2026-05-21, 08:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Glöm inte bort att tråden handlar om om Gud är ond eller inte.

Inte om han finns eller om kristendomen är sann.

Oavsett nära döden upplevelser.
I och med att 100% av alla som träffar gud i nära döden upplevelser säger att han är god på ett sätt som inte kan beskrivas ur en mänsklig förståelse, så kan det vara relevant.
Citera
2026-05-21, 08:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Inte för att övertyga någon som förstår att övertygelse i sig är en begränsning. Du skulle inte heller kunna övertyga om motsatsen.
Du är övertygad om att övertygelse är en begränsning. Ser du paradoxen?
Citera
2026-05-21, 08:07
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det var fint skrivet och något som faktiskt går att ta till sig.
Det är en användbar princip. Det är dock utmanande att applicera den, eftersom frigörelse från fasta perspektiv, liksom att utveckla förmågan att inte internalisera något , innebär ett omfamnande av det vi i högsta grad ofta försöker undvika både omedvetet och det vi lärt oss kulturellt att både degradera och demonisera: ignorans.
Citera
2026-05-21, 08:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du är övertygad om att övertygelse är en begränsning. Ser du paradoxen?
Ja, därav tidigare inlägg:

Citat:
Man kan beskriva det så här: en övertygelse om fundamental icke-övertygelse.

Det vill säga att övertygelsen grundar sig i att själva övertygelsen i sig kan ses som ett hinder. Eller, i ett paradoxalt motsatsförhållande, att kunna hålla två motsägande perspektiv mot varandra och samtidigt rymma dem inom samma förståelseram.
Citera
2026-05-21, 08:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är en användbar princip. Det är dock utmanande att applicera den, eftersom frigörelse från fasta perspektiv, liksom att utveckla förmågan att inte internalisera något , innebär ett omfamnande av det vi i högsta grad ofta försöker undvika både omedvetet och det vi lärt oss kulturellt att både degradera och demonisera: ignorans.
Är 2+2=4? Eller är du för befriad från fasta perspektiv för det?
Citera
2026-05-21, 08:12
Medlem
Citat:
I och med att 100% av alla som träffar gud i nära döden upplevelser säger att han är god på ett sätt som inte kan beskrivas ur en mänsklig förståelse, så kan det vara relevant.
Ok, jag köper det men det är bra att du förtydligar.
Det finns dock de som upplever helvetet också.
Citera
2026-05-21, 08:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag måste vara ärlig med dig, jag förstår knappt någonting av vad du skriver. Det känns som att vad jag skriver till dig, har liten påverkan på vad för svar jag får tillbaka. Kanske opererar vi på olika våglängder, en dag kanske jag förstår maestro.
Citera
2026-05-21, 08:14
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Är 2+2=4? Eller är du för befriad från fasta perspektiv för det?
Att inte vara fäst vid något perspektiv innebär inte att förkasta perspektiv.

2+2 = 4, ja.
Citera
2026-05-21, 08:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ok, jag köper det men det är bra att du förtydligar.
Det finns dock de som upplever helvetet också.
De som upplever helvetet upplever inte att gud är ond, mer att de själva är onda och att de svikit gud och därför ånger.

Fast jag tror jag hört fall där folk är arga på gud också. Om jag inte minns fel.

Då i en slags "hur kan du göra detta mot mig, jag är god" känsla. Oftast när de ändrar sig och istället ändrar det till "jag förtjänar detta" så blir de räddade och tas ur helvetet i sin upplevelse.

Det är alltså "repentence", att acceptera ens egen bristfällighet som är nyckeln. Så länge som man förnekar att man har brister och inte är perfekt så motstår gud dig.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-21 kl. 08:21.
Citera
2026-05-21, 08:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag måste vara ärlig med dig, jag förstår knappt någonting av vad du skriver.
Har du inte varit ärlig från första början?
Citat:
Det känns som att vad jag skriver till dig, har liten påverkan på vad för svar jag får tillbaka. Kanske opererar vi på olika våglängder, en dag kanske jag förstår maestro.
En dag, kanske.

Men du rör dig dit oavsett. Alla gör det, vare sig de tror, inte tror, vet eller inte vet.

Frigörelse är oundviklig. Alla varelser strävar efter frihet. Vissa tar omvägar, vissa tar steg tillbaka, vissa går i cirklar tills vägen känns som en ny riktning.

Och ibland räcker det med en liten knuff i ryggen, bara för att minnas att du redan är på väg... ibland inte.
Citera
2026-05-21, 08:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Har du inte varit ärlig från första början?

En dag, kanske.

Men du rör dig dit oavsett. Alla gör det, vare sig de tror, inte tror, vet eller inte vet.

Frigörelse är oundviklig. Alla varelser strävar efter frihet. Vissa tar omvägar, vissa tar steg tillbaka, vissa går i cirklar tills vägen känns som en ny riktning.

En dag, kanske.

Frigörelse är oundviklig. Alla varelser strävar efter frihet. Vissa tar omvägar, vissa tar steg tillbaka, vissa stannar för länge i det som redan har blivit för litet.

Och ibland räcker det med en liten knuff i ryggen, bara för att minnas att du redan är på väg... ibland inte.
Ja alltså jag vill inte vara dömande eller konfliktiv, men jag finner dina svar oerhört förvirrande och jag vet faktiskt inte om felet ligger hos dig eller hos mig. Det är som att läsa svar från en schizofren poet.
Citera
2026-05-21, 08:35
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ja alltså jag vill inte vara dömande eller konfliktiv, men jag finner dina svar oerhört förvirrande och jag vet faktiskt inte om felet ligger hos dig eller hos mig. Det är som att läsa svar från en schizofren poet.

Det är svårt att bemöta någon som utvecklat ett paradoxalt icke-dualistiskt tänkande och som dessutom är fri från perspektiv.

Se det ungefär som att du talar med en spegel. Jag läser och tar in det du skriver, men inget kommer att fastna.

Eller som att kasta en sten i en stilla sjö som visserligen skapar vågor, men där ytan alltid återgår till sin stillhet.

Eller att du försöker slå luft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in