Citat:
Ursprungligen postat av
Gurug
Då jag kollade på Söderbönorna så blev det inte annat än målen foch kommentarerna därefter från AIK-Häcken matchen. Inte utan att man undrar ifall Anvegård gjort Tony något ont.
Menar själv på att hon är fullt uttagningsbar och såg väl nästan tårögd ut när frågan ställdes.
Mycket egendomligt att man tar ut spelare som Bennison som typ spelat sju matcher på två år och en Jusu Bah som varit direkt dålig den senaste tiden före henne. Man har även en mindre armé av anfallsalternativ och inte att Beata Olsson dålig men hon är i första hand en kontringsexpert. Inte tusan är det sannolikt att vi ska ägna oss åt kontringsfotboll mot Danmark och Italien??
Rent logiskt kan man tycka att en kreativ spelare om än bara med 45 minuter i sig borde gå före?
Det är så sjukt att hon inte ens får en chans. Har Tony dessutom inte fattat att det är Anvegård som brukar spela fram Schröder?
Jag hade nog haft Anvegård före både Bennison och Matilda Vinberg. Men det är precis som det alltid har varit, landslaget är som en medlemsklubb. Har man inte fått inbjudan i tid så kommer man inte med senare som regel. Tränarna oavsett vilka vill ha med spelare som redan har varit med, eller nya 18-22 åringar. Inga spelare i 30 års åldern som ges en ny chans i landslaget senare i karriären.
Det är synd för Sveriges stora spelarunderlag ignoreras helt. Man väljer bara från en bråkdel t o m av tillgängliga elitspelare. Damallsvenskan håller hög nivå, det bevisades i Europa cup. Annars slår man inte ut topplag från Tyskland, Italien och Portugal. Inga heltidsproffs borde vara utestängda från att ens kunna vara påtänkta för landslaget, oavsett deras ålder.
Jag tycker Sverige borde göra som USA gjorde när Hayes kom in, dvs håll ett talangläger. Dvs för seniorer som presterar bra på klubbnivå men som inte lyckats etablera sig i landslaget. Man ska utnyttja hela sitt spelarunderlag. Tony måste visa att det är konkurrens om landslagsplatserna, men han har typ 21 av 23 platser är huggna i sten. Spelarna kan vara bänkade i 6 månader eller bryta ett ben han tar ut dem ändå.
Ang Beata Olsson så tycker jag det var bra att hon kunde hålla sig kvar på bekostnad av Blomqvist när Sandberg nu kom tillbaka. Blomqvist var fantastiskt i VM 2023 men Olsson har visat att hon är en målskytt hela denna säsong.