2026-06-12, 07:58
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur många amerikanare och gamla volvos finns det inte som rullar på fast de är äldre än 50år.

Relativt få i förhållande till hur många som tillverkats och sålts. Det stora flertalet har inte hållt länge.
Citera
2026-06-12, 10:28
  #98
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Relativt få i förhållande till hur många som tillverkats och sålts. Det stora flertalet har inte hållt länge.

Absolut men jag tror inte vi kommer se några elbilar som blir äldre än 50 år om jag ska vara ärlig. Batteribytena kommer göra att bara någon rik nostalgiker har råd att hålla liv i dem.
Tyvärr tror jag också att med tanke på all elektronik och mjukvaror som idag finns i bilarna så kommer även det ta livet av fordonet. En tillverkare kommer inte vilja uppgradera mjukvaran i din bil när de väl finns för få på marknaden och har man då betalat extra för någon självkörningsfunktion så kommer den bli mer eller mindre oanvändbar utan dessa uppdateringar om nu bilen skulle rulla så pass länge.

Idag bestämmer tillverkaren när bilen eller produkten ska skrotas och det är bara att gilla läget för oss människor som köpt dem. Se som exempel telefoner, Sonos ljudsystem (Räddades pga en stor mängd ägare blev sura som fan men får bara säkerhetsuppdateringar nu) och det finns mängder med flera produkter pga processorer och systemen helt enkelt inte klarar att uppgraderas i all evinnerlighet.
Citera
2026-06-12, 10:45
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut men jag tror inte vi kommer se några elbilar som blir äldre än 50 år om jag ska vara ärlig. Batteribytena kommer göra att bara någon rik nostalgiker har råd att hålla liv i dem.
Tyvärr tror jag också att med tanke på all elektronik och mjukvaror som idag finns i bilarna så kommer även det ta livet av fordonet. En tillverkare kommer inte vilja uppgradera mjukvaran i din bil när de väl finns för få på marknaden och har man då betalat extra för någon självkörningsfunktion så kommer den bli mer eller mindre oanvändbar utan dessa uppdateringar om nu bilen skulle rulla så pass länge.

Idag bestämmer tillverkaren när bilen eller produkten ska skrotas och det är bara att gilla läget för oss människor som köpt dem. Se som exempel telefoner, Sonos ljudsystem (Räddades pga en stor mängd ägare blev sura som fan men får bara säkerhetsuppdateringar nu) och det finns mängder med flera produkter pga processorer och systemen helt enkelt inte klarar att uppgraderas i all evinnerlighet.

Hela tanken att mjukvara måste uppdateras kontinuerligt är ju knäpp. Men man får ju hålla det icke uppdaterade systemet isolerat.
Roade mig för ett tag sedan med att installera Windows 95 i en virtuell maskin och lika runt lite. Men jag skulle ju inte koppla upp den på nätet.

Problemet, som borde lagstiftas mot är när bilen är beroende av uppkopplingen. Det var ju det som hände Fisker, när deras server gick ner gick bilen inte att starta.

Mjukvara för motorstyrning och annat finns ju även i moderna förbränningsbilar.
Citera
2026-06-12, 10:58
  #100
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hela tanken att mjukvara måste uppdateras kontinuerligt är ju knäpp. Men man får ju hålla det icke uppdaterade systemet isolerat.
Roade mig för ett tag sedan med att installera Windows 95 i en virtuell maskin och lika runt lite. Men jag skulle ju inte koppla upp den på nätet.

Problemet, som borde lagstiftas mot är när bilen är beroende av uppkopplingen. Det var ju det som hände Fisker, när deras server gick ner gick bilen inte att starta.

Mjukvara för motorstyrning och annat finns ju även i moderna förbränningsbilar.

Absolut, detta problemet är inte något som bara kommer drabba elbilar utan problemet blir lika jävligt för fossilbilar så ingen går säker. Frågan är bara vem som sitter på svarte petter den dagen tillverkaren väljer att sluta uppdatera just din mjukvara eller stänger ner servern för din modell och årgång.

Windows har gjort samma sak, man krävde att alla användare måste uppgradera till Win 11 och givetvis krävde man också att man inte ville ha äldre datorer på nätverket så man la in krav på TPM-chip eller vad det nu heter och vips så blev mängder med folk tvungna att byta ut gamla datorer till nya. Man kan väl nu betala någon summa för att få den ok ett år till men sen är det kört om man nu inte byter till Linux eller liknande.

Var med om exakt detta med en gammal mediaspelare, allt funkade klockrent och den gjorde exakt det jag ville och hade nytta av. Plötsligt slutade allt att funka då den inte fick kontakt med servern. Ingen mer information hade kommit på varken mail eller i mediaspelaren.
Var bara att kasta skiten. Inga jättepengar då den hade många år på nacken men ändå jävligt surt när man bara stänger ner utan information.

Detta är ett problem som kommer bli allt vanligare i framtiden är jag rädd.
Citera
2026-06-12, 11:22
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut men jag tror inte vi kommer se några elbilar som blir äldre än 50 år om jag ska vara ärlig. Batteribytena kommer göra att bara någon rik nostalgiker har råd att hålla liv i dem.
Det spelar väl egentligen inte någon större roll. Om du backar perspektivet 50 år så ÄR det ju även idag i princip bara entusiastbilar som rullar fortfarande för att "biltokar" lägger ner alldeles för mycket tid, pengar och energi för att hålla dem i skick. En standardbils förväntade livstid idag är väl fortfarande 17 år. Ta en sväng på en skrot och kolla hur mycket bilar från 00-talet som faktiskt står där nu. TROTS att de hade sådana där fantastiska lättmekade förbränningsmotorer och inte alls var uppkopplade mot nätet...

Batteriet kommer nog att vara det minsta problemet. Ström är ström. Du kan redan idag plocka ihop ett begagnat Lithiumbatteri och driva ungefär vad som helst från förr i tiden som gick på el.
__________________
Senast redigerad av Gissa vem 2026-06-12 kl. 11:26.
Citera
2026-06-12, 11:31
  #102
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det spelar väl egentligen inte någon större roll. Om du backar perspektivet 50 år så ÄR det ju även idag i princip bara entusiastbilar som rullar fortfarande för att "biltokar" lägger ner alldeles för mycket tid, pengar och energi för att hålla dem i skick. En standardbils förväntade livstid idag är väl fortfarande 17 år. Ta en sväng på en skrot och kolla hur mycket bilar från 00-talet som faktiskt står där nu. TROTS att de hade sådana där fantastiska lättmekade förbränningsmotorer och inte alls var uppkopplade mot nätet...

Du har säkerligen rätt men jag gissar att många bilar som står på skroten är där pga krockar eller motorskada som helt enkelt inte är värda att laga så antingen ägaren som skrotat eller försäkringsbolag som köper ut.
Nackdelen med en batteribil i dagsläget är priserna på batteribyte som kan landa på över 100 000kr i värsta fall. Kan man i framtiden få ner detta till normala priser så kommer de få bilar att leva längre. Att vi nu för tiden också helpressar hela karossen gör att små skador kan göra att bilen helt enkelt blir för dyr arr reparera. Tesla började med detta men nu tror jag de flesta gör samma sak.
Förr kunde man byta en framskärm eller bakskärm men idag är allt i ett.
Citera
2026-06-12, 11:57
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har säkerligen rätt men jag gissar att många bilar som står på skroten är där pga krockar eller motorskada som helt enkelt inte är värda att laga så antingen ägaren som skrotat eller försäkringsbolag som köper ut.
Ja, så har det ju alltid varit. Ända sedan bilens barndom. När du får ett halvdussin rosttvåor på besikningen så är det inte värt att hålla på längre... När du får sladd i första vinterhalkan och förstör halva bakvagnen på en Ford Mondeo från 2005 så ställer man sig inte och reparerar det. När kamremmen smäller av och gör ventilsallad på en Opel Vectra från 2002 så skrotar man skiten.
Jag har redan berättat en gång här på forumet när min flickvän skulle köpa en begagnad Toyota Corolla och jag googlade och upptäckte att det skulle kosta 40 000 att byta den sträckta kamkedjan på verksta'n...
Osv osv osv... Nej, bilar HAR i normala fall en begränsad livslängd. Det finns inget egenvärde i att köra runt i 50 år gamla rishögar till vardags. Iordninggjorda entusiastbilar är en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nackdelen med en batteribil i dagsläget är priserna på batteribyte som kan landa på över 100 000kr i värsta fall. Kan man i framtiden få ner detta till normala priser så kommer de få bilar att leva längre. Att vi nu för tiden också helpressar hela karossen gör att små skador kan göra att bilen helt enkelt blir för dyr arr reparera. Tesla började med detta men nu tror jag de flesta gör samma sak.
Förr kunde man byta en framskärm eller bakskärm men idag är allt i ett.
Detta med att det blir för omfattande och dyra skador på en modern kaross är ju även det ett fenomen
som inte alls gäller enbart elbilar.

Var marknaden för begagnade / utbytesbatterier tar vägen får vi se. Jag hävdar ju bestämt att redneck-raggarna år 2050 kommer att tycka att man är bög om man inte kan renovera sitt batteripack själv!
Citera
2026-06-12, 12:15
  #104
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
TS är inte intresserad av kvalité, utan vill bara framstå och känna sig premium hos sina grannar

Det där var korkat sagt.

TS undrar varflr man köper kinesbilar som han upplever vara lågkvalitetsvaror. Av de märken han räknar upp är somliga s.k. prestigemärken, som Hongqi (Hong-Chi) som betyder "röda fanan" och har sitt ursprung i det lyxmärke som kommunistpartiets högsta funktionärer åkte omkring i. Jag antar att somliga kinesiska bilar är bättre ihopsatta än andra, men jag skulle själv aldrig köpa en kinesisk bil.

Två skäl varför jag inte vill köpa kinesiskt:

1. De kinesiska fordon och maskiner jag hittills stött på har inte imponerat vare sig beträffande kvalitet eller service. Min erfarenhet av kinesiska affärer är - ta den för vad den är värd - att kineserna gärna går genvägar och tummar på kvaliteteten om man inte har tummen i ögat på dem. Därför har jag fått fördomen att kinesiska bilar generellt är billigt skräp och litar inte på dem.

2. Kina är en ondskefull diktatur styrd av arvtagarna till massmördaren Mao Tse-Tung. De agerar imperialistiskt och aggressivt mot omvärlden, inklusive mot Sverige som aldrig gjort dem något ont. Om Covid-viruset uppkommit i ett demokratiskt land med fri press, hade det med all sannolikhet uppmärksammats på ett tidigare stadium i stället för att först mörkas av rädda tjänstemän medan viruset växte. Jag vill därför inte gynna deras ekonomi genom att handla av dem, om jag kan undvika det.

Jag önskar, ärligt talat, att punkten 2 ovan inte var ett problem eftersom Kina är ett fascinerande land med en urgammal kultur som är väl värd att lära känna. De flesta kineser är helt säkert bra människor. En kines som imponerat på mig är Li Zhuifu, han som äger Volvo personvagnar, vars ledarskap gjort att Volvo växt och tagit marknadsandelar - han verkar dessutom vara en sympatisk och klok man. Det finns säkert många andra kinesiska affärsmän och företagsledare som också är pålitliga och långsiktiga. Tyvärr sitter dock alltid kommunistpartiet med ett draget svärd bakom alla kinesiska företag, som inte kan agera fritt utan att partibossarna är med på det. I så fall må kinesiska bilar vara aldrig så bra - jag vill inte vara med och gynna det kinesiska kommunistpartiet.
Citera
2026-06-12, 12:20
  #105
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Det finns flera typer av personsbilsnyttjare.
De som:
hyr(leasar)
köper ny på kort sikt(upp till 3 år)
köper ny på lång sikt(över 3 år)
köper begagnad(av ekonomiska skäl)

För dem som köper ny bil på lång sikt och dem som köper begagnad bil är det av största vikt att märket på sikt finns representerat med märkesverkstäder och reservdelar.
Läste att redan har 6 eller 7 kinesiska biltillverkares representation på den svenska marknaden upphört senaste året.

Något sådant inträffade inte när japanerna lanserades på svenska marknaden.
Med, vad jag minns från 60-talet, undantag för Isuzu (Bellet), som dock har återkommit i Sverige, men nu med tyngdpunkten på pickisar.
Minns jag rätt?

Något, liknande kinesiska bilar, har inte inträffat beträffande Sydkoreanska bilar(KIA & Hyundai).
Dom törs man således köpa, för dom har bitit sig fast väl på den svenska marknaden.
Ssangyong(stavningen) har väl vinglat lite och nyligen bytt namn - koreanska undantaget.

Att köpa en kinesisk bil skulle i alla fall jag inte våga.
Men det beror till största delen på att jag bara vill ha japansk bil med bensinmotor och manuell växellåda samt av fabrikat Honda, Suzuki eller Toyota och ingen batteribil.
I vågskålen finns även osäkerheten om hur många av kineserna som finns kvar om bara tre år?
Och i så fall tillgängligheten på service, servicemeddelanden om recaler samt reservdelar!

Är jag en olyckskorp?

Du minns rätt - Isuzus svenska importör gick omkull på 60-talet. Men för att inte japanska bilar skulle hamna i vanrykte började Toyota-importören ta hand om service och reservdelar för de Isuzu-bilasr som sålts i Sverige.

Det är ju möjligt att någon kinesisk importör kommer att göra detsamma i motsvarande situation idag, men jag skulle inte våga chansa på det.
Citera
2026-06-13, 20:12
  #106
Medlem
BYD tillverkade 4,6 miljoner bilar förra året och är därmed världens 8:e största biltillverkare. Denza är BYD's premiummärke som tillverkas ihop med Mercedes-Benz.

Lynk & Co och Zeekr är koncernsyskon inom Geely till Volvo Cars, och Volvo Cars är också officiell importör av Lynk & Co till Europa. Dessa tre bolag delar både teknik och plattformar och Zeekr Technology Europe ligger i Göteborg, leddes ursprungligen av den tidigare Saab-chefen Mats Fägerhag. Horse Powertrain som tillverkar förbränningsmotorerna till Volvo tillverkar dem också till Lynk & Co, då detta är ett bolag som ägs gemensamt av Geely och Renault.
Citera
2026-06-13, 20:24
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
I falled BYD är dock sloganen näst intill synonym med märkets namn, då den står på bakändan av fordonen där märkens symbol i vanliga fall sitter.

Vad gäller Volvo håller jag däremot med till fullo.

Inte riktigt, då Build Your Dreams är en efterkonstruktion som kom till 2008. BYD kommer från Biyadi, eller Yadi Electronics som var det ursprungliga namnet. Yadi var namnet på vägen där bolaget ursprungligen låg, och de började som batteritillverkare.
Citera
2026-06-14, 12:14
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?

Kopierade - om än inte piratkopierade - bilar har funnits i många decennier.

Licensbyggda bilar är en annan sak.
SEAT var en sammansättningsfabrik för FIAT-bilar.
Samma sak med SIMCA i Frankrike.

Santana var en sammansättningsfabrik för bl a Land Rover Defender och Suzuki Samurai.
Numera importeras Suzuki Jimny under namnet Maruti.
Indiskbyggda sedan flera decennier tillbaka.
Suzuki Jimny tillverkas även av Toyota på licens.

SAAB tillverkades i Finland(och ansågs vara bättre än de svensktillverkade(av Jugoslaver och Albaner m fl i Trollhättan)).

Lada Niva är i princip en vidareutveckling av FIAT 124!
EMW var den östtyska varianten på BMW!
IFA den östtyska varianten på AUDI.

Så gott som alla Chrysler/MoPar-bilar som såldes i Sverige under en period var byggda i Nyköping av ANA, Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik.
Karossdelarna kom färdigpressade och drivlinan kom komplett för montering.
Dom "svenska" Chrysler/MoPar-bilarna var vida bättre på alla sätt jämfört med de "amerikanska" - som BIVA(oljekommunisterna) sido-/piratimporterade.

ANA gjorde, i mitt tycke, en stor blunder då man importerade engelska Commer K160 och kosmetiskt tejpade om dom till DODGE.
Hillman döptes även om till Sunbeam.

Citroen 2CV, med derivator, lär ha tillverkats i 19 olika länder.
Sämst var dom som tillverkades i Frankrike - bäst dom som tillverkades i Manolde i Portugal.
I Sydamerika tillverkades en modell som hette Citronetta - en sorts "halvpickis" med "Jettapåbyggnad" bak.
För den som följde Top Gear i Sydamerika så hade och syntes Citronettor som följebilar för teamet.
D v s filmteamet åkte före de 4-hjuldrivna bilarna på de dåliga "vägarna"/hjulspåren.
I Schweitz byggde en firma en 2CV som var 4-hjulsdriven och som dessutom hade ett släp med drift -en 6x6 således.

Ja det finns mycket i ämnet att kåsera över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in