2026-03-07, 14:01
Medlem
Tänkte nu när OS som sådant är förbi sedan ett tag kan vi börja diskutera lite VM, vilka aktuella spelare ur SHL, NHL och europeiska ligor tror ni blir med i truppen?

Sverige spelar sina matcher i samma stad där Roger Rönnberg tränar, så vore inte fel om han kunde tillrättavisa Hallam lite.

Sverige inleder turneringen med att möta Kanada den 15/5 kl 16:20. Bra med lite tuffare motstånd från start tycker jag.

Av allt att döma tycks de bli TV6/TV10, Viaplay som kommer sända VM.

Grupp A (Zürich)

USA, Finland, Schweiz, Tyskland, Österrike, Lettland, Ungern och Storbritannien

Grupp B (Fribourg)

Sverige, Kanada, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Danmark, Norge och Italien.

Och eftersom det spelas i Schweiz får vi hoppas att förbundet bara bokat enkelresa åt Hallam...
Citera
2026-03-07, 14:21
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Hoppas alla i NHL säger nej.
Citera
2026-03-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Hoppas alla i NHL säger nej.

Hoppas jag med, pga Hallam
Citera
2026-03-07, 15:38
Medlem
Carrocks avatar
Kommer bli många nej från NHL. Hallam har bränt många broar.

Om vi kollar på tabellen just nu och vilka lag med svenska spelare som i så fall missar slutspelet så ser det ut så här:

Edmonton
San Jose
Toronto
New Jersey
Nashville
L.A
New York Rangers
Vancouver

bland annat.
Dessa lag har följande spelare

Mattias Ekholm - kommer aldrig tacka ja till Sam då han blev ratad (Ekholm är dock ingen personlig favorit direkt.

Filip Forsberg - Bänkad, kommer inte komma och spela för Sam efter detta OS.
Jesper Bratt - Samma sak där.

Mikael Backlund - Ratad, borde vara självklar i OS, spelat många VM och alltid ställt upp, skulle bli förvånad om han ställer upp för Sam.

William Eklund - Ratad, borde varit med, dock ung och inte spelat VM tidigare.

Svårt att säga kring Nylander, Zibanejad och EP40. Nylander har ställt upp mycket tidigare, tror inte han kommer. När det kommer till EP40 så tycker jag vilken spelare som helst i SHL går före honom, skiter i att han spelar i NHL. En spelare som ser mer uttråkad när han lirar hockey har jag aldrig skådat.

Man får nog satsa på ett lag med europeiska spelare.

Sam Hallam är den sämsta förbundskaptenen någonsin, och det säger inte lite när vi haft Garpenlöv med flera.
Citera
2026-03-07, 15:43
Medlem
SilkyJohnsons avatar
VM känns väldigt ointressant dessa dagar
Citera
2026-03-07, 21:37
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Fy fan vad ointressant!

Hockeylaget har varit totalt vaskat nu sedan skiten i Globen och att lyckas tvinga fram någon slags hype inför det här blir i princip omöjligt...
Citera
2026-03-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Kommer bli många nej från NHL. Hallam har bränt många broar.

Om vi kollar på tabellen just nu och vilka lag med svenska spelare som i så fall missar slutspelet så ser det ut så här:

Edmonton
San Jose
Toronto
New Jersey
Nashville
L.A
New York Rangers
Vancouver

bland annat.
Dessa lag har följande spelare

Mattias Ekholm - kommer aldrig tacka ja till Sam då han blev ratad (Ekholm är dock ingen personlig favorit direkt.

Filip Forsberg - Bänkad, kommer inte komma och spela för Sam efter detta OS.
Jesper Bratt - Samma sak där.

Mikael Backlund - Ratad, borde vara självklar i OS, spelat många VM och alltid ställt upp, skulle bli förvånad om han ställer upp för Sam.

William Eklund - Ratad, borde varit med, dock ung och inte spelat VM tidigare.

Svårt att säga kring Nylander, Zibanejad och EP40. Nylander har ställt upp mycket tidigare, tror inte han kommer. När det kommer till EP40 så tycker jag vilken spelare som helst i SHL går före honom, skiter i att han spelar i NHL. En spelare som ser mer uttråkad när han lirar hockey har jag aldrig skådat.

Man får nog satsa på ett lag med europeiska spelare.

Sam Hallam är den sämsta förbundskaptenen någonsin, och det säger inte lite när vi haft Garpenlöv med flera.

Ponerar man eventuella förstärkningar som åker ut i första rundan så blir det förmodligen även nej tack från Dahlin. Dels petningen i OT som han själv gått ut och varit missnöjd med, men även på privat plan med allt vad hans flickvän går igenom.

Och ja, jag tror Buffalo ryker i första omgång, de har inte haft någon slutspelsrutin på många år.. Om de mot förmodan inte blir någon St.Louis ala 2019...

Minnesota har en förmåga att åka ur tidigt, likaså där känns de som inte en chans att de lär ansluta särskilt många därifrån. Wallstedt fick inte spela en match, Gustavsson bortbytt (helt rätt) men förmodligen satte de spår i honom. Johansson oerhört skralt med speltid i OS. Skulle kanske vara JEE då, men han är väl säkert skadad efter att ha gett allt i Stanley Cup..
Citera
2026-03-08, 11:10
Medlem
Nä summa kardemumma blir de nog en trupp bestående till stor del av SHL stjärnor och våra europeiska spelare. De NHL förstärkningar som kommer tillkomma kommer inte vara bättre än de bästa i SHL/Europa.

Ofta har våra bästa i Europa och SHL någon NHL erfarenhet, vilket våra sämsta i NHL också kommer gå samma väg, de kommer tillbaka till SHL/Europa. De kretsloppet har alltid fungerat så.
Citera
2026-03-08, 13:47
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Ponerar man eventuella förstärkningar som åker ut i första rundan så blir det förmodligen även nej tack från Dahlin. Dels petningen i OT som han själv gått ut och varit missnöjd med, men även på privat plan med allt vad hans flickvän går igenom.

Och ja, jag tror Buffalo ryker i första omgång, de har inte haft någon slutspelsrutin på många år.. Om de mot förmodan inte blir någon St.Louis ala 2019...

Minnesota har en förmåga att åka ur tidigt, likaså där känns de som inte en chans att de lär ansluta särskilt många därifrån. Wallstedt fick inte spela en match, Gustavsson bortbytt (helt rätt) men förmodligen satte de spår i honom. Johansson oerhört skralt med speltid i OS. Skulle kanske vara JEE då, men han är väl säkert skadad efter att ha gett allt i Stanley Cup..

Bra analys. Och jag tror JEE dras med när det gäller hans övriga lagkamrater och kommer tacka nej också. För som du är inne på så lär Johansson och målvakterna tacka nej. Att JEE då åker ensam från Minnesota känns osannolikt.
Citera
2026-03-08, 19:11
Medlem
sebastian_s avatar
Jag har alltid varit emot anti-vm sentimentet bland svenskar men i år känns det som att det hade varit bättre att skippa hela turneringen. Fortfarande inget Ryssland börjar bli rejält tjatigt och Sverige kommer knappt ha ett lag.

Kanske bättre att hoppa VM under OS år i framtiden.
Citera
2026-03-10, 17:05
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Sverige kommer knappt ha ett lag.

Säger vem?
Citera
2026-03-10, 17:08
Medlem
sebastian_s avatar