2026-05-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Det är ju onte alls det tråden handlar om!

Smaken är förändrad och en av de tidigare ingredienserna finn inte i korven trots att den anges i innehållsförteckningen. Det är det saken gäller.
Mitt svar gällde ett påstående att det ska finnas minst 2 % nötkött i falukorv.
Citera
2026-05-20, 10:10
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosesjr
Du som är så duktig kan ju då ge namn på dessa kunder då .
Så kan vi ute slutat stt dom inte är eller varit anställd

Eller är du bara stor i orden liten på jorden 🤔
Om du hade orkat läsa om Vaggeryds Chark så hade du sett flertalet personer med namn i intervjuer så då hade kanske även du förstått...

Det är ju folk i facebookgrupper och intervjuer i JönköpingsPosten, så nog är jag stor i orden, det kan du ge dig fan på!

Konspirationsteorier
Senast redigerad av Njursaltare 2026-05-20 kl. 10:12.
Citera
2026-05-20, 11:31
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Det sägs ju att den som besöker en korvfabrik aldrig någonsin äter korv igen.

Pff, jag har jobbat på Scan inom ''smeten'' där man gör smeten till korvarna :P .. jag äter korv till och från, inga problem.

Det är bra att man använder nästan hela djuret så minimalt med svinn förekommer.

Och när dom röker korvarna, MMMM man blir hungrig oavsett hur det stinker när dom tömmer tarmarna till korvarna
Citera
2026-05-20, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Varför tror du folk börjat klaga????

Fattar du inte att smaken har förändrats?

Inget i tråden handlar om att man känner saknad av 2% nötkött! Hur kan du ej förstå det?

Olika bitar av en gris har också olika smak.

Det är ju vanligt att innehållsförteckningen på korv bara säger "nöt och fläsk" och en procentsats. Eftersom proportionerna antagligen varierar. Om smaken på korven ändrats kan det ju helt enkelt vara kryddorna, eller att de använder andra bitar av fläsk. Låter korkat att fokusera på 2% nöt här. Alla som lagat mat vet att fetthalten på fläskköttet man använder ger stor skillnad.
Citera
2026-05-20, 11:41
Medlem
Karmans avatar
Måste de vara två offentligt finansierade journalister för att genomföra det här enkla reportaget?

Visst är det fel att inte märka korrekt, men lite griskött skadar väl inte heller?
Citera
2026-05-20, 11:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du förstår inte. De ljög i innehållsdeklarationen och sedan med sina förklaringar.

Om det är 2% nöt i eller inte spelar troligen ingen roll, så varför mygla och fuska för konsumenterna, som är de som gör att fabriken ens står kvar?

Fan ta den typen av företag. Fuskar de med sånt så fuskar de troligen med annat, blåser leverantörer, fuskar vid livsmedelskontroller, strular med löner, struntar i personalen med mera.

Företag som fuskar ska man akta sig för, kanske speciellt när det gäller en sådan här skitsak.
Så lite som 2% märks ju inte. Det hela verkar mesta vara trams, ur båda parters synvinklar.
Citera
2026-05-20, 11:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag litar minst på honung. Allt som påstår sig vara honung är i regel socker.

Jag trodde att man ändå kunde lita på korv. Men nu litar jag inte på innehållet i korv.
Köp honung av svenska privata biodlare. De vet vad de håller på med. Säljs tex på "bondens marknad" i Stockholm.
https://bondensegen.com/stockholm-katarina-bangata/
Citera
2026-05-20, 12:10
Medlem
Kottsmors avatar
Vaggeryds Chark är utöver Swedese an av få saker Vaggerydsborna har att vara stolta över.

Att tidigare ägarna sålde fabriken till Härryda var skandal, att ingen från kommunen hade åsikter är skandal och att de nu börjat ändra i recepten är fruktansvärt.

Det absolut värsta är dock att nya ägarna nekar och blåljuger om att inget ändrats i produktionen.

Vi som bor i kommunen är så ledsna och besvikna över detta totala svek.

Vaggeryds Chark är död. Länge leve Vaggeryds Chark.
Citera
2026-05-20, 12:20
Medlem
Detta är lite värre än vad ni tror. Falukorven smakar inte gott längre helt enkelt. Är fler av korvproduktetna de ändrat på! Butiker runt om i länet frågar på FB sina kunder vad de tycker och svaren är rätt lika: Byt leverantör av tex Falukorven och min killgissning är att Nässjö Chark tar rejäla andelar. Frågan är om Vaggeryds Chark hämtar dig från detta med en ljugande VD.
Citera
2026-05-20, 12:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Vart är källan till din text? Det ser ut som du lagt till text själv?
Ett tips, markera den text du är intresserad av och högerklicka på den och välj "Sök på Google" så klarar du dig bra på egen hand.
Citera
2026-05-20, 12:25
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosesjr
Du som är så duktig kan ju då ge namn på dessa kunder då .
Så kan vi ute slutat stt dom inte är eller varit anställd

Eller är du bara stor i orden liten på jorden 🤔

Vad här det här för cpskadad jävla idiotinvändning?

"du ska ge mig namn, annars är detta en iscensatt false flag inifrån företaget", skrev han ifrån sitt anonyma flashbackkonto.

Återkom med vad du vill, så kommer resultatet nog ändå vara att du är en pladdrande idiot.
Citera
2026-05-20, 12:40
Medlem
Njursaltares avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/det-doljer-sig-i-falukorven-fran-vaggeryd-test-avslojar-fusket

Reportage som visar utfört test som påvisar frånvaro av nötkött!

Citat
"För två veckor sedan rapporterade vi om kritik i sociala medier mot falukorven från Vaggeryds Chark. Många tyckte att korven inte smakade som tidigare. Källor med insyn i produktionen uppgav för SVT att orsaken var att de nya ägarna tagit bort nötköttet, trots att det står med i innehållsdeklarationen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in