2026-05-15, 08:36
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Verkar som det gäller de flesta operatörer. Jag kommer åt rt.com både via mobilen (Tre, eller iaf deras nät) och via fasta fiberanslutningen. Än så länge verkar ingen i tråden ha några problem utan det är TS som hittar på ett scenario som inte är sant. Oklart varför?

När jag pausar mitt VPN så kommer jag inte åt RT i mobilen. Hmm får nog kolla in det här. Fast å andra sidan så använder jag VPN så det stör mig inte i vardagen direkt.
Citera
2026-05-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag kommer åt rt.com så den ”censuren” funkar inget vidare.

Sen är det klart tveksamt om ett demokratiskt samhälle ska öppet låta en fientlig makt kabla ut sin propaganda utan åtgärd. Yttrandefriheten ska ju knappast försvara rysk statspropaganda, utan göra det möjligt att uttrycka sina egna åsikter. Om du vill starta en sajt där du publicerar innehålll från RT så kan du göra det.

Om syftet med en statligt understödd sajt eller organisation är att motverka det öppna demokratiska svenska samhället och aktivt verka för att försvaga tilltron till de demokratiska institutionerna, då är det rimligt att samhället blockerar den sajten. Det går utmärkt att komma åt den ändå, för vilsna simpar som gillar att snutta på den putinistiska propagandatutten, men det är knappast i rikets intresse att ge fritt fram för Putins lögnmaskineri.

Frågan är varför du tycker att rysk desinformation och ryska påverkanskampanjer är värda att skyddas.
Samtidigt. Kinesisk, islamistisk och judisk propaganda från främmande makt pumpas konstant i Svensk media så.. Rysk propaganda är den minst farliga utav dom.
Citera
2026-05-15, 12:11
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Det där är ett vanligt missförstånd, men det argumentet håller inte om man granskar hur lagen faktiskt tillämpas. Det är inte bara statliga Telia som blockerar sajterna. Helt privata internetleverantörer som Tele2, Telenor och Tre är också tvingade att göra det. Ett tydligt exempel är Bahnhof, en operatör som är känd för att slåss med näbbar och klor mot all form av filtrering. De tvingades till slut blockera sidorna under enorma protester, just för att de tvingades agera censurverktyg åt staten/EU.

Det är Post- och telestyrelsen (PTS), en svensk statlig myndighet, som har tillsynsansvaret. De har klargjort att operatörerna måste följa sanktionen. Om en internetleverantör skulle vägra kan svenska staten (via PTS) tvinga fram blockeringen med hot om viten (böter). Det är alltså statligt tvång, inte ett frivilligt företagsbeslut. Eftersom EU:s beslut togs som en förordning blir det omedelbart och automatiskt gällande lag i Sverige. Det är alltså lagstiftning som den svenska staten har accepterat att underkasta sig och upprätthålla, vilket gör det till en fråga om hur den lagstiftningen krockar med vår egen grundlag.
Just Bahnhof var direkt helt öppet mot Rysslands invasion, och publicerade information på ryska om den. Det var ju en reaktion på det inte helt öppna yttrandefriheten i Ryssland. Hur de gjorde med rt.com vet jag inte, men min fiberleverantör har iaf aldrig blockat den sidan
Citera
2026-05-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Just Bahnhof var direkt helt öppet emot Rysslands invasion, och publicerade information på ryska om den. Det var ju en reaktion på det inte helt öppna yttrandefriheten i Ryssland. Hur de gjorde med rt.com vet jag inte, men min fiberleverantör har iaf aldrig blockat den sidan
Tele2 (tidigare Comhem) blockerar RT. Tidigare kom "spegelsajten" swentr.site igenom, men när jag testade nyss såg jag att även den nu är blockerad. Det här handlar om politisk censur, ingenting annat, och att hävda att tillgång till dessa sidor skulle utgöra ett hot mot rikets säkerhet är bara löjligt.
Citera
2026-05-15, 14:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Principfrågan är intressant men vill bara föra till protokollet att EU-förordningen har röstats igenom med enhälligt så Sverige har inte tvingats till nåt av EU.
Det är ofta man höjer på ögonbrynen över att riksdagsbeslut röstas igenom enhälligt/med acklamation. Någon har uppenbarligen inte tänkt.

Ot: Din avatar
Citera
2026-05-15, 15:45
Medlem
BackToHegels avatar
"Blockeringen" består väl i att ISPns DNS inte pekar till RT, Pirate Bay osv?

Ställer man in i routern eller nätverksuppkopplingens inställningar att använda en annan DNS så kommer man runt det där. Helt gratis och ingen VPN eller något sånt behövs.

Jag brukar använda OpenDNS eller Google.

OpenDNS
208.67.222.222
208.67.220.220

Google
8.8.8.8
8.8.4.4

Sen kan man så klart tycka att det är fel att ens ISP inte får peka till vissa sidor via deras DNS. Men så länge det inte är blockerat annat än på det sättet att de inte visar vägen dit är det i alla fall trivialt att nå alla dessa sidor för den enskilde.
Citera
2026-05-15, 17:07
Medlem
Svenska operatörer hat bara gjort en dns blockering.
På min Telia mobil är det spärrat såvida jag inte ändrar inställning för dns.
Hemma där jag kör egen dns är det inte spärrat.
Och jag tror inte att Bahnhof dns spärrar heller.
Citera
2026-05-15, 17:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag kommer åt rt.com så den ”censuren” funkar inget vidare.
Stäng av din VPN/använd en svensk DNS så får du ett annorlunda resultat.
Citera
2026-05-15, 17:13
Medlem
Istället för att gapa om att människor med totalitära ambitioner agerar mot din frihet, det är nämligen vad kontroll innebär..avskaffande av frihet!. Kan aldrig sluta annorlunda heller.

Ställ er istället frågan....vilka är det som ger dessa människor rätten att diktera vad du får och inte får göra, och att fängsla och/eller tom döda dig om du inte lyder?

“Enslaving the mind makes enslaving the body unnecessary. And that is exactly what the belief in "authority" does: it teaches people that it is morally virtuous that they surrender their time, effort and property, as well as their freedom and control over their own lives, to a ruling class.”
― Larken Rose, The Most Dangerous Superstition
Citera
2026-05-16, 02:42
Medlem
KalleXs avatar
Extremt gamla nyheter att med Lissabonfördraget så står alla EU-lagar OCH förordningar över Sveriges grundlagar.
Citera
2026-05-16, 06:12
Medlem
busy-signals avatar
Yttrandefrihet, men med förnuft?
Citera
2026-05-16, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Extremt gamla nyheter att med Lissabonfördraget så står alla EU-lagar OCH förordningar över Sveriges grundlagar.
Gäller bara för vissa politikområden. Lissabonfördraget ger inte Bryssel någon rätt att gå in och lagstifta i tryck-/yttrandefrihetsfrågor, i synnerhet inte när det finns nationella grundlagar att ta hänsyn till (svenska YGL, som gäller även spridning, delning av och tillgång till material via internet, TV, bibliotek osv - och även från länder utanför EU).

Som redan har påpekats, den rättsliga statusen för denna s k förordning är skakig, i praktiken rör det sig om en politisk deklaration förklädd till juridik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in