mot ett jättestarkt aik. Men bra för AIK!

Och angående var mer Anvegård måste göra för att bli uttagen i landslaget, som de frågade i Femme plus. Gå utomlands? Verkar inte som hon kommer bli uttagen så länge hon spelar i damallsvenskan. Inte för att hon skulle gå av bara den anledningen men är hon inte sugen? Hon är ju jättebra, massor av scouter har sett henne för Häcken i Europa cup, hon måste ha erbjudanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in