2026-05-22, 23:25
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Inte mitt fel att du inte fattar. Kan inte bli mycket tydligare:
Relaterat till att du hävdar att tänkande INTE kan utveckla hjärnan!

Det är skillnad på ökad IQ i form av utveckling för en växande bebis/barn, än vad det är för någon i vuxen ålder. Detta trodde jag du förstod. Återigen: Man kan inte öka sin IQ genom att tänka mycket.
Citera
2026-05-22, 23:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det var du som pratade om hur det går till "när akademiker använder Myers-Briggs" där du menade att dom synar det och kan fuska på det (varför man nu i hela världen skulle vilja fuska på en självskattning för personlighet). Mitt svar på detta var att akademiker inte använder Myers-Briggs överhuvudtaget. Men detta har ju tydligen inte du koll på. Så det verkar vara du som inte fattar vad pseudovetenskap eller pop-psykologi är. Om du är intresserad av vetenskaplig personlighetpsyskologi så är det femfaktormodellen som gäller, inte Myers-Briggs.
Nej, det var inte alls det jag sa. Vad jag sa var: "Det är värre än så. Det är pseudovetenskap för folk som tror sig vara akademiska.
Människor som är akademiska på riktigt ser snabbt mönstret och kan få vilka bokstäver dom vill på Meyer-Briggs."

Det betyder alltså att jag menar på att MBTI är ren bullshit och människor med akademisk träning eller fallenhet ser snabbt igenom mönstret och kan om dom vill få vilket resultat som helst. Jag påstår inte att akademiska personer skulle använda sig av det, utan jag säger att om en akademisk person råkar ut för det i en mottagande kapacitet så kan dom få vilket resultat som helst.

Exempelvis att om dom behöver göra det som ett led i en rekryteringsprocess så kan dom få det resultat som dom misstänker är lämpligt för den position dom söker. Eller rättare sagt så kan dom få det svar dom tror att rekryterare vill ha.

Vi är alltså helt överens om att MBTI är nonsens

Citat:
Vad menar du? Tendensen att skryta om sig själv, vare sig om det är om ens intelligens, skönhet, pengar eller vad det nu än är, drivs av personlighetsdraget narcissism. Vad har outliers med detta att göra? Förklara nu denna gång hur du tänker och resonerar, istället för att som sist försöka blanda bort korten, i ett försök att (kanske?) dölja att du inte når upp till den intellektuella nivå som diskussionen du tagit dig an och gett dig in på.
Du har ett psykologiskt perspektiv medans mitt är statistiskt. Återigen så är vi egentligen överens.
Jag säger 'Den här delen av gruppen är annorlunda mot normalfördelningen (outliers)' och du säger 'Det här är vad det är som är annorlunda med dom'. Samma sak, fast på olika nivåer. Från mitt perspektiv så räcker det med att veta att vissa ur en viss grupp är avvikande, medans från ditt perspektiv så är det relevant att veta varför dom är det.
Citera
2026-05-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Typiskt svensk kommentar! Sverige har flest människor i Mensa per capita och jag behöver inte någon analys för att tycka att det är bra. Att japaner inte vill skylta med sin intelligens, eller inte har tillräcklig, bryr jag mig inte särskilt om.

När jag tänker efter syns oerhört på japaner i debatten, som nobelpristagare, som företagare, som uppfinnare, som miljardärer. Relativt att de har 10 gånger fler invånare än Sverige. Det är nog ingen slump.

Fast att tro att antalet medlemmar i Mensa säger något om genomsnittlig intelligens i ett visst land är helt efterblivet. Titta på de undersökningar som finns i stället.
Citera
2026-05-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Fast att tro att antalet medlemmar i Mensa säger något om genomsnittlig intelligens i ett visst land är helt efterblivet. Titta på de undersökningar som finns i stället.

Här har vi en korrekt analys. Jag har flera vänner med exakt samma utbildning och samma typ av jobb. Några har jag även varit kollega med. Vi har alltid varit på ungefär samma nivå när det gäller diskutera logik, matematik etc under utbildningen och på jobb. Några av dessa vänner har varit med i Mensa (klubben för inbördes beundran) men gått ur för de insåg att det var helt meningslöst och kostade pengar.

Själv har jag inte gjort testet men skolresultat, utbildning, jobb tyder på att vi har någorlunda samma kapacitet i huvudet. Jag kan så klart inte med säkerhet säga hur ett sådant test skulle gått för mig, men poängen kvarstår. Många som får vara med vill inte vara med. Många som kanske hade kunnat vara med är inte intresserade av att försöka vara med.
Senast redigerad av kalleboool 2026-05-22 kl. 23:56.
Citera
2026-05-23, 01:01
Medlem
Citat:
I flera trådar har extroverta hävdat att de i genomsnitt är lika smarta som genomsnittet av introverta! nu kom ytterligare undersökning som säger emot dem

De hävdar det fastän de saknar många av vanor, som är tecken på hög intelligens (i genomsnitt.) Man får inte högt IQ bara av att skaffa sig de vanorna som t ex gilla att vara för sig själv. Vilket INTE är samma sak som att vara ensam.
Dessutom:
/Full kalender
/Nyfiken
/Tänker annorlunda
/Starkt fokus.
/Prata med sig själv
/Vanligt att helst jobba själv.
/Ofta ringande telefon och jobbar koncentrerat. MEN där sa de emot sig själva för om telefonen ringer hela tiden störs ju koncentrationen...
((Före mobiler hade jag telefonsvararen på nästan hela tiden och ringde tillbaka till folk då jag tog paus från koncentrerat jobbande. Vill leva långt från grannar för de stör.))

Sedan skriver de något jag hävdar är att de rör ihop olika saker.
"Nagelbitning syns nämligen oftare hos människor som ställer mycket höga krav på sig själva.
Vanans koppling till oro och perfektionism gör att forskare ser ett samband mellan stark koncentration och återkommande stress."
Perfektionism kan vara rätt MEN då det går över i oro, prestationsångest och stress HÄMMAR det ju tänkandet, speciellt den kreativa...
((Nu är det ändå lugnt för jag är "pensionär" men även då kalendern var full då jag skötte två företag med ganska många anställda, en sportförening, distriktskansliet, hade ett halvttidsnattjobb på hotell för att kunna se på amerikansk fotboll på TV före internet och privata sateliter, danser, tävlade i flera sporter själv... åt ofta middag från en kastrull i bilen mellan jobb och sportklubben, MEN blev sällan stressad...))
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/forskare-ser-%C3%A5terkommande-vanor-hos-personer-med-h%C3%B6g-intelligens/ar-AA23HYvh?ocid=winp2fp&cvid=c2961098d1cf4d8e82a3f9e 52ee07c52&ei=28
https://www.eleconomista.es/salud-bienestar/salud-mental/noticias/13928927/05/26/las-4-manias-que-practican-habitualmente-las-personas-mas-inteligentes-segun-los-expertos.html
Alltså högt IQ innebär att du blir mer extrem i din tankevärld, vilket innebär att du inte behöver samma (sociala) aktiviteter för att bli tillfredsställd. Finns en missuppfattning i vårt samhälle om att socialt anspråksfulla/dominanta är de intelligenta (den dumma personens bild av en intelligent person). Men många extroverta dårar har ingen aning om den inre dynamiken som kan förekomma hos en person med högt IQ

Edit: vi är trots allt däggdjur och trots min väldigt höga tolerans för soloaktiviteter, så känner jag att daglig social interaktion är viktig. Går jag en dag utan att prata med folk börjar jag känna mig konstig haha! Annars har jag inte starka behov av social interaktion.
Citera
2026-05-23, 07:39
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ja, det första stämmer,
MEN du missar att tänka på delen att begripa att det ärr mycket viktigt att lägga tid på barnen, det är ju också en del av intelligens att begripa det...
Såklart har du inte rätt då du har fel... haha
Det där har jag ju svarat på och det var korkade svar från er om det redan från början...
Du fortsätter att bevisa att du är det jag skrev.
Det ena svarade jag ju på i text som du KLIPPTE BORT i citatet
Och varför skulle jag inte ha företag, din idiot? Det har jag ju haft ända sedan jag gick i gymnasiet. Totalt fem. (Det jag startade i gymnasiet är nedlagt, mitt största är sålt, flera lever än...

Du skrev
Citat:
OM du begriper att bra kontakt med barnen är viktigt, varför skrev du då så korkat svar om det?

Som svar på:

Citat:
Vad tänker du att dina exempel säger? Förutom att de ställde upp. Att en VD ställer upp säger inte mer än att han - ställde upp.

Mitt svar berörde inte ens det jag blir anklagad för att inte ha någon koll på. Vad är korkat? Jag frågar igen. Konkretisera.
Citera
2026-05-23, 11:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Det stämmer att intelligensen är jämnt fördelad (normalfördelad) och om Sverige har 1% av alla de intelligentaste på jorden (som MENSA antyder) så har vi säkert också de 1% dummaste bara att de är för dumma för att organisera sig. Men de syns i tråden t.ex.
Citera
2026-05-23, 11:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej. Stresstålighet har med personlighetsdraget neuroticism att göra och ingenting med intelligens.
Däremot verkar ju en del högintelligenta tänka så mycket och göra så mycket, t.ex Musk, att de hela sitt liv levt i en konstant stressmiljö och då kan de rimligen arbeta upp något försvar i kroppen mot detta, kan tänka mig att t.o.m Musks fysik har ändrats av att hans hjärna är igång 24/7.
Citera
2026-05-23, 11:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Flikar in med "World iq map"

File:World-iq-map-lynn-2002.svg - Wikimedia Commons https://share.google/GEJuwj63W7ZKbYl6h

Just den här visar Sydkoreaner som en väldigt intelligenta, men vad vet jag.
Tycker resultaten från resten av världen är mer intressant, än om Sydkorea spöar oss med 1-IQ

Men åter till trådens ämne.
När någon i ett sällskap/grupp upplevs som frånvarande i en diskussion, så kan det tyda på att diskussionen håller så låg nivå att vederbörande väljer att lägga sin tankekraft på viktigare saker.
Det är naturligtvis det ultimata beviset för hög IQ. När man (jag) går in i ett rum och inom några sekunder hör och ser att alla är ointelligentare och man går in i sin egen tankebana med intressanta ämnen istället.

Jag har träffat kanske 5 personer i mitt liv som känts uppenbart intelligentare än jag. En blev professor på MIT och är nu professor på KTH. En blev miljardär. Det är ändå rätt fascinerande hur jämnt fördelat intelligens är över alla svenskar som jobbar på kontor.

Såg igår en film om Sydkoreas minskande befolkning. Alla barn förutsätts gå i extraskola 6 timmar per dag Hagwon och för en hel uppväxt kostar det 2Mkr och Sydkoreanska föräldrar har därför bara råd med ett barn. Det barnet tvingas studera 16 timmar per dygn tills han blir 24 år och all den kunskapen kan ersättas med AI och detta visar att Sydkorea till ett av världens dummaste länder. Sveriges mer relaxade attityd kring studier och intelligens är så mycket mer flexibel för förändringar i samhället.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-23 kl. 12:14.
Citera
2026-05-23, 12:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du har ett psykologiskt perspektiv medans mitt är statistiskt. Återigen så är vi egentligen överens.
Jag säger 'Den här delen av gruppen är annorlunda mot normalfördelningen (outliers)' och du säger 'Det här är vad det är som är annorlunda med dom'. Samma sak, fast på olika nivåer. Från mitt perspektiv så räcker det med att veta att vissa ur en viss grupp är avvikande, medans från ditt perspektiv så är det relevant att veta varför dom är det.

Nej du är ute och cyklar med denna slutsats.

Det jag inte förstår är vad du menar med att "gruppen är outliers/avvikande?" Vilken grupp? Dom intelligenta med hög narcissism, låg narcissism? Dom ointelligenta? Vad menar du?

Är det att du ännu en gång hävdar att "dom flesta smarta personer skryter inte om att dom är smarta", där du menar att dom som gör det är "avvikande"? I så fall har du fel, det är inte intelligens som styr huruvida någon skryter eller inte, det är t.ex. narcissism. Och graden av narcissism är normalfördelad.

Eller hävdar du att det finns ett negativt samband mellan intelligens och narcissism? I så fall har du fel där med.

Jösses, hur kan det finnas så mycket människor som tror att det är samma sak att tycka något som att veta något. =)
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-05-23 kl. 12:07.
Citera
2026-05-23, 12:09
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Däremot verkar ju en del högintelligenta tänka så mycket och göra så mycket, t.ex Musk, att de hela sitt liv levt i en konstant stressmiljö och då kan de rimligen arbeta upp något försvar i kroppen mot detta, kan tänka mig att t.o.m Musks fysik har ändrats av att hans hjärna är igång 24/7.

Det må hända att man blir tvingad att komma på komplexa strategier för att stå ut med stress om man nu vill utsätta sig för det ofta, men det ändrar fortfarande inte ens personlighet dvs huruvida man har ett stresståligt temperament eller inte.
Citera
2026-05-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Alltså högt IQ innebär att du blir mer extrem i din tankevärld, vilket innebär att du inte behöver samma (sociala) aktiviteter för att bli tillfredsställd. Finns en missuppfattning i vårt samhälle om att socialt anspråksfulla/dominanta är de intelligenta (den dumma personens bild av en intelligent person). Men många extroverta dårar har ingen aning om den inre dynamiken som kan förekomma hos en person med högt IQ
Just det. Din post passar bra även i trådarna där extroverta försöker inbilla omgivningen att av andra än korkade:
/kvinnor finner babblare mer attraktiva än ickebabblare med karisma!
/babblare väljs till ledare mer än intelligenta med karisma!
Citat:
Det är skillnad på ökad IQ i form av utveckling för en växande bebis/barn, än vad det är för någon i vuxen ålder. Detta trodde jag du förstod. Återigen: Man kan inte öka sin IQ genom att tänka mycket.
Det med baby skrev jag bara för att göra ett extra TYDLIGT exempel, men du begriper fortfarande inte. Du fortsätter hävda att hjärnan inte behöver träning!
De, som inte har tänkt tillräckligt, har inte kommit upp till sin IQpotential...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in