Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.
Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.
Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.
Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.
Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?
Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?
I början av millenniet utsågs Kista till Sveriges svar på Silicon Valley. Sett till det så måste Kista ses som ett stort misslyckande. Nu är det ändå så att det är i stort sett omöjligt för Sverige att bygga upp ett eget Silicon Valley. Det finns inte den kulturen här och (nästan) inga startups på det sättet. I Sverige är det konsultkulturen som dominerar. De flesta IT-företag lever på att leverera IT-lösningar åt andra företag alternativt till stat eller kommun. Det som finns borta i Silicon Valley är över huvud taget mycket svårt att kopiera. Du har så mycket där borta som samverkar till slutresultatet. Startup-kultur, entreprenörsanda, Stanforduniversitetet, riskkapitalister. och en mycket större vilja att ta risker än här i Sverige.
Ja så var i alla fall tanken med Kista en gång i tiden men om nu även Ericsson lämnar så finns det inte mycket kvar av den gamla tanken på ett svenskt centrum för Hi-Tech i allmänhet och IT i synnerhet. Tror det hade varit lättare att få till någonting någonstans nere i Småland, där finns i alla fall entreprenörsandan. Vad det blir av Kista? Ja det går inte ens att sia om. Ett bostadsområde liknande de som finns i omgivningarna kanske. Nåväl gallerian finns ju kvar och har väl skapligt med kunder dagligen, ändå något.