2026-05-19, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Ja just det, nu minns jag! Jag hade förträngt hur pinsam professorn var. Du kokade ju ihop en konspirationsteori om att Dr Stefan Lanka aldrig utfört dessa experiment eller att de var felaktigt utförda (minns inte vilket). Och sedan kontaktade du Lanka för att få tillgång till datan från experimenten för att kontrollera dom. Och när du inte fick det deklarerade du triumferande att din konspirationsteori stämde!

Det föll aldrig professorn in att om nu experimenten skulle varit falska/felaktiga så hade det uppdagats i den rättegång där de användes som bevis? Eller du kanske tror det var en fejkad rättegång som Lanka arrangerade så för att få världen att tro hans experiment var äkta!?

Som sagt oerhört pinsamt och snacka om att vara konspirationsteoretiker!

Vidare så passerade det jag påpekade då gång på gång professorn över huvudet trots att det handlar om grundläggande vetenskaplig metodik. Dvs att det spelar ingen roll vilka konspirationsteorier professorn kokar ihop om Lankas experiment eftersom det aldrig presenterats en negativ kontroll för en så kallad virusisolation. Lanka gjorde bara det som virologerna underlåtit att göra för att visa bortom rimligt tvivel att deras påståenden är ovetenskapliga.

Och du säger alltså att du läst Stefan Lankas artiklar utan att ha förstått dessa grundläggande fakta!? Helt otroligt i så fall, i synnerhet då du enligt egen utsago är professor.

Men jag betvivlar egentligen inte det eftersom det är tydligt att mycket av den akademiska världen utvecklats till en religiös kult fylld med fanatiker som inte tar någon hänsyn till eller över huvud taget förstår vad vetenskap i själva verket är.

Suck. Skall vi upprepa detta igen? Är det allt du har?

Du vet vid det här laget precis lika väl som alla vi andra att domen aldrig handlade om huruvida virus finns - det konstaterade man var bevisat redan i första rättegången. Det handlade om att Lanka satt reglerna för "tävlingen" så att de var omöjliga att uppfylla (jag visade för tydlighetens skull att med samma regler kan du själv inte bevisa att älgar finns). Några experiment förekommer inte i domen eftersom det inte är relevant, det är bara ordalydelsen av tävlingsreglerna. Och inte ens på en direkt fråga från mig har Lanka kunnat visa upp några experimentella data, så självklart har han aldrig gjort dem.

Då var det avklarat. Nu undrar jag bara två saker:

1. Kan du ge mig ETT ENDA DATUM, ETT ENDA, då alla positioner i Tychos stämmer med NASA/JPL? Inte på "ett ungefär", utan EXAKT.

2. Förklara varför du använder en artikel som bevisar smittspridning som ditt argument mot att smittspridning existerar.

Tack på förhand!
Citera
2026-05-19, 16:41
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Suck. Skall vi upprepa detta igen? Är det allt du har?

Du vet vid det här laget precis lika väl som alla vi andra att domen aldrig handlade om huruvida virus finns - det konstaterade man var bevisat redan i första rättegången. Det handlade om att Lanka satt reglerna för "tävlingen" så att de var omöjliga att uppfylla (jag visade för tydlighetens skull att med samma regler kan du själv inte bevisa att älgar finns). Några experiment förekommer inte i domen eftersom det inte är relevant, det är bara ordalydelsen av tävlingsreglerna. Och inte ens på en direkt fråga från mig har Lanka kunnat visa upp några experimentella data, så självklart har han aldrig gjort dem.

Då var det avklarat. Nu undrar jag bara två saker:

1. Kan du ge mig ETT ENDA DATUM, ETT ENDA, då alla positioner i Tychos stämmer med NASA/JPL? Inte på "ett ungefär", utan EXAKT.

2. Förklara varför du använder en artikel som bevisar smittspridning som ditt argument mot att smittspridning existerar.

Tack på förhand!

Nej domen tar inte upp det men det framgick i protokollet att mässligviruset aldrig bekräftas vetenskapligt. Se nedan. Och jag kan förstå varför rätten utformade domslutet som de gjorde. Hade de i tagit upp det som alltså kom fram i rättegången så hade de fått fanatiker som professor Andelslott på halsen. Detta gav också de regimtrogna medierna en halmgubbe och möjlighet att få det att framstå som att Lanka fick rätt p.g.a. en teknikalitet och inte eftersom han har helt rätt i sitt påstående att inget virus någonsin vetenskapligt visats existera.

Enligt protokollet från rättegångsförhandlingarna (sid 7/första stycket) uppgav Andreas Podbielski, chef för avdelningen för medicinsk mikrobiologi, virologi och hygien vid universitetssjukhuset i Rostock, som var en av de utsedda experterna i målet, att även om han ansåg att förekomsten av mässlingsviruset kunde härledas från sammanfattningen av de sex artiklar som Dr. Bardens hade lämnat in, så hade ingen av författarna genomfört några kontroller i enlighet med internationellt fastställda regler och principer för god vetenskaplig praxis. Professor Podbielski betraktade denna avsaknad av kontrollförsök som en ”metodologisk svaghet” i dessa publikationer, som är de enda relevanta studierna i ämnet (det existerar inga andra publikationer som försöker bevisa förekomsten av mässlingsviruset). Därmed återstår det ännu att presentera en publikation om mässlingsvirusets existens som uppfyller kraven på god vetenskap.
Vidare noterades under rättegången att Robert Koch-institutet (RKI), den högsta tyska myndigheten inom området infektionssjukdomar, i strid med sitt lagstadgade uppdrag enligt § 4 i smittskyddslagen (IfSG), har underlåtit att utföra tester för det påstådda mässlingsviruset och att publicera dessa. RKI hävdar att interna studier om mässlingsviruset har genomförts, men vägrar att lämna ut eller publicera resultaten.
https://learninggnm.com/SBS/documents/Lanka_Case_Protokoll_13_4_2015.pdf

1. Samtliga Venus och Merkurius passager stämmer och Tychosium stämmer alltså väl överens med alla positioner som går att verifiera. Trots att den är utvecklad av två personer och inte innehåller någon enda korrigering. I stark kontrast till JPL och andra modeller som innhåller över en miljon "perturbationer" och "termer" ovanpå Keplers, Newtons och Einsteins s.k. celestiala mekanik.

2. Det existerar ingen artikel som bekräftar smittspridning. Men precis som det var svårt att övertyga religiösa fanatiker om att det inte funnits enhörningar på Jorden eller att sjukdom inte är ett straff från Gud på 1600-talet, så är det besvärligt att övertyga regimtrogna fanatiker som professorn om att det faktiskt är så idag.
Citera
2026-05-19, 18:12
Medlem
Citat:
Nej domen tar inte upp det men det framgick i protokollet att mässligviruset aldrig bekräftas vetenskapligt. Se nedan. Och jag kan förstå varför rätten utformade domslutet som de gjorde. Hade de i tagit upp det som alltså kom fram i rättegången så hade de fått fanatiker som professor Andelslott på halsen. Detta gav också de regimtrogna medierna en halmgubbe och möjlighet att få det att framstå som att Lanka fick rätt p.g.a. en teknikalitet och inte eftersom han har helt rätt i sitt påstående att inget virus någonsin vetenskapligt visats existera.

Enligt protokollet från rättegångsförhandlingarna (sid 7/första stycket) uppgav Andreas Podbielski, chef för avdelningen för medicinsk mikrobiologi, virologi och hygien vid universitetssjukhuset i Rostock, som var en av de utsedda experterna i målet, att även om han ansåg att förekomsten av mässlingsviruset kunde härledas från sammanfattningen av de sex artiklar som Dr. Bardens hade lämnat in, så hade ingen av författarna genomfört några kontroller i enlighet med internationellt fastställda regler och principer för god vetenskaplig praxis. Professor Podbielski betraktade denna avsaknad av kontrollförsök som en ”metodologisk svaghet” i dessa publikationer, som är de enda relevanta studierna i ämnet (det existerar inga andra publikationer som försöker bevisa förekomsten av mässlingsviruset). Därmed återstår det ännu att presentera en publikation om mässlingsvirusets existens som uppfyller kraven på god vetenskap.
Vidare noterades under rättegången att Robert Koch-institutet (RKI), den högsta tyska myndigheten inom området infektionssjukdomar, i strid med sitt lagstadgade uppdrag enligt § 4 i smittskyddslagen (IfSG), har underlåtit att utföra tester för det påstådda mässlingsviruset och att publicera dessa. RKI hävdar att interna studier om mässlingsviruset har genomförts, men vägrar att lämna ut eller publicera resultaten.
https://learninggnm.com/SBS/documents/Lanka_Case_Protokoll_13_4_2015.pdf

1. Samtliga Venus och Merkurius passager stämmer och Tychosium stämmer alltså väl överens med alla positioner som går att verifiera. Trots att den är utvecklad av två personer och inte innehåller någon enda korrigering. I stark kontrast till JPL och andra modeller som innhåller över en miljon "perturbationer" och "termer" ovanpå Keplers, Newtons och Einsteins s.k. celestiala mekanik.

2. Det existerar ingen artikel som bekräftar smittspridning. Men precis som det var svårt att övertyga religiösa fanatiker om att det inte funnits enhörningar på Jorden eller att sjukdom inte är ett straff från Gud på 1600-talet, så är det besvärligt att övertyga regimtrogna fanatiker som professorn om att det faktiskt är så idag.

Som att diskutera med en vägg.

Adjö.
Citera
2026-05-19, 18:36
Medlem
Citat:

Jag orkar inte ge mig in i er dialog men håller naturligtvis med Andelslott och hans slutsatser.

Men, du påstår ovan att smittspridning inte bekräftats. Det är fel, till och med tokfel. Fallet Unit 731 visar med all önskvärd tydlighet att så är fallet:

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki% 2FUnit_731

Exempel på rapport där man bland annat nämner virus och bakterier:

https://web.archive.org/web/20170329140410/http://www.medicalbag.com/despicable-doctors/pure-evil-wartime-japanese-doctor-had-no-regard-for-human-suffering/article/472462/

Utdrag ur artikeln:
"Virus, bakterier och andra patogener skapades i laboratoriet på enhet 731 så att fångar kunde injiceras med böldpest, mjältbrand, kolera, kallbrand, tyfus, tuberkulos, syfilis, gonorré, dysenteri, smittkoppor och botulism; offren fick höra att injektionerna var vaccinationer. Vivisektioner utfördes på de infekterade fångarna utan att ge anestesi. Dessa experiment utfördes medan fångarna fortfarande levde eftersom man trodde att nedbrytande kött skulle snedvrida resultaten."

Förtydligande:
Unit 731 undersökte inte bara hur smitta fungerade när man injicerade fångar – de utförde även experiment som syftade till att studera spridning mellan människor, särskilt genom luftburen smitta och loppor, även om detaljerna om direkt människa‑till‑människa‑spridning är mindre väldokumenterade än injektionsförsöken.

Men det är helt klart att smitta existerar, hur man än vrider ovh vänder på det.
Senast redigerad av knowledgehunger 2026-05-19 kl. 19:16.
Citera
2026-05-20, 18:37
Medlem
Citat:

Du vet vid det här laget precis lika väl som alla vi andra att domen aldrig handlade om huruvida virus finns - det konstaterade man var bevisat redan i första rättegången. Det handlade om att Lanka satt reglerna för "tävlingen" så att de var omöjliga att uppfylla (jag visade för tydlighetens skull att med samma regler kan du själv inte bevisa att älgar finns).

hur menar du att reglerna var satta så att de var 'omöjliga att uppfylla'?
Citera
2026-05-20, 20:33
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Det är onekligen intressant att iaktta de reaktioner som uppstår när den regimtrogne professor Andelslott och hans vänner ställs inför evidens som blottlägger att vissa av de föreställningar som upprätthålls inom dagens akademi saknar vetenskaplig grund. Jag var själv av förklarliga skäl skeptisk när jag stötte dessa teorier om att virus och smitta inte visats existera eller att det är geometriskt orimligt att Jorden kretsar kring Solen.Men efter att ha granskat det i många år nu så kan jag se att de som undersökt frågorna har helt rätt i det dom hävdar.Och jag är glad att jag tänkte på vad min far brukade säga (till skillnad från professorn och hans vänner): "Ibland är det bättre att vara tyst och bli tagen för lite bakom än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.
Och det är tragikomiskt att se hur fantatismen och polemiken tar över i sådana som professor Andelslott när de får dessa fakta serverade framför näsan. Nedan är ett annat exempel. Förnuftiga människor ändrar sina övertygelser i ljuset av fakta. Galna människor ändrar fakta utifrån sina övertygelserhttps://viroliegy.com/2026/04/11/update-3-an-open-challenge-to-virologists
SÅ VISA DESSA EVIDENS DÅ!!!!!

Du kunde skippat blahablaha som kom efteråt och givit ex på dessa evidens som vi andra tydligen är för osmarta för att kunna hitta oavsett hur många timmar vi söker över hela internet.

Citat:
Och återigen inga svar på sakfrågorna, bara misstänkliggörande av vetenskapen och en länk utan kontext eller förklaring. Skulle du inte en enda gång bara kunna svara på frågorna i stället:
Kunde inte sagt det bättre själv.

(bara lika bra, vilket jag gjorde, tjillevipp)
Citera
2026-05-20, 20:45
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
det faktum att människor blir sjuka inte stödjer uppfattningen att smitta sprids genom luften och kroppsvätskor
"(Va´dårå) harom alla etit fö mykke sokkej?"

Känns det bekant, Patrixx?

Sen var det ju den där lilla detaljen med koleraepedemier som försvann när man testade att separera brunnar från latriner, eller en viss herre Semmelweiss, även en viss kejsarinna som ympade sig med vaccin, och kanske en viss dam som skötte sjuka i krimkriget och inte blev berömd för sitt botande som för sitt statistikande, metodologiska arbetssätt, mätande och vägande varje detalj som påverkade de sjuka.

Fast det är klart. De kanske alla hadde etit fö mykke sokkej.

PS
Fabian Fjälling hälsar så gott och undrar hur det går med dig för att lära dig hur jetmotorer fungerar.
Citera
2026-05-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
"(Va´dårå) harom alla etit fö mykke sokkej?"

Känns det bekant, Patrixx?

Sen var det ju den där lilla detaljen med koleraepedemier som försvann när man testade att separera brunnar från latriner, eller en viss herre Semmelweiss, även en viss kejsarinna som ympade sig med vaccin, och kanske en viss dam som skötte sjuka i krimkriget och inte blev berömd för sitt botande som för sitt statistikande, metodologiska arbetssätt, mätande och vägande varje detalj som påverkade de sjuka.

Fast det är klart. De kanske alla hadde etit fö mykke sokkej.

PS
Fabian Fjälling hälsar så gott och undrar hur det går med dig för att lära dig hur jetmotorer fungerar.

Glöm inte Unit 731 som jag skrivit om flera gånger men som ingen av smittoförnekarna ens kommenterat med ett enda ord. Det beror sannolikt på att de sökt desperat efter något som tyder på att det inte hänt. Men tyvärr för deras del, för det går inte att bortförklara.
Citera
2026-05-20, 23:03
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
hur menar du att reglerna var satta så att de var 'omöjliga att uppfylla'?

Ja det är en bra fråga. Domslutet hävdade att ingen av de 6 artiklar som Bardens lämnat in ensam bekräftade att mässlingviruset existerar. Men expertvittnet konstaterade också under rättegången att ingen av artiklarna uppfyllde vetenskaplig praxis eftersom kontroller inte utförts. Så hur skulle de då tillsammans kunna bekräfta att virus existerar? 6*0 blir väl ändå 0?
Citera
2026-05-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ja det är en bra fråga. Domslutet hävdade att ingen av de 6 artiklar som Bardens lämnat in ensam bekräftade att mässlingviruset existerar. Men expertvittnet konstaterade också under rättegången att ingen av artiklarna uppfyllde vetenskaplig praxis eftersom kontroller inte utförts. Så hur skulle de då tillsammans kunna bekräfta att virus existerar? 6*0 blir väl ändå 0?

Varför ljuger du när det finns dokumentation som bekräftar vad som egentligen sades eller inte sades?

Domstolen slog fast att:
- varje artikel bevisade en del av virusets egenskaper, och
- tillsammans utgjorde de fullständig bevisning för mässlingsvirusets existens.

Expertvittnet (prof. Podibelski) sade aldrig att studierna “inte uppfyllde vetenskaplig praxis”.
Han sade att enskilda artiklar inte innehåller alla steg i virusbevisningen i samma dokument – vilket är helt normalt i virologi.

Han sade att:
- ingen enskild artikel innehåller hela beviskedjan (isolering + mikroskopi + sekvensering + replikation + kontrollförsök)
- detta är normalt i virologi
- vetenskaplig praxis bygger på samlad evidens, inte på att allt ska stå i ett enda papper

Han sade inte att:
- artiklarna saknade kontroller
- artiklarna var ovetenskapliga
- virusets existens inte var bevisad

Virusförnekare klipper ofta ut en mening ur sitt sammanhang och låtsas att han underkände studierna. Det gjorde han inte.

Varför domstolen accepterade de sex studierna berodde på att den bedömde att:

- Lankas utmaning inte krävde att en artikel skulle innehålla alla moment
- Bardens fick därför lämna in sex artiklar som tillsammans utgjorde bevisningen
- detta är helt i linje med vetenskaplig metod

Domstolen konstaterade uttryckligen att:

Mässlingsvirusets existens är vetenskapligt bevisad.

Det är därför Lanka förlorade i två instanser.

Varför “inga kontroller” är ett missförstånd.
Virusförnekare använder ordet “kontroller” på ett sätt som inte motsvarar hur kontroller används i biologi.

I virologi finns flera typer av kontroller:

- negativa kontroller
- positiva kontroller
- sekvenseringskontroller
- replikationskontroller
- morfologiska kontroller (EM‑bilder)
- cellkulturkontroller

De sex studierna innehåller olika typer av kontroller, men inte alla i samma artikel – vilket är helt normalt.

Det antivetenskapliga argumentet bygger på en felaktig premiss:

“Om inte alla kontroller finns i samma artikel är studien ogiltig.”

Det är inte så vetenskap fungerar.

Ingen enskild artikel bevisar allt.
Det är helheten som gör det.

De sex studierna Bardens lämnade in täckte tillsammans:

- isolering
- mikroskopi
- replikation
- genetisk sekvensering
- smittsamhet
- kontroller

Det är exakt så vetenskaplig bevisning ser ut.

Virusförnekare måste hävda att:

- expertvittnet underkände studierna
- domstolen erkände att virus inte är bevisade
- vetenskapen saknar kontroller

…för annars faller hela deras världsbild.

Därför sprids dessa påståenden trots att de är felaktiga.

Så, visa lite ryggrad för en gång skull och erkänn att i det här fallet har du fel. Du har inget som backar upp dina påståenden i det här fallet.
Citera
2026-05-21, 01:30
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Varför ljuger du när det finns dokumentation som bekräftar vad som egentligen sades eller inte sades?

Domstolen slog fast att:
- varje artikel bevisade en del av virusets egenskaper, och
- tillsammans utgjorde de fullständig bevisning för mässlingsvirusets existens.

Expertvittnet (prof. Podibelski) sade aldrig att studierna “inte uppfyllde vetenskaplig praxis”.
Han sade att enskilda artiklar inte innehåller alla steg i virusbevisningen i samma dokument – vilket är helt normalt i virologi.

Han sade att:
- ingen enskild artikel innehåller hela beviskedjan (isolering + mikroskopi + sekvensering + replikation + kontrollförsök)
- detta är normalt i virologi
- vetenskaplig praxis bygger på samlad evidens, inte på att allt ska stå i ett enda papper

Han sade inte att:
- artiklarna saknade kontroller
- artiklarna var ovetenskapliga
- virusets existens inte var bevisad

Virusförnekare klipper ofta ut en mening ur sitt sammanhang och låtsas att han underkände studierna. Det gjorde han inte.

Varför domstolen accepterade de sex studierna berodde på att den bedömde att:

- Lankas utmaning inte krävde att en artikel skulle innehålla alla moment
- Bardens fick därför lämna in sex artiklar som tillsammans utgjorde bevisningen
- detta är helt i linje med vetenskaplig metod

Domstolen konstaterade uttryckligen att:

Mässlingsvirusets existens är vetenskapligt bevisad.

Det är därför Lanka förlorade i två instanser.

Varför “inga kontroller” är ett missförstånd.
Virusförnekare använder ordet “kontroller” på ett sätt som inte motsvarar hur kontroller används i biologi.

I virologi finns flera typer av kontroller:

- negativa kontroller
- positiva kontroller
- sekvenseringskontroller
- replikationskontroller
- morfologiska kontroller (EM‑bilder)
- cellkulturkontroller

De sex studierna innehåller olika typer av kontroller, men inte alla i samma artikel – vilket är helt normalt.

Det antivetenskapliga argumentet bygger på en felaktig premiss:

“Om inte alla kontroller finns i samma artikel är studien ogiltig.”

Det är inte så vetenskap fungerar.

Ingen enskild artikel bevisar allt.
Det är helheten som gör det.

De sex studierna Bardens lämnade in täckte tillsammans:

- isolering
- mikroskopi
- replikation
- genetisk sekvensering
- smittsamhet
- kontroller

Det är exakt så vetenskaplig bevisning ser ut.

Virusförnekare måste hävda att:

- expertvittnet underkände studierna
- domstolen erkände att virus inte är bevisade
- vetenskapen saknar kontroller

…för annars faller hela deras världsbild.

Därför sprids dessa påståenden trots att de är felaktiga.

Så, visa lite ryggrad för en gång skull och erkänn att i det här fallet har du fel. Du har inget som backar upp dina påståenden i det här fallet.

Protokollet översatt sidan 7 första stycket (min understrykning):
"Jag kan för närvarande inte säga om det finns en artikel som heltäckande presenterar samma saker som de nämnda originalartiklarna, utan att uppvisa deras metodiska svagheter, alltså till exempel med de negativkontroller som faktiskt saknas."
Citera
2026-05-21, 07:57
Medlem
Citat:
Protokollet översatt sidan 7 första stycket (min understrykning):
"Jag kan för närvarande inte säga om det finns en artikel som heltäckande presenterar samma saker som de nämnda originalartiklarna, utan att uppvisa deras metodiska svagheter, alltså till exempel med de negativkontroller som faktiskt saknas."

Just det, artiklarna tillsammans uppfyller det som krävs men det finns inte EN artikel som ensam gör det.

- Varje artikel har begränsningar (som alla vetenskapliga artiklar).
- Ingen artikel gör alla moment (isolering, karakterisering, EM-bilder, sekvensering, infektionstester) i ett och samma papper.
- Vissa artiklar saknar negativkontroller för just det momentet de utför – men andra artiklar innehåller dessa kontroller.

Man konstaterade mässlingvirusets existens.

Vad är problemet? Du feltolkar ju medvetet, trots att du vet vad som menas.

I det här fallet har du FEL. Spelar ingen roll hur du försöker bolla med orden, det jag skrivit ovan är den verkliga betydelsen.
Senast redigerad av knowledgehunger 2026-05-21 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in