2026-05-17, 15:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Svårt att "laga" systemet . Så tidigt som 1980 var medelivslängden 72 år för män och 78 för kvinnor. Idag kan man lägga på 10 år för båda könen och många blir 90+ i behov av omvårdnad de sista 10-15 åren . Åldersgruppen komplicerade multisjuka 80 åringar och äldre är den ojämförlig största kostnaden av hela den nationella sjukvårdsbudgeten .

Jag minns när min moster (född 1937) fick sin pension 2002 baserat på de 15 bästa åren i yrkeslivet. Det låter otroligt men sant. Då var man väl uppe i 80-90% av slutlönen. Men det var då det.

Jag vet inte vart alla pengar ska komma ifrån för att försörja dagens och framtidens pensionärer med 80% av en före detta slutlön. Speciellt inte när framtidens gamlingar snarare pushar 90 år än dagen 80 i medellivslängd samt dessutom är mulitsjuka betydligt längre än idag.

Det fetmarkerade är intressant. Väldigt intressant. Det är lite av pudelns kärna. I vart fall en stor del av den. Att leva länge när man är sjuk är inte samma sak som att man lever länge när man är frisk.

Den höjda pensionsåldern motiveras ofta med att folk lever längre. Men - ger det verkligen fler friska och produktiva år i arbetslivet? Jag skulle vilja svara nej på den frågan. Att arbetsgivare ytterst sällan vill anställa någon 55 plusare är väldigt talande. Man anses helt enkelt ha gjort sitt i den åldern. Samtidigt ska vi då ha ett system som väntar i 15 år med att börja betala ut pensionen. Något är väldigt väldigt trasigt där.
Citera
2026-05-17, 15:37
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
jag tog pension vid 40++ ålder och ser inte problemet iom att jag sparat själv, men uppanbart klarar inte staten av att förvalta de pengar de påstår avsätta från lönen till pension, utan de måste användas till en hel del annat.. annars kunde inte avkastningen vara så otroligt låg.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2026-05-17 kl. 15:40.
Citera
2026-05-17, 15:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej det skrev jag inte. 50% av lönen kan man klara sig på. Man har ett helt liv på sig att planera för det.

Teoretiskt sätt kan man bo i tält/husvagn och ägna sig åt containerdykning för att hitta mat, men de flesta har högre krav. Det tycker jag man kan ha också.
Det är inte rimligt att hela pensionen bara ska gå till hyran.
Citera
2026-05-17, 15:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Teoretiskt sätt kan man bo i tält/husvagn och ägna sig åt containerdykning för att hitta mat, men de flesta har högre krav. Det tycker jag man kan ha också.
Det är inte rimligt att hela pensionen bara ska gå till hyran.
Om du inte tycker det har du för låg inkomst eller för hög hyra. Du har ett helt liv att planera inför detta.
Citera
2026-05-17, 15:48
Medlem
Vi har väl kommit fram till att något måste göras men ingen har en aning om hur det skall lösas.
Är själv 60+ och varit arbetslös ett år. Kan inte förvänta mig att få jobb. Arbetsmarknaden har blivit helt galen bara på de sista 5 åren.

Som tur är insåg jag att det var på väg åt fanders för ett bra tag sedan och har skaffat en avanzakudde på en knapp mille. Den kommer gå åt.

Vi behöver hitta ett sätt att hantera folk i min och liknande situation. Vi är en rejäl hög.
Citera
2026-05-17, 15:48
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ett stort problem är att ingen är anställningsbar efter 60. Många har svårt redan vid 50. Dagens arbetsliv håller ofta ett högt tempo där det gäller att hänga med. Hur många i 70-årsåldern gör det?
Vad har du för belägg för det påståendet, att ingen är anställningsbar efter 60?
Citera
2026-05-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det har gått till folk som inte arbetat en dag och bidragit till samhället och pension.
Det är inte högre pensionavsättningar som behövs utan lägre pensionsutbetalningar till folk som inte/bidragit lite till pensionskassan.

Du har gått på myten att pensionen är ett självfinansierat slutet system.
Den allmäna pensionen tas från statskassan precis som social-, bostad- och barnbidrag osv.
Precis som försvars och vård&skola&omsorgs kostnader.
Gör det? Jag får ju en viss pension beroende på hur mycket man har tjänat.
Citera
2026-05-17, 15:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Om du inte tycker det har du för låg inkomst eller för hög hyra. Du har ett helt liv att planera inför detta.

Snittlönen för en undersköterska ligger på drygt 30 tkr/mån. Ett vårdbiträde tjänar förstås mindre. Snittlönen i Sverige för alla ligger väl runt 40 tkr/mån. 50% av det ger 15-20 före skatt, eller 12-16 tkr efter.
Där jag bor kostar en etta över 10 tkr/mån. Då ingår inte el, bredband, hemförsäkring osv. Visst, man behöver inte bo där jag gör. Man kan slå upp ett tält i skogen osv. Min poäng är att pendionssystemet ger alldeles för lite pengar för att kunna leva på för stora delar av befolkningen.
Citera
2026-05-17, 15:55
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
[/b]

Att arbetsgivare ytterst sällan vill anställa någon 55 plusare är väldigt talande. Man anses helt enkelt ha gjort sitt i den åldern.

Det är vad många tror , men det handlar såklart om att 55 åringar har högre löneanspråk när de är mellan jobben. Arbetsgivarna ser inte erfarenhet som någon större fördel heller , trots att en 55 åring i allmänhet inte är lika hungrig längre så gör de färre misstag och där en taggat 30 åring springer iväg och utforskar på studs så känner en 55-åring till alla genvägar redan
Citera
2026-05-17, 15:56
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
[/b]

Det fetmarkerade är intressant. Väldigt intressant. Det är lite av pudelns kärna. I vart fall en stor del av den. Att leva länge när man är sjuk är inte samma sak som att man lever länge när man är frisk.

Den höjda pensionsåldern motiveras ofta med att folk lever längre. Men - ger det verkligen fler friska och produktiva år i arbetslivet? Jag skulle vilja svara nej på den frågan. Att arbetsgivare ytterst sällan vill anställa någon 55 plusare är väldigt talande. Man anses helt enkelt ha gjort sitt i den åldern. Samtidigt ska vi då ha ett system som väntar i 15 år med att börja betala ut pensionen. Något är väldigt väldigt trasigt där.

Instämmer!
"Man anses helt enkelt ha gjort sitt i den åldern. Samtidigt ska vi då ha ett system som väntar i 15 år med att börja betala ut pensionen. Något är väldigt väldigt trasigt där."
Det här borde vara en valfråga.
Dvs hur vi vill hantera det faktum att många fler kommer att vara arbetslösa i framtiden.
Citera
2026-05-17, 15:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Vad har du för belägg för det påståendet, att ingen är anställningsbar efter 60?

Ja, det har jag. Det är väl allmänt känt skulle jag säga. Har varit mycket i samhällsdebatten rörande det. Du kan säkert googla och hitta mycket.

Det finns ingen exakt procentsiffra, men statistik från Arbetsförmedlingen visar att arbetssökande över 60 år har avsevärt svårare att få nytt jobb. När äldre väl blir arbetslösa tenderar de att fastna i långvarig arbetslöshet i högre utsträckning än yngre.Den dystra verkligheten för jobbsökande över 60 år kan sammanfattas i följande punkter:Risk för långtidsarbetslöshet: Enligt myndighetens rapportering fastnar äldre (55–65 år) mycket längre i arbetslöshet, och de utgör en betydande andel av de långtidsarbetslösa (personer som varit utan arbete i mer än ett eller två år).
Citera
2026-05-17, 16:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är vad många tror , men det handlar såklart om att 55 åringar har högre löneanspråk när de är mellan jobben. Arbetsgivarna ser inte erfarenhet som någon större fördel heller , trots att en 55 åring i allmänhet inte är lika hungrig längre så gör de färre misstag och där en taggat 30 åring springer iväg och utforskar på studs så känner en 55-åring till alla genvägar redan

Nog något olika beroende på bransch. Jag pratar i generella termer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in