2026-05-18, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Min inställning är väl, att om man ändå ska ta sig an frågan om jorden form.. om inte annat för skojs skull, så blir ju klotformad jord det i särklass mest uppenbara stället att börja undersöka. Eftersom det ju trots allt är vad i stort sett alla tror, och alla fått lära sig..

Så om man göra detta, kollar upp vetenskapen bakom klotformad jord, och finner att allt verkar stämma och inga frågetecken finns, så kan man ju sedan bara glömma platt jord eller konkav eller vilken annan alternativ form som helst, det blir ointressant. Man kan strunta i frågan och ägna sig åt något annat.

Jag vill dock hävda, och inte för att vara grälsjuk och trots att jag vet att många(som cui bono) tycker att denna fråga är nåt som katten släpat in, att vissa stora frågetecken finns, faktiskt. Varav den mest intressanta i mitt tycke är just detta med "gravitationen"

För klotformad jord förutsätter helt enkelt nånting i stil med den gammeldags uppfattningen om "gravitation" för att fungera. Alltså en kraft som håller allt på plats utanpå klotet så att det(luft vatten människor m.m.) inte bara svävar ut i rymden. Och då blir det ju liksom inget litet problem som uppstår när det visar sig att någon sådan kraft allra mest sannolikt inte ens existerar.

Och detta utgör för övrigt ett lika stort problem för den platt jords-modell som de allra flesta moderna plattjordare verkar vara anhängare av, "flat and stationary". Vilken brukar leda till att när "gravitation" dyker upp i nån av de oändligt många flat earth debatter som finns på sociala medier, så blir det allt som oftast väldigt goddag yxskafts betonat. Ingen av sidorna verkar riktigt fatta vad de argumenterar för. Nästan så man kunde tro det pågår någon sort medveten obfuskering kring en av de mest intressanta invändningarna mot klotformad jord.

Case closed:
https://www.nasa.gov/image-article/hello-world/
Citera
2026-05-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Jag antar att joren aldrig kommer att uppnå ljusets hastighet eftersom den har massa. Men den skulle närma sig c mer och mer, samtidigt som energin som krävs skulle gå mot oändligheten.

Modellen skulle kollapsa och den kan inte förklara det vi observerar idag. Som de banor himlakropparna har eller gravitationen. Den är m.a.o. fysikaliskt omöjlig och falsk rent empiriskt.

Exakt!

Då kan vi släppa det och låta platt-jordarna ha sina fantasier i fred.
Citera
2026-05-18, 11:44
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Exakt!

Då kan vi släppa det och låta platt-jordarna ha sina fantasier i fred.

Ja, att Jorden skulle ha någon annan form än rund är lika geometriskt orimligt som att den skulle ligga i en 300 miljoner kilometer bred omloppsbana runt Solen i 90 gånger ljudets hastighet.

Professorn skrev tidigare:
"Dessutom är de tagna från tidskrifter som The Journal of Infectious Diseases som inte ens hade existerat om inte smittsamma sjukdomar inte redan var bekräftade."

Professorn ger vibbarna av en fanatisk präst på 1600-talet som svarar på frågan om det verkligen är rätt att bränna häxor med "Naturligtvis, annars hade ju inte kyrkor och biblen existerat".
Senast redigerad av patrixx 2026-05-18 kl. 12:22.
Citera
2026-05-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Ja, att Jorden skulle ha någon annan form än rund är lika geometriskt orimligt som att den skulle ligga i en 300 miljoner bred omloppsbana runt Solen i 90 gånger ljudets hastighet.

"Dessutom är de tagna från tidskrifter som The Journal of Infectious Diseases som inte ens hade existerat om inte smittsamma sjukdomar inte redan var bekräftade."

Professorn ger vibbarna av en fanatisk präst på 1600-talet som svarar på frågan om det verkligen är rätt att bränna häxor med "Naturligtvis, annars hade ju inte kyrkor och biblen existerat".

Oavsett hur mycket du försöker komma runt dessa artiklar så kan du inte komma undan experimenten i Unit 731, som bekräftar att smitta finns och kan spridas mellan människor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Unit_731
Citera
2026-05-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ja, att Jorden skulle ha någon annan form än rund är lika geometriskt orimligt som att den skulle ligga i en 300 miljoner kilometer bred omloppsbana runt Solen i 90 gånger ljudets hastighet.

Och du ger vibbarna av någon som desperat försöker undvika att svara på sakfrågorna.

Kan du inte i stället, utan att hänvisa till jultomten och häxor, svara på två enkla frågor:

1. Varför stämmer inte planeternas positioner i Tychos med de positioner vi kan observera från jorden?

2. På vilket sätt stödjer en artikel om ett experiment där man framgångsrikt visat att smitta sprids mellan människor din egen syn på smittspridning?

Tack!
Citera
2026-05-18, 13:11
Medlem
patrixxs avatar
Det är onekligen intressant att iaktta de reaktioner som uppstår när den regimtrogne professor Andelslott och hans vänner ställs inför evidens som blottlägger att vissa av de föreställningar som upprätthålls inom dagens akademi saknar vetenskaplig grund.

Jag var själv av förklarliga skäl skeptisk när jag stötte dessa teorier om att virus och smitta inte visats existera eller att det är geometriskt orimligt att Jorden kretsar kring Solen.

Men efter att ha granskat det i många år nu så kan jag se att de som undersökt frågorna har helt rätt i det dom hävdar.

Och jag är glad att jag tänkte på vad min far brukade säga (till skillnad från professorn och hans vänner): "Ibland är det bättre att vara tyst och bli tagen för lite bakom än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Och det är tragikomiskt att se hur fantatismen och polemiken tar över i sådana som professor Andelslott när de får dessa fakta serverade framför näsan. Nedan är ett annat exempel. Förnuftiga människor ändrar sina övertygelser i ljuset av fakta. Galna människor ändrar fakta utifrån sina övertygelser.

https://viroliegy.com/2026/04/11/update-3-an-open-challenge-to-virologists
Senast redigerad av patrixx 2026-05-18 kl. 13:14.
Citera
2026-05-18, 13:32
Medlem
Citat:
Det är onekligen intressant att iaktta de reaktioner som uppstår när den regimtrogne professor Andelslott och hans vänner ställs inför evidens som blottlägger att vissa av de föreställningar som upprätthålls inom dagens akademi saknar vetenskaplig grund.

Jag var själv av förklarliga skäl skeptisk när jag stötte dessa teorier om att virus och smitta inte visats existera eller att det är geometriskt orimligt att Jorden kretsar kring Solen.

Men efter att ha granskat det i många år nu så kan jag se att de som undersökt frågorna har helt rätt i det dom hävdar.

Och jag är glad att jag tänkte på vad min far brukade säga (till skillnad från professorn och hans vänner): "Ibland är det bättre att vara tyst och bli tagen för lite bakom än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.

Och det är tragikomiskt att se hur fantatismen och polemiken tar över i sådana som professor Andelslott när de får dessa fakta serverade framför näsan. Nedan är ett annat exempel. Förnuftiga människor ändrar sina övertygelser i ljuset av fakta. Galna människor ändrar fakta utifrån sina övertygelser.

https://viroliegy.com/2026/04/11/update-3-an-open-challenge-to-virologists

Och återigen inga svar på sakfrågorna, bara misstänkliggörande av vetenskapen och en länk utan kontext eller förklaring. Skulle du inte en enda gång bara kunna svara på frågorna i stället:

1. Varför stämmer inte planeternas positioner i Tychos med de positioner vi kan observera från jorden?

2. På vilket sätt stödjer en artikel om ett experiment där man framgångsrikt visat att smitta sprids mellan människor din egen syn på smittspridning?
Citera
2026-05-18, 14:00
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Och återigen inga svar på sakfrågorna, bara misstänkliggörande av vetenskapen och en länk utan kontext eller förklaring. Skulle du inte en enda gång bara kunna svara på frågorna i stället:

1. Det gör dom.

2. Det gör den naturligtvis inte. Precis som att det faktum att människor blir sjuka inte stödjer uppfattningen att smitta sprids genom luften och kroppsvätskor. Eller att ett experiment kallat "isolering av virus" där inga virus i själva verket isoleras, inte visar att virus existerar. I synnerhet inte då Dr (i virologi) Stefan Lanka låtit genomföra två kontroller av detta experiment som båda gav det utfall virologin hävdar påvisar virus.

Det är en sak och fullt förståeligt att inte känna till alla fakta och att därför vara av en viss uppfattning i en fråga, så jag säger inget om de som inte känner till alla fakta kring frågan om virus eller solsystemets konfiguration som undanållits i media och utbildning. Exempelvis har vare sig Tycho Brahes, Longmontanus eller Ricciolis böcker någonsin översatts från Latin.

Men det är något helt annat att få dessa fakta presterade för sig och då gå på som en fanatisk präst på 1600-talet samtidigt som man utger sig för att vara en opartisk akademiker. Då visar man prov på äkta dumhet. Något jag personligen oroar mig betydligt mer för än s.k. artificiell intelligens.

Och det är också anledningen till att jag belyser dessa frågor både här och i podden trots allt ovett från nyttiga idioter. Den äkta dumheten har drabbat världen igen tack vare propaganda och indoktrinering precis som den gjort tidigare i historien, vilket skapar problem, onödigt lidande och död. Men lyckligtvis så finns det också äkta akademiker i världen som faktiskt förstår sig på geometri och vetenskaplig metodik, så tids nog kommer det att bli bättre trots de äkta idioter som just nu skriker för full hals och därmed demonstrerar att de är just det.

https://youtu.be/cTRTa7d51b8

Rättelse: Ricciolis Almagestum Novum håller faktiskt på att översättas och här är första delen:
https://www.amazon.com/Almagestum-Novum-Astronomy-Giovanni-Riccioli-ebook/dp/B0CLKZXNRG

Och den vetenskapliga bilden på slutet av 1600- och början av 1700-talet var att Tycho Brahes modell var den som fungerade geometriskt. Dock rådde det skilda meningar om huruvida Jorden eller hela universum roterande då man ännu inte hade kunnat utforma fysiska experiment som avgjorde frågan. De kom först på 1800-talet (Foucaults pendel och interferometri)
Senast redigerad av patrixx 2026-05-18 kl. 14:41.
Citera
2026-05-18, 14:25
Medlem
Citat:
1. Det gör dom.

Det gör dom INTE.
Det syns tydligt när du lägger NASA/JPL-positionerna över Tychos.
Förklara varför.

Citat:
2. Det gör den naturligtvis inte. Precis som att det faktum att människor blir sjuka inte stödjer uppfattningen att smitta sprids genom luften och kroppsvätskor. Eller att ett experiment kallat "isolering av virus" där inga virus i själva verket isoleras, inte visar att virus existerar. I synnerhet inte då Dr (i virologi) Stefan Lanka låtit genomföra två kontroller av detta experiment som båda gav det utfall virologin hävdar påvisar virus.

Det är en sak och fullt förståeligt att inte känna till alla fakta och att därför vara av en viss uppfattning i en fråga, så jag säger inget om de som inte känner till alla fakta kring frågan om virus eller solsystemets konfiguration som undanållits i media och utbildning. Exempelvis har vare sig Tycho Brahes, Longmontanus eller Ricciolis böcker någonsin översatts från Latin.

Men det är något helt annat att få dessa fakta presterade för sig och då gå på som en fanatisk präst på 1600-talet samtidigt som man utger sig för att vara en opartisk akademiker. Då visar man prov på äkta dumhet. Något jag personligen oroar mig betydligt mer för än s.k. artificiell intelligens.

Och det är också anledningen till att jag belyser dessa frågor både här och i podden trots allt ovett från nyttiga idioter. Den äkta dumheten har drabbat världen igen tack vare propaganda och indoktrinering precis som den gjort tidigare i historien, vilket skapar problem, onödigt lidande och död. Men lyckligtvis så finns det också äkta akademiker i världen som faktiskt förstår sig på geometri och vetenskaplig metodik, så tids nog kommer det att bli bättre trots de äkta idioter som just nu skriker för full hals och därmed demonstrerar att de är just det.

https://youtu.be/cTRTa7d51b8

"Blablabla virus-isolering Stefan Lanka fanatisk präst YouTube-länk"

HÖR du dig själv?

Du hänvisar direkt till en artikel där man experimentellt visar att smitta sprids mellan människor.

Hur stödjer det ditt argument att smittsamma sjukdomar inte finns?
Citera
2026-05-18, 14:39
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Det gör dom INTE.
Det syns tydligt när du lägger NASA/JPL-positionerna över Tychos.
Förklara varför.

Därför att alla JPLs positioner inte är verifierade med observationer. Det kan mycket väl vara så att Tychosium stämmer bättre med faktiska observationer när den och JPL skiljer sig åt några sekunder.

Och som sagt vissa JPL positioner är dessutom omöjliga att bekräfta då exempelvis Merkurius är för nära eller bakom Solen för att kunna observeras. Men undersök t.ex. Merkurius passager framför Solen. Dessa är väl dokumenterade och både JPL och Tychosium stämmer överens med dom.

Citat:
"Blablabla virus-isolering Stefan Lanka fanatisk präst YouTube-länk"

Stefan Lanka's artiklar ang virusfrågan: https://wissenschafftplus.de/cms/de/wichtige-texte

Varsågod. Problemet är dock att du förmodligen aldrig kommer kunna läsa dessa "hädelser" eller "konspirationsteorier" som är det nya begreppet, vilket gör dig till en nutida analfabet.
Senast redigerad av patrixx 2026-05-18 kl. 15:03.
Citera
2026-05-18, 16:17
Medlem
Citat:
Därför att alla JPLs positioner inte är verifierade med observationer. Det kan mycket väl vara så att Tychosium stämmer bättre med faktiska observationer när den och JPL skiljer sig åt några sekunder.

Och som sagt vissa JPL positioner är dessutom omöjliga att bekräfta då exempelvis Merkurius är för nära eller bakom Solen för att kunna observeras. Men undersök t.ex. Merkurius passager framför Solen. Dessa är väl dokumenterade och både JPL och Tychosium stämmer överens med dom.

Bullshit. NASA/JPL-positionerna är väl bekräftade när planeterna är synliga. Men Tychos ändå stämmer inte alls med Merkurius positioner, eller med några andra.

Kan du ge mig ETT ENDA DATUM, ETT ENDA, då alla positioner i Tychos stämmer med NASA/JPL? Inte på "ett ungefär", utan EXAKT.

Citat:
Stefan Lanka's artiklar ang virusfrågan: https://wissenschafftplus.de/cms/de/wichtige-texte

Varsågod. Problemet är dock att du förmodligen aldrig kommer kunna läsa dessa "hädelser" eller "konspirationsteorier" som är det nya begreppet, vilket gör dig till en nutida analfabet.

Jag har läst dem. Jag har sammanfattat och skrivit om dem här - något som du själv aldrig gjort. De är inte vetenskapliga artiklar. Endast någon som aldrig läst en vetenskaplig artikel skulle kunna förväxla dem med vetenskap. De är åsiktsinlägg. De redovisar inga experimentella data eller upprepningsbara metoder. De hänvisar praktiskt taget inte till någon etablerade vetenskap. På en direkt fråga kan Lanka inte producera några som helst data från sina påhittade "experiment".

Och du har fortfarande inte förklarat varför du använder en artikel som bevisar smittspridning som ditt argument mot att smittspridning existerar.
Senast redigerad av Andelslott 2026-05-18 kl. 16:45.
Citera
2026-05-19, 08:33
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Bullshit. NASA/JPL-positionerna är väl bekräftade när planeterna är synliga. Men Tychos ändå stämmer inte alls med Merkurius positioner, eller med några andra.

Kan du ge mig ETT ENDA DATUM, ETT ENDA, då alla positioner i Tychos stämmer med NASA/JPL? Inte på "ett ungefär", utan EXAKT.

Jag har läst dem. Jag har sammanfattat och skrivit om dem här - något som du själv aldrig gjort. De är inte vetenskapliga artiklar. Endast någon som aldrig läst en vetenskaplig artikel skulle kunna förväxla dem med vetenskap. De är åsiktsinlägg. De redovisar inga experimentella data eller upprepningsbara metoder. De hänvisar praktiskt taget inte till någon etablerade vetenskap. På en direkt fråga kan Lanka inte producera några som helst data från sina påhittade "experiment".

Och du har fortfarande inte förklarat varför du använder en artikel som bevisar smittspridning som ditt argument mot att smittspridning existerar.

Ja just det, nu minns jag! Jag hade förträngt hur pinsam professorn var. Du kokade ju ihop en konspirationsteori om att Dr Stefan Lanka aldrig utfört dessa experiment eller att de var felaktigt utförda (minns inte vilket). Och sedan kontaktade du Lanka för att få tillgång till datan från experimenten för att kontrollera dom. Och när du inte fick det deklarerade du triumferande att din konspirationsteori stämde!

Det föll aldrig professorn in att om nu experimenten skulle varit falska/felaktiga så hade det uppdagats i den rättegång där de användes som bevis? Eller du kanske tror det var en fejkad rättegång som Lanka arrangerade så för att få världen att tro hans experiment var äkta!?

Som sagt oerhört pinsamt och snacka om att vara konspirationsteoretiker!

Vidare så passerade det jag påpekade då gång på gång professorn över huvudet trots att det handlar om grundläggande vetenskaplig metodik. Dvs att det spelar ingen roll vilka konspirationsteorier professorn kokar ihop om Lankas experiment eftersom det aldrig presenterats en negativ kontroll för en så kallad virusisolation. Lanka gjorde bara det som virologerna underlåtit att göra för att visa bortom rimligt tvivel att deras påståenden är ovetenskapliga.

Och du säger alltså att du läst Stefan Lankas artiklar utan att ha förstått dessa grundläggande fakta!? Helt otroligt i så fall, i synnerhet då du enligt egen utsago är professor.

Men jag betvivlar egentligen inte det eftersom det är tydligt att mycket av den akademiska världen utvecklats till en religiös kult fylld med fanatiker som inte tar någon hänsyn till eller över huvud taget förstår vad vetenskap i själva verket är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in