2026-05-21, 08:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är svårt att bemöta någon som utvecklat ett paradoxalt icke-dualistiskt tänkande och som dessutom är fri från perspektiv.

Se det ungefär som att du talar med en spegel. Jag läser och tar in det du skriver, men inget kommer att fastna.

Eller som att kasta en sten i en stilla sjö som visserligen skapar vågor, men där ytan alltid återgår till sin stillhet.

Eller att du försöker slå luft.
Absolut.
Citera
2026-05-21, 08:44
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Absolut.

Jag styr tillbaka lite till trådämnet.

Anser du att den kristna guden är ond? Om inte, varför?
Citera
2026-05-21, 08:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Jag styr tillbaka lite till trådämnet.

Anser du att den kristna guden är ond? Om inte, varför?
Jesus sa "förlåt dom för dom vet inte vad dom gör", medans han blev korsfäst. Sen alla miljontals NDE som säger att gud är god bortom ord.

Det gamla testamentet går att tolka på olika sätt, det går inte att veta hur mycket är korrekt och till vilken grad, det väger mindre i sammanhanget.

Jag får totalt psykbryt på hur folk inte kan tro på detta, som i our lady of zeitoun (https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun) där miljoner personer såg heliga maria gå runt och släppa ut ljusduvor, ingen teknologi eller illusion kunde skapa det, det finns ingen förklaring, dessutom alla som blev botade från hjärncancer, blindhet och liknande.

Jag tänker typ "HUR kan man inte tro på detta?" Vad mer behövs liksom? Om inte detta får en att tro, då, vad i hela danmarks smörrebröds namn försiggår egentligen i ens huvud? Jag bara kan inte fatta, folk bara rycker på axlarna och går vidare medans jag typ tappar hakan och vill bara ta tag i den och skrika VAD ÄR DET MED DIG SER DU INTE VAD SOM HAR HÄNT.

Kan du förklara? Kan du ge ditt "icke-dualistiska" perspektiv på detta från olika synvinklar?
Citera
2026-05-21, 08:52
Medlem
Citat:
Jag skulle definitivt, om jag vore du, studera gnosticism. I denna lära får du ett alternativt perspektiv, åtminstone utifrån den tid då det vi i dag kallar kristendom formades, och varför den idealistiska modellen av gud har följare.

Detta innebär dock egentligen att studera Jesus som mystiker, att förstå Jesu läror bortom det som förmedlas genom bibliska texter och kulturellt arv.

I en förenklad mening innebär detta perspektiv att de som vi i dag kallar kristna i själva verket dyrkar en falsk gud, det jag i modern bemärkelse skulle kunna kalla djävulen, men som i gnostisk lära benämns som ”demiurgen”. I detta synsätt ses det ”ljus” som dyrkas eller tros på som en fälla, likt flugor som lockas till en flugfälla av ett lockande ljus.

Detta eftersom det historiskt betraktades som fördelaktigt att förtrycka och upprätthålla kontroll genom att underkuva människans spirituella potential för frigörelse, det som gnostikerna kallade ”gnosis”, det vill säga inte tro, utan direkt, konkret upplevd kunskap som inte är beroende av auktoriteter eller kulturell påverkan, och som också innefattar en frigörelse från dualitet, såsom gott och ont eller himmel och helvete.

Det ansågs mer fördelaktigt att hålla människan internt och spirituellt splittrad, så att den inte kan uppnå enhet.

Att vilseleda den genom ett falskt ljus.
Bibeln är gnosis så det förslår, kristendomen är en ”mysterielära” sprungen ur Grekisk/Romerska mysterieskoltraditioner men gjord publik
Citera
2026-05-21, 09:03
Medlem
Biproducts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?

Precis som redan kommenterar, så är kristendomen baserat på nya testamentet.
Den tidigare historien beskriver dåtidens förståelse om Gud, men mynnar senare ut i en reformation av Gudendomen med hjälp av människan, således Jesus.
Citera
2026-05-21, 09:05
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jesus sa "förlåt dom för dom vet inte vad dom gör", medans han blev korsfäst. Sen alla miljontals NDE som säger att gud är god bortom ord.

Det gamla testamentet går att tolka på olika sätt, det går inte att veta hur mycket är korrekt och till vilken grad, det väger mindre i sammanhanget.

Jag får totalt psykbryt på hur folk inte kan tro på detta, som i our lady of zeitoun (https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun) där miljoner personer såg heliga maria gå runt och släppa ut ljusduvor, ingen teknologi eller illusion kunde skapa det, det finns ingen förklaring, dessutom alla som blev botade från hjärncancer, blindhet och liknande.

Jag tänker typ "HUR kan man inte tro på detta?" Vad mer behövs liksom? Om inte detta får en att tro, då, vad i hela danmarks smörrebröds namn försiggår egentligen i ens huvud? Jag bara kan inte fatta, folk bara rycker på axlarna och går vidare medans jag typ tappar hakan och vill bara ta tag i den och skrika VAD ÄR DET MED DIG SER DU INTE VAD SOM HAR HÄNT.

Kan du förklara? Kan du ge ditt "icke-dualistiska" perspektiv på detta från olika synvinklar?

Man behöver inte göra några psykologiskt avancerade tolkningar av det.

Övertygelse tenderar att uppstå genom direkt, konkret och medveten upplevelse. De individer som du inte förstår varför de inte tror, gör det sannolikt inte för att de inte själva har upplevt det.
Citera
2026-05-21, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Nej, Helvete betyder inte eld som du påstår, det framkommer tydligt i Bibeln om du inte orkar kolla uppslagsboken
Jag kan bibelen och dess betydelse, det var låååååångt in i vår tid katoliker och andra satanister lurade folk att de skulle brinna i all evighet om de inte gjorde vad katolska kyrkan ville att de skulle göra. FAKTA är att betydelsen av helvetet är en förklaring av som händer om du inte följer Guds lagar, du kommer för alltid försvinna (kroppsligt och själsligt) precis som ett papper som du sätter eld på försvinner för alltid och kan aldrig komma tillbaka efter det att du satt eld på det, man förklarar på detta viset bara för att bönder, fånar och idioter skulle förstå liknelsen.. men tydligen kan inte dagens ”lärda” förstå detta som är så enkelt så att ett barn förstår det. Ytterligare ett bevis på att vi lever på Guds vilodag och det är satan som styr som gör allt i sin makt för att smutskasta Gud och Bibeln.

Orkar egentligen inte försöka förklara för er idioter, ni har så enormt lite kunskaper i detta så ni kommer aldrig någonsin komma ifatt så ger mig mer tillfredsställelse att försöka förklara för barn än för er.
Citera
2026-05-21, 09:10
Medlem
Citat:
Ja, men du kan väl läsa studien innan du börjar uttala dig? Det börjar bli riktigt tjatigt med folk som gissar utan att ha förstått informationen.

Seriöst, jag börjar få psykbryt på att få detta repeterat. Jag skrev bokstavligen detta i inlägget du svarade på:
"Här har du en peer-reviewad studie som bevisar att de omöjligen kan vara drömmar eller någonting som händer i hjärnan, med andra ord, att de är verkliga."
De har 9 bevislinjer för detta, hela studien är dedikerad till just detta, att visa att det inte är så.

1: "Här är en studie som bevisar att de inte är något som händer i hjärnan"

2: "De kanske är något som händer i hjärnan?"

Seriöst, är folk helt oförmögna att läsa eller ta in ens den mest grundläggande information? Vad är det med folk idag, jösses.

Tyckte en del av det som stod i länken kändes ganska diffust: ”Vi har frågat folk om de kände sig mer alerta under NDE. Si och så många upplede att de kände sig mer alerta.”
Jaha och?
Citera
2026-05-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jag tror att bibeln ska tolkas allegoriskt och tycker det är intressant när jag är på det humöret.

Men det spelar ingen roll i denna tråd utan det jag har funderingar här kring är hur människor kan tycka den kristna tron, så som jag fick lära mig den i en hyffsad normal frikyrka, hur det kan vara en tro med en god Gud.

Och det är extremt många kristna som tolkar den kristna tron på det sättet jag fick lära mig. Inte bara nån liten sekt.

Jag läser moseböckerna nu och jag tycker den Guden är nyckfull och elak och jag tycker det är konstigt att fler kristna inte reagerar.

Men jag vet hur det var för mig. Vi blev varnade att tvivla för mycket för det kunde vara att vi var under påverkan av djävulen. Detta fick vi lära oss av vuxna som varje vecka under flera år bombarderat oss med budskapet att Jesus är enda vägen till att komma till Gud. Väldigt mycket suggestiv lovsång på det och du är indoktrinerade. Vad ska ett barn våga tro? Detta var människor jag tyckte mycket om och som ville väl. Det blir skevt att få en extrem konstig Gud presenterad som absolut kärleksfull.

Jag tvivlade tidigt men Jesus var också min stora trygghet och att förlora honom när jag tappade tron var mycket smärtsam. Det visade sig att han inte fanns för mig. Det hela hade varit en låtsaskompis i mitt huvud.

Jag tvivlade och ifrågasatte för jag fick inte ihop den kristna Guden som god och i denna tråd undrar jag hur andra kristna får det.
Förstår att det var smärtsamt. Kudos till dig att du lyckades bryta dig fri.
Citera
2026-05-21, 09:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Tyckte en del av det som stod i länken kändes ganska diffust: ”Vi har frågat folk om de kände sig mer alerta under NDE. Si och så många upplede att de kände sig mer alerta.”
Jaha och?
Jag vet inte om du kanske missade det, men studien innehöll mer än det.
Citera
2026-05-21, 09:24
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du kanske missade det, men studien innehöll mer än det.
Det var därför jag skrev ”en del”. Varför ta upp detta alls om det finns ”hårda bevis”? Ska läsa studien noggrannare när jag har tid.
Citera
2026-05-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Förstår att det var smärtsamt. Kudos till dig att du lyckades bryta dig fri.
Vad snällt sagt. Ibland är det skönt att få lite bekräftelse kring detta. Skulle kunna skriva mycket om det men det är ett annat ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in