Citat:
Ursprungligen postat av
Alltid42
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.
Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?
Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.
Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.
Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.
Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?
Precis som med alla andra Gudar så krävs ett visst mått av hotfullhet för stt Guden ska bevisa sig värd att följa.
Det är ju så att liksom Tor eller Oden så tillbad man Gud för att själv nå framgång. I början på gruppnivå, senare för att få en ny cykel.
En Gud som bara är snäll och gullig kan man inte besvärja att störta ens fiender ner i avgrunden. Man kan heller inte rättfärdiga sig själv som trogen sin Gud och peka finger på din granne som ligger med din fru och snor dina kor. Om inte en Gud har de rättmätiga krafterna att återställa ordningen, åtminstone i efterlivet, vad har den då för funktion?
Religiösa människor har ett magiskt tänkande. De tror att Guden ska kunna gripa in i denna värld för
din vinning. Det bevisas av häxprocesserna, där man menade på att det var fullt rimligt att folk utövade svart magi, med hjälp av Djävulen. Eftersom Djävulen var en magisk fiende och inte en främmande här eller en granne som låg med din fru, krävdes en insats av människan att driva ut Djävulen ur dessa människor, samt utgöra avskräckande exempel så Djävulen skulle ha mindre kraft på grannskapet.
Magi existerar alltså, men endast Guds magi är rättfärdig. Inte mycket har ändrats på 2000 år.