2026-05-26, 22:31
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Snabbtågen?? Du måste skoja? En ren och skär vänsterpartistisk dröm?
Rösta du på MED och kasta bort din röst så kommer du nog få fram en sosseregering igen.

Det är väl just den vanföreställningen som gör Sverige fattigt framöver. Ska Sverige växa och utvecklas behöver vi framåt täta förbindelser med Hamburg, Frankfurt och Bryssel, det vill säga motorerna i vårt närområde, speciellt då Frankfurt.

Att hoppa på tåget om tio år när den mesta av den inom-europeiska flygtrafiken avvecklats är för sent.
Citera
2026-05-26, 22:31
Medlem
TUKs avatar
Får man nån reduktion i efterhand om man redan är innehavare av årskort i kollektivtrafiken som undertecknad?

Valfläsk i kubik.
Citera
2026-05-26, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Det är väl just den vanföreställningen som gör Sverige fattigt framöver. Ska Sverige växa och utvecklas behöver vi framåt täta förbindelser med Hamburg, Frankfurt och Bryssel, det vill säga motorerna i vårt närområde, speciellt då Frankfurt.

Att hoppa på tåget om tio år när den mesta av den inom-europeiska flygtrafiken avvecklats är för sent.
Du vet att man tar sig dit på ett par timmar med flyg va?
Försöker du spela dum på nåt sätt?
Citera
2026-05-26, 22:34
Medlem
Som valfläsk betraktat är det oantastligt. Bara att gratulera Tidö för well played.
Citera
2026-05-26, 22:42
Medlem
Om jag fick betalt 8000~kr i månaden så skulle jag kunna tänka mig att ta bussen.
Citera
2026-05-26, 22:51
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Region Skåne.
Där vill Sossarna halvera priset på månadskortet. Subvention vet jag inte utan tanken är att man ska använda vinsten som deras kollektivtrafik inbringar. Förutom att det är självfinansierande så räknar man med att resandet kommer öka så pass att man tvingas anställa mer människor.
Här ser jag ett problem. Svenskar är i dag för fina för att köra buss, förutom Uffe som kör den utan behörighet på körkortet. Eftersom en busschaffis tjänar för lite så kommer man kunna utvisa en massa nyanställda vilket gör det hela till en vinst aven för Tidögänget.

Så dålig skulle jag inte säga att lönen är...
På Gotland var det inte "Uffe" som körde buss hos Bergkvara Buss utan körkort, det var ett mycket mer exotiskt namn på den herren. När han blev ifrågasatt om han verkligen hade körkort, så visade han upp det: Ja ha kökort! B som i Byss...
Citera
2026-05-26, 22:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad har det med tågresor i Japan att göra?

Du frågade hur tåg kan vara så dyrt i Sverige.

Högern subventionerar flyget.

Det är svaret.
Citera
2026-05-26, 23:13
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Du frågade hur tåg kan vara så dyrt i Sverige.

Högern subventionerar flyget.

Det är svaret.
Öhh.....

Varför skulle tåget vara dyrt för att flyget "subventioneras"?

Är tåget också dyrt för att sjukvården subventioneras? För att brandkåren är skattefinansierad?

Hur efterblivna inlägg kan man posta egentligen?
Citera
2026-05-26, 23:18
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Tåg tycker jag det är bra om priset sänks. Kollektivtrafik i städer räcker de med färre kontrollanter så sparar de in.

Det måste också gå fler tåg, i tid och snabbare.

Det är inte rimligt att en resa mellan Stockholm och Göteborg (450km) tar 3.5h och att de kostar över 2.000kr på vissa avgångar för en vanlig biljett (billigare att flyga!).

Åker du mellan Kyoto och Tokyo (470km) tar det bara 2h. Lite skillnad!
Rätt skilda ekonomiska förutsättningar för att bygga höghastighetsbanor mellan storstadsområden med 45 miljoner invånare mot en med typ 3 miljoner.

Det kommer aldrig finnas ekonomi för höghastighetståg i ett av västvärldens mest glesbefolkade länder - Japan har 338 inv/km2, Sverige har 26.
Citera
2026-05-26, 23:18
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Du vet att man tar sig dit på ett par timmar med flyg va?
Försöker du spela dum på nåt sätt?

Ja men med snabtåg tar du dig dit ilika snabbt nklusive transfer säkerhetskontroller mm från jönköping och söderöver när fehman tuneln är färdig.
Citera
2026-05-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Så kan man se det, eller så kan man se det att det är ett förslag som 81% kan ta del av? Känns extremt jante-klagande att se det som att 19% ibte berörs. Du måste verkligen hata förslag som sänkta arbetsgivaravgifter, höjd pension eller stärkt barnbidrag?
Ja 1/5 del av Sveriges befolkning får vara med och bekosta något som de inte har del av. Det övriga får de ta del av, så det vet jag inte varför du nämner. Nedlagda bussturer och äldre pendeltåg som ofta är inställda är deras verklighet.

"Det är vanligt att regioner tvingas till stora sparpaket. Exempelvis har regioner som Örebro tidigare föreslagit nedläggningar av ett 15-tal landsbygdslinjer för att nå ekonomiska sparmål."

Forskarna menar att kollektivtrafiklagen behöver ändras så att den ställer krav på en grundläggande tillgänglighet i hela landet.
Citera
2026-05-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Aftonbladet skriver att priset på kollektivtrafik troligen kommer halveras genom statliga stöd/subventioner i sommar/höst. Tanken är att fler ska välja buss och tåg istället för bilen när bränsle och levnadskostnader ökar.
Vad tror ni?

Är billigare kollektivtrafik rätt väg att gå, eller blir det bara ännu en dyr reform som skattebetalarna får stå för?

Skulle ni själva börja åka mer kollektivt om priserna halverades? Själv blir det utan tvekan månadskort hela hösten om detta blir av, även om trängsen kanske ökar lite.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8PPl6/aftonbladet-erfar-priset-pa-kollektivtrafik-halveras

Miljöpartiet hade ju gjort det permanent men så var det ju det där med bensinpriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in