2026-06-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Jag kan tycka att argumenten även här är rätt svaga. Själva idén om att flytta verksamheter till Kista är vettig. Det är en plats där infrastrukturen är bra, till och med unikt bra.

Samtidigt är de befintliga kontoren skyddsobjekt och har olika egenskaper som inte syns utanpå. Det går förstås att återskapa på en ny plats men förutsätter ändå en hel del investeringar.

Fixeringen vid SVT beror återigen på politiseringen av frågan. Vissa SD-troll anser att samhället styrs av någon sorts konspiration där SVT ingår. Av det skälet är SVT medskyldigt till samhällsutvecklingen i stort och förtjänar att straffas.

Största frågan är varför SVT ska uppehålla en av de mest attraktiva jordplättarna i centrala Stockholm.
Citera
2026-06-05, 13:01
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Största frågan är varför SVT ska uppehålla en av de mest attraktiva jordplättarna i centrala Stockholm.

Ja, motsvarande fråga går ju att ställa gällande en rad olika verksamheter. Att flytta verksamheter som är skattefinansierade till billigare områden är för det mesta vettigt.
Citera
2026-06-19, 08:54
Medlem
Perdidoss avatar
Jag träffade nyligen en grupp svenskar som alla bor i eller nära Kista och där de flesta har barn i lokala skolor i området. Med svenskar inkluderas här personer med bakgrund i västerländska länder som bott i Sverige länge. Alla i denna grupp tillhör alltså en tydlig minoritet där de bor.

Jag frågade dem vad de trodde om framtiden för Kista när Ericsson lämnar. Ingen verkade särskilt bekymrad över det. Det varierade lite vad olika personer tyckte men någon storskalig kris verkade inte någon tro på.
Citera
2026-06-20, 20:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Jag träffade nyligen en grupp svenskar som alla bor i eller nära Kista och där de flesta har barn i lokala skolor i området. Med svenskar inkluderas här personer med bakgrund i västerländska länder som bott i Sverige länge. Alla i denna grupp tillhör alltså en tydlig minoritet där de bor.

Jag frågade dem vad de trodde om framtiden för Kista när Ericsson lämnar. Ingen verkade särskilt bekymrad över det. Det varierade lite vad olika personer tyckte men någon storskalig kris verkade inte någon tro på.
Kanske ändå inte helt förvånande att de inte är så oroliga. Det är ju i första hand Kista kontors- och industriområde som riskerar att få svåra problem.
Citera
2026-06-20, 20:38
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kanske ändå inte helt förvånande att de inte är så oroliga. Det är ju i första hand Kista kontors- och industriområde som riskerar att få svåra problem.

Ja, eller i första hand aktieägarna i vissa fastighetsbolag. På marken kommer det sannolikt att lösa sig på några års sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in