2026-05-25, 12:50
  #1
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?
Citera
2026-05-25, 13:00
  #2
Medlem
halaltarzans avatar
Var det inte snack om att svt skulle flytta dit då?
Citera
2026-05-25, 13:05
  #3
Medlem
Det ska även finnas 8-10 stycken hotell i Kista hur kommer det gå för dem när Ericsson lämnar?
__________________
Senast redigerad av Piratpartiet 2026-05-25 kl. 13:51.
Citera
2026-05-25, 13:10
  #4
Medlem
Riksreptilens avatar
De verkar redan för många år sedan vara så ödsligt på kvällen övertidsarbetare var oroliga, så studentbostäder är mitt förslag och ingen småföretagsby.

Tio år gammal tråd.
(FB) Anställda på Ericsson i Kista varnas i internt PM för rånargäng i området
Citera
2026-05-25, 13:27
  #5
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Var det inte snack om att svt skulle flytta dit då?

DET hade ju varit underbart!

Citera
2026-05-25, 13:49
  #6
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
DET hade ju varit underbart!


Hehehehe.

Men hur som helst, flyttar Ericson så bör ju staten/staden kliva in och ta sitt ansvar och placera verksamheter där, annars sunkar väl området ner sig totalt.
Citera
2026-05-25, 14:18
  #7
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De verkar redan för många år sedan vara så ödsligt på kvällen övertidsarbetare var oroliga, så studentbostäder är mitt förslag och ingen småföretagsby.

Tio år gammal tråd.
(FB) Anställda på Ericsson i Kista varnas i internt PM för rånargäng i området

Är man högutbildad och svensk så är inte första valet att ta ett jobb i Kista även om det ger bra betalt då man samtidigt riskerar att bli rånad varje dag man inte passar rusningen och kontorstiderna.
Citera
2026-05-25, 14:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Var det inte snack om att svt skulle flytta dit då?

Var en SD-politiker som föreslog det.

Mycket bra förslag.

Finns ingen jävla anledning till att SVT och SR ska ligga så centralt och på Östermalm.

Riv skiten och bygg bostäder istället.
Citera
2026-05-25, 14:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Sossarna kan ju byta ut Sveavägen 68

Kommer ju aldrig hända.

Men SVT och SR SKA tvingas flytta till Kista.

De gnäller över att de fått lägre anslag och lösningen är att flytta till Kista.
Citera
2026-05-25, 14:52
  #10
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Var en SD-politiker som föreslog det.

Mycket bra förslag.

Finns ingen jävla anledning till att SVT och SR ska ligga så centralt och på Östermalm.

Riv skiten och bygg bostäder istället.

Jo....

https://www.mitti.se/nyheter/sd-stockholm-flytta-svt-och-sr-till-kista-6.3.364723.dde988ba3a
Citera
2026-05-25, 14:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?
Då kanske man ska köpa aktier i Atrium Ljungberg istället för Corem property som sjunker som en sten
Citera
2026-05-25, 14:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är man högutbildad och svensk så är inte första valet att ta ett jobb i Kista även om det ger bra betalt då man samtidigt riskerar att bli rånad varje dag man inte passar rusningen och kontorstiderna.

Företaget får väl hyra in väktare som eskorterar personalen?

Sedan kan de väl ta bilen så minskar risken för att bli rånad?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in