2026-05-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är vad många tror , men det handlar såklart om att 55 åringar har högre löneanspråk när de är mellan jobben. Arbetsgivarna ser inte erfarenhet som någon större fördel heller , trots att en 55 åring i allmänhet inte är lika hungrig längre så gör de färre misstag och där en taggat 30 åring springer iväg och utforskar på studs så känner en 55-åring till alla genvägar redan
Dessutom vet man att man har en 55 åring, troligtvis, anställd i ca 10 år medans en 30 åring "alltid söker nytt mer välbetalt jobb"
(Innan man ens lärt sig sitt nuvarande jobb)
Senast redigerad av tjanska 2026-05-17 kl. 16:12.
Citera
2026-05-17, 16:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Instämmer!
"Man anses helt enkelt ha gjort sitt i den åldern. Samtidigt ska vi då ha ett system som väntar i 15 år med att börja betala ut pensionen. Något är väldigt väldigt trasigt där."
Det här borde vara en valfråga.
Dvs hur vi vill hantera det faktum att många fler kommer att vara arbetslösa i framtiden.

Ja, det är som en badboll som bara trycks hårdare och hårdare under vattenytan. Jag minns kamrater som hade föräldrar som blev av med sina jobb under 90-talet. Stora bolag som Telia och Ericsson gjorde sig av med mycket personal. Det gjordes stora paket. Folk erbjöds avtalspension från 55 plus. Dvs arbetsgivare betalade pensionen upp till 61 år osv. Aldrig att sånt förekommer idag. Idag kallas det för arbetslinjen, men det finns inga jobb för dessa människor.
Citera
2026-05-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Men alla konton får sina pengar från samma moder.
Statens samlade intäkter.

De enda du kan säga är unikt pension är premiepensionkontot och tjänstepension.

Man kan aldrig veta med politikerna, de kan lika gärna få för sig att dra av allmän pension för att de ska ha råd att modernisera järnvägarna eller vad som helst, visst.

Men som det ser ut idag så påverkas inte den allmänna pensionen av de som aldrig jobbat och lyfter gatantipension+bostadstillägg
Citera
2026-05-17, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Snittlönen för en undersköterska ligger på drygt 30 tkr/mån. Ett vårdbiträde tjänar förstås mindre. Snittlönen i Sverige för alla ligger väl runt 40 tkr/mån. 50% av det ger 15-20 före skatt, eller 12-16 tkr efter.
Där jag bor kostar en etta över 10 tkr/mån. Då ingår inte el, bredband, hemförsäkring osv. Visst, man behöver inte bo där jag gör. Man kan slå upp ett tält i skogen osv. Min poäng är att pendionssystemet ger alldeles för lite pengar för att kunna leva på för stora delar av befolkningen.
Du har redan fått vilka alternativ som finns om du inte är nöjd. Går man i pension och det är en överraskning kan jag bara beklaga.
Alla som kan räkna förstår hur det ligger till och får planera för det under sitt yrkesliv.
Citera
2026-05-17, 16:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Du har redan fått vilka alternativ som finns om du inte är nöjd. Går man i pension och det är en överraskning kan jag bara beklaga.
Alla som kan räkna förstår hur det ligger till och får planera för det under sitt yrkesliv.

Jag vet hur det ligger till. Det gör säkert de flesta andra också. Problemet är inte att vi inte vet. Problemet är att vi är många som tycker att systemet suger. Jag tror det behöver reformeras i grunden. Teori och verklighet går inte hand i hand.
Citera
2026-05-17, 16:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag vet hur det ligger till. Det gör säkert de flesta andra också. Problemet är inte att vi inte vet. Problemet är att vi är många som tycker att systemet suger. Jag tror det behöver reformeras i grunden. Teori och verklighet går inte hand i hand.
Jo teorin och verkligheten stämmer exakt.
Hur man skulle vilja att det var och verkligheten blir däremot en chock för många.
Citera
2026-05-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Gör det? Jag får ju en viss pension beroende på hur mycket man har tjänat.
Visst men med mindre tärande och mer närande till pensionssystemet så hade din pension kunnat vara högre.
Citera
2026-05-17, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jo teorin och verkligheten stämmer exakt.
Hur man skulle vilja att det var och verkligheten blir däremot en chock för många.

I teorin ska man få pension när man blir för gammal för att arbeta. Då denna ålder infinner sig långt tidigare än systemmässig pensionsålder uppstår ett problem.
Hur ska den som förlorar jobbet som 57-årig fabriksarbetare agera tycker du? Något nytt jobb är det ju osannolikt att de får.
Citera
2026-05-17, 16:31
Medlem
Jag tycker att vi ska kräva tillbaka de pengar Socialdemokraterna i flera omgångar har stulit ur pensionsfonderna. Det uppgår väl till runt 500 miljarder i dåtidens värde. Töm LO strejkfonder, fastigheter och annan egendom de har. Pengar fanns men de försvann lika snabbt som en avlöning.
Citera
2026-05-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
"Problemet" idag är att man börjar jobba så sent efter diverse utbildningar, själv, och många i min ålder började jobba direkt efter nian eller efter 2-3 årigt gymnasium. (Fler år intjänade, 50 år i arbetslivet, samt längre tid av värdeökning)
Avsättningar sker via "löneutrymmet" så det blir lägre lön, börja i stället att spara inom ISK privat till pension och ha dessa tillgängliga (vid någon akut situation) i stället för inlåsta i systemet.

Det stämmer inte alls, de har ett ÖVERSKOTT när det kommer till a-kassorna.
De har skärt ner där och gett till de rika igen samtidigt som idioter som du klagar på arbetslösa, som du själv aldrig skulle anställa.
Citera
2026-05-17, 16:45
Medlem
Gubbens avatar
Man tjänar inte in sin egen pension. Utgifterna flyttas bara fram hela tiden. Om du ska få pension måste det finnas någon som jobbar och betalar åt dig. Klart det blir mindre och mindre. Rena pyramidspelet.
Citera
2026-05-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det stämmer inte alls, de har ett ÖVERSKOTT när det kommer till a-kassorna.
De har skärt ner där och gett till de rika igen samtidigt som idioter som du klagar på arbetslösa, som du själv aldrig skulle anställa.
Handlar om pensionen inte A- kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in