Citat:
Svårt att "laga" systemet . Så tidigt som 1980 var medelivslängden 72 år för män och 78 för kvinnor. Idag kan man lägga på 10 år för båda könen och många blir 90+ i behov av omvårdnad de sista 10-15 åren . Åldersgruppen komplicerade multisjuka 80 åringar och äldre är den ojämförlig största kostnaden av hela den nationella sjukvårdsbudgeten .
Jag minns när min moster (född 1937) fick sin pension 2002 baserat på de 15 bästa åren i yrkeslivet. Det låter otroligt men sant. Då var man väl uppe i 80-90% av slutlönen. Men det var då det.
Jag vet inte vart alla pengar ska komma ifrån för att försörja dagens och framtidens pensionärer med 80% av en före detta slutlön. Speciellt inte när framtidens gamlingar snarare pushar 90 år än dagen 80 i medellivslängd samt dessutom är mulitsjuka betydligt längre än idag.
Jag minns när min moster (född 1937) fick sin pension 2002 baserat på de 15 bästa åren i yrkeslivet. Det låter otroligt men sant. Då var man väl uppe i 80-90% av slutlönen. Men det var då det.
Jag vet inte vart alla pengar ska komma ifrån för att försörja dagens och framtidens pensionärer med 80% av en före detta slutlön. Speciellt inte när framtidens gamlingar snarare pushar 90 år än dagen 80 i medellivslängd samt dessutom är mulitsjuka betydligt längre än idag.
Det fetmarkerade är intressant. Väldigt intressant. Det är lite av pudelns kärna. I vart fall en stor del av den. Att leva länge när man är sjuk är inte samma sak som att man lever länge när man är frisk.
Den höjda pensionsåldern motiveras ofta med att folk lever längre. Men - ger det verkligen fler friska och produktiva år i arbetslivet? Jag skulle vilja svara nej på den frågan. Att arbetsgivare ytterst sällan vill anställa någon 55 plusare är väldigt talande. Man anses helt enkelt ha gjort sitt i den åldern. Samtidigt ska vi då ha ett system som väntar i 15 år med att börja betala ut pensionen. Något är väldigt väldigt trasigt där.