Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Men snälla, söta, rara. Det finns inte en chans i världen att det kostar mer att åka kollektivtrafik. Bara att lösa en parkeringsplats för en arbetsdag och du har dragit in pengarna på ditt SL kort. Lägg till bensin, däckbyte, kapitalförlust, und so weiter.
De enda jag sett som faktiskt vunnit på att köra bil är dom med elbil som har solpaneler där hemma och pendlar en bit med bilen. Men det är ju i huvudsak på grund av bidrag.
Min bil, en Peugeot 307 från 2002 köptes för ~10k (inklusive lite fix som gjordes) av pappas granne i byhåla ännu längre norr, fungerat fint i 2-3 år, ett enda batteri bytt för kanske tusenlappen, försäkring under 500 kr månaden, till jobbet (Luleå -> boden), kostar mig cirka 100 kr i bensin om jag kör själv per arbetsdag, nu flesta dagar följer kollega med (dvs 50 kr) och betalar halva. LTNBD ska ha 87 kr enkelväg dvs 174 kr per dag per person, självklart går köpa t.ex månadskort på 3300 kr, sedan ens lokaltrafik i varje stad här runt 700+ kr per månad. Där har du redan 4000 kr per månad minst, ska man åka Boden lokaltrafik blir några hundra mer.
Spenderar jag såväl själv att köra så 2500 kr i bensin. Inte betalar jag snitt mer än 1500 kr per månad extra i däck, besiktning osv. Bytt ett sommar och ett vinterdäck de senaste 3 åren med denna bil, det kostat 4000 kr totalt, batteri någon tusenlapp. Småsaker sedan som lampor.
Ska man med fru och son till t.ex närmaste ikea i Haparanda, räkna ut bensinpris på denna bil du och jämför med länstrafiken Norrbotten, cirka 140 km enkelväg, LTNBD tar 232 kr per person, det blir för två pers 464 kr. Nästan tusenlapp åka till Ikea och hem med länstrafiken buss. Betalar nog tredjedel av det med bilen