2026-05-16, 18:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Citatet existerar, är 100% säker att jag hört det. Det var endera från VM 90 eller 94, troligen England-Kamerun.

Hör på dig själv. ”100% säker” men minns inte vilket mästerskap, eller vilka Kamerun mötte. Vad är det som ger vad du tror sig minnas någon trovärdighet? Inte mycket
Senast redigerad av Clay Allison 2026-05-16 kl. 18:59.
Citera
2026-05-16, 20:48
Medlem
Ett måste är att göra en 30 min dokumentär om detta ämne!
Citera
2026-05-16, 22:57
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-6-7
Personen som "bara" skulle koppla in tv och videobandspelare för att bevisa att citat var sant skrev precis:

Då va det dags för sanningens ögonblick mina vänner. Jag ber verkligen om ursäkt för dröjsmålet! Mycket dåligt av mig, jag vet, jag skäms. Jag har då kollat på England-Kamerun VM 90, en fantastisk match, 90 minuter + förlängning. Jag satt som på nålar med spända öron och bara njöt av Hegerfors fenomenala kommentering. Ingen har någonsin varit i närheten av hur Arne kommenterade matcher. Nåväl, va citatet med. NEJ, det va det inte. Jag erkänner, jag hade fel, som så många andra här, så va snälla mot oss tack. Spydiga kommentarer undanbedes. Som sagt, jag erkänner att jag hade fel. Det kommer med högsta sannolikhet vara flera här som efter mitt "bevis" fortfarande vara lika tvärsäkra på att han sa det. Men det gjorde han alltså inte. Jag kommer lägga över matchen på datorn ifall någon skulle vara intresserad av en kopia, trots att han inte sa det kända citatet. Kan tillägga att jag även har alla Sveriges fyra slutspelsmatcher VM 94 inspelade.

Starkt av honom att erkänna att han hade fel iallafall istället för att bara försvinna tyst som en mus.
Citera
2026-05-17, 20:59
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Internet var nytt 1996. Det var så nytt att videor inte fanns. Det var porr i form av stillbilder, Lunarstorm och mail. Anekdoten nådde nog internet manga år efter boken skrevs.
Jag såg matchen, har hört storyn, har i många år trott att det yttrades men minns inte det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja - det blev ett problem med njosgroups när folk började skicka binära filer som inlägg.

Hur som helst fanns den här anekdoten på nätet före det att Anrell skrev om det i tidningen.
Aftonbladet där Anrell jobbade och skrev floskeltoppen var på internets framkant 1996. Har för mig att citatet hamnade i tidningen just 96 vilket betyder även nätet samtidigt. Hade det cirkulerat någon annanstans skulle knappast någon varit medveten om citatet. Svenska internet var inte direkt fullt med alternativa forum 94-95
Citera
2026-05-17, 21:03
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Starkt av honom att erkänna att han hade fel iallafall istället för att bara försvinna tyst som en mus.

Vi behöver inget erkännande vi visste redan han hade fel.
Citera
2026-05-17, 22:06
Medlem
Citat:
Fast hur många sparar inspelningar av nån random fotbollsmatch för ~35 år sedan där Sverige inte var med?
Det är inget bevis för att citatet inte skulle existera.

Minst en person, tydligen.

En kille på facebook hade ett VHS-band med matchen inspelad. Han tittade på den. Citatet finns inte med.

https://www.facebook.com/groups/558262805101870/posts/2058354741759328
Citera
2026-05-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Vi behöver inget erkännande vi visste redan han hade fel.

Ja, men han har något som ingen annan (vad jag vet) har: ett vhs-band med matchen inspelad.

Och där finns inget citat.

Den här tråden har funnits i typ tio år, jag tror inte att det här har hänt tidigare. Alltså att någon faktiskt hade ett band och tittade på inspelningen och berättade att citatet inte fanns med.
Citera
2026-05-23, 18:47
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Arne Hegerfors, VM-krönika 1982, 11:00-
"Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
youtube-klipp
källa: nomadic

Det kanske borde skapas en separat tråd om färgklickscitatet, för det förekommer nästan ordagrant i Göteborgs-Posten redan den 6 juni 1982: https://tidningar.kb.se/search?q=kamerun%20f%C3%A4rgklick&searchGranularit y=part&from=1982-01-01&to=1982-12-31

Extraknäckte Arne på GP 1982?
Citera
2026-05-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Det kanske borde skapas en separat tråd om färgklickscitatet, för det förekommer nästan ordagrant i Göteborgs-Posten redan den 6 juni 1982: https://tidningar.kb.se/search?q=kamerun%20f%C3%A4rgklick&searchGranularit y=part&from=1982-01-01&to=1982-12-31

Extraknäckte Arne på GP 1982?

Arnes bror Sture Hegerfors jobbade från 1972 på GP. Serietecknare. Mest känd för sina ordvitsar.

Inte otänkbart att Arne lånade lite från sin bror eller från andra ordvitsare.
Citera
2026-05-24, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ja, men han har något som ingen annan (vad jag vet) har: ett vhs-band med matchen inspelad.

Och där finns inget citat.

Den här tråden har funnits i typ tio år, jag tror inte att det här har hänt tidigare. Alltså att någon faktiskt hade ett band och tittade på inspelningen och berättade att citatet inte fanns med.

Och vad säger att han inte ljuger? Han kanske inte alls har nåt jävla videoband med hela matchen. Citaten existerar, Arne har ju själv erkänt det i intervjuer att han sagt det. Varför skulle han erkänna det om han inte sagt det?
Citera
2026-05-24, 07:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Och vad säger att han inte ljuger? Han kanske inte alls har nåt jävla videoband med hela matchen. Citaten existerar, Arne har ju själv erkänt det i intervjuer att han sagt det. Varför skulle han erkänna det om han inte sagt det?
För femtioelfte gången till alla efterblivna som du!:

NEJ. Arne erkände aldrig att han sagt det då han däremot erkände att han inte minns att han sagt det och bara hade fått det återberättat av andra.
Citera
2026-05-24, 08:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Och vad säger att han inte ljuger?

Allt.

Citat:
Han kanske inte alls har nåt jävla videoband med hela matchen.

Du har uppenbarligen inte sett skärmdumparna av själva bandet och uppspelningen av detsamma.

Citat:
Citaten existerar

Bara i textformat.

Citat:
Arne har ju själv erkänt det i intervjuer att han sagt det. Varför skulle han erkänna det om han inte sagt det?

Nej, det enda han har sagt är att han själv inte minns att han har sagt det men fått det berättat för sig att han gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in