Citat:
Ursprungligen postat av
QuantumQuill
Ja samma poäng som Bajens F17. Deras F19 ligger dock 7 poäng efter med en match spelad.
Ena stunden beskyller du Bajen för att värva spelare, och i andra sekunden så konstaterar du att Aik "tagit" 10 spelare från Bajen.
BP är ett annat lag som har flertalet spelare med förflutet i Bajen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ahmed945
3 poäng före enligt svensk fotboll men det spelar mindre roll.
Jag beskyller inte Hammarby utan konstaterar att de värvat aggressivt och att det förmodligen är det som vissa klubbar inte gillar, vad AIK sysslar med vet jag inte och det skulle inte förvåna mig om de håller på liknande speciellt med tanke på att alkisen är inblandad. De här fallen med äldre spelare är ju mindre känsligt eftersom reglerna ser helt annorlunda ut då. Men kan såklart fortfarande vara etiskt tveksamt.
Jag har ingen aning varför alla dessa spelare bytt men jag tycker det är en väldigt anmärkningsvärd ström. Byts en del mellan lagen i Stockholm i den åldern både pojk och flick men detta sticker lite ut.
Inget udda med att Hammarbys ändrade riktning väcker känslor. Från att ha verkat i skymundan av AIK och Djurgården så ser det annorlunda ut, inte minst på ungdomsnivån.
BP beläget i västra Stockholm är fortsatt störst gällande ungdomsfotbollen, över 4300 aktiva. Man har i årtionden sugit upp talanger från nästan hela stan. Inte sällan har samarbetet med framförallt Djurgården varit tätt. Är inte riktigt på samma nivå idag.
På kort tid har Hammarby blivit näst störst, fortsätter utvecklingen, vilket jag undrar ifall dem verkligen vill är klubben snart störst i antal utövare.
Hammarby har som bekant sitt främsta fäste i den södra delen av stan. När jag växte upp var dem flesta bajare, men Gnagarna var rätt många. Inte konstigt sett till AIKs framgångar.
Idag är andelen Bajare söder om stan i stort övertag.Hammarby närmar sig 4000 ungdomsutövare.
Djurgården är ”de finas” klubb med starkast fäste på Östermalm, Kungsholmen, den Östra sidan av staden men också stora i Bromma (väster om stan).
Har idag en ungdomsverksamhet på ca 2600 aktiva.
AIK är förstås Solnas lag men också starkaste klubben i järvaområdet, norrort.
Idag en ungdomsverksamhet på ca 1700 aktiva men också ett nära samarbete med flera norrortslag.
Bakom de fyra kommer i skymundan Enskede som också är en riktigt klassisk och stor ungdomsklubb.
Hermelinen strax söder om stan.
Strax under 2000 spelare.
Såväl Hammarby som AIK har riktigt fina akademier, många bra spelare och inte minst ledare. Bajen med tydligt mer bredd.
Vart man som ung ska spela är nog mest beroende av vart morsan och farsan bor.
När man blir äldre vart kompisarna är…
Spelar man i toppakademierna är det nog mycket beroende av konkurrensen på egen position. Vägen till speltid i A-laget kommer för de flesta sannolikt vara snabbare i Gnaget.
Behöver inte vara dåligt och kan vända fort.