2026-04-30, 11:15
  #73
Medlem
Vissa märken som vi aldrig sett är inte skräp märken det är bara för att sverige är inte världens medelpunkt vilket gör att många bolag och tillverkare helt struntar i den här marknaden.

Många missar att sverige är ett litet pissland som inte påverkar något alls i princip, de kämpar med våra utsläpp som fan som att vi ska rädda världen...de missar att säga att vi står för ungefär 0,2% av världens utsläpp och är i topp vad gäller att vara just miljövänliga.
Citera
2026-05-09, 11:08
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Intressant. Vad är det som är mest komplicerat på batteribilens drivlina?
Batteriet och dess reglerteknik är synnerligen komplext. Det är inget man köper på Clas Ohlson i sex-pack AA...
Sen har ju de flesta elbilar datorstyrda funktioner till nästan allt annat också. Inget man fixar hos närmsta Inet-butik. Sen har vi själva transmissionen från motorerna till växellådan och hjulen; den måste bli tyst. Tystare än i en förbränningsmotor-bil. Sen har vi konstruktionen av elmotorn; det finns en uppsjö av olika sätt att försöka få den ekonomisk och energisnål. T.ex. Volvo PV har egen fabrik för att ha kontroll över motorns funktion. Inget man köper från hyllan på Biltema!
Nä, inget är enklare med batteri-bilen! Det är bara folk som leker med Lego som tror det!
__________________
Senast redigerad av Mange-West 2026-05-09 kl. 11:19.
Citera
2026-05-09, 18:20
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
[...]

Med det sagt så anser jag att hela trådstarten är bara trams. Det finns generellt sett inte en massa ”skräpmärken” på den svenska marknaden, eller den europeiska. Det är bara TS och vissa andra som inte har koll och därför fantiserar en massa skit och drar felaktiga slutsatser ur sina fördomar och egen bias. Det är tämligen vanligt att nya varumärken möts av skepsis och fördomar, och folk hyllar det de är vana med.
Vad gäller kritik mot "kina-Volvo" så är den mest känslomässigt politiskt färgad, antar jag. Ingen gillar kopplingen till diktaturen Kina, inte jag heller. Men tekniskt så är ju Volvobilar och även Polestar byggda som Volvo med överseende, kunskap och standarder från Hisingen. Så det bör inte vara speciellt dåliga skräpbilar inte...
Men det är trist att Volvo och andra eu-märken skänker bort mycket kunskap till den där diktaturen för att enbart tjäna pengar... Men det är svårt att klaga då alla behöver mat på bordet längre ner i hierarkin...
__________________
Senast redigerad av Mange-West 2026-05-09 kl. 18:22.
Citera
2026-05-09, 18:23
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mange-West
Vad gäller kritik mot "kina-Volvo" så är den mest känslomässigt politiskt färgad, antar jag. Ingen gillar kopplingen till diktaturen Kina, inte jag heller. Men tekniskt så är ju Volvobilar och även Polestar byggda som Volvo med överseende, kunskap och standarder från Hisingen. Så det bör inte vara speciellt dåliga skräpbilar inte...
Men det är trist att Volvo och andra eu-märken skänker bort mycket kunskap till den där diktaturen för att enbart tjäna pengar... Men det är svårt att klaga då alla behöver mat på bordet längre ner i hierarkin...

Kina kan producera en massa i mycket hög kvalitet, det handlar mest om vad det får kosta, som alltid.
Citera
2026-05-09, 19:22
  #77
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mange-West
Batteriet och dess reglerteknik är synnerligen komplext. Det är inget man köper på Clas Ohlson i sex-pack AA...
Sen har ju de flesta elbilar datorstyrda funktioner till nästan allt annat också. Inget man fixar hos närmsta Inet-butik. Sen har vi själva transmissionen från motorerna till växellådan och hjulen; den måste bli tyst. Tystare än i en förbränningsmotor-bil. Sen har vi konstruktionen av elmotorn; det finns en uppsjö av olika sätt att försöka få den ekonomisk och energisnål. T.ex. Volvo PV har egen fabrik för att ha kontroll över motorns funktion. Inget man köper från hyllan på Biltema!
Nä, inget är enklare med batteri-bilen! Det är bara folk som leker med Lego som tror det!
Nej, reglertekniken i sig är inte 'synnerligen komplex'. Det är fortfarande samma teknik som används i allt som använder flercelliga litiumbatterier.

Vidare så är övrig elektronik inte heller särskilt komplex och mycket går absolut att köpa som privatperson.
Citera
2026-05-09, 20:29
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nej, reglertekniken i sig är inte 'synnerligen komplex'. Det är fortfarande samma teknik som används i allt som använder flercelliga litiumbatterier.

Vidare så är övrig elektronik inte heller särskilt komplex och mycket går absolut att köpa som privatperson.
Inget är svårt när man kan det. En förbränningsmotor är enkel i all sin mängd artiklar...
Men jag tror du blandar ihop komplex med tillgänglig kunskap. I en bil ska det mesta special-byggas för att få plats och fungera. Elmotorn ska konstrueras i detalj. Likaså batteriet, inverter och styrtekniken med plats. Inget man köper från någons hylla. Sen ska allt provas och kvalitetssäkras. Det är inte inte nån enkel plast-Lego-bil som du verkar tro att man kan bygga ihop. Det är inte enklare.
__________________
Senast redigerad av Mange-West 2026-05-09 kl. 20:47.
Citera
2026-05-10, 10:59
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Leapmotor, BYD, Fisker, Zeekr, NIO, Xpeng, Hongqi, Lync & Co, Denza...

Varför all detta skräp främst inom just el?
Hur kan man känna sig premium med dessa s.k. ”märken”? Hur blir man lockad av att köpa i bil vad i princip är en rolexkopia med ett namn som låter som pyramidspel?
Hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?
För övrigt ser ju alla dessa likadana ut?
Kommer någon komma ihåg dessa bilar om 20 år?
Jag förstår känslan! Fula och ointressanta bilar!
Men det måste inte betyda att de är direkt dåliga i funktionen...
Citera
2026-05-11, 01:54
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja alltså, även jag som är ett fan av elbilar som koncept är ju väl medveten om att en förbränningsbil är rent mekaniskt en rätt komplicerad historia, särskilt moderna bilar. Många bitar som måste lira ihop.

En elbil är mekaniskt sett inte något annat än en stor RC-bil som går att sitta i. Dom många motorerna som Tinnitus pratar om är bara olika varianter på borstlösa elmotorer, precis som i Vois, eller RC-bilar och elektriska skateboards.

Det som är fräckt är vad mjukvaran kan få dessa BLDC-motorer att göra, men rent mekaniskt är en elbil inte så mycket att prata om.
Fel! En batteridriven bil är inte som en stor RC-bil. Fel tänkt!
Citera
2026-05-11, 03:43
  #81
Medlem
Pungsvings avatar
När invandringen och socialismen är betald har svenskarna råd med skräp. Importörerna anpassar importen.
Citera
2026-05-11, 23:37
  #82
Medlem
Generalanderssons avatar
Två ord; Kina och elbilar.
Citera
2026-05-12, 12:19
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Två ord; Kina och elbilar.

Låter mest som du tror och tycker, gödslat med fördomar

Det finns absolut en massa ”skit” från Kina, både legalt och i princip ”illegalt”

Men samtidigt så kommer det en jäkla massa från Kina som håller mycket hög kvalitet, i princip världsklass, och för klart konkurrenskraftiga priser. Och detta gäller för de flesta områden och produkter, inte bara just bilar.

Att man sen kan tycka si eller så om designen på t ex hybrider/elbilar är ju synnerligen personligt och subjektivt. Men man ska minnas att det även gäller alla andra bilar från alla tillverkare genom tiderna.

Jag skulle inte oroa mig mycket för att köpa ”kinesiskt” från seriösa källor/handlare etc, men samtidigt hålla mig långt undan t ex produkter på Wish etc med uppenbart fantasifulla påståenden i reklamen.

Köpte igår själv ett kinaproducerat WattCycle LiFePo4 314 Ah batteri till min husbil, litet så det får plats under förarsätet, för ett pris som ingen svensk leverantör kan ens i närheten matcha i pris med den kapaciteten ett, utan tar minst det dubbla.
Citera
2026-05-12, 13:13
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ändå en djävla skillnad på Japan och Kina när det gäller bilar. Visa ett bra bilmärke från Kina? Japan lärde sig fort och är nu bäst. Folk verkar svagbegåvade idag när det gäller bilar. De köper vad som bara det blänker i utställningshallen. 4WD som inte är det, elektronik som inte fungerar osv. Att försöka kopiera är en sak, men det måste ju fungera med.
Det finns flera typer av personsbilsnyttjare.
De som:
hyr(leasar)
köper ny på kort sikt(upp till 3 år)
köper ny på lång sikt(över 3 år)
köper begagnad(av ekonomiska skäl)

För dem som köper ny bil på lång sikt och dem som köper begagnad bil är det av största vikt att märket på sikt finns representerat med märkesverkstäder och reservdelar.
Läste att redan har 6 eller 7 kinesiska biltillverkares representation på den svenska marknaden upphört senaste året.

Något sådant inträffade inte när japanerna lanserades på svenska marknaden.
Med, vad jag minns från 60-talet, undantag för Isuzu (Bellet), som dock har återkommit i Sverige, men nu med tyngdpunkten på pickisar.
Minns jag rätt?

Något, liknande kinesiska bilar, har inte inträffat beträffande Sydkoreanska bilar(KIA & Hyundai).
Dom törs man således köpa, för dom har bitit sig fast väl på den svenska marknaden.
Ssangyong(stavningen) har väl vinglat lite och nyligen bytt namn - koreanska undantaget.

Att köpa en kinesisk bil skulle i alla fall jag inte våga.
Men det beror till största delen på att jag bara vill ha japansk bil med bensinmotor och manuell växellåda samt av fabrikat Honda, Suzuki eller Toyota och ingen batteribil.
I vågskålen finns även osäkerheten om hur många av kineserna som finns kvar om bara tre år?
Och i så fall tillgängligheten på service, servicemeddelanden om recaler samt reservdelar!

Är jag en olyckskorp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in