2026-05-25, 17:40
Medlem
Goulburns avatar
Vore det inte en bra idé att inrymma Nobel-center i Kista. Varför envisas Stockholms politiker med att vilja lägga stora pengar på att förstöra miljön i innerstan med att bygga en tråkig modern låda till Alfreds Nobels Minne i en miljö där den inte passar.

De kan nu nog få en tråkig modern låda i Kista för betydligt billigare pris.

https://vaxer.stockholm/projekt/sodermalm/nobel-center/
Citera
2026-05-25, 17:43
Medlem
Jobbade i Kista för 30 år sedan. Då var centrumet jättefint och många som jobbade på företagen bodde i krokarna. Fina bostadsrätter bl.a.
Många välmående IT-företag. Även IBM huserade där, de har också flyttat nu.

Under åren har jag varit då och då i Kista centrum.
Sunkigare och sunkigare vid varje besök.
Tomma butiker och mer och mer babbekrimskrams.

SVT och sossarna skulle njuta av mångfalden där🤩🤩🤣!
Citera
2026-05-25, 17:57
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Skulle man inte kunna bygga om alla tomma lokaler till fängelse? Sen inhänga hela området.
Citera
2026-05-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Shit vad nice! Hoppas Solna blir nya navet av indier, nu ligger både telia och ericsson där, plus bankerna SEB osv, kommer bli färre indier på tunnelbanan så ren vinst faktiskt
Citera
2026-05-25, 18:27
Medlem
De ultimata lösningarna är enligt Vänsterpartiet att:

1. Försöka lagstifta så att Ericsson inte får flytta.
2. Exit-skatt på flytt
3. Göra en superstor fritidsgård av lokalerna (vilket magiskt löser alla ungdomsbrott).

Mina personliga förslag (förutom att SVT kan flytta till Kista) är att dessa myndigheter kan ta över lokalerna:

-SIDA (Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete)
-Brottsförebyggande rådet
-Domstolsverket
-Försäkringskassan
-Institutet för mänskliga rättigheter
-Justitiekanslern
-Jämställdhetsmyndigheten
-Konstfack
-Konstnärsnämnden
-Migrationsverket
-Moderna museet
-Myndigheten för delaktighet
-Myndigheten för kulturanalys
-Naturvårdsverket
-Specialpedagogiska skolmyndigheten
-Statens kulturråd
-Statistiska centralbyrån
-Stockholms konstnärliga högskola
-Södertörns högskola(*)
-Tingsrätter (samtliga)
-Åklagarmyndigheten
Citera
2026-05-25, 18:33
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
Man kunde väl flytta SVT, SR och kriminalvården dit.
Citera
2026-05-25, 18:35
Medlem
Rasseltasss avatar
Politikerna sänkte Kista. Det en gång starka näringslivet i området såg politikerna som en förevändning för att ösa in invandrare. De föreställde sig sedan att de skulle hyllas som visionära hjältar genom att lyckas kombinera moderna företag inom IT med tredje världen.

Men allt sket sig Företagen flyttade och de enda som tjänat på politikernas vansinne är människosmugglarna.
Citera
2026-05-25, 19:10
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
De ultimata lösningarna är enligt Vänsterpartiet att:

1. Försöka lagstifta så att Ericsson inte får flytta.
2. Exit-skatt på flytt
3. Göra en superstor fritidsgård av lokalerna (vilket magiskt löser alla ungdomsbrott).

Mina personliga förslag (förutom att SVT kan flytta till Kista) är att dessa myndigheter kan ta över lokalerna:

-SIDA (Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete)
-Brottsförebyggande rådet
-Domstolsverket
-Försäkringskassan
-Institutet för mänskliga rättigheter
-Justitiekanslern
-Jämställdhetsmyndigheten
-Konstfack
-Konstnärsnämnden
-Migrationsverket
-Moderna museet
-Myndigheten för delaktighet
-Myndigheten för kulturanalys
-Naturvårdsverket
-Specialpedagogiska skolmyndigheten
-Statens kulturråd
-Statistiska centralbyrån
-Stockholms konstnärliga högskola
-Södertörns högskola(*)
-Tingsrätter (samtliga)
-Åklagarmyndigheten
Försäkringskassan på en plats omgiven av bidragstagare känns inte helt optimalt...
Övriga låter bra.
Men polisiär förstärkning lär behövas för en hel del av de.
Citera
2026-05-25, 19:18
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Skulle man inte kunna bygga om alla tomma lokaler till fängelse? Sen inhänga hela området.

Kombinera allt elände under samma tak, dagcenter, socialbyrå, arbetsförmedling och fängelse.

Bara skicka in klientelet i en rundgång.
Citera
2026-05-25, 19:24
Avslutad
De tomma ericssonlokalerna kollapsar i ett stort svart hål som slukar hela orten med allt drägg däri. Om man får drömma.
Citera
2026-05-25, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Vänta bara, vinsten kommer senare, ni kommer att få se vad mångkulturen kan skapa när inte vita människor är där och förtrycker dem.
Lite mer bidrag och fritidsgårdar så har vi ännu en mångkulturell framgångssaga.
Och där kom såklart forumets lokala fyllo och kräkte ur sig ännu en autopilotrant.

Till tråden: Samtidigt är Kista fortfarande extremt bra placerat geografiskt och har enorm mängd kontorsyta och tunnelbana. Det mest sannolika är nog att man på sikt bygger om mycket till bostäder och försöker göra området mer blandstad än renodlat kontorsområde.
Citera
2026-05-25, 19:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det mest sannolika är nog att man på sikt bygger om mycket till bostäder och försöker göra området mer blandstad

Kista är renodlad ABC-koloni så det kommer aldrig hända. Ungefär lika troligt som att man skulle bygga om Gamla Stan till industriområde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in