Idag, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jesus sa "förlåt dom för dom vet inte vad dom gör", medans han blev korsfäst. Sen alla miljontals NDE som säger att gud är god bortom ord.

Det gamla testamentet går att tolka på olika sätt, det går inte att veta hur mycket är korrekt och till vilken grad, det väger mindre i sammanhanget.

Jag får totalt psykbryt på hur folk inte kan tro på detta, som i our lady of zeitoun (https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun) där miljoner personer såg heliga maria gå runt och släppa ut ljusduvor, ingen teknologi eller illusion kunde skapa det, det finns ingen förklaring, dessutom alla som blev botade från hjärncancer, blindhet och liknande.

Jag tänker typ "HUR kan man inte tro på detta?" Vad mer behövs liksom? Om inte detta får en att tro, då, vad i hela danmarks smörrebröds namn försiggår egentligen i ens huvud? Jag bara kan inte fatta, folk bara rycker på axlarna och går vidare medans jag typ tappar hakan och vill bara ta tag i den och skrika VAD ÄR DET MED DIG SER DU INTE VAD SOM HAR HÄNT.

Kan du förklara? Kan du ge ditt "icke-dualistiska" perspektiv på detta från olika synvinklar?

Folk såg ljusfenomen och nån föreslog att det var ”heliga Maria”. Låter rimligt? Varför inte utomjordingar?
Citera
Idag, 09:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelican1
Det var därför jag skrev ”en del”. Varför ta upp detta alls om det finns ”hårda bevis”? Ska läsa studien noggrannare när jag har tid.
Ja, att i alla fall gå igenom vad studiens argument är innan du avfärdar den kan vara viktigt.
Citera
Idag, 09:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Folk såg ljusfenomen och nån föreslog att det var ”heliga Maria”. Låter rimligt? Varför inte utomjordingar?
Ja, det låter rimligt. Rimligare än utomjordingar. Vad är din förklaring? Vad tror du faktiskt hände, och hur väl får du ihop det med informationen?
Citera
Idag, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag kan bibelen och dess betydelse, det var låååååångt in i vår tid katoliker och andra satanister lurade folk att de skulle brinna i all evighet om de inte gjorde vad katolska kyrkan ville att de skulle göra. FAKTA är att betydelsen av helvetet är en förklaring av som händer om du inte följer Guds lagar, du kommer för alltid försvinna (kroppsligt och själsligt) precis som ett papper som du sätter eld på försvinner för alltid och kan aldrig komma tillbaka efter det att du satt eld på det, man förklarar på detta viset bara för att bönder, fånar och idioter skulle förstå liknelsen.. men tydligen kan inte dagens ”lärda” förstå detta som är så enkelt så att ett barn förstår det. Ytterligare ett bevis på att vi lever på Guds vilodag och det är satan som styr som gör allt i sin makt för att smutskasta Gud och Bibeln.

Orkar egentligen inte försöka förklara för er idioter, ni har så enormt lite kunskaper i detta så ni kommer aldrig någonsin komma ifatt så ger mig mer tillfredsställelse att försöka förklara för barn än för er.
Som sagt Helvete betyder något som är övertäckt/gömt, underjorden som tex ett grottrum/jordgrav. Där försvinner inget, en kropp förmultnar blir åter jord, och grogrund för nytt liv att växa ur.
Din brinnande pappersbit som går upp i rök, notera gärna ”går upp i rök” - symboliskt med själens/andens uppstigande . Kyrkan har i årtusenden använt sig av rökelser under bönestund just med symbolisk andemening att bönen likt röken stiger uppåt till himmelen(Gud). De tre vise männen kom med rökelser till Gud, och Jesus döper i eld.
Citera
Idag, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Som sagt Helvete betyder något som är övertäckt/gömt, underjorden som tex ett grottrum/jordgrav. Där försvinner inget, en kropp förmultnar blir åter jord, och grogrund för nytt liv att växa ur.
Din brinnande pappersbit som går upp i rök, notera gärna ”går upp i rök” - symboliskt med själens/andens uppstigande . Kyrkan har i årtusenden använt sig av rökelser under bönestund just med symbolisk andemening att bönen likt röken stiger uppåt till himmelen(Gud). De tre vise männen kom med rökelser till Gud, och Jesus döper i eld.
Nej det gör det inte, ordet helvete finns inte ens i bibeln utan heter Gehenna (från grekiskans Γέεννα, i sin tur från hebreiskans Ge Hinnom – גֵּיא הִנֹּם) betyder bokstavligen enligt AI:

”Hinnoms dal”

Mer exakt uppdelning:

* Ge / Gai (גֵּיא) = dal
* Hinnom (הִנֹּם) = ett egennamn (Hinnom, en plats/eller person kopplad till dalen)

Svensk översättning

Den direkta översättningen blir alltså:

* Hinnoms dal

Hur det blev “helvetet”

Historiskt var Hinnoms dal en plats utanför Jerusalem som i äldre tider kopplades till rituella handlingar och senare blev en symbol för dom och straff. Därför började ordet i judisk och senare kristen tradition användas bildligt för:

* en plats för straff efter döden
* vilket i praktiken blev “helvetet”

Sammanfattning:

* Ursprungsbetydelse: Hinnoms dal
* Senare religiös betydelse: symbol för helvetet”

Och den som vet har förstås läst dessa rader i bibeln: ”Den som inte lyder ska förgås” (Joh 3:16 – “förgås” = förstöras/upphöra)
”De ogudaktiga ska bli som om de aldrig varit” (Mal 4:1–3, i bildspråk om att brännas upp som halm)
Citera
Idag, 14:19
Medlem
Citat:
Ja, det låter rimligt. Rimligare än utomjordingar. Vad är din förklaring? Vad tror du faktiskt hände, och hur väl får du ihop det med informationen?

Vet inte vad som kan ha hänt. Men om den enda informationen man har är ljus som ev liknar en person, är den en stretch att t o m tro man vet vem personen är, speciellt om det inte ens är självklart att personen existerat.
Citera
Idag, 14:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vet inte vad som kan ha hänt. Men om den enda informationen man har är ljus som ev liknar en person, är den en stretch att t o m tro man vet vem personen är, speciellt om det inte ens är självklart att personen existerat.
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/

Kolla på dessa bilder. Seriöst, vem ser det ut som att det är? Annie Lööf?
Citera
Idag, 14:40
Medlem
Citat:
https://www.divinemysteries.info/our-lady-of-light-zeitoun-egypt-1968-1971/

Kolla på dessa bilder. Seriöst, vem ser det ut som att det är? Annie Lööf?
Vet inte ens om fotona är äkta. Sajten verkar inte direkt opartisk.
Citera
Idag, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej det gör det inte, ordet helvete finns inte ens i bibeln utan heter Gehenna (från grekiskans Γέεννα, i sin tur från hebreiskans Ge Hinnom – גֵּיא הִנֹּם) betyder bokstavligen enligt AI:

”Hinnoms dal”

Mer exakt uppdelning:

* Ge / Gai (גֵּיא) = dal
* Hinnom (הִנֹּם) = ett egennamn (Hinnom, en plats/eller person kopplad till dalen)

Svensk översättning

Den direkta översättningen blir alltså:

* Hinnoms dal

Hur det blev “helvetet”

Historiskt var Hinnoms dal en plats utanför Jerusalem som i äldre tider kopplades till rituella handlingar och senare blev en symbol för dom och straff. Därför började ordet i judisk och senare kristen tradition användas bildligt för:

* en plats för straff efter döden
* vilket i praktiken blev “helvetet”

Sammanfattning:

* Ursprungsbetydelse: Hinnoms dal
* Senare religiös betydelse: symbol för helvetet”

Och den som vet har förstås läst dessa rader i bibeln: ”Den som inte lyder ska förgås” (Joh 3:16 – “förgås” = förstöras/upphöra)
”De ogudaktiga ska bli som om de aldrig varit” (Mal 4:1–3, i bildspråk om att brännas upp som halm)

Gehenna var väl även platsen för en soptipp där man brände avfall dygnet runt. Kanske därifrån kopplingen mellan helvete och eld kommer.
Citera
Idag, 14:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vet inte ens om fotona är äkta. Sajten verkar inte direkt opartisk.
Det är dom, jag har haft diskussioner förut om bildernas äkthet vilket har tvingat mig att gräva i det. Resultatet har varit att bilderna ha justerats angående kontrast och liknande, men dessa bilder du ser på hemsidan är i stort sett samma bilder som publicerades i tidningar 1968-1971 då händelsen inträffade.

Frågan är då vad du gör med den informationen.
Citera
Idag, 18:19
Medlem
Citat:
Det är dom, jag har haft diskussioner förut om bildernas äkthet vilket har tvingat mig att gräva i det. Resultatet har varit att bilderna ha justerats angående kontrast och liknande, men dessa bilder du ser på hemsidan är i stort sett samma bilder som publicerades i tidningar 1968-1971 då händelsen inträffade.

Tror du även på andra mirakler, t ex utförda av Sathya Sai Baba? Finns massor av vittnesmål där också.
Citera
Idag, 18:22
Medlem
Citat:

Även om fotografierna är äkta är det ett gigantiskt hopp till att detta måsta vara en person som står nämnd i en bok som vi inte vet vem som skrev, som vi dessutom inte har originalet av. Ärligare att bara erkänna att man inte förstår hur ljusfenomenet uppstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in