Idag, 06:22
Medlem
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?
Senast redigerad av Alltid42 Idag kl. 06:24.
Citera
Idag, 06:41
Medlem
sommarlovs avatar
Gamla testamentet beskriver Jehova, judarnas gud.
Citera
Idag, 06:58
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gamla testamentet beskriver Jehova, judarnas gud.

GT’s Gud är även kristendomens Gud.
De troende kristna kan inte ”ta bort” GT. Gör man det, skulle kristendomen inte ha någon Gud och ingen skapelseberättelse. Jesus skulle inte vara Guds son utan bara en opinionsbildare, en den tidens influencer.
Citera
Idag, 07:00
Medlem
oyegies avatar
Citat:

De som läser GT kan uppleva ett mörker, men NT ger dig ljus, du måste läsa hela bibeln inte bara välja GT eller NT, de båda kastar ljus på varandra.
Gud är kärlek.
Citera
Idag, 07:08
Medlem
kyrkstockens avatar
"Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet."

Belägg först att han är hänsynslöst elak.

Man fick göra precis vad som helst men inte äta frukten av ett träd, ja bara ett.

Var det för hårda krav?

Gud försökte guida dig så att du inte hamnade snett och sedan grubblade på sådant här när du inte kunde sova.

Men fy vad elak. Inte tillbe guldkalvar? Det skall väl han skita i! Inte bygga torn till himmelen? Jag bygger väl vad fan ja vill!
Citera
Idag, 07:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet."

Belägg först att han är hänsynslöst elak.

Man fick göra precis vad som helst men inte äta frukten av ett träd, ja bara ett.

Var det för hårda krav?

Gud försökte guida dig så att du inte hamnade snett och sedan grubblade på sådant här när du inte kunde sova.

Men fy vad elak. Inte tillbe guldkalvar? Det skall väl han skita i! Inte bygga torn till himmelen? Jag bygger väl vad fan ja vill!
Hur Satan och Gud sitter och plågar Job är väl ett exempel..
Att Gud skickar gräshoppssvärmar och jämnar Sodom&Gomorra med marken är väl ett annat.

Det finns ju en anledning till uttrycket "God fearing.."
Citera
Idag, 07:22
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Att Gud skickar gräshoppssvärmar och jämnar Sodom&Gomorra med marken är väl ett annat.

Ja fy. Gud accepterade inte att man våldtog främlingar i baken. Det var verkligen elakt.

Tur att svk idag morderniserats hyllar sodomi

Slutet: Efter att ha mött Gud och erkänt sin begränsade förståelse, blir Job upprättad och får dubbelt så mycket tillbaka av allt han förlorat. även det var elakt.
Senast redigerad av kyrkstocken Idag kl. 07:24.
Citera
Idag, 07:25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Precis som med alla andra Gudar så krävs ett visst mått av hotfullhet för stt Guden ska bevisa sig värd att följa.

Det är ju så att liksom Tor eller Oden så tillbad man Gud för att själv nå framgång. I början på gruppnivå, senare för att få en ny cykel.

En Gud som bara är snäll och gullig kan man inte besvärja att störta ens fiender ner i avgrunden. Man kan heller inte rättfärdiga sig själv som trogen sin Gud och peka finger på din granne som ligger med din fru och snor dina kor. Om inte en Gud har de rättmätiga krafterna att återställa ordningen, åtminstone i efterlivet, vad har den då för funktion?

Religiösa människor har ett magiskt tänkande. De tror att Guden ska kunna gripa in i denna värld för din vinning. Det bevisas av häxprocesserna, där man menade på att det var fullt rimligt att folk utövade svart magi, med hjälp av Djävulen. Eftersom Djävulen var en magisk fiende och inte en främmande här eller en granne som låg med din fru, krävdes en insats av människan att driva ut Djävulen ur dessa människor, samt utgöra avskräckande exempel så Djävulen skulle ha mindre kraft på grannskapet.

Magi existerar alltså, men endast Guds magi är rättfärdig. Inte mycket har ändrats på 2000 år.
Citera
Idag, 07:26
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Gud gjorde faraos hjärta till sten så att Gud kunde visa sin makt genom att sända plågor till egypten, det handlar inte om att Gud är ond.
Citera
Idag, 07:26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja fy. Gud accepterade inte att man våldtog främlingar i baken. Det var verkligen elakt.

Tur att svk idag morderniserats hyllar sodomi

Slutet: Efter att ha mött Gud och erkänt sin begränsade förståelse, blir Job upprättad och får dubbelt så mycket tillbaka av allt han förlorat. även det var elakt.
Som vuxna tänkande människor förstår vi förstås allegorier.
Citera
Idag, 07:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Gud gjorde faraos hjärta till sten så att Gud kunde visa sin makt genom att sända plågor till egypten, det handlar inte om att Gud är ond.
Det handlar om att Gud var Marxist och gav sig på de rika för att befria arbetarna.
Citera
Idag, 07:35
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Det handlar om att Gud var Marxist och gav sig på de rika för att befria arbetarna.
Dessa arbetare var Guds utvalda, tyvärr dessa var motsträviga så Gud förintade dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in