2026-05-25, 07:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Varför är dom inte trovärdiga?

Citat:
För att svepningen har en avbildning på sig som bara kan ha skapats genom ett övernaturligt ljus när Jesus återuppstod.
Varför tror du det?

Svepningen blev debunkad som fake redan på 1300-talet, av dåtidens teologer:

https://www.newsweek.com/archaeology-bible-jesus-shroud-turin-650-years-debunk-2121470

Förnekar du att föremålet är omstritt, att det finns olika möjliga tolkningar om ursprunget?

När det är så kan du så klart inte använda detta som absoluta bevis för dina inre fantasier. Det blir bara löjligt.
Citera
2026-05-25, 08:06
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
"Helt logiskt" säger inte mer än att just du tror så. För kristna är det "helt logiskt" med Gud och Jesus.

I riktig vetenskap är empiri kung. I dagsläget känner vi till NOLL andra planeter än jorden där liv har uppstått. Det bevisar inte att sådana inte finns, men det gör det också extremt osäkert med alla sorters spekulationer om liv på andra planeter, inkl "intelligenta myror".
Anser du att det är logiskt att andra planeter har gravitation? Eller är det bara en ogrundade åsikt tills vi har besökt de planeter där det hävdas att planeten har gravitation? Vi har ju egentligen bara mätt gravitation på jorden, månen och mars. Några fler planeter har vi inte landat på.

Vi har troligen observerat exoplaneter med vatten.
Är det bara en ogrundad åsikt tills vi har åkt dit och hämtat vatten?
Vi kan dra slutsatsen att det troligen finns liv på andra planeter, baserat på de exoplaneter vi har observerat och baserat på galaxens storlek. Eller förnekar du det med?
Citera
2026-05-25, 08:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Gud är den han är och detsamma gäller Jesus. Det viktigaste med Jesus är hans budskap om Gud och Guds rike. Budskapet var hans syfte.

En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är dig lik, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag bjuder honom. Och om någon icke lyssnar till mina ord, de ord han talar i mitt namn, så skall jag själv utkräva det av honom. — 5 Mosebok 18:18-19

Filippus träffade Natanael och sade till honom: »Den som Moses har skrivit om i lagen och som profeterna hava skrivit om, honom hava vi funnit, Jesus, Josefs son, från Nasaret.» — Johannes 1:45

Menen icke att det är jag som skall anklaga eder hos Fadern. Den som anklagar eder är Moses, han till vilken I sätten edert hopp. Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit.» — Johannes 5:45-46

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera
2026-05-25, 09:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Varför tror du det?

Svepningen blev debunkad som fake redan på 1300-talet, av dåtidens teologer:

https://www.newsweek.com/archaeology-bible-jesus-shroud-turin-650-years-debunk-2121470

Förnekar du att föremålet är omstritt, att det finns olika möjliga tolkningar om ursprunget?

När det är så kan du så klart inte använda detta som absoluta bevis för dina inre fantasier. Det blir bara löjligt.
Jo, jag har lagt hundratals timmar på tyget, det är äkta, det har berg av vetenskap bakom sig.
Citera
2026-05-25, 09:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jo, jag har lagt hundratals timmar på tyget, det är äkta, det har berg av vetenskap bakom sig.
Ditt senaste "bevis" i sakfrågan var en statistisk modell där slutsatsen blev att sannolikheten för att svepningen är förfalskad landar någonstans mellan 0 och 1000 miljoner. Dvs, helt oanvändbart som något slags bevis för någonting. Dessutom är ju kopplingen til en "gud" inte förklarad av denna sifferexcersis.
The considered applicative example compares the results obtained by a probabilistic analysis carried
out on only 7 statements, with those already elaborated in a more over-simplified way in bibliography
pointing out that the alternative (F) can vary, with a confidence level of 95%, between 0 and 1/1
000 000 000. The probability that the ST is false, according to the considered statements, instead of be-
ing one out of 225 thousand millions, like proposed in bibliography[4], wavers therefore between zero
and a probability out of one thousand millions.

https://www.shroud.com/fanti2en.pdf

Jag tolkar rapporten som en slags akademisk parodi på övertolkning av statistiska beräkningar där inte hela beräkningen inkl konfidensintervall/osäkerhtesfaktorer presenteras. Du orkade uppenbarligen inte läsa rapporten så långt att du kunde begripa att författarna driver med dig. Problematiken med felaktigt presenterad vetenskap är mycket vanlig inom slaskpressen och från andra slags ohederliga oppurtunister. Kristna galningar t.ex. Men ni falskspelare kommer väl att få ert straff enligt er religion. Det är ju nästan så att man önskar att vissa delar av er sagobok stämmer nu.
Citera
2026-05-25, 11:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ditt senaste "bevis" i sakfrågan var en statistisk modell där slutsatsen blev att sannolikheten för att svepningen är förfalskad landar någonstans mellan 0 och 1000 miljoner. Dvs, helt oanvändbart som något slags bevis för någonting. Dessutom är ju kopplingen til en "gud" inte förklarad av denna sifferexcersis.
The considered applicative example compares the results obtained by a probabilistic analysis carried
out on only 7 statements, with those already elaborated in a more over-simplified way in bibliography
pointing out that the alternative (F) can vary, with a confidence level of 95%, between 0 and 1/1
000 000 000. The probability that the ST is false, according to the considered statements, instead of be-
ing one out of 225 thousand millions, like proposed in bibliography[4], wavers therefore between zero
and a probability out of one thousand millions.

https://www.shroud.com/fanti2en.pdf

Jag tolkar rapporten som en slags akademisk parodi på övertolkning av statistiska beräkningar där inte hela beräkningen inkl konfidensintervall/osäkerhtesfaktorer presenteras. Du orkade uppenbarligen inte läsa rapporten så långt att du kunde begripa att författarna driver med dig. Problematiken med felaktigt presenterad vetenskap är mycket vanlig inom slaskpressen och från andra slags ohederliga oppurtunister. Kristna galningar t.ex. Men ni falskspelare kommer väl att få ert straff enligt er religion. Det är ju nästan så att man önskar att vissa delar av er sagobok stämmer nu.
Förlåt, skickade fel del av rapporten, den du såg var den som gick igenom hur beräkningarna utfördes.

https://www.shroud.com/fanti3en.pdf
Denna är den där resultaten finns.
"It results that the TS is authentic with a probability of 100% and a corresponding uncertainty equivalent to 10^-83"

"That is the same
as stating that it is most probable to let come out for 52 times running the same number at the roulette
game rather than affirming that the TS is not authentic"
Denna rapport inkluderar då all vetenskap som gjorts på tyget, och gör en sannolikhetsberäkning för att tyget är äkta när alla faktorer är inkluderade.

Din länk tog upp typ 3 motargument, men "missade" att nämna 100 för-argument. Sannolikhetsberäkningen tar både för och motargument i åtanke.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-25 kl. 11:53.
Citera
2026-05-25, 13:37
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tazzarnas
Varken Gud eller Jesus finns eller har funnits, det är en saga

Att Gud inte finns eller finns är upp till var och en att tro.
Men att Jesus har funnits är fakta. Frågan man kan ställa sig är om han var Guds son, vilket faller tillbaka till frågan om Gud finns eller inte.

Men ok,du är inte så beläst eller villig att lära dig saker. Helt okej...
Men det finns en hel del skrifter som tex Flavius Josefus (ca 93-94 e.Kr.) har skrivit och sen har du Tacitus (ca 116 e.Kr.)
Sen finns de apokryfiska skrifterna och inte minst de fyra evangelierna i Bibeln (Matteus, Markus, Lukas och Johannes) i praktiken var fyra helt fristående skrifter skrivna av olika författare på olika platser (mellan ca år 70 och 100 e.Kr.) innan de långt senare bands samman till en bok.
Citera
2026-05-25, 14:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Förlåt, skickade fel del av rapporten, den du såg var den som gick igenom hur beräkningarna utfördes.

https://www.shroud.com/fanti3en.pdf
Denna är den där resultaten finns.
"It results that the TS is authentic with a probability of 100% and a corresponding uncertainty equivalent to 10^-83"

"That is the same
as stating that it is most probable to let come out for 52 times running the same number at the roulette
game rather than affirming that the TS is not authentic"
Denna rapport inkluderar då all vetenskap som gjorts på tyget, och gör en sannolikhetsberäkning för att tyget är äkta när alla faktorer är inkluderade.

Din länk tog upp typ 3 motargument, men "missade" att nämna 100 för-argument. Sannolikhetsberäkningen tar både för och motargument i åtanke.

"Bevisen" som tas upp är ju skrattretande.

T.ex.

Jesus blödde från korsfästelsen. En tygbit har blod på sig. Därför finns gud.

Tror du verkligen på sådana slutsatser?
Citera
2026-05-25, 14:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
"Bevisen" som tas upp är ju skrattretande.

T.ex.

Jesus blödde från korsfästelsen. En tygbit har blod på sig. Därför finns gud.

Tror du verkligen på sådana slutsatser?
Att en förfalskning skulle ha riktigt blod med typ AB vilket är världens sällsyntaste blodtyp som till största del has av semiter är osannolikt, men sannolikheten baseras på hundra argument, detta är bara ett av dom.
Citera
2026-05-25, 15:03
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Att en förfalskning skulle ha riktigt blod med typ AB vilket är världens sällsyntaste blodtyp som till största del has av semiter är osannolikt, men sannolikheten baseras på hundra argument, detta är bara ett av dom.
Blodgrupper var inte kända för 2000 år sedan. Man vet alltså inte om Jesus hade den blodgruppen. Om många semiter har den blodgruppen, kanske det gör det lite mer sannolikt att svepningen kommer från den regionen och att den inte är en mycket nyare förfalskning (dock är det ju omöjligt för mig att kontrollera detta, och jag har anledning att tveka när "bevisen" är såpass långsökta men ändå presenteras som "vetenskap", det skapar inte en grund för trovärdighet).

På inget sätt bevisar detta en koppling till Jesus. Är detta ditt bästa "bevis" då har du ju ingenting att komma med.

Har nu någon annan favorit från "de 100 bevisen"?
Citera
2026-05-25, 17:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Blodgrupper var inte kända för 2000 år sedan. Man vet alltså inte om Jesus hade den blodgruppen. Om många semiter har den blodgruppen, kanske det gör det lite mer sannolikt att svepningen kommer från den regionen och att den inte är en mycket nyare förfalskning (dock är det ju omöjligt för mig att kontrollera detta, och jag har anledning att tveka när "bevisen" är såpass långsökta men ändå presenteras som "vetenskap", det skapar inte en grund för trovärdighet).

På inget sätt bevisar detta en koppling till Jesus. Är detta ditt bästa "bevis" då har du ju ingenting att komma med.

Har nu någon annan favorit från "de 100 bevisen"?
Kanske att vi inte ens med världens bästa teknologi kan återskapa avbildningens alla egenskaper? Den har 3d data! Vi kan inte ens skapa en avbildning med 3d data idag, hur skulle dom gjort det innan modern tid?

https://www.sci.news/physics/scientists-suggest-turin-shroud-authentic.html
"Our research proves that it is very difficult (almost impossible) replicating today all the main physical and chemical characteristics of the body image embedded into the Shroud of Turin"

"“As a consequence, it appears unlikely a forger may have done this image with technologies available in the middle Age or earlier. The probability the Shroud is a fake is really very very low."

"“It is possible that the body image was formed by a sort of electromagnetic source of energy."

"Energy Requirements: Reproducing the entire image at once would require a power source equivalent to billions of watts, far exceeding current human technological capabilities."
Citera
2026-05-25, 17:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Kanske att vi inte ens med världens bästa teknologi kan återskapa avbildningens alla egenskaper? Den har 3d data! Vi kan inte ens skapa en avbildning med 3d data idag, hur skulle dom gjort det innan modern tid?

https://www.sci.news/physics/scientists-suggest-turin-shroud-authentic.html
"Our research proves that it is very difficult (almost impossible) replicating today all the main physical and chemical characteristics of the body image embedded into the Shroud of Turin"

"“As a consequence, it appears unlikely a forger may have done this image with technologies available in the middle Age or earlier. The probability the Shroud is a fake is really very very low."

"“It is possible that the body image was formed by a sort of electromagnetic source of energy."

"Energy Requirements: Reproducing the entire image at once would require a power source equivalent to billions of watts, far exceeding current human technological capabilities."

Jag vet inte vad du menar med "3D-data". Men det är väl en del av taktiken: släng in något obegripligt och mystiskt som låter tekniskt avancerat så att skeptikerna ska ge upp eftersom de inte vet vad de ska argumentera mot.
Att någon tycker att det är omöjligt att återskapa bevisar inte att det är omöjligt.
Och även om det vore omöjligt så bevisar ju inte det att tyget har varit på Jesus.
Och även om vi visste säkert att tyget är från Jesus, bevisar inte det något övernaturligt.

Du har ingenting som bevisar något övernaturligt. Ännu mindre en gud vilket var det du försökte bevisa från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in