2026-05-25, 20:29
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Aftonbladet skriver att priset på kollektivtrafik troligen kommer halveras genom statliga stöd/subventioner i sommar/höst. Tanken är att fler ska välja buss och tåg istället för bilen när bränsle och levnadskostnader ökar.
Vad tror ni?

Är billigare kollektivtrafik rätt väg att gå, eller blir det bara ännu en dyr reform som skattebetalarna får stå för?

Skulle ni själva börja åka mer kollektivt om priserna halverades? Själv blir det utan tvekan månadskort hela hösten om detta blir av, även om trängsen kanske ökar lite.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8PPl6/aftonbladet-erfar-priset-pa-kollektivtrafik-halveras
Citera
2026-05-25, 20:35
Medlem
Hur rimligt det är om skattebetalarna får stå för det vet jag inte, men en enkelbiljett på Stockholms tunnelbana och bussar kostar 43 kr, vilket är det högsta priset av alla städer jag känner till.
Citera
2026-05-25, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Skulle ni själva börja åka mer kollektivt om priserna halverades? Själv blir det utan tvekan månadskort hela hösten om detta blir av, även om trängsen kanske ökar lite.

Nej, bussen går skitkonstigt. Voi går betydligt snabbare, eller cykel. Tror nog att det går snabbare att gå till och med.

Men kul att det är valår i alla fall!
Citera
2026-05-25, 20:36
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Aftonbladet skriver att priset på kollektivtrafik troligen kommer halveras genom statliga stöd/subventioner i sommar/höst. Tanken är att fler ska välja buss och tåg istället för bilen när bränsle och levnadskostnader ökar.
Vad tror ni?

Är billigare kollektivtrafik rätt väg att gå, eller blir det bara ännu en dyr reform som skattebetalarna får stå för?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8PPl6/aftonbladet-erfar-priset-pa-kollektivtrafik-halveras

Det där är vad jag vill kalla desperat valfläsk!
Citera
2026-05-25, 20:38
Medlem
Klandalfs avatar
Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet, men i Stockholm känns det som om kollektivtrafiken redan ligger och trycker runt maximal kapacitet i rusningstid, och på det alla problem som i synnerhet pendeltågen dras med. Försenade tåg innebär att ännu fler ska pressa sig ombord, och så på det försöka stimulera Stockholms bilister att också hoppa på tåget (höhö). Det lär bli en cirkus.
Citera
Medlem
De har nyss fått kritik angående sänkt skatt bensin, de fick kritik ang miljön. Detta är endast för att se bättre ut, fyfan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Hur rimligt det är om skattebetalarna får stå för det vet jag inte, men en enkelbiljett på Stockholms tunnelbana och bussar kostar 43 kr, vilket är det högsta priset av alla städer jag känner till.

Genomsnittslönen är mycket högre i Stockholm än i alla andra regioner också. I Uppsala är enkelbiljett iaf 40, månadskort 1150 (dyrare än SL tror jag).
Citera
2026-05-25, 20:41
Medlem
.Mlyric.s avatar
Skulle aldrig åka kollektivt men för vissa så är det säkert bra.
Bra för arbetslösa.
Citera
2026-05-25, 20:45
Medlem
JustTrollings avatar
Får se hur MP, S, och V ska spinna det här som något dåligt.

Kommer bli underhållande att lyssna på.

Jag tycker nog det är en bra idé. Men på vissa ställen så lär det leda till kapacitetsproblem om inte kollektivtrafikbolagen har fler fordon och förare att sätta in. Och det har nog inte majoriteten. Om resandet ökar.
Citera
2026-05-25, 20:47
Medlem
JustTrollings avatar

...från oppositionshåll finns kritik:

– Högern är så uppenbart stressad. Billig kollektivtrafik är bra. Men de har haft fyra år på sig att förbättra ungas situation. De har i stället valt att avskaffa den avgiftsfria tandvården, låtit byggtakten tvärnita och arbetslösheten rusa. Vi låter oss inte luras av detta skamlösa valfläsk, säger Elfva Barrio, ordförande S-studenter
https://www.expressen.se/nyheter/politik/billigare-kollektivtrafik-enligt-forslag-fran-tidopartierna/
Citera
2026-05-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet, men i Stockholm känns det som om kollektivtrafiken redan ligger och trycker runt maximal kapacitet i rusningstid, och på det alla problem som i synnerhet pendeltågen dras med. Försenade tåg innebär att ännu fler ska pressa sig ombord, och så på det försöka stimulera Stockholms bilister att också hoppa på tåget (höhö). Det lär bli en cirkus.
Bara att sätta in mer tåg i så fall. Alternativet är att demolera halva Stockholm och bygga en 50-filig motorväg, för samma kapacitet som två spår ger, och sen massor av parkeringsplatser överallt åt alla bilar. Och sen blir du fast i trafiken i timmar lik förbannat medan tåget oftast kommer fram lagom snabbt. Överbelastning är det mest korkade argumentet mot kollektivtrafik. Det visar snarare på hur viktigt det är att kollektivtrafiken finns.
Citera
2026-05-25, 20:52
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Gynnar de fattiga mest. Så detta är ju otypiskt högern som främst värnar om de rikaste, och föraktar de fattiga.

Det är uppenbarligen ett billigt försök att manipulera fattiga att stödja högern, eftersom det införs precis före valet, och upphör att gälla strax efter valet.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-05-25 kl. 20:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in