2026-05-17, 23:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tja, då kan man säga en liknande sak om unga män som röstar på SD.
De sitter i filterbubblor där de tror på enkla lösningar på komplicerade problem och att det hjälper att hata/förakta vissa grupper i samhället.
Samhället har vikit dem genom att inte få dem att se helheten och förstå att Alexanderhugg inte är en fungerande löning i verkligheten.
Nej, jag tror inte det. Många män klarar av att skilja mellan sak och person, samt har ett incitament att få samhället att vara tryggt och fungera. Jämför detta med kvinnor som röster mer baserat på känslor och gemenskap. Det är ett demokratiproblem helt enkelt - och det är mycket oroande (men som sagt inte oväntat som forskning visat).
Citera
2026-05-17, 23:25
Medlem
triptykens avatar
I undersökningen på sidan kan man klicka på ett parti och se vartifrån väljarna kommer och L, C, V och S verkar vara dom senaste (litet spännande är dom som gått över till V kommer från M, SD, och S... udda? )
Citera
2026-05-17, 23:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Flashback brukar generellt hata Miljöpartiet. Alla problem är pga MP. Energin, invandringen, ekonomin, trafiken. Allt är MPs fel.

Förra valet 2022 klarade MP med nöd och näppe 4%-spärren. Tack vare stödröster kom man till slut över spärren.

Ingen vill göra egna uppoffringar i den egna plånboken. MP vill att alla ska betala mer från sina egna plånböcker. Och det verkar ge resultat: MP har opinionsstöd på hisnande 7.9%. Det är den största ökningen av alla partier jämfört med valet 2022.

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Varför går Miljöpartiet så bra?

Folk röstade på SD och insåg att alla miljömål, strandskydd etc etc blev slaktade och pengarna hamnade inte i folkets fickor utan varje medlem i familjen Wallenberg fick statliga subventioner för att köpa en tredje båt och en fjärde helikopter istället.
Citera
2026-05-17, 23:35
Medlem
Fantens avatar
Folks minne är i sanning kort. Det kommer att se annorlunda ut på valdagen.
Citera
2026-05-17, 23:36
Medlem
shitholecitizens avatar
Det är väldigt enkelt för islamister att hjärntvätta miljömupparna i MP, och de är för öppna gränser, mer islam, osv. Därav kommer de bara att växa och Sverige kommer att få betala priset för dessa dumdjävlar. Samma tendenser i England att muslimer röstar grönt.
Citera
2026-05-17, 23:37
Medlem
Citat:
Flashback brukar generellt hata Miljöpartiet. Alla problem är pga MP. Energin, invandringen, ekonomin, trafiken. Allt är MPs fel.

För att svenskar är korkade idioter, i alla fall dessa svenskar.
Citera
2026-05-17, 23:42
Medlem
AndersPersson99s avatar
Enda alternativet är att folk är helt dumma i huvudet. Klimatet kommer i alla fall inte påverkas av MPs politik, däremot kommer det bli inflation, färre arbetstillfällen och ett sämre samhälle i allmänhet.
Citera
2026-05-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Sa de där forskarna som bosatt sig i ditt huvud nåt nu igen. Jävlar vad komiskt detta är. Kommer skratta tills jag somnar och vaknar nog med ett leende i morgon. Man ska väl inte driva med förståndshandikappade men i ditt fall gör jag ett undantag.
Han har rätt. Dessa unga kvinnor är fullständigt efter och bör inte få rösta.

Jag röstade själv på MP mitt första val.. Så jag talar från egen erfarenhet. Efter det röstade jag endast på SD.

Jag var noll insatt och gick efter önsketänkande och annat.
Senast redigerad av Pundedu 2026-05-17 kl. 23:59.
Citera
2026-05-17, 23:49
Medlem
Citat:

Det finns många förklaringar. Här hittar man de mest fanatiska förespråkarna för fri invandring, det finns nästan ingen annan plats för dem. Här hittar man de mest radikala feministerna. Och även människor som ser det som sitt moraliska ansvar att rädda världen. Även förstagångs-Greta väljarna. Och pro-samer. Det är en relativt stor minoritet av befolkningen.
Citera
2026-05-18, 00:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Enda alternativet är att folk är helt dumma i huvudet. Klimatet kommer i alla fall inte påverkas av MPs politik, däremot kommer det bli inflation, färre arbetstillfällen och ett sämre samhälle i allmänhet.

SD och M vann valet, slaktade miljöpolitiken och vi ligger nu långt efter dom flesta andra länder per capita. Ett riktigt nedsmutsar-land utan framtidsplaner. Och dom enda som gynnades var överklassen.

Inflationen värre än nånsin, arbetslösheten har gått upp, elen är rekord-dyr, bostad, maten rekord-dyr, fast skatten har sänkts på matjättarnas begäran.

MP har ett framtidshopp, det har inte Tidö.
Tidös politik går ut på att dom som sitter på toppen just nu ska få roffa åt sig och skita ner så mycket dom kan, oavsett hur mycket det kostar för alla andra.
Senast redigerad av Robokopf 2026-05-18 kl. 00:16.
Citera
2026-05-18, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
SD och M vann valet, slaktade miljöpolitiken och vi ligger nu långt efter dom flesta andra länder per capita. Ett riktigt nedsmutsar-land utan framtidsplaner. Och dom enda som gynnades var överklassen.

Inflationen värre än nånsin, arbetslösheten har gått upp, elen är rekord-dyr, bostad, maten rekord-dyr, fast skatten har sänkts på matjättarnas begäran.

MP har ett framtidshopp, det har inte Tidö.
Tidös politik går ut på att dom som sitter på toppen just nu ska få roffa åt sig och skita ner så mycket dom kan, oavsett hur mycket det kostar för alla andra.

Haha, klassisk vänstervriden!

Sverige har bland lägst utsläpp per capita i EU och västvärlden redan. Vi är inget "nedsmutsar-land", vi är snarast duktigast i klassen. Men MP-logik mer skatt och förbud löser allt, oavsett att det knappt märks globalt.

Inflationen? Den var nära 10% när Tidö tog över efter era år vid makten. Nu ligger den lågt.
Elen dyr pga decennier av MP/S-vind-mani som fuckat basen.
Arbetslösheten är hög,, stämmer.
Men det är vad som händer när man importerat lågproduktiv arbetskraft i massor.

"Överklassen" gynnades? Sänkta skatter på mat och bensin gynnar faktiskt vanliga människor, din clown.
MP:s "framtidshopp" är att alla ska frysa och cykla medan de själva flyger till klimatmöten.

Tidö fixar åtminstone verkligheten istället för känsla och skuld. 😂
Citera
2026-05-18, 00:33
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Frågan är vad som givit MP ett lyft just nu

Nu har jag bara en gissning. När även (L) kan tänka sig att regera med hjälp av stöd från facis...jag menar SD då finns inte så många borgerliga partier kvar att rösta på. Och C känns lite för tokiga, men väljaren vill heller inte rösta på V eller S, ja då återstår bara MP.

Tänker mig att det skulle kunna vara en del av förklaringen iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in