Citat:
Ursprungligen postat av
Kirev
Men du förstår att Bibeln är nedtecknad av människan ?
Ja om du tycker Gud är konstig så är det för att du inte uppmärksammat att ”Jesus” nämner att ”hans” budskap är i parabler och liknelser, och eftersom Jesus är Guds son och talar sin fars ord så gäller samma för GT.
Jag tror att bibeln ska tolkas allegoriskt och tycker det är intressant när jag är på det humöret.
Men det spelar ingen roll i denna tråd utan det jag har funderingar här kring är hur människor kan tycka den kristna tron, så som jag fick lära mig den i en hyffsad normal frikyrka, hur det kan vara en tro med en god Gud.
Och det är extremt många kristna som tolkar den kristna tron på det sättet jag fick lära mig. Inte bara nån liten sekt.
Jag läser moseböckerna nu och jag tycker den Guden är nyckfull och elak och jag tycker det är konstigt att fler kristna inte reagerar.
Men jag vet hur det var för mig. Vi blev varnade att tvivla för mycket för det kunde vara att vi var under påverkan av djävulen. Detta fick vi lära oss av vuxna som varje vecka under flera år bombarderat oss med budskapet att Jesus är enda vägen till att komma till Gud. Väldigt mycket suggestiv lovsång på det och du är indoktrinerade. Vad ska ett barn våga tro? Detta var människor jag tyckte mycket om och som ville väl. Det blir skevt att få en extrem konstig Gud presenterad som absolut kärleksfull.
Jag tvivlade tidigt men Jesus var också min stora trygghet och att förlora honom när jag tappade tron var mycket smärtsam. Det visade sig att han inte fanns för mig. Det hela hade varit en låtsaskompis i mitt huvud.
Jag tvivlade och ifrågasatte för jag fick inte ihop den kristna Guden som god och i denna tråd undrar jag hur andra kristna får det.