2026-05-27, 22:35
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Men oj Häcken bänkade sina två bästa spelare. Underskattning? Varför gjorde man det? Nu är det ju inte Europa cup längre varför ska de vilas nu? Mot ett jättestarkt aik. Men bra för AIK!

Och angående var mer Anvegård måste göra för att bli uttagen i landslaget, som de frågade i Femme plus. Gå utomlands? Verkar inte som hon kommer bli uttagen så länge hon spelar i damallsvenskan. Inte för att hon skulle gå av bara den anledningen men är hon inte sugen? Hon är ju jättebra, massor av scouter har sett henne för Häcken i Europa cup, hon måste ha erbjudanden.
Som sagt, skadekänningar. Inte mycket att göra åt
Citera
2026-05-27, 22:45
Medlem
7 p för AIK mot Piteå, Malmö och Häcken😲 succé! Jag trodde de skulle ta typ 1 p på de tre matcherna alltså, det sitter i så starkt hur det varit de två senaste åren. Men de har ett riktigt starkt lag nu. Tänk om de tar en Champions league plats. Vilken helomvändning från bottenstrid och kval 2024.
Citera
2026-05-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitenkorp
Som sagt, skadekänningar. Inte mycket att göra åt

Protest.. skador är ofta något man drar på sig. Inte drabbas av.

Nu är det ju olika från fall till fall och inte säkert Schröders känningar beror på långvarigt hårt matchande, men Häcken har ju matchat henne trots att hon inte behövts. T ex 60 min i Gefle där de vann 11-0. Hon borde kanske inte ens åkt med upp. Vid flera tillfällen vid tremålsledning har man inte bytt ut henne förrän på slutet. I höstas skulle hon spela 90 min varje match i jakten på målrekord. Hon är såpass ung att hon nog inte borde ha matchats så här hårt månad efter månad. Skadekänning är en logisk följd.
Citera
2026-05-27, 22:51
Medlem
Då jag kollade på Söderbönorna så blev det inte annat än målen foch kommentarerna därefter från AIK-Häcken matchen. Inte utan att man undrar ifall Anvegård gjort Tony något ont.
Menar själv på att hon är fullt uttagningsbar och såg väl nästan tårögd ut när frågan ställdes.

Mycket egendomligt att man tar ut spelare som Bennison som typ spelat sju matcher på två år och en Jusu Bah som varit direkt dålig den senaste tiden före henne. Man har även en mindre armé av anfallsalternativ och inte att Beata Olsson dålig men hon är i första hand en kontringsexpert. Inte tusan är det sannolikt att vi ska ägna oss åt kontringsfotboll mot Danmark och Italien??
Rent logiskt kan man tycka att en kreativ spelare om än bara med 45 minuter i sig borde gå före?
Citera
2026-05-27, 22:59
Medlem
Bajen är inget klacksparkarnas heller fullt ös framåt lag i år. Men fan vad starka dem är defensivt. Inte bara försvaret utan hela laget. Bragstad styrd av Alice Carlsson står väl i en klass för sig i år?
Finns ingen back som är i närheten av den närvaron på plan. Man ska också ge Joramo beröm, arbetsinsatserna på mitten kommer förstås att saknas framöver.
Blir nästan lite tjatigt men det måste vara väldigt tydligt för ledningen att Svea trots sitt eviga slitande inte kommer vara den måltjuv ett lag med ensam striker behöver.
Vill man ha någon framgång till höstens Europaspel behöver en stark nia köpas in.
Citera
2026-05-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Då jag kollade på Söderbönorna så blev det inte annat än målen foch kommentarerna därefter från AIK-Häcken matchen. Inte utan att man undrar ifall Anvegård gjort Tony något ont.
Menar själv på att hon är fullt uttagningsbar och såg väl nästan tårögd ut när frågan ställdes.

Mycket egendomligt att man tar ut spelare som Bennison som typ spelat sju matcher på två år och en Jusu Bah som varit direkt dålig den senaste tiden före henne. Man har även en mindre armé av anfallsalternativ och inte att Beata Olsson dålig men hon är i första hand en kontringsexpert. Inte tusan är det sannolikt att vi ska ägna oss åt kontringsfotboll mot Danmark och Italien??
Rent logiskt kan man tycka att en kreativ spelare om än bara med 45 minuter i sig borde gå före?

Det är så sjukt att hon inte ens får en chans. Har Tony dessutom inte fattat att det är Anvegård som brukar spela fram Schröder?

Jag hade nog haft Anvegård före både Bennison och Matilda Vinberg. Men det är precis som det alltid har varit, landslaget är som en medlemsklubb. Har man inte fått inbjudan i tid så kommer man inte med senare som regel. Tränarna oavsett vilka vill ha med spelare som redan har varit med, eller nya 18-22 åringar. Inga spelare i 30 års åldern som ges en ny chans i landslaget senare i karriären.

Det är synd för Sveriges stora spelarunderlag ignoreras helt. Man väljer bara från en bråkdel t o m av tillgängliga elitspelare. Damallsvenskan håller hög nivå, det bevisades i Europa cup. Annars slår man inte ut topplag från Tyskland, Italien och Portugal. Inga heltidsproffs borde vara utestängda från att ens kunna vara påtänkta för landslaget, oavsett deras ålder.

Jag tycker Sverige borde göra som USA gjorde när Hayes kom in, dvs håll ett talangläger. Dvs för seniorer som presterar bra på klubbnivå men som inte lyckats etablera sig i landslaget. Man ska utnyttja hela sitt spelarunderlag. Tony måste visa att det är konkurrens om landslagsplatserna, men han har typ 21 av 23 platser är huggna i sten. Spelarna kan vara bänkade i 6 månader eller bryta ett ben han tar ut dem ändå.

Ang Beata Olsson så tycker jag det var bra att hon kunde hålla sig kvar på bekostnad av Blomqvist när Sandberg nu kom tillbaka. Blomqvist var fantastiskt i VM 2023 men Olsson har visat att hon är en målskytt hela denna säsong.
Citera
2026-05-27, 23:30
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Ja,både Häcken och Bajen är extremt slitna nu. Det kan komma fler överraskningar på söndag.

Men fan vilket lag AIK fått ihop i år. De vann fullt rättvist mot Häcken och om de kan hålla nivån bättre mot lagen längre ner i serien så kan det mycket väl bli de som kniper tredjeplatsen.
Citera
2026-05-27, 23:32
Medlem
enlitenkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Bajen är inget klacksparkarnas heller fullt ös framåt lag i år. Men fan vad starka dem är defensivt. Inte bara försvaret utan hela laget. Bragstad styrd av Alice Carlsson står väl i en klass för sig i år?
Finns ingen back som är i närheten av den närvaron på plan. Man ska också ge Joramo beröm, arbetsinsatserna på mitten kommer förstås att saknas framöver.
Blir nästan lite tjatigt men det måste vara väldigt tydligt för ledningen att Svea trots sitt eviga slitande inte kommer vara den måltjuv ett lag med ensam striker behöver.
Vill man ha någon framgång till höstens Europaspel behöver en stark nia köpas in.
Väldigt sant. Och Häcken är tvärt om, ska man ha något europaspel värt att tala om så behöver man fixa defensiven. Spelar ingen roll om man har kvar Schröder och hon kommer i form, hon kan göra hattrick varje match och vi hade ändå släppt in fler
Citera
2026-05-27, 23:51
Medlem
Citat:
Det är så sjukt att hon inte ens får en chans. Har Tony dessutom inte fattat att det är Anvegård som brukar spela fram Schröder?

Jag hade nog haft Anvegård före både Bennison och Matilda Vinberg. Men det är precis som det alltid har varit, landslaget är som en medlemsklubb. Har man inte fått inbjudan i tid så kommer man inte med senare som regel. Tränarna oavsett vilka vill ha med spelare som redan har varit med, eller nya 18-22 åringar. Inga spelare i 30 års åldern som ges en ny chans i landslaget senare i karriären.

Det är synd för Sveriges stora spelarunderlag ignoreras helt. Man väljer bara från en bråkdel t o m av tillgängliga elitspelare. Damallsvenskan håller hög nivå, det bevisades i Europa cup. Annars slår man inte ut topplag från Tyskland, Italien och Portugal. Inga heltidsproffs borde vara utestängda från att ens kunna vara påtänkta för landslaget, oavsett deras ålder.

Jag tycker Sverige borde göra som USA gjorde när Hayes kom in, dvs håll ett talangläger. Dvs för seniorer som presterar bra på klubbnivå men som inte lyckats etablera sig i landslaget. Man ska utnyttja hela sitt spelarunderlag. Tony måste visa att det är konkurrens om landslagsplatserna, men han har typ 21 av 23 platser är huggna i sten. Spelarna kan vara bänkade i 6 månader eller bryta ett ben han tar ut dem ändå.

Ang Beata Olsson så tycker jag det var bra att hon kunde hålla sig kvar på bekostnad av Blomqvist när Sandberg nu kom tillbaka. Blomqvist var fantastiskt i VM 2023 men Olsson har visat att hon är en målskytt hela denna säsong.

Ja, jag gillar också Beata, en jäkla kämpe till spelare. Det är väl Bennison i första hand man själv skulle peta till förmån för Anvegård. Men har man lärt känna Tony rätt så spelar han åter Blackstenius på topp och Schröder där Anvegård borde vara.
Men egentligen tyngre för Ijeh. Måste tycka att det är kul att träffa kompisarna, inte kan det vara roligt att åka från staterna för att träna i 10-14 dagar och ha typ 3% chans till att få spela i 10 minuter. Nu har man gnällt färdigt. Man får sig nu kanske en riktig nationaldags käftsmäll i form av att Bennison tryck dit tre baljor. Samtliga assisterade av Schröder som i sin nya position briljerat och istället blir köpt av Barcelona.
Citera
2026-05-28, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Slänger in denna länk till artikel på svenskfotboll igår. Har ingen egentlig åsikt om det är luftsnack eller om man är på rätt spår:

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/serier/2026/05/ny-rapport-sa-kan-svensk-damfotboll-fortsatta-vara-i-topp/

Citaterar den långa ingressen:

Svensk damfotboll ska även i framtiden vara ledande i Europa och fortsätta utveckla spelare och lag på hög internationell nivå. För att nå dit behövs tidigare elitförberedande utbildning, större fokus på individuell utveckling, nya sätt att skapa utvecklande matchmiljöer för unga samt fokus på att rekrytera och behålla tränare och ledare som är kvinnor. Det är den övergripande målsättningen i den slutrapport som sammanfattar Elitprojekt Dam 2023–2025, ett gemensamt utvecklingsarbete mellan Elitfotboll Dam och Svenska Fotbollförbundet.”

Det är väl bra att det tas upp i alla fall men det blir ju ofrånkomligen en del luftsnack för ärligt talat sitter Sverige inte på korten. Den största faktorn för hur framgångsrika svenska lag är relativt andra länder är hur snabbt utvecklingen går och hur mycket det satsas i andra länder. Det har svenska lag ingen kontroll över.

Jag tror man får allt svårare att konkurrera med Italien och Portugal på sikt. Men framförallt med Portugal kan det vara på ganska lång sikt. Det kan dröja åratal, så det finns ingen anledning att Sverige ska kasta in handduken. Tvärtom ska man göra det man kan, bygga professionella miljöer tidigt som de pratar om, och utnyttja den fördelen vi har i ett stort spelarunderlag. Det är sånt som tar tid att bygga upp i de andra länderna och därför tar det tid för dem att höja nivån genomgående. Nederländerna har också flera lag med kända namn som alla verkar satsa ungefär lika mycket.

Jag saknar att man tar upp och diskuterar frågan om finansiering. Var ska damlagen kunna få ekonomi ifrån? Särskilt de fristående. Den lokala sparbanken och en frisör, volontärer på matcherna, men förbud att ta in externa ägare och supportrar som hoppar av om laget bolagiseras så man kan ha en chans ekonomiskt? Det kommer ju aldrig gå att konkurrera på internationell nivå på sikt om man ska ha semiprofessionell verksamhet baserad på några små, lokala sponsorer. Då tappar man konkurrenskraften så fort andra länder bygger upp professionella lag.

Man har ju herrsidan att jämföra med. Tycker EFD att svenska herrlag står sig bra i den utländska konkurrensen? Och de är ju ganska så ekonomiskt bakbundna. Är det då en bra idé att ha samma modell för damerna? M a p ägarregler och detta med att vara helt ointresserad av att försöka nå en internationell marknad. Det finns ju redan facit på vad den modellen leder till. Den enda skillnaden på damsidan är att konkurrensen inte är densamma, men om 10 år kan situationen vara en annan med mer konkurrens.

Inget om ekonomi men istället:

Särskilt viktigt är att rekrytera och behålla tränare och ledare som år kvinnor samt att bygga diversifierade team med hög kompetens, eftersom detta bidrar till både bättre utvecklingsmiljöer och bättre sportsliga resultat.

Tycker jag är lite flummigt.
Citera
2026-05-28, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tror som sagt att irritationen främst handlar om att Hammarby rekryterar aggressivt inte deras akademi som sådan så därför jag byter ämne.

Självklart är det viktigt att man tillför resurser till tjejernas utveckling så de blir bättre tekniskt och man hänger med i den internationella utvecklingen. Det är intressant hur man ska göra eftersom talangbredden skiljer sig kraftigt från herrsidan och tjejerna utvecklas tidigare. Samtidigt är tjejer generellt mer beroende av att närmaste vännerna spelar.

Jag kan tycka det är lite intressant att Bajens akademi de senaste 2 åren tappat omkring 10 spelare till AIK. Kan visserligen ha med att inflytelserika alkisen påverkat men lite intressant trots allt.

A fast det är för bredden. De tjejerna som når eliten är såna som verkligen gillar fotboll och har ett stort driv, inte är rädda för att det smäller och har ofta spelat en del med killar.
Citera
2026-05-28, 07:52
Medlem
Citat:
Det är väl bra att det tas upp i alla fall men det blir ju ofrånkomligen en del luftsnack för ärligt talat sitter Sverige inte på korten. Den största faktorn för hur framgångsrika svenska lag är relativt andra länder är hur snabbt utvecklingen går och hur mycket det satsas i andra länder. Det har svenska lag ingen kontroll över.

Jag tror man får allt svårare att konkurrera med Italien och Portugal på sikt. Men framförallt med Portugal kan det vara på ganska lång sikt. Det kan dröja åratal, så det finns ingen anledning att Sverige ska kasta in handduken. Tvärtom ska man göra det man kan, bygga professionella miljöer tidigt som de pratar om, och utnyttja den fördelen vi har i ett stort spelarunderlag. Det är sånt som tar tid att bygga upp i de andra länderna och därför tar det tid för dem att höja nivån genomgående. Nederländerna har också flera lag med kända namn som alla verkar satsa ungefär lika mycket.

Jag saknar att man tar upp och diskuterar frågan om finansiering. Var ska damlagen kunna få ekonomi ifrån? Särskilt de fristående. Den lokala sparbanken och en frisör, volontärer på matcherna, men förbud att ta in externa ägare och supportrar som hoppar av om laget bolagiseras så man kan ha en chans ekonomiskt? Det kommer ju aldrig gå att konkurrera på internationell nivå på sikt om man ska ha semiprofessionell verksamhet baserad på några små, lokala sponsorer. Då tappar man konkurrenskraften så fort andra länder bygger upp professionella lag.

Man har ju herrsidan att jämföra med. Tycker EFD att svenska herrlag står sig bra i den utländska konkurrensen? Och de är ju ganska så ekonomiskt bakbundna. Är det då en bra idé att ha samma modell för damerna? M a p ägarregler och detta med att vara helt ointresserad av att försöka nå en internationell marknad. Det finns ju redan facit på vad den modellen leder till. Den enda skillnaden på damsidan är att konkurrensen inte är densamma, men om 10 år kan situationen vara en annan med mer konkurrens.

Inget om ekonomi men istället:

Särskilt viktigt är att rekrytera och behålla tränare och ledare som år kvinnor samt att bygga diversifierade team med hög kompetens, eftersom detta bidrar till både bättre utvecklingsmiljöer och bättre sportsliga resultat.

Tycker jag är lite flummigt.

Jo, lite flum och luft men ändå bra att de arbetar med det.

En sak jag saknar är diverse riktat tänk när det gäller damfotboll. Idag verkar all utbildning, taktik etc handla om fotboll, men finns (väl?) inget specifikt för detaljer om hur man spelar damfotboll. Även om det är samma sport i grunden med samma regler, så finns där fysiska skillnader som gör att detaljer bör anpassas.

Personligen tycker ju jag det i Sverige utbredda spelsättet att spela runt i eget straffområde lämpar sig sämre för damfotboll, men både pojk och flick utbildas i att spela så. Idag är det väl bara vid fasta situationer det finns anpassad taktik*, förutom avslutstaktik som ”skjut höga” som funkar för att vinna matcher upp till en viss nivå.

* exempel som inte fungerar i herr där mittbackar/målvakt stoppar bollen på ren fysik:
https://www.svt.se/sport/fotboll/vittsjo-vann-med-frisparksvariant-ny-forlust-for-djurgarden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in