2026-05-26, 12:21
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Han har fotograferat några av bilderna från matchen och publicerat.

Vi får väl se. Den här personen kanske digitaliserar bandet och lägger upp filen någonstans.

Var och vilken match?
Citera
2026-05-26, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Då kommer samma idioter ändå hävda att det redigerats bort av honom innan han publicerade den digitala kopian.

Självklart.

Det går dock att analysera ljudsignalen i inspelningen. Om man ska dölja en sådan redigering för en rutinerad ingenjör med signalbehandlingskunskaper, så krävs en hel del. Om man inte vet exakt vad man håller på med, blir det nära nog omöjligt.

Inte för att det kommer att påverka de som "vet att de hört det", för i det fallet är problemet psykologiskt, inte tekniskt.

Det är dock under alla förutsättningar ett stort steg framåt i denna historia, att nu (kanske) få tillgång till själva matchen utan att behöva gå till Kungliga Biblioteket.
Citera
2026-05-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Var och vilken match?

Bilderna finns i ett inlägg på facebook. Länk: (FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Matchen är England - Kamerun i VM 1990.
Citera
2026-05-26, 13:09
Medlem
Corwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
..Och hur vet vi att sekvensen då han säger repliken inte har censurerats bort i den digitala kopian?
Svt censurerar ju till och med Kalle Anka så då kan dom censurera bort detta också.

Disney har valt att klippa bort sekvenser ur deras gamla filmer, inte SVT. Är det Disney som "censurerat" Arne Hegerfors också?
Citera
2026-05-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corwood
Disney har valt att klippa bort sekvenser ur deras gamla filmer, inte SVT. Är det Disney som "censurerat" Arne Hegerfors också?

Varken Disney eller SVT klipper i det som en gång sänts ut.

Alla TV-sändningar i Sverige (som sänds via antennsignal i luften) tas emot och sparas av Kungliga Biblioteket.

Många i den här tråden verkar tro att det är SVT själva som arkiverar utsändningarna, och det kanske de gör, men det är ju inte det arkivet vi pratar om här, utan det som finns på KB.

På KB finns alla gamla "Kalle Anka på julafton", de är inte klippta på något sätt.
Citera
2026-05-26, 19:36
Medlem
Corwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Alla TV-sändningar i Sverige (som sänds via antennsignal i luften) tas emot och sparas av Kungliga Biblioteket.

Många i den här tråden verkar tro att det är SVT själva som arkiverar utsändningarna, och det kanske de gör, men det är ju inte det arkivet vi pratar om här, utan det som finns på KB.

På KB finns alla gamla "Kalle Anka på julafton", de är inte klippta på något sätt.

Jag vet och det var inte det jag menade.
Citera
2026-05-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corwood
Jag vet och det var inte det jag menade.

Utmärkt, och jag inser att jag borde skrivit detta som svar till en annan användare... jag får fixa det.
Citera
2026-05-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
..Och hur vet vi att sekvensen då han säger repliken inte har censurerats bort i den digitala kopian?
Svt censurerar ju till och med Kalle Anka så då kan dom censurera bort detta också.

Citera
Igår, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Vet bara att det var under tiden jag spelade mycket world of warcraft och vi satt och skrattade åt det i Skype. Måste varit runt 2007-2008 som klippet cirkulerade på youtube. Som sagt.. kan ha varit en förfalskning.

Är nog dessa kommentarer som är mest irriterande i denna tråden. Seriöst om nu detta klipp fanns och du visste inget om historen bakom detta, skulle ni seriöst finna detta något att skratta åt? Är ni efterblivna? Finns ju floskler som faktiskt är roliga som man kanske skulle flina åt i en sekund. Inte sitta och skratta åt som några idioter.
Citera
Igår, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Är nog dessa kommentarer som är mest irriterande i denna tråden. Seriöst om nu detta klipp fanns och du visste inget om historen bakom detta, skulle ni seriöst finna detta något att skratta åt? Är ni efterblivna? Finns ju floskler som faktiskt är roliga som man kanske skulle flina åt i en sekund. Inte sitta och skratta åt som några idioter.

Fattar ärligt inte vad du blir så upprörd över? Vi va runt 14 år gamla vid tillfället.. är det så svårt att tänka sig man hade omogen humor i den åldern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in