2026-05-26, 08:56
Medlem
talcsofts avatar
Bra, men vart är "Sverigebiljetten"? Utredningen är klar sen 2020
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/04/sou-202025/
Citera
2026-05-26, 09:02
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
19% av Sveriges befolkning bor utanför möjlighet till kollektivtrafik. Ganska många kommer inte beröras.

Så kan man se det, eller så kan man se det att det är ett förslag som 81% kan ta del av? Känns extremt jante-klagande att se det som att 19% ibte berörs. Du måste verkligen hata förslag som sänkta arbetsgivaravgifter, höjd pension eller stärkt barnbidrag?
Citera
2026-05-26, 09:02
Medlem
Xeliouss avatar
Trots att jag på 35 år åkt mindre kollektivt än vissa gör på en vecka tycker jag det är ett bra beslut av regeringen. Det är grundläggande ekonomisk kunskap att billiga transporter av människor och gods är det som skapar välstånd i samhället tillsammans med övrig billig energi, bra företagsklimat.
Citera
2026-05-26, 09:13
Medlem
Frågan är vad nettotappet skulle bli om man har gratis kollektivtrafik då man skulle slippa betalsystem och kontroller mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Aftonbladet skriver att priset på kollektivtrafik troligen kommer halveras genom statliga stöd/subventioner i sommar/höst. Tanken är att fler ska välja buss och tåg istället för bilen när bränsle och levnadskostnader ökar.
Vad tror ni?

Är billigare kollektivtrafik rätt väg att gå, eller blir det bara ännu en dyr reform som skattebetalarna får stå för?

Skulle ni själva börja åka mer kollektivt om priserna halverades? Själv blir det utan tvekan månadskort hela hösten om detta blir av, även om trängsen kanske ökar lite.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8PPl6/aftonbladet-erfar-priset-pa-kollektivtrafik-halveras
Citera
2026-05-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aikaik75
Frågan är vad nettotappet skulle bli om man har gratis kollektivtrafik då man skulle slippa betalsystem och kontroller mm.
Tappet blir t ex arbetstillfällen, mindre skatteintäkter mer bidrag.
Citera
2026-05-26, 09:15
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Lite kul att det fortfarande finns folk som inte ser igenom detta förslag.

Billigare kollektivtrafik har ju varit något som det vänstra blocket velat ha i alla tider, fast permanent.
Detta förslag ifrån tidöregeringen handlar alltså om en tillfällig sänkning som ska gälla till strax efter valet.
Citera
2026-05-26, 09:16
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Om alla börjar ta tåg och buss till jobbet kanske det blir trevligare att ta bilen! Mindre trängsel och stress
Citera
2026-05-26, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Men snälla, söta, rara. Det finns inte en chans i världen att det kostar mer att åka kollektivtrafik. Bara att lösa en parkeringsplats för en arbetsdag och du har dragit in pengarna på ditt SL kort. Lägg till bensin, däckbyte, kapitalförlust, und so weiter.

De enda jag sett som faktiskt vunnit på att köra bil är dom med elbil som har solpaneler där hemma och pendlar en bit med bilen. Men det är ju i huvudsak på grund av bidrag.

Min bil, en Peugeot 307 från 2002 köptes för ~10k (inklusive lite fix som gjordes) av pappas granne i byhåla ännu längre norr, fungerat fint i 2-3 år, ett enda batteri bytt för kanske tusenlappen, försäkring under 500 kr månaden, till jobbet (Luleå -> boden), kostar mig cirka 100 kr i bensin om jag kör själv per arbetsdag, nu flesta dagar följer kollega med (dvs 50 kr) och betalar halva. LTNBD ska ha 87 kr enkelväg dvs 174 kr per dag per person, självklart går köpa t.ex månadskort på 3300 kr, sedan ens lokaltrafik i varje stad här runt 700+ kr per månad. Där har du redan 4000 kr per månad minst, ska man åka Boden lokaltrafik blir några hundra mer.
Spenderar jag såväl själv att köra så 2500 kr i bensin. Inte betalar jag snitt mer än 1500 kr per månad extra i däck, besiktning osv. Bytt ett sommar och ett vinterdäck de senaste 3 åren med denna bil, det kostat 4000 kr totalt, batteri någon tusenlapp. Småsaker sedan som lampor.

Ska man med fru och son till t.ex närmaste ikea i Haparanda, räkna ut bensinpris på denna bil du och jämför med länstrafiken Norrbotten, cirka 140 km enkelväg, LTNBD tar 232 kr per person, det blir för två pers 464 kr. Nästan tusenlapp åka till Ikea och hem med länstrafiken buss. Betalar nog tredjedel av det med bilen
Citera
2026-05-26, 09:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Gynnar de fattiga mest. Så detta är ju otypiskt högern som främst värnar om de rikaste, och föraktar de fattiga.

Det är uppenbarligen ett billigt försök att manipulera fattiga att stödja högern, eftersom det införs precis före valet, och upphör att gälla strax efter valet.
Skattesänkningar gynnar också de fattiga mest.
Citera
2026-05-26, 09:26
Medlem
Kalaskula544s avatar
Nej, kollektivt är för äckligt att dras med..

Osäkert
Icke hygieniskt
Inte punktligt
Långsamt
Babbar som måste leka apor
Bebisar
Ungdomar
Fyllo

Investerar jag hellre i en begagnad Tesla för 180K SEK.
Citera
2026-05-26, 09:45
Avslutad
Ungdomar reser mer med kollektivtrafik än de äldre.

Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken.
Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden

https://svenskkollektivtrafik.se/2025/05/ungdomar-reser-mer-med-kollektivtrafik-an-de-aldre/
https://svenskkollektivtrafik.se/fakta-statistik/statistik/kollektivtrafikbarometern/
Citat:
runt 950 000 svenskar som reser buss dagligen

Om nu månadskortet halveras som det vurmas om och det blir en "hit" finns det ens bussar så det räcker?
Och konsekvenserna när packet ska trängas, mer bråk o stök osv ...
Senast redigerad av kingflash 2026-05-26 kl. 09:47.
Citera
2026-05-26, 09:53
Medlem
Imnshos avatar
Om ett halvår: Regeringen dubblar priset för kollektivtrafiken.

Only losers take the bus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in