2026-05-26, 12:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Gillar ändå kommentaren "Bra för Stockholm" från Wanngård. Kista ligger redan i Stockholms stad... Är inte så att kommunen får in någon ny skattebetalare i Ericsson.

Visst är det så, men samtidigt hade det väl varit ännu mindre "bra för Stockholm" om Ericsson valt att lämna kommunen helt?

Personligen tycker jag att förslaget flytt till Kista för SVT och SR var toppen, även om det förstås aldrig skulle ske. Win- win för alla, utom möjligtvis några anställda som får lite längre resväg till kontoret.
Citera
2026-05-26, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Skulle man inte kunna bygga om alla tomma lokaler till fängelse? Sen inhänga hela området.

Eller iaf halva och sen ge SVT resterande del.

Mycket bra förslag!
Citera
2026-05-26, 12:53
Avstängd
Lifestealers avatar
smäll upp ett köpcenter
Citera
2026-05-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vänta bara, vinsten kommer senare, ni kommer att få se vad mångkulturen kan skapa när inte vita människor är där och förtrycker dem.
Lite mer bidrag och fritidsgårdar så har vi ännu en mångkulturell framgångssaga.

För x antal år sedan skulle jag skratta och förlöjliga din kommentar.

Men idag, är det andra BULLAR
Citera
2026-05-26, 13:09
Medlem
Det första och enda statsråd som bott i Kista har lämnat för Bromma. Eller blev han
statsråd först efteråt ? Mamman lär dock vara kvar i förorten.
Citera
2026-05-26, 13:14
Medlem
"I maj 2021 beslöt sig Dousa för att flytta ifrån Kista efter att någon kastat in en handgranat i trappuppgången bredvid hans trappuppgång.[33]"

Så stadsrådet som bodde i Kista var inte statsråd då utan Timbrochef då. Men förortens
status höjs ju inte av att personer som kommit upp sig i karriären lämnar orten. Nu då
är det alltså företagen som lämnar och inte bara de enskilda personerna. Men Rutger
Arnhult och hans fastighetsbolag finns kvar och håller stämmor. Till skillnad då från
vad Eriksson kommer att göra framöver.
Citera
2026-05-26, 13:20
Medlem
En bra idé att flytta SVT till Kista, enligt Samtiden:

” Med tanke på SVT:s besparingskrav är det en skandal om de inte tittar närmare på förslaget. Det faller platt att sitta i nyhetssändningar och gråta över regeringens nedskärningar och hota med att det är just nyhetssändningarna som först ska dras in på – inte datingprogrammen eller annat trams – om man samtidigt inte är intresserad av att dra ner kostnadskostymen när chansen ges.

Dessutom är det som händer i och runt Kista betydligt mer representativt för hur Sverige ser ut i dag än vad Östermalm och Karlaplan kan visa upp. Den mångkultur som SVT och SR under många år har predikat som något fantastiskt och berikande för Sverige finns i stor skala i Kista och däromkring. Östermalm borde vara provocerande enhetligt för både SR och SVT-redaktionerna. De borde därför må mycket bättre av att tillbringa sina dagar i Kista istället.

På sociala medier möts förslaget med stort jubel. Ingen tycker idén är vare sig dum eller oberättigad. Det är bara SVT och SR själva som ogillar den. Det säger allt.”

https://samtiden.nu/2026/05/svt-sr-valkommen-till-verkligheten-flytta-till-kista/
Citera
2026-05-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det är personalens upplevda otrygghet som driver på för en flytt, mångkulturen skördar ännu ett offer.
Personal som vägrar övertid/kvällsjobb såvida de inte får åka taxi hem från jobbet och slipper gå till almänna komunikationer.

Men folket på svt och SR vurmar ju för mångkultur så jag hoppas de kan flytta till Kista nu så de får trivas bland alla olika, för på gärdet bland rika sociteten kan de ju inte trivas eller?

Ja. Samnytt skriver:

” Kista pekas ut som nytt ”mediamecka
Att partiet vill flytta verksamheten till just Kista handlar bland annat om att stadsdelen har många vakanta lokaler och ett behov av fler arbetsplatser.
– Det är ett stort samhällsproblem att otryggheten är ganska hög på kvällarna i Kista. När stora arbetsgivare lämnar Kista blir det även dåligt på dagarna. SVT och SR:s medarbetare kan utgöra ett föredöme och flytta sina arbetsplatser dit.”

https://samnytt.se/sd-flytta-statsmedierna-till-kista-riv-husen-i-centrala-stockholm
Citera
2026-05-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Ja. Samnytt skriver:

” Kista pekas ut som nytt ”mediamecka
Att partiet vill flytta verksamheten till just Kista handlar bland annat om att stadsdelen har många vakanta lokaler och ett behov av fler arbetsplatser.
– Det är ett stort samhällsproblem att otryggheten är ganska hög på kvällarna i Kista. När stora arbetsgivare lämnar Kista blir det även dåligt på dagarna. SVT och SR:s medarbetare kan utgöra ett föredöme och flytta sina arbetsplatser dit.”

https://samnytt.se/sd-flytta-statsmedierna-till-kista-riv-husen-i-centrala-stockholm

Ja Mecka är det ju redan så det är bara att flytta SVT och andra mediaföretag dit så blir det mediamecka.
Citera
2026-05-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Kista kommer att klara sig. De flesta butikerna finns i Kista galleria. Som har tustentals besökare varje dag.
Citera
2026-05-26, 14:35
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?
I början av millenniet utsågs Kista till Sveriges svar på Silicon Valley. Sett till det så måste Kista ses som ett stort misslyckande. Nu är det ändå så att det är i stort sett omöjligt för Sverige att bygga upp ett eget Silicon Valley. Det finns inte den kulturen här och (nästan) inga startups på det sättet. I Sverige är det konsultkulturen som dominerar. De flesta IT-företag lever på att leverera IT-lösningar åt andra företag alternativt till stat eller kommun. Det som finns borta i Silicon Valley är över huvud taget mycket svårt att kopiera. Du har så mycket där borta som samverkar till slutresultatet. Startup-kultur, entreprenörsanda, Stanforduniversitetet, riskkapitalister. och en mycket större vilja att ta risker än här i Sverige.

Ja så var i alla fall tanken med Kista en gång i tiden men om nu även Ericsson lämnar så finns det inte mycket kvar av den gamla tanken på ett svenskt centrum för Hi-Tech i allmänhet och IT i synnerhet. Tror det hade varit lättare att få till någonting någonstans nere i Småland, där finns i alla fall entreprenörsandan. Vad det blir av Kista? Ja det går inte ens att sia om. Ett bostadsområde liknande de som finns i omgivningarna kanske. Nåväl gallerian finns ju kvar och har väl skapligt med kunder dagligen, ändå något.
Citera
2026-05-26, 15:42
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Blir inte ensamma studenter lätta byten för hyenor som jagar i mörkret?

Jo abdolut. Men som ung har man inte samma möjligheter till att bo i de säkradte områdena. Dessutom är det nära till SU:s IT institution såväl som KTH:s (om de fortfarande finns kvar). Väldigt bra kommunikationer också. Finns helt klart värre områden för studenter att bo på. Sen lär väl detta liva upp området på kvällstid, vilket i alla fall minskar riskerna för rån och överfall.

/norther1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in