2026-05-18, 13:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Så, att MP får höga siffror gör att färre röstar på S och således blir det fortsatt Tidö-regering efter valet.
Det är nog riktigt, ett starkt MP ger ett svagt S eller V. Jag har svårt att se att någon från KD L M SD hoppar över till extremistpartiet på andra sidan.

Så ju starkare MP desto mindre risk för Maggan vid makten. En miljöpartist med självförtroende kan man inte ens prata med.
Citera
2026-05-18, 13:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
Man måste också komma ihåg att Flashback och internet i sig inte är representativt för Sveriges befolkning i helhet även om det låter så.
FB är betydligt mer "vanliga Sverige" än de flesta politiska debatter och de flesta dagstidningar.
Citera
2026-05-18, 13:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Exakt, vi är överbefolkade.
Hade vi varit hälften så många så hade naturresurserna kanske räckt samtidigt som vi slutade tillverka massa billigt skräp och har som hobby att handla skräp.

Nej. Hade vi varit hälften så många hade naturresurserna bara räckt dubbelt så lång tid. Men visst - går vi tillbaka typ 10.000 år så var vi så få att naturtillgångarna alltid hann komma tillbaka hur mycket vi än konsumerade.

Vi är ändå inte överbefolkade på jorden i dag om vi ser till att alla kan leva bra liv och få i sig tillräckligt med näring och naturen skulle ändå hinna återhämta sig. Men precis som du varit inne på så överkonsumerar vi nåt helt otroligt och då pajar systemet på sikt.
Citera
2026-05-18, 13:24
Medlem
Klarlacks avatar
Jag kommer troligtvis rösta SD i riksdagsvalet 2026 men sedan 2018 har MP fått min röst i kommun & landsting pga SDs bisarra miljöpolitik. Risk finns att jag lägger riksrösten på M istället.
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Hoppas siffrorna stämmer. Då betyder det att Tidöidioterna gör ett katastrofval i höst. Själv kommer jag rösta V eftersom det nog är det värsta jag kan göra i förrädarSDs ögon. He,he,he😎

Är det någon som sett Ulf Kristersson på länge förresten?
Kristersson var igår på framsidan av tidningen när han träffade EUs chef och Indiens statsminister Modi i Göteborg (som styrs av S). Sett en tidning på ett tag?

Annars tar Kristersson en paus och naturligtvis kommer han att gynnas av det i opinionen. Han är ingen valvinnare annat än som ganska diskret statsman.

Intressant att du totalt saknar ideologi och samhällssyn när du röstar. Du vet bara att du är emot något. Som precis råkar ha räddat Sverige från tiggare och flyktingar. Du har alltså klassiskt vänstertänk: jag bryr mig inte om vad jag får bara jag raserar samhället.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-18 kl. 13:27.
Citera
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Är det någon som sett Ulf Kristersson på länge förresten?

Han var i Göteborg igår och det uppmärksammades stort i media.
Citera
2026-05-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
FB är betydligt mer "vanliga Sverige" än de flesta politiska debatter och de flesta dagstidningar.

Bevisligen inte. De röster som hörs mest på flashback är ju de typiska 'WT-folket'. Arbetslösa och konspiratoriska utan arbete som spammar ut inlägg då andra jobbar. Reddit är också väldigt stora och mer vänster så sanningen är förmodligen något mellanting
Citera
2026-05-18, 13:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
Bevisligen inte. De röster som hörs mest på flashback är ju de typiska 'WT-folket'. Arbetslösa och konspiratoriska utan arbete som spammar ut inlägg då andra jobbar. Reddit är också väldigt stora och mer vänster så sanningen är förmodligen något mellanting
Vilket bevis då tänkte du?

Du kan inte utgå ifrån att jag och andra på FB tillhör din samhällsklass.

Mitt påstående bygger på när jag själv började använda FB och Sverige var nerkört i botten ca 2015 eller så. Och det kommer fler och fler reportage om den tystnadskultur som styrde TV radio tidningar då, men vi vanliga fanns på FB hela tiden.

Om du ser vilka politiska trådar som skapats den senaste veckan så är den ganska lik de största rubrikerna i expressen och svd.
Citera
2026-05-18, 13:30
Medlem
glidan10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Flashback brukar generellt hata Miljöpartiet. Alla problem är pga MP. Energin, invandringen, ekonomin, trafiken. Allt är MPs fel.

Förra valet 2022 klarade MP med nöd och näppe 4%-spärren. Tack vare stödröster kom man till slut över spärren.

Ingen vill göra egna uppoffringar i den egna plånboken. MP vill att alla ska betala mer från sina egna plånböcker. Och det verkar ge resultat: MP har opinionsstöd på hisnande 7.9%. Det är den största ökningen av alla partier jämfört med valet 2022.

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Varför går Miljöpartiet så bra?

Detta är en riktad undersökning… kommer se annorlunda ut efter valet.
Citera
2026-05-18, 13:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej. Hade vi varit hälften så många hade naturresurserna bara räckt dubbelt så lång tid. Men visst - går vi tillbaka typ 10.000 år så var vi så få att naturtillgångarna alltid hann komma tillbaka hur mycket vi än konsumerade.

Vi är ändå inte överbefolkade på jorden i dag om vi ser till att alla kan leva bra liv och få i sig tillräckligt med näring och naturen skulle ändå hinna återhämta sig. Men precis som du varit inne på så överkonsumerar vi nåt helt otroligt och då pajar systemet på sikt.

Vi är fortfarande överbefolkade då det ofta är brist på vatten, mat och annat livsviktigt för många i vår värld. Bara för att det finns yta så behöver inte det betyda att du kan odla där, ha skog där, ha djur där osv.
Att vi nu dessutom kommit på iden att byta ut hela vårt transportsystem gör inte saken bättre även om nu den nya typen inte släpper ut lika mycke Co2 så kommer det ändå att släppa ut enorma mängder för att tillverkas.

Den mest miljövänliga saken är den som aldrig tillverkas.
Citera
2026-05-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kan inte utgå ifrån att jag och andra på FB tillhör din samhällsklass.

Mitt påstående bygger på när jag själv började använda FB och Sverige var nerkört i botten ca 2015 eller så. Och det kommer fler och fler reportage om den tystnadskultur som styrde TV radio tidningar då, men vi vanliga fanns på FB hela tiden.

Stämmer visserligen men påverkansoperationer och faktumet att vår demografi sitter mer på internet gör att vi låter större än vad vi är. Därför är trådar som dessa så chockerande för medelanvändaren. Mp ökar och högern tappar. Dystra sanningen är att medelsvensson inte är särskilt radikal och det inte kommer ske något större uppvaknande än det som redan skett.. Peaken är nådd.
Citera
2026-05-18, 13:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi är fortfarande överbefolkade då det ofta är brist på vatten, mat och annat livsviktigt för många i vår värld. Bara för att det finns yta så behöver inte det betyda att du kan odla där, ha skog där, ha djur där osv.
Att vi nu dessutom kommit på iden att byta ut hela vårt transportsystem gör inte saken bättre även om nu den nya typen inte släpper ut lika mycke Co2 så kommer det ändå att släppa ut enorma mängder för att tillverkas.

Den mest miljövänliga saken är den som aldrig tillverkas.

Det skulle utan problem kunna finnas rent vatten och tillräckligt med mat till alla på jorden om vi satsade på det i stället för till exempel militärindustrin. Det är såklart naivt önsketänkande men i teorin är det möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in