Citat:
Ursprungligen postat av
cinmik
Varför skulle det vara tokigt att benämna gruppen följare för just följare?
Det var inte vad jag sa.
Som grupp, följare, har personerna bara betydelse då de agerar tillsammans med den de följer.
Låt säga att jag går ut på TikTok och kritiserar Cissi Wallin för att hon ljuger om att Joakim Lundell skulle vara en torsk. Gör jag det då i egenskap av att vara Motvikts följare? Eller Joakims följare? Eller Anjos följare? Eller Polisens följare? Eller Donald Trumps följare? Eller i egenskap av att vara Cluee's följare?
Det saknar alltså helt betydelse, det betyder ingenting. Jag kanske inte ens följer Joakim Lundell? Jag kan kritisera Cissi Wallin ändå, för att jag bara ogillar att folk hänger ut andra, som inte har köpt sex, som torskar? Det är helt enkelt inte relevant vilka jag följer. Det är inte en egenskap som definierar mig som person, och inte något som spegler mina åsikter, och inte heller något som på något sätt styr mig eller påverkar mina handlingar.
Därför anser jag att det inte går att ta någon som babblar om "hans rabiata kärringföljare" på allvar, det är helt enkelt inget seriöst resonemang och hela diskussionen är bara trams.