2026-05-22, 17:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Jo man får högre IQ av att tänka mycket. Tänk på det litegrann.
Japan höjde sin snitt-IQ från 98 på 1950-talet, efter kriget, till världens högsta 108, genom att utbilda alla väl och ge alla bra mat och ett långt liv. Även ett land kan påverka sina invånares IQ och en individ kan öka sin IQ. På samma sätt har HongKong Singapore och Sydkorea placerat sig i toppen av IQ-listorna, från att ha varit ordinära lantliga slum-länder.

Kul att Sveriges medel-IQ är mediokra 98 och massor av europeiska länder har högre snitt-IQ. Ändå är vi bäst?...

Sverige har flest Mensa-medlemmar i världen per capita. Så i toppen ligger vi i toppen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-22 kl. 17:17.
Citera
2026-05-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sverige har flest Mensa-medlemmar i världen per capita. Så i toppen ligger vi i toppen.

Det är inte så att fler medlemmar Mensa innebär fler smarta människor. Eftersom benägenheten att gå med i Mensa kan variera mellan olika länder. Japan har exempelvis relativt sett få medlemmar. Färre än sverige trots sina 125 miljoner invånare.
Senast redigerad av Schmackk 2026-05-22 kl. 17:33.
Citera
2026-05-22, 17:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Det är inte så att fler medlemmar Mensa innebär fler smarta människor. Eftersom benägenheten att gå med i Mensa kan variera mellan olika länder. Japan har exempelvis relativt sett få medlemmar. Färre än sverige trots sina 125 miljoner invånare.
Typiskt svensk kommentar! Sverige har flest människor i Mensa per capita och jag behöver inte någon analys för att tycka att det är bra. Att japaner inte vill skylta med sin intelligens, eller inte har tillräcklig, bryr jag mig inte särskilt om.

När jag tänker efter syns oerhört på japaner i debatten, som nobelpristagare, som företagare, som uppfinnare, som miljardärer. Relativt att de har 10 gånger fler invånare än Sverige. Det är nog ingen slump.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-22 kl. 17:37.
Citera
2026-05-22, 17:51
Medlem
Att tänka annorlunda behöver inte betyda att personen är smart. Jag har en kollega som "alltid" tycker annorlunda, men ingen av kollegorna tycker att han är intelligent. Vi skulle hämta utrustning från en serverhall och hade begränsad plats (2 pallplatser) i lastbilen. Muppen tyckte att vi skulle flytta över datorerna från 2 nästan fulla pallar till två stycken nästan tomma pallar.

Jag gjorde naturligtvis inte som idioten ville och tog den enklaste vägen.

Mannen har ADHD om det har någon betydelse.
Citera
2026-05-22, 18:15
Medlem
Mitt ex var med i Mensa. Han var lat, utan ambitioner, arbetslös, arrogant, självsäker och allmänt socialt dum i hela huvudet.

Med det sagt verkar inte hans IQ kommit någon enda människa till nytta. Han åt en pizza varje dag och en chokladbit till kaffet, och vägrade gå en meter utan att ta bilen.

I övrigt ville han bara sitta framför dataspel, se film eller fika med sina polare. Och mitt i livet fick han plötsligt en sjukdom som heter myelit och blev förlamad från magen och neråt.
Citera
2026-05-22, 18:18
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
I flera trådar har extroverta hävdat att de i genomsnitt är lika smarta som genomsnittet av introverta! nu kom ytterligare undersökning som säger emot dem

De hävdar det fastän de saknar många av vanor, som är tecken på hög intelligens (i genomsnitt.) Man får inte högt IQ bara av att skaffa sig de vanorna som t ex gilla att vara för sig själv. Vilket INTE är samma sak som att vara ensam.
Dessutom:
/Full kalender
/Nyfiken
/Tänker annorlunda
/Starkt fokus.
/Prata med sig själv
/Vanligt att helst jobba själv.
/Ofta ringande telefon och jobbar koncentrerat. MEN där sa de emot sig själva för om telefonen ringer hela tiden störs ju koncentrationen...
((Före mobiler hade jag telefonsvararen på nästan hela tiden och ringde tillbaka till folk då jag tog paus från koncentrerat jobbande. Vill leva långt från grannar för de stör.))

Sedan skriver de något jag hävdar är att de rör ihop olika saker.
"Nagelbitning syns nämligen oftare hos människor som ställer mycket höga krav på sig själva.
Vanans koppling till oro och perfektionism gör att forskare ser ett samband mellan stark koncentration och återkommande stress."
Perfektionism kan vara rätt MEN då det går över i oro, prestationsångest och stress HÄMMAR det ju tänkandet, speciellt den kreativa...
((Nu är det ändå lugnt för jag är "pensionär" men även då kalendern var full då jag skötte två företag med ganska många anställda, en sportförening, distriktskansliet, hade ett halvttidsnattjobb på hotell för att kunna se på amerikansk fotboll på TV före internet och privata sateliter, danser, tävlade i flera sporter själv... åt ofta middag från en kastrull i bilen mellan jobb och sportklubben, MEN blev sällan stressad...))
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/forskare-ser-%C3%A5terkommande-vanor-hos-personer-med-h%C3%B6g-intelligens/ar-AA23HYvh?ocid=winp2fp&cvid=c2961098d1cf4d8e82a3f9e 52ee07c52&ei=28
https://www.eleconomista.es/salud-bienestar/salud-mental/noticias/13928927/05/26/las-4-manias-que-practican-habitualmente-las-personas-mas-inteligentes-segun-los-expertos.html
En vana som många intelligenta har är att skriva begripligt.
Citera
2026-05-22, 18:20
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Japan höjde sin snitt-IQ från 98 på 1950-talet, efter kriget, till världens högsta 108, genom att utbilda alla väl och ge alla bra mat och ett långt liv. Även ett land kan påverka sina invånares IQ och en individ kan öka sin IQ. På samma sätt har HongKong Singapore och Sydkorea placerat sig i toppen av IQ-listorna, från att ha varit ordinära lantliga slum-länder.

Kul att Sveriges medel-IQ är mediokra 98 och massor av europeiska länder har högre snitt-IQ. Ändå är vi bäst?...

Flikar in med "World iq map"

File:World-iq-map-lynn-2002.svg - Wikimedia Commons https://share.google/GEJuwj63W7ZKbYl6h

Just den här visar Sydkoreaner som en väldigt intelligenta, men vad vet jag.
Tycker resultaten från resten av världen är mer intressant, än om Sydkorea spöar oss med 1-IQ

Men åter till trådens ämne.
När någon i ett sällskap/grupp upplevs som frånvarande i en diskussion, så kan det tyda på att diskussionen håller så låg nivå att vederbörande väljer att lägga sin tankekraft på viktigare saker.
Senast redigerad av Tok-Frans 2026-05-22 kl. 18:23.
Citera
2026-05-22, 18:24
Medlem
Att isolera sig och inte umgås med robotar.
Citera
2026-05-22, 19:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jo man får högre IQ av att tänka mycket. Tänk på det litegrann.

Nej din dumbom IQ är allra främst genetiskt drivet.
Citera
2026-05-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej din dumbom IQ är allra främst genetiskt drivet.
Ja och man ärver genetisk att tänka eller att sitta som en fågelholk. Så vi hade rätt båda två.
Citera
2026-05-22, 19:20
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ja och man ärver genetisk att tänka eller att sitta som en fågelholk. Så vi hade rätt båda två.

Nej du hade totalfel. Att tänka mycket leder inte till högre IQ. Fundera på hur detta kan innebära att du hade fel och återkom när du nu har tänkt färdigt, det kanske dröjer ett tag, på tal om IQ liksom.
Citera
2026-05-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej du hade totalfel. Att tänka mycket leder inte till högre IQ. Fundera på hur detta kan innebära att du hade fel och återkom när du nu har tänkt färdigt, det kanske dröjer ett tag, på tal om IQ liksom.
Är man från Somalia och inte ärvt egenskapen att tänka föds man med ett lågt IQ och skänker det arvet till sina barn också.
Vanliga vita snygga människor som tänker har ett högre IQ som även deras barn får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in