2026-05-20, 12:44
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så lite som 2% märks ju inte. Det hela verkar mesta vara trams, ur båda parters synvinklar.
Hur kan det flyga över din skalle att det är s m a k e n man klagat på initialt?

Eller tror du verkligen att kunder ätit korven och upptäckt att den inte längre smakar 2% nötkött??

På lätt svenska för dig: Kunder märkte sämre smak och detta ledde till intervju med ägaren som då ljög om innehållet i korven.
Citera
2026-05-20, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
67% kött i korven. 2% skulle vara nöt. Kan ju knappast vara så, att man köper en falukorv för att man vill äta nötkött. Är det nyhetstorka för tillfället?

Nej men är det okej att ljuga om kvalitet och innehåll?
Citera
2026-05-20, 13:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Hur kan det flyga över din skalle att det är s m a k e n man klagat på initialt?

Eller tror du verkligen att kunder ätit korven och upptäckt att den inte längre smakar 2% nötkött??

På lätt svenska för dig: Kunder märkte sämre smak och detta ledde till intervju med ägaren som då ljög om innehållet i korven.
Jag är skeptisk till att 2% nötkött i en korv märks smakmässigt.
Citera
2026-05-20, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImNotGuilty
Precis så, fult att ljuga.

Personligen skiter jag (och säkert många med mig) fullkomligt i om den innehåller 2-4% nöt, det är en falukorv, då är det gris, vill man ha nötkorv köper man det.
Så varför ens ha det stå på innehållsdeklarationen undrar man ju, tror ingen reagerat om man bara plockat bort och ändrat texten.

Så som sagt, fult att ljuga, alla som köper korven hade fortsatt med det om man bara ändrat innehåll och förteckning, nu ska folk hata på lögnaren 😊

Vissa av oss föredrar ju att det som står på förpackningen oxå är det som levereras i produkten.
Det är ju ändå det vi betalar för.

Ett exempel:
Köper du den billigaste falukorven på marknaden så kanske den innehåller 40% nöt/fläsk. Du köper den och tycker att den smakar skit, så du väljer att köpa en annan med mer nöt/fläskkött.
Då vill man ju gärna att nån som påstår sig ha 70% kött i sin korv oxå har det och inte istället ligger på 30%. Det är ett ljug men man vet oxå att falukorv kan innehålla vilket skit som helst. (Jag gissar att man inte ens vill veta hur alla tillverkare gör).

Ska man finna sig i det eftersom att man vet att falukorv inte är en lyxprodukt?
Citera
2026-05-20, 13:17
Medlem
Citat:

Den lilla smaken som det möjligen ger går säkert att få fram via andra smakförstärkare.

Mer E-ämnen till folket!
Citera
2026-05-20, 13:18
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Det håller jag med dig om. Dom har säkerligen ändrat annat i receptet också. Dom har ju smugit i kycklingkött i wienerkorvar och prinskorv i produkter under namnet HärrydaKarlsson...

Något lurt är det i alla fall, annars hade inte det blivit sånt liv om det och det är bra att det kommer fram.
Senast redigerad av Njursaltare 2026-05-20 kl. 13:21.
Citera
2026-05-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Innan diskussionen om nötkött eller inte nötkött så var hundratals överens om att korven smakar annorlunda sedan Vaggeryds Chark köptes upp av Härryda Karlsson. Den upplevdes fetare än vanligt och hade annorlunda smak. Utöver att de bytt skinn som VDn hävdade var enda skillnaden. Efter det kom "anonyma röster inifrån" företaget som påstod att de inte längre hade nötkött i korven, och sedan rullade det bara på.

Så "drevet" startade inte med avslöjandet, utan att folk tyckte att något var off med smak och konsistens.

Precis, folk som viftar bort detta som "inte viktigt" eller "spelar väl ingen roll det är bara 2%" förstår inte allvaret!!!

För att göra ett tillägg i ditt första inlägg, i södra Sverige är Vaggeryds en trygghet, det spelar ingen roll att den är 30% dyrare än scans, alla jag pratar med i södra Sverige som har Vaggeryds, väljer inget annat, för det smakar absolut bäst. Falukorv, lantkorv, grillkorv, världsklass.
Detta är ett svek på högsta instansen. Tagit 60 år för dom att bygga upp det fina varumärket dom hade, 6 månader att förstöra det... vilken katastrof.
Citera
2026-05-20, 14:15
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ett tips, markera den text du är intresserad av och högerklicka på den och välj "Sök på Google" så klarar du dig bra på egen hand.
Så du ljög rakt av. Nice! Hahaha!
Citera
2026-05-20, 14:19
Medlem
Sunimods avatar
Jag tror det är rätt enkelt.
Man använder samma kvarn till att mala nötkött som att mala fläskkött till falukorven. Det finns då rester kvar från nöt och man har pliktskyldigast angett att det kan finnas rester av nötkött i korven. Troligen inte för att det ska verka bättre med nöt utan enbart rester.

Här i Sverige är vi petnoga med vad vi får i oss men sedan åker vi på semester och äter utan att bry oss.

Undrar hur många som varit i Thailand och brytt sig om vad det är för kött i det ni äter.

Inte ens i Sverige bryr sig många om ifall det är svinkött i kebab pizzan.
Senast redigerad av Sunimod 2026-05-20 kl. 15:11.
Citera
2026-05-20, 14:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Ni förstår nog inte hur mycket 2% av något är när det kommer till smak. Prova byta ut det med 2% salt eller socker så ska ni se att det gör skillnad. Nog för att nöt har en mindre kick i smaken, men då det blir en krydda i kombination med annat är det uppenbarligen märkbart!

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Det håller jag med dig om. Dom har säkerligen ändrat annat i receptet också. Dom har ju smugit i kycklingkött i wienerkorvar och prinskorv i produkter under namnet HärrydaKarlsson...

Något lurt är det i alla fall, annars hade inte det blivit sånt liv om det och det är bra att det kommer fram.
Citera
2026-05-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tror det är rätt enkelt.
Man använder samma kvarn till att mala nötkött som att mala fläskkött till falukorven. Det finns då rester kvar från nöt och man har pliktskyldigast angett att det kan finnas rester av nötkött i korven. Troligen inte för att det ska verka bättre med nöt utan enbart rester.

Här i Sverige är vi petnoga med vad vi får i oss men sedan åker vi på semester och äter utan att bry oss.

Undrar hur många som varit i Thailand och brytt sig om vad det är för kött i det ni äter.

Inte ens i Sverige bryr sig många om ifall det är svinkött i kebab pizzan.

Lägg ner dina teorier! Är inte nåt litet julpyssel och göra korv utan vi snackar 100 tals kilo i stöten. Märkligt att så många fått korvar som inte smakar som innan. Nu är det en B produkt helt enkelt och blir lite tveksam till om de klarar ðetta tyvärr. Vaggeryds Chark var ett välrenommerat företag men nu är det och kravlar på botten mycket tack vare en dryg och ljugande VD. Är rätt många som jobbar där så deras ev frånfälle kommer märkas i byn.
Citera
2026-05-20, 16:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Lägg ner dina teorier! Är inte nåt litet julpyssel och göra korv utan vi snackar 100 tals kilo i stöten. Märkligt att så många fått korvar som inte smakar som innan. Nu är det en B produkt helt enkelt och blir lite tveksam till om de klarar ðetta tyvärr. Vaggeryds Chark var ett välrenommerat företag men nu är det och kravlar på botten mycket tack vare en dryg och ljugande VD. Är rätt många som jobbar där så deras ev frånfälle kommer märkas i byn.
Lär dig att man måste ange vad maten innehåller. Tänkt det omvända att man kört fläskkött före nötkött så kommer en del "avlida" om de får reda på att det kan finnas fläskkött i det de ska äta.

Men vem i hela friden äter falukorv numera.
Äcklig skit med fett och utfyllnad.
Max 45% kötthalt.
Då kommer allt som kan kallas "kött" med.

Innehålla potatismjöl, vatten, salt, kryddor och konserveringsmedel. Förutom fet gris.

Är du så fattig att du inte har råd med riktig mat?

Idag blir det närproducerad nöt i forma av entrecote på grillen här i sommarstugan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in