2026-05-17, 13:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Nuläget är ungefär följande: (Alla behöver inte hålla med, men jag tror de flesta håller med om huvuddragen).

Pensionssystemet är totalt underfinansierat. För att folk ska få en däglig pension så höjs hela tiden pensionsåldern. Jag som 70-talist har en norm/riktålder på 70 år för att börja plocka pension. Samtidigt finns det inte en käft som vill anställa en 60-åring. Redan som 50 börjar det bli svårt att få ett nytt jobb, men problemen stannar inte där.

De flesta kan bara räkna med att få ut 50-60% av den tidigare lönen om de går i pension vid sin riktålder, vilket nu är 68 år. Även med tjänstepension. I annat fall blir det ännu mindre. En stor del av befolkningen kan bara räkna med garantipension. Vart fan har alla pengar tagit vägen undrar man???

Hur mycket och hur höga skulle avsättningarna behöva vara för att man ska kunna få ut 80% i pension om man går vid 60 år och jobbat heltid sedan man var 25? Det är nämligen där någonstsns man borde ligga med ett vettigt och verklighetsförankrat system som jag ser det. Dagens pensionssystem har blivit så eroderat att man nästan lika gärna skulle kunna ta bort det helt och hållet. Låt folk spara pengar privat och gå till socialen om det inte funkat. Antingen det, eller laga systemet så det liknar något.

Åsikter??
Citera
2026-05-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
. Vart fan har alla pengar tagit vägen undrar man???

Åsikter??
Det har gått till folk som inte arbetat en dag och bidragit till samhället och pension.
Det är inte högre pensionavsättningar som behövs utan lägre pensionsutbetalningar till folk som inte/bidragit lite till pensionskassan.

Du har gått på myten att pensionen är ett självfinansierat slutet system.
Den allmäna pensionen tas från statskassan precis som social-, bostad- och barnbidrag osv.
Precis som försvars och vård&skola&omsorgs kostnader.
Senast redigerad av dazzy 2026-05-17 kl. 13:55.
Citera
2026-05-17, 13:55
Medlem
"Problemet" idag är att man börjar jobba så sent efter diverse utbildningar, själv, och många i min ålder började jobba direkt efter nian eller efter 2-3 årigt gymnasium. (Fler år intjänade, 50 år i arbetslivet, samt längre tid av värdeökning)
Avsättningar sker via "löneutrymmet" så det blir lägre lön, börja i stället att spara inom ISK privat till pension och ha dessa tillgängliga (vid någon akut situation) i stället för inlåsta i systemet.
Senast redigerad av tjanska 2026-05-17 kl. 14:01.
Citera
2026-05-17, 13:56
Avstängd
Citat:
Nuläget är ungefär följande: (Alla behöver inte hålla med, men jag tror de flesta håller med om huvuddragen).

Pensionssystemet är totalt underfinansierat. För att folk ska få en däglig pension så höjs hela tiden pensionsåldern. Jag som 70-talist har en norm/riktålder på 70 år för att börja plocka pension. Samtidigt finns det inte en käft som vill anställa en 60-åring. Redan som 50 börjar det bli svårt att få ett nytt jobb, men problemen stannar inte där.

De flesta kan bara räkna med att få ut 50-60% av den tidigare lönen om de går i pension vid sin riktålder, vilket nu är 68 år. Även med tjänstepension. I annat fall blir det ännu mindre. En stor del av befolkningen kan bara räkna med garantipension. Vart fan har alla pengar tagit vägen undrar man???

Hur mycket och hur höga skulle avsättningarna behöva vara för att man ska kunna få ut 80% i pension om man går vid 60 år och jobbat heltid sedan man var 25? Det är nämligen där någonstsns man borde ligga med ett vettigt och verklighetsförankrat system som jag ser det. Dagens pensionssystem har blivit så eroderat att man nästan lika gärna skulle kunna ta bort det helt och hållet. Låt folk spara pengar privat och gå till socialen om det inte funkat. Antingen det, eller laga systemet så det liknar något.

Åsikter??
Ska du jobba från 25 till 60 och sen få ut 80% mellan 60 till 90. Då blir det att under 35 år tjäna in vad du behöver i 30 år gånger 0,8.
24/35 blir 68,5%. Sen ska du vara med och bekosta 2 miljoner Somalier på det också.
Så pensionsinbetalning behöver vara högre än vad din lön är.
Citera
2026-05-17, 14:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-05-17, 14:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ska du jobba från 25 till 60 och sen få ut 80% mellan 60 till 90. Då blir det att under 35 år tjäna in vad du behöver i 30 år gånger 0,8.
24/35 blir 68,5%. Sen ska du vara med och bekosta 2 miljoner Somalier på det också.
Så pensionsinbetalning behöver vara högre än vad din lön är.

Nu tror ju inte jag att jag blir 90 och medellivslängden är inte heller ens i närheten. Placeras pengarna till 8% ränta blir det ju dessutom en viss ränta-på-ränta effekt. Men massarbetslösheten är absolut ett problem ja. Men avsättningarna skulle absolut behöva öka. 30% ökning tror jag skulle göra stor skillnad.
Citera
2026-05-17, 14:08
Medlem
Klandalfs avatar
Här kan du ta en titt vad du behöver spara privat för att få en dräglig pension.

https://www.folksam.se/sparande/tips-och-rad/rakna-ut-din-pension

2-3000 per månad i 27 år med 12% avkastning borde fixa biffen för de flesta.
Citera
2026-05-17, 14:19
Avstängd
Citat:
Nu tror ju inte jag att jag blir 90 och medellivslängden är inte heller ens i närheten. Placeras pengarna till 8% ränta blir det ju dessutom en viss ränta-på-ränta effekt. Men massarbetslösheten är absolut ett problem ja. Men avsättningarna skulle absolut behöva öka. 30% ökning tror jag skulle göra stor skillnad.
Tanken var ju att jobba från 18 till 65 och sen lyfta pension till 78. Jobba 47 och få pension i 13. I ditt fall skulle det bli 25-60 och lyfta pension till 85. Alltså jobba 35 år år och få pension i 25.
Det förstår väl en mellanstadieelev att det inte går ihop. 47 till 13 jämfört med 35 till 25.
Finns ju några lösningar att ta till. Börja jobba tidigare, jobba längre, dö tidigare, höj pensionsavsättningarna eller massdeportera parasiter. Bara att välja vilket av alternativen som är mest tilltalande.
Citera
2026-05-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det har gått till folk som inte arbetat en dag och bidragit till samhället och pension.
Det är inte högre pensionavsättningar som behövs utan lägre pensionsutbetalningar till folk som inte/bidragit lite till pensionskassan.

Du har gått på myten att pensionen är ett självfinansierat slutet system.
Den allmäna pensionen tas från statskassan precis som social-, bostad- och barnbidrag osv.
Precis som försvars och vård&skola&omsorgs kostnader.

Det är ju samma huvudman nämligen staten.. men det är olika "konton" . pensionssystemet är välfinansierat.. det är bara dessa garantipensioner och bostadstillägg dvs rena bidrag som går på ett annat "konto"
Citera
2026-05-17, 14:45
Medlem
Citat:

Åsikter??

Det gäller ju att ha lön över brytgränsen(om du inte har AB, då finns andra alternativ) då får du 30% extra i TJP, sen är det bara be till gudarna att börsen/dina pensionsfonder går bra så TJP och PPM ökar mycket, som den gjort senaste åren..de flesta pensionärer får faktiskt 80% idag, åtminstone 10-15 år efter pension
Citera
2026-05-17, 14:46
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Medellivslängden för kvinnor är 86 år redan idag. För kvinnor födda på 70-talet är det nog inte omöjligt att den förväntade livslängden är 90 år eller mer. Män lever väl typ 4 år mindre.
Citera
2026-05-17, 15:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Tanken var ju att jobba från 18 till 65 och sen lyfta pension till 78. Jobba 47 och få pension i 13. I ditt fall skulle det bli 25-60 och lyfta pension till 85. Alltså jobba 35 år år och få pension i 25.
Det förstår väl en mellanstadieelev att det inte går ihop. 47 till 13 jämfört med 35 till 25.
Finns ju några lösningar att ta till. Börja jobba tidigare, jobba längre, dö tidigare, höj pensionsavsättningarna eller massdeportera parasiter. Bara att välja vilket av alternativen som är mest tilltalande.

Tanken att börja jobba vid 18? Var länge sen det var så. Du får nog gå tillbaks åtminstone till 70-talet när de flesta började jobba vid 18. De allra flesta går ju åtminstone ut gymnasiet och numera är ju värnplikten återinförd. Runt 21-22 är väl möjligen rimligt om man inte väljer att plugga vidare, vilket ändå runt 50% väljer att göra.

Kanske skulle en lösning vara att man själv fick välja att dö när man är 75? Med handen på hjärtat. Hur roliga liv verkar 80-90 åringar egentligen ha? 80% är mer eller mindre dementa.
Kanske kan man höja avsättningarna och sätta en bortre parantes i pensionssystemet vid 80? På samma sätt som för a-kassan eller sjukförsäkringen. Det kanske skulle lösa problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in