2026-05-26, 10:53
Medlem
löls avatar
Tvångsblandningen är it’s finest.

Var där för 11 år sedan. Kista shoppingcenter host host. Redan då pratade folk om att företag flyttar därifrån.

Snart blir det så hos dig också 😉
Senast redigerad av löl 2026-05-26 kl. 10:58.
Citera
2026-05-26, 11:20
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Är ju ett helt okej område om man går mot pendeltåget. Andra hållet mot tunnelbanan och Kista C... Total misär. Knarkförsäljning på öppna gatan och Guccikrigare som bara driver runt i timmar. Minns min mamma skulle lämna över en nyckel till mig och då hade hon parkerat nära tunnelbanan när jag skulle hem. Hon blev ombedd att flytta på sig av någon babbe av oklara grunder. De tyckte det var suspekt eller något att hon bara satt i bilen.

Kista är ju intressant på det viset att det på dagtid typ är 90% svenskar i gallerian, 10% negrer och araber. Området har fullt med folk i rörelse och i övrigt bör det betraktas som väldigt säkert. Det är denna bild av Kista som politikerna älskade att visa upp förut innan området blev ökänt. Men som kvällen intågar skiftar uppsättningen till det motsatta då kontorsfolket rör sig hemåt. Finns knappt några svenskar kvar - enbart araber och negrer. En merpart pratar också andra språk än svenska. Området är ett fullkomligt svek mot vad det hade kunnat bli.

Ska åter betonas att kontorsområdet mot pendelstationen Helenelund och Scandic faktiskt är rätt reko. Dött om kvällarna och byggnaderna och infrastrukturen är en någorlunda trevlig. Gillar idén om att konvertera till bostäder och studentbostäder. Skulle fungera rätt bra, speciellt om det är inriktat åt en yngre målgrupp.
Blir inte ensamma studenter lätta byten för hyenor som jagar i mörkret?
Citera
2026-05-26, 11:22
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jo....

https://www.mitti.se/nyheter/sd-stockholm-flytta-svt-och-sr-till-kista-6.3.364723.dde988ba3a

''Mitt i har sökt SVT som svarar att de avstår från att kommentera partipolitiska utspel.''

Haha.

Hade dom frågat om vindkraftverk eller ''refugees welcome'' då hade SVT varit snabba att kommentera partipolitiska utspel.
Citera
2026-05-26, 11:26
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Det kanske inte var det bästa av Socialdemokratiskt experimentande att blanda blattar och high-tech?
Citera
2026-05-26, 11:43
Medlem
H24s avatar
Jobbar i Kista själv och har blandade känslor. Särskilt otrygg behöver man inte känna sig och brottsligheten är ingenting med internationella mått mätt. Däremot tycker jag att hela området ger ett allmänt tragiskt och nedgånget intryck, det lyser verkligen förort över det och begripligt att internationella företag inte strävar efter att etablera sig där.
Citera
2026-05-26, 11:48
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
AI:n föreslår följande omvandling för gamla kontorsområden där kriminaliteten inte kan sänkas:

...

Kreativa och kulturella miljöer
Billiga lokaler lockar konstnärer, musikstudior och filmproduktion trots otrygghet.
Exempel: Berlin, London.

Bi

Det där är ju en jättebra ide!

Det enda man behöver göra är ju att ställa upp en filmkamera, och sedan kan man sälja action-komedier.

"Ghabiun-ligan och det stora klockrånet"
https://www.youtube.com/watch?v=9-PjZmR2ZDM
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-05-26 kl. 11:57.
Citera
2026-05-26, 11:53
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
https://www.sverigesradio.se/artikel/ericsson-flyttar-huvudkontoret-fran-kista-till-hagastaden
Ett viktigt beslut för bolaget, menar Ericssons vice vd Per Narvinger. Bra för Stockholm, säger finansborgarrådet, Karin Wanngård (S).
Äntligen!!
Som vi hoppats.
Gillar ändå kommentaren "Bra för Stockholm" från Wanngård. Kista ligger redan i Stockholms stad... Är inte så att kommunen får in någon ny skattebetalare i Ericsson.
Citera
2026-05-26, 11:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Forskare och experter säger att kriminalitet, utanförskap och brist på integration beror på för få fritidsgårdar. Så om man gör om hela Ericssons område till världens största fritidsgård så kommer Kista bli den laglydigaste och mest välintegrerade stadsdelen i hela världen.

Kostar det pengar? Beskatta rasistiska storföretag som Ericsson. Har de råd att flytta till fashionabla Hagastaden så tjänar de ju redan för mycket.

Sedan när Kista blir ett jättefint mångkulturellt område får Ericsson stå där och skämmas för att de flyttade!
Citera
2026-05-26, 11:57
Medlem
goofers avatar
Det är personalens upplevda otrygghet som driver på för en flytt, mångkulturen skördar ännu ett offer.
Personal som vägrar övertid/kvällsjobb såvida de inte får åka taxi hem från jobbet och slipper gå till almänna komunikationer.

Men folket på svt och SR vurmar ju för mångkultur så jag hoppas de kan flytta till Kista nu så de får trivas bland alla olika, för på gärdet bland rika sociteten kan de ju inte trivas eller?
Citera
2026-05-26, 12:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Vilken tur att spårbanan just snart är färdig mellan Bromma Kista och Sollentuna, väl satsade pengar.

De håller bara på och upphandlar jobbet. Oavsett så behövs kollektivtrafik, allt handlar inte om Ericsson.
Citera
2026-05-26, 12:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnz
Det är ju en riskbedömning. Jag tror att risken att bli utsatt för något är väldigt liten. Väldigt mycket mindre än i de exemplen du ger i vart fall

Så din riskbedömning (1 person) väger tyngre än Ericsson med hundratals anställda?
Citera
2026-05-26, 12:24
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Gillar ändå kommentaren "Bra för Stockholm" från Wanngård. Kista ligger redan i Stockholms stad... Är inte så att kommunen får in någon ny skattebetalare i Ericsson.
Jag förutsätter att Wanngård vet att Kista tillhör hennes maktsfär.
Är hon ironisk eller tänker hon att få vet att Kista är inom Stockholm stad?

De som vet, vet inte hur Wanngård tänker.
Jo förresten, allt är alltid bra när man styr själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in