2026-05-20, 09:26
Medlem
Njursaltares avatar
Fruktansvärt!!!

HärrydaKarlsson som köpt Vaggeryds Chark har även förstört flera av sina egna gamla fina produkter genom att tillsätta kycklingkött bland ingredienserna!!!

Ett sånt jävla fusk! Generationer av kunder har älskat prinskorvar och wienerkorvar från Härryda och nu gör man bort sig igen genom att förstöra Vaggeryds Falukorv!

Bli inte förvånad om det snart läggs till kycklingkött i Vaggeryds Falukorv.

Företaget måste gå tillbaka till originalrecepten annars kommer dom förhoppningsvis att bojkottas totalt!

Jag hoppas så många som möjligt kontaktar ICA och ser till att deras produkter tas bort ur det centrala sortimentet!
Citera
2026-05-20, 09:29
Medlem
Finns det ngn sanktion från myndigheter när företag har fel i sin innehållsförteckning?
Citera
2026-05-20, 09:30
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosesjr
Kan ju lika gärna vara missnöj anställd/ anställda som började .
Sen var drevet igång
Du har inte fattat mycket!
Klagomålen kommer från kunder!

Som sagt så har ägaren HärrydaKarlsson stoppat i kycklingkött i wienerbröd och prinskorv under sista tiden vilket helt har förstört både konsistens och smak!

Jävla idioter som kommer märka av detta svek.
Citera
2026-05-20, 09:34
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror snarare att det handlar om att någon typ insider, kanske leverantör av nöt som nu inte längre får leverera, eller någon i korvfabriken som reagerat.

Jag verkligen avskyr företag som myglar och försöker lura sina konsumenter, och här är det så förbannat småaktigt. Hoppas verkligen att det kommer svida för herr Karlsson, att smålänningarna visar att de avskyr att bli lurade, även om det bara handlar om en skitsak - luras man om småsaker, då luras man med allt, inte bara mot konsumenter, utan även mot leverantörer och anställda.

Det verkar som att Vaggeryds chark såldes till Härryda Karlsson Korv i november förra året, och de verkar inte ha samma moral och uppriktighet mot sina kunder som de tidigare ägarna, Johan, Fredrik och Christer Gustavsson.

Det ser ut att vara Marcus Karlsson, VD för Härryda Karlsson Korv som medverkar i filmsnutten.

Artikel i JP om försäljningen, med bild på de gamla ägarna och den nye Marcus. https://www.jp.se/naringsliv/vaggeryds-chark-saljs-korvjatte-i-goteborg-ny-agare/

Tycker det är utmärkt när fusk kommer fram. Företagare ska inse att det inte lönar sig att lura oss konsumenter.

Edit: En Fred Karlsson verkar vara "huvudman" för bolaget, och för några till, https://www.bolagsfakta.se/19510228-Fred_Henrik_Karlsson_Goteborg/_i9NWB97CWp9EADslSdeok30SGrTGor3x7Xba-GZUgs
Fred är far till Marcus. Fred ärvde företaget som startade 1918 tror jag.

Dom hade underbar korv tills lille gnider Marcus började med sina idiotier. Han tror väl han är en flashig företagsledare den idioten.

Hur faaaan kan pappa Fred tillåta detta????
Citera
2026-05-20, 09:36
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Varför har 2% nöt varit viktigt?

Innan diskussionen om nötkött eller inte nötkött så var hundratals överens om att korven smakar annorlunda sedan Vaggeryds Chark köptes upp av Härryda Karlsson. Den upplevdes fetare än vanligt och hade annorlunda smak. Utöver att de bytt skinn som VDn hävdade var enda skillnaden. Efter det kom "anonyma röster inifrån" företaget som påstod att de inte längre hade nötkött i korven, och sedan rullade det bara på.

Så "drevet" startade inte med avslöjandet, utan att folk tyckte att något var off med smak och konsistens.
Citera
2026-05-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Fred är far till Marcus. Fred ärvde företaget som startade 1918 tror jag.

Dom hade underbar korv tills lille gnider Marcus började med sina idiotier. Han tror väl han är en flashig företagsledare den idioten.

Hur faaaan kan pappa Fred tillåta detta????
Det är väl inte alls säkert att han har gjort. Han kanske har blivit lika överraskad som du och jag.
Citera
2026-05-20, 09:37
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Typ samma hände ett charkföretag här på Västkusten.

De tillverkade bla mycket populära och goda hotdogs.

Men ekonomin var lite ansträngd, då byttes en viss procent i korvköttet ut mot billigare kycklingkött.

Tror faktiskt de var så ärliga att de åtminstonde skrev kycklingkött på paketen men...

Hur som helst, det blev ett jäkla liv på kunderna, korvarna smakade "skit" sa dom och försäljningen rasade.

Slutade med att det anrika företaget gick i konkurs.

Konkursboet blev sedan uppköpt och kycklingköttet togs bort, originalreceptet återinfördes.
Hoppas samma sak sker med HärrydaKarlsson som med Rydbergs. Rydbergs korvar är nu kanongoda!
Citera
2026-05-20, 09:40
Medlem
Citat:
Med bara 2% är det ju inte ens säkert att det fördelar sig jämnt i smeten, dvs inte säkert att det syns i analysen av enstaka korvar.

Sen vet jag inte vad reglerna är gällande innehållsförteckning. Kanske räcker det att innehållet i snitt över ett år är 2%? Dvs vissa satser får mer, andra mindre, beroende på inköp och tillgång, som lär variera.

Så det är ju inte ens säkert att dom ljuger. Förstår inte att man kan bli upprörd över en sån här sak. 2%... helt försumbart.
Det märks att du inte tappar förtroendet speciellt lätt. Hoppas inte det drabbar dig i livet på andra sätt. Eller så har du helt andra motiv till att du skriver som du gör.
Citera
2026-05-20, 09:47
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Härryda-Karlsons falukorv gillade jag mycket länge, men tyckte att den smakade "Mamma Scan" efter kanske 2020. -OK men inte som förr.

Vaggeryds falukorv har jag aldrig smakat.

Om jag inte minns fel så hade Härryda-Karlsson fläsk och nöt i fallande ordning förr. 70% kötthalt, Scan hade 56. Nu har korven fläsk, vatten, nöt..

OK att det är mindre nöt numera, nötkött är bristvara efter Putin etc, men det är inte OK...
Förr, alltså kanske 1980-ish så hade "falukorv" fakenamn som "Korvett", "middagskorv", "Lantkorv" men det var för att folk ville ha billig korv att steka. Falukorven var falukorv, de andra korvarna "falukorvsliknande". Men det var inget fake på den tiden, vad jag vet. Pratar om 70-80-talen. 2% nötkött nu är ju fy skam! (Eller 0%)
Håller med 100%

HärrydaKarlsson hade även en Medisterkorv som var väldigt god, men den har arvtagaren/sonen Markus också tagit bort.

Falukorven är inte i närheten av vad den varit.

Låt oss alla kontakta ICA så även dom sätter åt Härryda Karlsson.
Citera
2026-05-20, 09:49
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
EU:s krav på innehåll i falukorv:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011XC0827(02)

Alltså måste den inte innehålla nötkött.
Det är ju inte alls det tråden handlar om!

Smaken är förändrad och en av de tidigare ingredienserna finn inte i korven trots att den anges i innehållsförteckningen. Det är det saken gäller.
Senast redigerad av Njursaltare 2026-05-20 kl. 10:08.
Citera
2026-05-20, 09:51
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Varför har 2% nöt varit viktigt?

Enligt mig saknar det betydelse om korven innehåller 0% eller 2%.

För att det ens ska märkas på smak och konsistens lär det ju behövas minst 20%.
Varför tror du folk börjat klaga????

Fattar du inte att smaken har förändrats?

Inget i tråden handlar om att man känner saknad av 2% nötkött! Hur kan du ej förstå det?
Citera
2026-05-20, 09:54
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Du har inte fattat mycket!
Klagomålen kommer från kunder!

Som sagt så har ägaren HärrydaKarlsson stoppat i kycklingkött i wienerbröd och prinskorv under sista tiden vilket helt har förstört både konsistens och smak!

Jävla idioter som kommer märka av detta svek.

Du som är så duktig kan ju då ge namn på dessa kunder då .
Så kan vi ute slutat stt dom inte är eller varit anställd

Eller är du bara stor i orden liten på jorden 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in