2026-05-18, 13:55
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
En stor andel väljare tycker att klimatfrågor är viktiga och är missnöjda med den nuvarande regeringens politik på området. Att MP inte har ännu större framgångar är märkligt, sett till trenden i övriga europa.
Problemet är ju att MP själva inte bryr sig om miljö eller natur... det går inte göra det och samtidigt vurma för invandrare och invandring. De måste välja men klarar inte det.
Citera
2026-05-18, 13:56
Medlem
Torsuss avatar
Det känns nästan som om Svenskarna lider kollektivt av Stockholmssyndromet
Citera
2026-05-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Det finns många förklaringar. Här hittar man de mest fanatiska förespråkarna för fri invandring, det finns nästan ingen annan plats för dem. Här hittar man de mest radikala feministerna. Och även människor som ser det som sitt moraliska ansvar att rädda världen. Även förstagångs-Greta väljarna. Och pro-samer. Det är en relativt stor minoritet av befolkningen.
Hmm, samer har av hävd oftast röstat M. Vet inte om det har ändrats nu. Pro-samer vet jag inte vad det är. Pensionerade samer?
Citera
2026-05-18, 14:00
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad menar du med ”korkade Stockholmare”? Utbildningsnivån är överlag betydligt högre i Stockholm än ute på landsbygden men det kanske inte har nåt med intelligens att göra?

Lustigt att du nämner utbildning som ett tecken på intelligens. Det har ju både V och MP och S ofta propagerat för i debatter, att det är just de välbeställda (rika) som har störst möjlighet att läsa vidare. Det är de välbeställda föräldrarna som propsar på att barnen ska läsa vidare; inte tvärtom.

Med din logik har folk i länder med låg utbildningsnivå lägre iq. Jag undrar just i vilka länder på jorden där utbildningsnivån är låg.

Det låter rasistiskt om du frågar mig.
Senast redigerad av Bajjamannen87 2026-05-18 kl. 14:09.
Citera
2026-05-18, 14:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det känns nästan som om Svenskarna lider kollektivt av Stockholmssyndromet
Det är en bra liknelse. Skurken satte öglor av snören kring halsarna på personalen i banken så att de skulle strypas, och efteråt tyckte den kvinnliga personalen synd om skurken och ville hjälpa honom. Exakt samma beteende som MP.
Citera
2026-05-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Både England och Tyskland har MP gått framåt extremt sista året, det är märkligt eftersom miljörörelsen i princip förstört ekonomin i de båda länderna. Men visst kan samma sak hända i Sverige med MP. Jag är dock nyfiken på varför en enda människa i Tyskland fortsätter att rösta på MP. Kanske ger svaret på den frågan även svaret på varför MP gått framåt i Sverige utan att ha tillfört svenskarna något alls under sin regim i 8 år.

Jag utmanar alla i tråden att nämna ETT ENDDA BESLUT som MP varit med om när de styrde 2014-2022, som inte nästan alla svenskar hatar och som inte Högern fått radera. Ett enda.

En vanlig analys är ju att MP i sverige tog ganska mycket skada efter att ha ingått i en regering där de fick böja sig mycket för sossarna. Gemensamt för dessa partier är ju att de är ganska unga ideologier, grundade i gräsrotsrörelser som ursprungligen inte har en given plats på höger-vänsterskalan. Jag tror att det är en anledning till att deras genomslagskraft varierar i olika länder som annars är jämförbara.

Att din analys är att MP förstört sveriges ekonomi tror jag inte så många av deras potentiella väljare delar, så oavsett vad man tycker om den saken så är det nog inte så relevant för att förstå vilka push/pull-faktorer som påverkar deras väljarbas. Jag har själv inget intresse av att försvara deras regeringsinsats, men vill man förstå varför deras stöd ser ut som det gör så är det nog en mer komplex fråga än tex. att ''folk är lurade'' (vilket man kan hävda om alla politiska motståndare).

Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Problemet är ju att MP själva inte bryr sig om miljö eller natur... det går inte göra det och samtidigt vurma för invandrare och invandring. De måste välja men klarar inte det.

Det jag skrev ovan täcker nog in även den här repliken.
Citera
2026-05-18, 14:09
Medlem
DaEzzs avatar
MP har ju fått en rejäl boost de senaste månaderna pga Trump´s praktfiasko f f a Hormuz/Iran som lett till skenande oljepriser. Rätt eller fel så ger många väljare politisk cred till MP för att de i många år framhållit riskerna med att vara allt för beroende av fossila bränslen, och om det är 7,9% nu så kommer det att vara tvåsiffrigt vid valet i det fall att krisen förvärras till den mån att det kan börja handla om ransoneringar och andra tvångsåtgärder även i Sverige under sommaren/hösten. För MP är det bara att tacka och ta emot.
Citera
2026-05-18, 14:12
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det skulle utan problem kunna finnas rent vatten och tillräckligt med mat till alla på jorden om vi satsade på det i stället för till exempel militärindustrin. Det är såklart naivt önsketänkande men i teorin är det möjligt.
Jo, klart att en evighetslång fred på jorden skulle frigöra enormt kapital samt lösa en väldans massa problem. Men i den verklighet vi lever i är det inte så. Väpnade konflikter kommer alltid att uppstå, och det finns aldrig garantier på långvarig fred.

Så man får förhålla sig till verkligheten istället.
Citera
2026-05-18, 14:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Du talar emot dig själv. Du skriver att vi konsumerar mer naturresurser än vad som hinner komma tillbaka. Du ser inte att det finns ett samband mellan många människor och ett stort behov av naturresurser?

Inte nödvändigtvis. Problemet är inte antalet människor utan hur vi konsumerar och utvinner resurser. Vi skulle utan problem kunna föda alla människor som nu bor på jorden utan att nöta ner planetens tillgångar om vi bara ville.
Citera
2026-05-18, 14:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Lustigt att du nämner utbildning som ett tecken på intelligens. Det har ju både V och MP och S ofta propagerat för i debatter, att det är just de välbeställda (rika) som har störst möjlighet att läsa vidare. Det är de välbeställda föräldrarna som propsar på att barnen ska läsa vidare; inte tvärtom.

Med din logik har folk i länder med låg utbildningsnivå lägre iq. Jag undrar just i vilka länder på jorden där utbildningsnivån är låg.

Det låter rasistiskt om du frågar mig.

Jag har överhuvudtaget inte nämt iq eftersom det inte har med saken att göra.
Citera
2026-05-18, 14:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jo, klart att en evighetslång fred på jorden skulle frigöra enormt kapital samt lösa en väldans massa problem. Men i den verklighet vi lever i är det inte så. Väpnade konflikter kommer alltid att uppstå, och det finns aldrig garantier på långvarig fred.

Så man får förhålla sig till verkligheten istället.

Självklart men nu var det ordet ”överbefolkning” som jag argumenterade emot.
Citera
2026-05-18, 14:17
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Extremismen breder ut sig. Men MPs stöd spelar inte så stor roll. Blir Socialdemokraterna statsbärande parti så tar MP plats i regeringen och verkar få igenom det mesta av sin politik. Därför är en röst på S en röst på MP.
Fast det är väl precis tvärtom. MP har tendensen att sälja ut sin politik i utbyte mot att få sitta med i finrummet. Man började tappa stort när man satt i regeringsställning. Ett exempel var väl också när Helden valde att gå in i samarbete med alliansen i Stockholms olms kommun och som belöning fick några cykelbanor som troligen kommit till ändå.

Generellt gäller att de mindre partierna förlorar på att sitta i en regering eftersom de tvingas ge upp det mesta av sin politik.

Som jag skrev tidigare så borde frågeställning vara varför MP i många år gjort så dåliga val jämfört med många av sina systerpartier i.Europa som driver i princip samma frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in