2026-05-27, 00:37
Medlem
Lifestealers avatar
varför kan man inte åka överallt i sverige för 500? typ pendla mellan stockholm och göteborg fram och tillbaka så många gånger man vill? då hade till och med jag köpt ett kort
Citera
2026-05-27, 01:14
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Någonstans skall pengarna till dessa 7 miljarder tas så visst är det så, kommer själv inte åka mer kollektivt då det inte ens finns någon kollektivtrafik när jag behöver åka, alternativt får jag påbörja resan 2½ timme tidigare och tappa dessa timmar nattsömn. Tjugofyratimmarssamhället my ass.

Ta ut fullt biljettpris men rulla åtminstone ett absolut minimum av kollektivtrafik dygnets alla timmar så hade vi snackat!

Ja, förstår vad du menar. Utöver det så har även avgångarna t.ex. i 08 blivit färre. Både tunnelbana och pendel går mer sällan. Förut väntade man i cirka 5 minuter, nu är det tydligen upp till 10-20 minuter, under helgerna.
Citera
2026-05-27, 02:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Du frågade hur tåg kan vara så dyrt i Sverige.

Högern subventionerar flyget.

Det är svaret.

Ja det är en del av svaret. Det borde de sluta med.
Citera
2026-05-27, 02:05
Medlem
Det är för att dom ska slippa betala så dyra busskort till fas3 gängen
Citera
2026-05-27, 02:07
Medlem
Man undrar ju om detta är ett desperat valfläsk utspel eller om man vill förhindra att oljelagren töms för fort? regering tidelag vill absolut inte införa körrestriktioner eller tankningsförbud just före ett val, tillika under semestertid, det vore kört för dem då.

Nej jag kan inte åka mer buss, dels för att det bara går typ en buss om dagen på en sträcka som jag kör ofta, således skulle jag behöva övernatta utomhus innan jag kan ta mig tillbaka och dels för att jag främst åker för att ta mig ut i natur t ex fiska och knappast kan eller ens får ta med mig utrustningen i buss.
Senast redigerad av alanlissa87 2026-05-27 kl. 02:10.
Citera
2026-05-27, 02:56
Medlem
swimmingpools avatar
Tidö är ju bara så despo.
Citera
2026-05-27, 03:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Öhh.....

Varför skulle tåget vara dyrt för att flyget "subventioneras"?

Är tåget också dyrt för att sjukvården subventioneras? För att brandkåren är skattefinansierad?

Hur efterblivna inlägg kan man posta egentligen?

Högern satsar på flyget istället för tågtrafiken.

Hur efterbliven är du som inte fattar att detta ger en obalanserad konkurrens på marknaden som såna som du sitter och runkar till så ofta?
Citera
2026-05-27, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
7 miljarder kostar det!
En fråga dyker upp!

1. Hur ska detta finanseras?
säg inte skatter eller framtida generationer betalar.

Ta lite av pengarna de skickar till Ukraina så löser det sig
Citera
2026-05-27, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Så är det med SL i alla fall.

Aha. Ja, regeringen jobbar vanligt stockholmsbaserat. Där jag bor gäller ett år. Kommer bli fullständigt kaoz.
Citera
2026-05-27, 07:08
Medlem
Sunimods avatar
Smart drag genom att plocka från Miljöpartiet.
Tycker dock synd om de som åker kollektivt idag som kommer få problem att komma med i överfulla vagnar/bussar.
Citera
2026-05-27, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Smart drag genom att plocka från Miljöpartiet.
Tycker dock synd om de som åker kollektivt idag som kommer få problem att komma med i överfulla vagnar/bussar.
Äsch miljöpartister bor i Stockholm och cyklar så de bryr sig nog inte.

Skämt åsido tror jag det krävs mycket mer än detta för att en miljöpartist ska gå till Tidö. Eller jag tror att det är i princip omöjligt.
Citera
2026-05-27, 07:14
Medlem
barkeepers avatar
Shit vad långt från verkligheten dårarna lever.

Nu ska man rusta för en anstormning av passagerare, för man tror att halverat biljettpris kommer innebära en enorm ökning av hugade kollektivister.

Det finns väl ingen som åker kollektivt om dom inte måste? På samma sätt som man inte sätter sig i bilen i storstan om man inte måste?

De absolut flesta, en övertygande majoritet, har anpassat sina transporter efter sina behov, och så länge behoven inte ändras gör inte transportmönstren det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in