2026-05-17, 17:11
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Man tjänar inte in sin egen pension. Utgifterna flyttas bara fram hela tiden. Om du ska få pension måste det finnas någon som jobbar och betalar åt dig. Klart det blir mindre och mindre. Rena pyramidspelet.
Man erhåller "pensionsrätter"
Citera
2026-05-17, 17:19
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Man tjänar inte in sin egen pension. Utgifterna flyttas bara fram hela tiden. Om du ska få pension måste det finnas någon som jobbar och betalar åt dig. Klart det blir mindre och mindre. Rena pyramidspelet.

Så var det väl innan?

Nu är tanken att det som man betalar in under tiden man jobbar ska betalas ut när man går i pension.
Citera
2026-05-17, 17:20
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det har gått till folk som inte arbetat en dag och bidragit till samhället och pension.
Det är inte högre pensionavsättningar som behövs utan lägre pensionsutbetalningar till folk som inte/bidragit lite till pensionskassan.

Du har gått på myten att pensionen är ett självfinansierat slutet system.
Den allmäna pensionen tas från statskassan precis som social-, bostad- och barnbidrag osv.
Precis som försvars och vård&skola&omsorgs kostnader.
Majoriteten av politiker och liknande parasiter har heller inte bidragit till samhället men har fått en jäkla hög kompensation för att slå dank. Sprätter med pengarna till märkliga saker utan att redovisa varför gör de gång på gång.
Citera
2026-05-17, 17:21
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ett stort problem är att ingen är anställningsbar efter 60. Många har svårt redan vid 50. Dagens arbetsliv håller ofta ett högt tempo där det gäller att hänga med. Hur många i 70-årsåldern gör det?
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vad har du för belägg för det påståendet, att ingen är anställningsbar efter 60?
Pågående empirisk forskning...
En handfull gubbar i närheten har omskolat sig till bussförare. De är de enda som fått jobb.
Omskolning vid 60+ njae CSN går ju inte att få så AF kanske för busskort.
Citera
2026-05-17, 17:33
  #53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Så var det väl innan?

Nu är tanken att det som man betalar in under tiden man jobbar ska betalas ut när man går i pension.

Ja, jag har nästan 7 miljoner hittills i intjänat pensionskapital, utan eget sparande. Det är pengar jag tjänat in alldeles själv med massa skatt och arbetsgivaravgifter som kommit samhället till del och inte minst många nya svenskar. Tyvärr tycker jag det getts alldeles för dåliga möjligheter för människor att få en hög tjänstepension. EUs jobbregler med dygns och veckovila gör det inte heller lättare bygga upp en bra pension.
Citera
2026-05-17, 17:45
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Ja, jag har nästan 7 miljoner hittills i intjänat pensionskapital, utan eget sparande. Det är pengar jag tjänat in alldeles själv med massa skatt och arbetsgivaravgifter som kommit samhället till del och inte minst många nya svenskar. Tyvärr tycker jag det getts alldeles för dåliga möjligheter för människor att få en hög tjänstepension. EUs jobbregler med dygns och veckovila gör det inte heller lättare bygga upp en bra pension.

Gissar att PPM och TJP står för merparten eller åtminstone hälften av ditt pensionskapital.. dvs börsuppgång skapat det mesta värdet.. allmänna pensionen följer ju bara inflationen, TJP är riktigt bra om du har fast anställning över 55 i månaden.. då avsätts 30%.. sen kan man löneväxla ovanpå det.
Citera
2026-05-17, 18:09
  #55
Medlem
Run3s avatar
Men man bygger väl upp "net worth" under livet? Varför ska man dö med en massa tillgångar kvar? Är ju helt meningslöst.

När man är på ålderns kant så ska man sälja boendet och hyra istället. Vips så har man flera miljoner extra att röra sig med och leva på. Pension, tjänstepension, privat sparande och boendeförsäljning. Blir ju mycket pengar från alla de källorna.

Håller med om att statens pension är ett scam. Det är inget att lita på för fem öre. De ändrar reglerna dessutom så ofta gällande hur mycket man får och när pensionsåldern börjar.

Man måste spara och tänka själv. Och se det holistiskt om att ansamla sig tillgångar som man senare i livet kan avyttra och leva på.
Citera
2026-05-17, 18:17
  #56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I teorin ska man få pension när man blir för gammal för att arbeta. Då denna ålder infinner sig långt tidigare än systemmässig pensionsålder uppstår ett problem.
Hur ska den som förlorar jobbet som 57-årig fabriksarbetare agera tycker du? Något nytt jobb är det ju osannolikt att de får.
Vad du hakat upp dig på det där. Finns ingen sanning alls i vad du påstår. Har en fabriksarbetare blivit av med jobbet i den åldern är han guld värd på en annan fabrik om inte uppsägningen berodde på nåt som gör att man inte är önskvärd nånstans.
Citera
2026-05-17, 18:21
  #57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad du hakat upp dig på det där. Finns ingen sanning alls i vad du påstår. Har en fabriksarbetare blivit av med jobbet i den åldern är han guld värd på en annan fabrik om inte uppsägningen berodde på nåt som gör att man inte är önskvärd nånstans.


Ingen sanning säger du? Vilken planet lever du på?

https://www.sverigesradio.se/artikel/arbetslos-efter-55-darfor-blir-det-svarare-att-fa-jobb
Citera
2026-05-17, 18:24
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad du hakat upp dig på det där. Finns ingen sanning alls i vad du påstår. Har en fabriksarbetare blivit av med jobbet i den åldern är han guld värd på en annan fabrik om inte uppsägningen berodde på nåt som gör att man inte är önskvärd nånstans.

Majoriteten i den kategorin får köra A-kassa och aktivitetsstöd så länge det går(vilket de tuffat till reglerna på nu) sen ta ut tjänstepension PPM så fort det går och gå i ofrivillig tidig pension.
Citera
2026-05-17, 18:25
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
När man är på ålderns kant så ska man sälja boendet och hyra istället. Vips så har man flera miljoner extra att röra sig med och leva på. Pension, tjänstepension, privat sparande och boendeförsäljning. Blir ju mycket pengar från alla de källorna. att ansamla sig tillgångar som man senare i livet kan avyttra och leva på.
Har kikat på det och det hus jag har är det billigaste boende jag kan få.
Sälja och hyra frigör kapital men ger en hyra. Kommer givetvis göra det om några år.
Citera
2026-05-17, 18:26
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen sanning säger du? Vilken planet lever du på?

https://www.sverigesradio.se/artikel/arbetslos-efter-55-darfor-blir-det-svarare-att-fa-jobb
Kan tänka mig att detta gäller sådana som vill ligga kvar inom samma yrke/status, tror det är enklare om man tar ett "nedtrappningsjobb".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in