2026-05-12, 18:42
  #85
Moderator
Gromguttens avatar
Mycket nøjd med min nya fyrhjulsdrivna, 4,7 meter långa och fullutrustade kinabil av ett märke ni aldrig har hørt. Lite software problem i starten, men det mesta uppdateras bort - och plingandet är ju pålagt oavsett märke och drivlina.

Märket producerar 5 ggr fler bilar än Volvo, avgørande var 8-års garanti och en norsk importør som också driver ett 20-tal center runt Norge.

Men det är säkert ett skitmärke enligt TS.
Citera
2026-05-15, 14:00
  #86
Medlem
DelilahWards avatar
Ärligt talat handlar problemet idag inte bara om nya kinesiska märken många stora tillverkare har också börjat spara på kvalitet för att kunna släppa nya modeller snabbare och följa tekniktrender. Bilar blir allt mer som engångsprylar stora skärmar, abonnemang och “premium”marknadsföring, men mindre personlighet och pålitlighet.

Samtidigt skulle jag inte säga att alla nya märken är skräp. Vissa av dem försöker åtminstone driva marknaden framåt medan äldre tillverkare säljer nästan samma sak år efter år. Men ja, om 20 år kommer nog de flesta av dessa namn vara bortglömda.
Citera
2026-05-20, 21:35
  #87
Medlem
Fisker är det enda skräpmärket på denna lista. Finns en där jag bor som har en Ocean har aldrig sett han köra den dock
Citera
2026-05-20, 21:54
  #88
Medlem
YP4XQs avatar
Hur blir det om man tar billån Med säkerhet, dvs bilen, om den slutat tillverkas och reservdelar inte längre finns?
Citera
2026-05-22, 17:20
  #89
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter mest som du tror och tycker, gödslat med fördomar

Det finns absolut en massa ”skit” från Kina, både legalt och i princip ”illegalt”

Men samtidigt så kommer det en jäkla massa från Kina som håller mycket hög kvalitet, i princip världsklass, och för klart konkurrenskraftiga priser. Och detta gäller för de flesta områden och produkter, inte bara just bilar.

Att man sen kan tycka si eller så om designen på t ex hybrider/elbilar är ju synnerligen personligt och subjektivt. Men man ska minnas att det även gäller alla andra bilar från alla tillverkare genom tiderna.

Jag skulle inte oroa mig mycket för att köpa ”kinesiskt” från seriösa källor/handlare etc, men samtidigt hålla mig långt undan t ex produkter på Wish etc med uppenbart fantasifulla påståenden i reklamen.

Köpte igår själv ett kinaproducerat WattCycle LiFePo4 314 Ah batteri till min husbil, litet så det får plats under förarsätet, för ett pris som ingen svensk leverantör kan ens i närheten matcha i pris med den kapaciteten ett, utan tar minst det dubbla.
Har du en länk till batteriet, mitt 100Ah är i minsta laget. Blåtand osv?
Citera
2026-05-22, 17:26
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Har du en länk till batteriet, mitt 100Ah är i minsta laget. Blåtand osv?

Bara att gå in på wattcycle eu så finner du batteriet där
Citera
2026-05-22, 17:37
  #91
Medlem
AndersPersson99s avatar
Att köpa en kinesisk bil är ett bra sätt att visa för andra att man är dum i huvudet och gillar kommunism.
Citera
2026-06-10, 13:14
  #92
Medlem
Sockerssons avatar
De flesta människor är inte bilintresserade och köper bil med samma entusiasm som man köper kylskåp, därav att intetsägande junk från fjärran östern säljer här i väst.
Citera
2026-06-10, 13:24
  #93
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Mycket nøjd med min nya fyrhjulsdrivna, 4,7 meter långa och fullutrustade kinabil av ett märke ni aldrig har hørt.

Men det är säkert ett skitmärke enligt TS.

Och av vilken anledning nämner du inte märke och modell på bilen du är så otroligt nöjd med?

Huruvida det är ett skitmärke blir väl svårt att bedöma när du inte skriver vilket märke och modell du köpt.

Berätta, så vi kan googla efter tester.
Citera
2026-06-10, 15:05
  #94
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Och av vilken anledning nämner du inte märke och modell på bilen du är så otroligt nöjd med?

Huruvida det är ett skitmärke blir väl svårt att bedöma när du inte skriver vilket märke och modell du köpt.

Berätta, så vi kan googla efter tester.

Producenten av Mazdas moderna elbilar:

https://youtu.be/4IQOgQyRMAk?si=qWvpiQr6thgauqdo
https://youtu.be/Rf6vn8GPKzw?si=x2noy9TPlcV0nSL7
Citera
2026-06-11, 13:19
  #95
Medlem
Det skulle kunna vara så att en del kinesiska märken är okej, men jag skulle aldrig köpa en kinesisk bil innan märket varit etablerat på marknaden i 10-15 år så man vet att man kan lita på logistiken med verkstäder, reservdelar osv.

Deter en aspekt som väldigt många glömmer.

Plötsligt så går företaget under eller köps av någon som skiter helt i europeiska marknaden eller så är det krig/tullar som gör att man inte kan hålla bilen rullande. Då sitter man i skiten.
Citera
2026-06-11, 22:28
  #96
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
Det skulle kunna vara så att en del kinesiska märken är okej, men jag skulle aldrig köpa en kinesisk bil innan märket varit etablerat på marknaden i 10-15 år så man vet att man kan lita på logistiken med verkstäder, reservdelar osv.

Deter en aspekt som väldigt många glömmer.

Plötsligt så går företaget under eller köps av någon som skiter helt i europeiska marknaden eller så är det krig/tullar som gör att man inte kan hålla bilen rullande. Då sitter man i skiten.

Det är som du indirekt säger viktigt att hitta en importør som har en bra produktportfølj, handlar/servicenät och renommé som klarar av att leverera. I mitt exempel var det avgørande - i tillägg till att producenten är fem gånger større än till exempel Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in