Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
hur är man funtad om man köper och kör dessa piratkopierade kopior?
Kopierade - om än inte piratkopierade - bilar har funnits i många decennier.
Licensbyggda bilar är en annan sak.
SEAT var en sammansättningsfabrik för FIAT-bilar.
Samma sak med SIMCA i Frankrike.
Santana var en sammansättningsfabrik för bl a Land Rover Defender och Suzuki Samurai.
Numera importeras Suzuki Jimny under namnet Maruti.
Indiskbyggda sedan flera decennier tillbaka.
Suzuki Jimny tillverkas även av Toyota på licens.
SAAB tillverkades i Finland(och ansågs vara bättre än de svensktillverkade(av Jugoslaver och Albaner m fl i Trollhättan)).
Lada Niva är i princip en vidareutveckling av FIAT 124!
EMW var den östtyska varianten på BMW!
IFA den östtyska varianten på AUDI.
Så gott som alla Chrysler/MoPar-bilar som såldes i Sverige under en period var byggda i Nyköping av ANA, Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik.
Karossdelarna kom färdigpressade och drivlinan kom komplett för montering.
Dom "svenska" Chrysler/MoPar-bilarna var vida bättre på alla sätt jämfört med de "amerikanska" - som BIVA(oljekommunisterna) sido-/piratimporterade.
ANA gjorde, i mitt tycke, en stor blunder då man importerade engelska Commer K160 och kosmetiskt tejpade om dom till DODGE.
Hillman döptes även om till Sunbeam.
Citroen 2CV, med derivator, lär ha tillverkats i 19 olika länder.
Sämst var dom som tillverkades i Frankrike - bäst dom som tillverkades i Manolde i Portugal.
I Sydamerika tillverkades en modell som hette Citronetta - en sorts "halvpickis" med "Jettapåbyggnad" bak.
För den som följde Top Gear i Sydamerika så hade och syntes Citronettor som följebilar för teamet.
D v s filmteamet åkte
före de 4-hjuldrivna bilarna på de dåliga "vägarna"/hjulspåren.
I Schweitz byggde en firma en 2CV som var 4-hjulsdriven och som dessutom hade ett släp med drift -en 6x6 således.
Ja det finns mycket i ämnet att kåsera över.