Citat:
Forskningen har bevisat att det fanns djur som levde för hundratals miljoner år sen och det gör att hela bibeln faller.
Sen finns det hur mycket som helst att gå på. Det har länkats in här på Flashback tusentals gånger (varav jag historiskt gjort det minst 100 gånger). Vi kan inte veva detta om och om igen. Det här får man lära sig i grundskolan.
Vi vet också att människor inte kan förvandlas till saltstod. Där har du ytterligare en sak.
Vi vet också att människan har skapats via evolutionen och absolut inte som bibelns förvirrade påhitt om det.
Det finns hur mycket som helst. Vi kan inte gå igenom allt detta igen. Det måste anses som allmän kunskap 2026 och samtalet måste utgå från det.
Sen finns det hur mycket som helst att gå på. Det har länkats in här på Flashback tusentals gånger (varav jag historiskt gjort det minst 100 gånger). Vi kan inte veva detta om och om igen. Det här får man lära sig i grundskolan.
Vi vet också att människor inte kan förvandlas till saltstod. Där har du ytterligare en sak.
Vi vet också att människan har skapats via evolutionen och absolut inte som bibelns förvirrade påhitt om det.
Det finns hur mycket som helst. Vi kan inte gå igenom allt detta igen. Det måste anses som allmän kunskap 2026 och samtalet måste utgå från det.
Jag vill hävda att det är precis det världen idag behöver diskutera.
Man glömmer ofta att forskning och vetenskap, precis som religion, utgår från metafysiska antaganden. Där jag och många med mig menar att vetenskap inte når hela vägen är då det antas vara neutralt, vilket det inte är. Det är relativt och det vilar på antagandet att endast det människan (för all del med hjälp av teknologi) kan observera, förutse och/eller mäta existerar. Det är ett mycket begränsande antagande som i sig självt sätter ramen för vad som kan anses sant.
Jag skulle snarare hävda att övertron på den kunskap vi själva producerat är roten till att världen (och Sverige 2026) ser ut som den gör.
Jag vill hävda att världen idag inte är i särskilt gott skick, men vi har normaliserat ont till den grad att vi inte längre kan se vår egen synd, varken den personliga eller vår kollektiva.