2026-05-21, 15:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Fregatterna kommer med Thales Sea Fire huvudradar. Glöm att den byts ut mot Saabs egen. Vi köper FDI eftersom det är ett färdigt fartyg med fullt integrerat luftförsvar. Byter man ut Thales Sea Fire måste man bygga en helt ny koppling mellan Aster 30 och Saabs radar. Det kommer inte hända.

Radarn byter man inte, inte inom 20 år i a f.

Det talas dock om "öppen arkitektur" vilket jag tolkar som att man över tid relativt enkelt kan bygga vidare på systemet med egna lösningar.

Tveklöst så är det en fregatt i toppklass som kan vara operativ redan om fyra år. Bra det, det avgör hela saken. Jag misstänker dock att det blir dyrare än de 10 miljarder/styck som det mumlas om.
Citera
2026-05-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Radarn byter man inte, inte inom 20 år i a f.

Det talas dock om "öppen arkitektur" vilket jag tolkar som att man över tid relativt enkelt kan bygga vidare på systemet med egna lösningar.

Tveklöst så är det en fregatt i toppklass som kan vara operativ redan om fyra år. Bra det, det avgör hela saken. Jag misstänker dock att det blir dyrare än de 10 miljarder/styck som det mumlas om.

För 10 eller 20 år sedan hade Sverige sannolikt insisterat på helsvenska lösningar överallt och leveranstiden hade förlängts till 15 år. Nu har vi lärt oss att allt inte behöver vara svenskt. Vi köper fregatter med det franska stridsledningssystemet SETIS och är nöjda med det.

Sen undrar jag vad som hände med snacket om att vi skulle ta över en fransk fregatt redan typ 2028...hittade affärsvärlden på det eller var det bara säljsnack från Naval Group?
Citera
2026-05-21, 17:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
För 10 eller 20 år sedan hade Sverige sannolikt insisterat på helsvenska lösningar överallt och leveranstiden hade förlängts till 15 år. Nu har vi lärt oss att allt inte behöver vara svenskt. Vi köper fregatter med det franska stridsledningssystemet SETIS och är nöjda med det.

Sen undrar jag vad som hände med snacket om att vi skulle ta över en fransk fregatt redan typ 2028...hittade affärsvärlden på det eller var det bara säljsnack från Naval Group?
Det handlade om rykten att Sverige skulle kunna leasa FDI:n Amiral Louzeau, fr o m nästa år för att träna in besättningarna och annat. Grejen är dock att då hade flottan tvingats använda de franska systemen till 100 procent. Nu ska vi ju stoppa in lite eget, så därför kan man tänka att detta inte blir aktuellt, utan vi får vänta till HMS Luleå dyker upp 2030.
Citera
2026-05-21, 18:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, de kommer inte att sänkas direkt av sjöbaserade drönare av en typ som Ryssland inte har och inte ens kan bygga idag.

Hotet som sådant får du väl ändå hålla med om är högst reellt? Vilka motmedel har FDI-skeppen mot såna mer asymmetriska hot?
Citera
2026-05-21, 20:57
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Hotet som sådant får du väl ändå hålla med om är högst reellt? Vilka motmedel har FDI-skeppen mot såna mer asymmetriska hot?

1 - Att jorden är rund och att Ryssland inte har Starlink, vilket gör att drönarna kommer att tappa radiokontakt redan i den östra tredjedelen av finska viken.
2 - Att NATO har ett enormt geografiskt övertag i Östersjön, vilket innebär att ryska drönare måste sjösättas från St Petersburg och sedan löpa gatlopp i 500-800km (d.v.s. uppåt ett dygn) innan de kommer fram till våra fartyg. Under den tiden så löper de en mycket hög risk att lokaliseras och slås ut.
3 - Att NATO har ett enormt geografiskt, numerärt och teknologiskt övertag i Östersjön, vilket innebär att ryssarna kommer att behöva skicka iväg sina USV.er i blindo.
4 - Att fregatterna kommer att kunna genomför många uppdrag skyddade bakom Ålands skärgård, där USV.er kan lokaliseras och bekämpas från land, med drönare och med helikopter.
5 - Att fregatterna inte har ex-sovjetiska eller ryska sensorer, utan moderna västsensorer.
6 - Att fregatterna har akan (57mm, 40mm och 30mm) med modern eldledning och granater som är mer än 80 år före relevanta ryska granater.
Citera
2026-05-21, 21:08
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det handlade om rykten att Sverige skulle kunna leasa FDI:n Amiral Louzeau, fr o m nästa år för att träna in besättningarna och annat. Grejen är dock att då hade flottan tvingats använda de franska systemen till 100 procent. Nu ska vi ju stoppa in lite eget, så därför kan man tänka att detta inte blir aktuellt, utan vi får vänta till HMS Luleå dyker upp 2030.

Man får anta att utbildning på systemen drar igång direkt och att detta inkluderar rotationstjänstgöring ombord på någon fregatt.

Det mesta går ju att lära sig innan, inte minst det att helt enkelt lära sig att köra båtarna.

Då får vi en språkbarriär också...
Citera
2026-05-21, 21:49
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ukrainas flottas största styrka var att de hade ingen.

Nej. Att de saknade en flotta var en svaghet, eftersom det bl.a. innebär att de har svårt att röja minor.

Citat:
Dessa 4 fartyg är föråldrade teknologiskt när de levereras från 2030.

Nej, dessa fartyg kommer fortfarande att vara toppmoderna 2030.

Citat:
Ukraina hade inget att skydda och kunde lägga energin på att bygga långdistansdrönare.

Men det har Sverige. Vi har ett behov av att skydda fartygstransporter över Östersjön, alla tider på året och för det är USV.er snudd på värdelösa.

Hur många VLS-celler får du in på en Magura V5?
Vilken isklassning har Magura V5?
Hur många hundra luftmål kan luftövervakningsradarn på en Magura V5 följa?
Hur många tiotalstals kilometer ut kan Magura V5 bekämpa en kvalificerad sjömålsrobot?
Vilka typer av ballistiska robotar kan Magura V5 bekämpa?
Hur många ubåtsjaktshelikoptrar har en Magura V5 plats för i sin hangar?
Hur många ubåtsjakttorpeder kan Magura V5 bära?
Vilken typ av släphydrofon kan Magura V5 hantera?
Citera
2026-05-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ukrainas flottas största styrka var att de hade ingen. Dessa 4 fartyg är föråldrade teknologiskt när de levereras från 2030. De kommer att kosta absurda löpsnde summor för underhåll och drift och skydd.

Ukraina hade inget att skydda och kunde lägga energin på att bygga långdistansdrönare.

Detta är förlegade dinosaurier. Utvecklingen inom AI och tech går så snabbt idag att ingen kan förutså vad som finns 2030.

Ukraina bygger 200 långdistsnsdrönare om dagen idag och ryssarnas luftförvar har kollapsat. Drönare byggda med plywood och gräsklipparmotorer går ända in i Moskva.

Att bygga en 3D printande AI styrda drönarfabrik som kan ställa om tillverkningen omedelbart och konstant uppdatera kostar runt 100 miljoner kr. I det läget köpt plåtmonster för 40 miljarder.

Korruption

Hade Ukraina haft en fungerande flotta så hade dom inte tappat kontrollen över Krim. Att jämföra Sverige med Ukraina, situationen i Östersjön och Svarta havet, tjänar bara ett syfte.
Att så tvivel bland svenskar, frågan är för vems räkning?

Källa på det fetade ot-tramset? Tack på förhand.
Citera
2026-05-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spunkbleider
Jag vet inte mer än vad jag hört och läst mig till på publika källor: Greklands Kimon-version har 3xSylver A50 och 1xSylver A70 VLS, och Frankrike har vad jag förstår, bestämt sig för 4xSylver för Amiral Nomy och Amiral Cabanier, samt att göra det samma för de tre första skeppen i efterhand. Så därför vore det lite suboptimalt att inte köra 4 VLS enheter, sen beror det väl på om det vilka varianter det blir, A50, A70 och/eller den nya kallutskjutningsvarianten Naval Group tar fram för CAMM/CAMM-ER.

När det gäller Visby efter MLU verkar jag har haft fel, det ska enligt de öppna källor (MBDAs renderingar m.fl.), vara 3x3 ExLS på Visby efter MLU, vilket ska ge 36 CAMM då.
Navals nya uppskjutare för CAMM och ER är ju ett alternativ för att Sylver A50 ännu inte är integrerad med CAMM. Så helt klart är det bra om Sverige får två A 50 för ASTER 30. Och två VLS lösningar för CAMM och ER.
Citera
2026-05-21, 23:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag tror inte att du ska försöka skriva mig på näsan gällande Ryssland och Ukraina eller Rysslands hot mot oss. Jag har följt konflikten i över 12 år och Ryssland som hot i betydligt längre tid än så (hela mitt vuxna liv).

Hur definierar du "verifierade ryska hot"? Räcker det med att dagligen i rysk media framträda och tala om attacker och krig mot oss i Europa eller behöver du ha verifierade planer direkt från Kreml för att det ska gå hem?

För mig räcker Rysslands agerande sedan den Ryska Federationens grundande och dess arv från Sovjet alldeles utmärkt och de genomförda invasionerna och ockupationerna av Moldavien, Georgien och Ukraina som bevis för hur aggressivt Ryssland agerar.

För övrigt så är jag mycket väl insatt i rysk media och talar dessutom flytande ryska så försök inte trolla, jag läser och lyssnar direkt från källan...

Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du får gärna visa var jag skrev "- Rysslands dagliga krig och attacker mot oss i europa". Det har jag aldrig skrivit. Lär dig läsa i stället, eller sitter du och översätter med hjälp av Google translate (eller Yandex Translate)?

Jasså inte..ditt inlägg 569?
Citera
2026-05-22, 05:46
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tyvärr(?) är FDI-båten lite smal, bara 17,7 meter bred. Tyskarnas Baden-Württembergfregatter är 18,8 meter breda, de har dubbla helikoterhangarer (med varsin "garageport"). Vad gäller annat så förefaller FDI vara ett bättre val, tysken är ungefär en rejäl polisbåt.

Apropå det. Klarar de våra helikoptrar eller behöver vi köpa nya?
Citera
2026-05-22, 06:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Våra politiker kommer aldrig säga det högt men Sveriges snart överlägsna luftvärnsförmåga i Norden kommer skapa en tröskeleffekt och troligen medföra att en potentiell fiende prioriterar först mål i våra grannländer som inte har samma förmåga att försvara sig.

Fast är fyra Patriotsystem (och om några år) även fyra fregatter med Aster 30 verkligen ett så enormt bra luftvärn med tanke på Sveriges storlek? Det är väl ungefär motsvarande vad Ukraina har, och där slår ju mängder av missiler ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in