2026-05-24, 22:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Han lirade även Landeskog i spel 3v3 mot USA i förlängningen.
Och tog ut målvakten mot Finland vid ställningen 1-3.

Tre Kronor tränade heller inte på spelformatet 3-3 och var tämligen oförberedda på det förlängningen kom mot USA.

Vore spännande att höra mer från spelarnas perspektiv kring denna märkliga OS-turnering nu när Hallam snart är borta och de kan snacka mer fritt.

Tack. Stämmer. Mycket märkligt agerat från tränaren. Faktiskt obegripligt.

Det är något som är jävligt sjukt att det varje år ska diskuteras vilka NHL-stjärnor som behagar dra på sig landslagströjan. Det finns ca 100-130 NHL-spelare. Tillsätt en kommission och gör en grundlig utredning. Exakt vad handlar det om. Är det tränaren som är problemet så är det en diskussion som behöver tas. Är det annat så får man se om man kan lösa det eller om det är snöflingor vi har framför oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Han har kontrakt över nästa säsong, och jag hittar inget om någon skada när jag söker på nätet. Så sent som 6 maj inkluderade The Hockey New just Forsberg gällande spelare som borde tas ut till VM.

https://thehockeynews.com/nhl/los-angeles-kings/latest-news/three-kings-players-who-should-go-to-the-world-championship

Men men, man vet ju aldrig till 100%. Tycker journalisterna borde ta reda mer på orsakerna kring varför varje enskild NHL-spelare inte kommer.

Spelar inte så stor roll vem som gör utredningen kanske, men det behöver utredas.

Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Ja varför byta till någon som tog två guld under sin tid som Fk…

Det är ett rätt intressant val att tillsätta någon som redan varit. Man kan ju ana att IF känner att fansen kokar, att resultaten kommer göra att folk tappar intresset för sporten. Försvinner intresset så försvinner alla pengarna, all glamour och allt det där som Tre Kronor bär med sig. Tre Kronor är än så länge ett av Sveriges i särklass starkaste varumärken. Blir det negativ spiral så kan det gå jäkligt fort. Att vara en topp 3 nation och sedan plötsligt få stryk av lag i B och C ligan så kan det gå jävligt fort. Tre Kronor ska varje turnering utmana om guldet och i alla fall 8-9 gånger av 10 ha medalj. Då går det inte att inte skicka sina toppspelare.

Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream
Tycker det tydligt ska framgå varför man väljer att inte komma. Det ska inte vara hysch-hysch kring det. Har man inget legitimt skäl att tacka nej blir man satt i frysboxen i två år eller nåt sånt. Det går inte att ha det så här.

Jag håller med. Ogiltig frånvaro så stryks man från de där intressanta turneringarna också, OS, World Cup of Hockey osv. Man kan ju se hockey-VM som ett sätt att spela ihop truppen och träna spelidéer etc inför de mer ovanliga turneringarna. "Pallar" man inte komma på hockey VM så är man inte aktuell till turneringarna. Jag tycker det är fullt rimligt.

Citat:
Man måste vara större än så och bortse från att Hallam är en sopa. Sen finns det dom som har skäl. Är man skadad så är man. Har man en sambo som har gjort en hjärttransplantation så har man. Men att inte komma för att man tycker att tränaren är dålig håller inte. Avsaknaden av transparens är problematisk.

Instämmer helt. Skada kan inte vara att man känner efter lite. Foppa hade legitima skäl men dök upp ändå. Fallet med RD är ju extremt udda, men det är ju definitivt en giltig ursäkt. Antingen är man proffs eller inte.

Citat:
Självklart kontrakt. Har i princip inget val. Likväl om klubben säger nej,
Kompis som är dödligt sjuk… Ja det låter som en vanlig företeelse…
Det handlar om sunt förnuft.

Men det här är vad jag tycker. Om du tycker att det är rimligt att tacka nej till vm för att hänga med polare får du tycka det. Det står dig fritt.

Om klubben säger nej så väcker det frågor det också. Ska klubben kunna ha porta landslagsspelare i internationella turneringar? Nej det håller inte. Komma på VM och åka cirklar och inte brukar allvar så blir det inte ett vm till, med allt som det innebär för närvaron i andra turneringar.
Citera
2026-05-24, 23:06
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Må gutten och tösen nå kvartfinal!

Till svenskarnas förtre.
Man säger inte i tøs för flicka i Norge, man säger pige. Tøs är negativt laddat.

Sen heter det förtret.

Alldeles för långt till nästa match för Tre kronor. De blir som Canes i sin första konferensfinal…

Ska Storbritannien ta poäng i detta VM? Fy fan att förlora allting men ändå ha känning i vissa matcher.

VM är ingen höjdarturnering. Och det sa jag redan innan det började.
Citera
2026-05-24, 23:12
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Man säger inte i tøs för flicka i Norge, man säger pige. Tøs är negativt laddat.

Sen heter det förtret.

Alldeles för långt till nästa match för Tre kronor. De blir som Canes i sin första konferensfinal…

Ska Storbritannien ta poäng i detta VM? Fy fan att förlora allting men ändå ha känning i vissa matcher.

Jag vet, jag har varit i norge.. Söt tös du har!

Har på känn att Kanada tar hem guldet.. Med hjälp av de onämnbara.
Citera
2026-05-24, 23:47
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Det är ett rätt intressant val att tillsätta någon som redan varit. Man kan ju ana att IF känner att fansen kokar, att resultaten kommer göra att folk tappar intresset för sporten. Försvinner intresset så försvinner alla pengarna, all glamour och allt det där som Tre Kronor bär med sig. Tre Kronor är än så länge ett av Sveriges i särklass starkaste varumärken. Blir det negativ spiral så kan det gå jäkligt fort. Att vara en topp 3 nation och sedan plötsligt få stryk av lag i B och C ligan så kan det gå jävligt fort. Tre Kronor ska varje turnering utmana om guldet och i alla fall 8-9 gånger av 10 ha medalj. Då går det inte att inte skicka sina toppspelare.

Tur att det finns JVM som numera är en mycket trevligare turnering än B-VM som endast är ett kommersiellt jippo där de bästa inte är med. Väldigt höga tittarsiffror nu för tiden:

Citat:
Sverige besegrade Tjeckien i JVM-finalen och bärgade sitt första guld på 14 år.

Matchen började 02.30 svensk tid men det stoppade inte svenskarna från att kolla.

1,2 miljoner såg någon del av matchen, och snittet under matchen låg på 800 000 människor.

– Det är fantastiskt vilket stort engagemang det finns kring den turneringen, särskilt när det går så bra för laget, säger Max Bursell.

Totala tittarsiffran: 4,5 miljoner
Årets upplaga av junior-VM har engagerat tittarna mästerskapet igenom.

– Vi ser ett väldigt stort intresse för turneringen som helhet där över 4,5 miljoner såg någonting av junior-VM i antingen SVT Play eller våra tv-kanaler.

När Sverige senast vann JVM-guld, 2012, spelades finalen också på natten.

Årets tittarsiffra är betydlig högre, säger Bursell.

– Totalt sett så tror jag inte att vi nått så här många under ett junior-VM tidigare.

Nästa upplaga spelas också i Nordamerika, den gången spelas mästerskapet i Edmonton, Kanada.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9pOvLw/miljonpublik-sag-sverige-vinna-jvm-guldet
Citera
2026-05-24, 23:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Tur att det finns JVM som numera är en mycket trevligare turnering än B-VM som endast är ett kommersiellt jippo där de bästa inte är med. Väldigt höga tittarsiffror nu för tiden:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/9pOvLw/miljonpublik-sag-sverige-vinna-jvm-guldet

Det kan jag hålla med dig om. JVM är riktigt kul. Ibland glömmer man bort hur unga de är.
Citera
2026-05-25, 01:07
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det kan jag hålla med dig om. JVM är riktigt kul. Ibland glömmer man bort hur unga de är.

JVM är kul så länge Sverige vinner.
Citera
2026-05-25, 01:38
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
JVM är kul så länge Sverige vinner.
Ja, så är det med all idrott - överallt. Det är t ex därför fotbollsintresset är så lågt i Finland.
Citera
2026-05-25, 10:34
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Sen heter det förtret.

Pige är danska. Man säger jente i Norge
Citera
2026-05-25, 11:13
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ja, så är det med all idrott - överallt. Det är t ex därför fotbollsintresset är så lågt i Finland.
Måste vara lågt intresse i Finland även för sommar-OS, vinter-OS och VM i längdskidor. Senast de tog ett guld i sommar-OS var 2008. Det senaste guldet i längdskidor var 2017. Man undrar lite vad de håller på med i Finland nu för tiden, de var ändå hyfsade i sport för några år sedan.
Sedan 2022 har Sverige tagit totalt 24 guld i VM i längdskidor 23 och 25, sommar-OS 2024, vinter-OS 2026, Beachvolleyboll VM 2025, JVM hockey 2026.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2026-05-25 kl. 11:17.
Citera
2026-05-25, 13:22
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Om favoriterna vinner de återstående fyra toppmatcherna i Grupp B, skulle ordningen bli följande: 1. Kanada, 2. Tjeckien, 3. Norge, 4. Sverige.

I det här fallet skulle vinnaren av Finland-Schweiz-matchen möta Sverige i kvartsfinalen, och förloraren av den matchen skulle möta Norge.

Finland vill ju möta Norge i kvart, lägg match?
Citera
2026-05-25, 13:39
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Pige är danska. Man säger jente i Norge
Sant, jag tänkte på pike.

De flesta tror väl norsk förlust mot Tjeckien men vinst mot Danmark. Jag tror det kan bli antingen dubbelvinst eller -förlust. Hade varit morsomt med en dansk skalle och missad kvart för Noreg, hihi.
Citera
2026-05-25, 13:41
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Måste vara lågt intresse i Finland även för sommar-OS, vinter-OS och VM i längdskidor. Senast de tog ett guld i sommar-OS var 2008. Det senaste guldet i längdskidor var 2017. Man undrar lite vad de håller på med i Finland nu för tiden, de var ändå hyfsade i sport för några år sedan.
Sedan 2022 har Sverige tagit totalt 24 guld i VM i längdskidor 23 och 25, sommar-OS 2024, vinter-OS 2026, Beachvolleyboll VM 2025, JVM hockey 2026.
Ja men kan du hitta länder som är bättre på mölkky och boboll? Eller ishockey, för vem vet vad som händer i detta VM?
Senast redigerad av Tavastehus 2026-05-25 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in